Министър-председателят Кирил Петков проведе среща с ръководството на Браншова камара „Пътища“. По време на разговорите бяха обсъдени проблемите в сектора и начините за тяхното решаване. Пред представителите на строителните фирми премиерът още веднъж акцентира, че правителството е в готовност да им разплати веднага над 600 млн. лева, но за целта е нужна санкция от Народното събрание.
Кирил Петков увери ръководството на Браншова камара „Пътища“, че останалите 50%, които се дължат на строителния бранш, ще бъдат платени след цялостна проверка и становища на експертни комисии. Министър-председателят бе категоричен, че оценява усилията на строителите, но за да изпълни ангажиментите си към българските граждани, трябва да има увереност, че всички публични средства се харчат по прозрачен и законен начин.
Пред журналисти председателят на Управителния съвет на Камарата Стефан Чайков, съобщи, че премиерът е уверил ръководството на Българската браншова камара “Пътища”, че фирмите ще получат цялата дължима сума за извършените от тях, но неразплатени дейности, в срок – до 30 юни.
Браншът остава в протестна готовност, каза той. Предупредили сме и премиера, че ако не срещнем ускоряване на процедурите от страна на държавната администрация, сме в непрекъсната стачна готовност, включително сме готови и да стигнем до безсрочни стачни действия, заяви председателят на Камарата, като допълни, че в сряда няма да има протести.

Получихме конкретика в срокове за разплащане от страна на държавата за изпълнените от пътносторителните фирми дейности, които са в съответствие с подписаните миналата година споразумения с фирмите, които предвиждат до 30 юни да получат всички пари. Получихме и уверение, че ще можем да поддържаме непрекъсната оперативна връзка, включително и лично с премиера, за да може, ако нещо от това, което той пое като ангажимент, не се случва по вина на някой друг, той да бъде информират и да вземе съответните мерки, допълни Чайков.
Желанието на правителството е крайната проверка за извършената от фирмите работа да бъде направена от антикорупционната комисия в парламента, но на базата на технически доклади от комисията, която вече работи почти два месеца и за която получихме уверения, че ще приключи работа до 7 май. Когато антикорупционната комисия каже докладите на техническата комисия са изрядни, правителството може да извърши разплащане по договорите. За да няма съмнение дали някой не си е уредил по-ранно плащане, в кратки срокове ще се прегледат всички документи и плащането ще мине анблок, както сега ще мине плащането на половината от дължимата сума – поравно за всички, допълни Чайков.

Той напомни, че действащите споразумения с пътните фирми изтичат на 30 юни, а ремонтите на пътните обекти трябва да приключат до 30 май, което по думите на Чайков не е възможно, защото до този момент те не са започнати. В процеса на удължаване на споразумението, ще бъдат изчистени всички детайли на ниво пътна администрация, за да може да има “отпушване” на процеса по подобряване на пътната инфраструктура. Проекторешението на НС предвижда възлагане по старите договори на нови участъци за ремонт, които са предвидени в бюджета на пътната агенция, допълни Чайков.
Пътностроителните фирми излязоха на вчера на национален протест, организиран от Българската браншова камара “Пътища”, с искане да им бъдат изплатени дължимите от държавата над 1,1 млрд. лв. за извършани от тях дейности. Дължимите суми са за периода до 31 декември миналата година, като основната част от тях са от миналата пролет, когато пътната агенция спря да възлага дейности. Причината за протеста бе отказът на НС да гласува предложеното от регионалното министерство и внесено от депутати решение, което да даде възможност да започне решаването на проблемите в сектора.