Коалиция “Да спасим Кресненското дефиле”: Изграждане на магистрала “Струма” извън пролома
От Коалицията “Да спасим Кресненското дефиле” се обявиха категорично за вариант на изграждане на автомагистрала “Струма” извън дефилето. На пресконференция в БТА днес те съобщиха, че коалицията е осъществила срещи с двамата отговорни министри за магистралата – Борислав Сандов, на МОСВ и Гроздан Караджов, на МРРБ.
МОСВ ще работи приоритетно за варианти извън дефилето, които са единствените отговарящи на европейското природозащитно законодателство, каза Даниел Попов от Екологично сдружение “За Земята”.
По думите му на вчерашната среща с министър Караджов и екипа му също е било потвърдено, че те нямат намерение да настояват единствено за вариант във дефилето и че нямат мотиви работата извън пролома да не продължи.
Трите междуинституционални работни групи за трасето на автомагистрала Струма, препоръчани от мисията на Бернската конвенция във връзка със строителството на автомагистрала “Струма”, ще започнат работа. В тях ще участват и природозащитни организации и научната общност.
Ще бъдат обсъдени основните проблеми като опазване на биологичното разнообразие, социално-икономическите въпроси и пътната безопасност. “Тази Препоръка 212 заедно с отрицателното становище на ЕК от 2019 г. срещу варианта за магистрала във дефилето, е вариантът, по който трябва да работим през следващата една година, за да тръгне проектът на стабилна основа”, коментира Попов.
“След като беше заявена тази политическа готовност от двете най-важни министерства, пристъпваме към формирането на тези три работни групи. Те трябва доста бързо да си свършат работата, като финалният резултат трябва да бъде нова екологична оценка, която да избере вариант извън дефилето.
Засега това са – или дълъг тунел от Запад, или Източен пълен вариант, извън дефилето, посочи екологът. Той определи това като голям прогрес след всичко случващо се след 2014 г. и единственото, което трябва да се случи според него е този път Агенцията “Пътна инфраструктура” да бъде активна в трите групи и да си свърши работата.
“Имаме и противоречиви сигнали, според които АПИ са изчислили нова цена на тунела от 4 млрд. лева. Тези документи не са публични и ние можем да се съмняваме в тях”, посочи Попов. Той обвини още ръководството на пътната агенция, че “през годините винаги е било проводник на частни интереси, без ясна обосновка”.
Смятаме, че и сега апликационната форма, дадена на министър Караджов, е с цел да снижи цената на “любимия” им вариант и да повиши цената на останалите, коментира Даниел Попов, като припомни, че АПИ е институцията, която трябва да задейства цялата процедура.
Петко Ковачев от Института за зелена политика каза, че с 25 години размотаване има опасност да загубим време и финанси. Той подчерта, че довършването на Лот 3 е отпушено. Работната група в МОСВ била в по-напреднал етап, не само финансирането, но и времето са от значение.
Той наблегна на целите и мерките на двете зони от НАТУРА 2000 в района на Кресненския пролом, като посочи и важността на въпроса за пътната безопасност. “От тази гледна точка най-добрата алтернатива е нашето предложение, защото “връзката с двете платна – едното отдолу, едното отгоре, е крайно опасна”, посочи Ковачев.
Димитър Василев посочи от името на хората в региона на Кресненското дефиле, че сегашният път на пролома трябва да се запази като локален – за туристически и селскостопански цели и, ако се изгради вариантът с едната посока горе, а другата – долу, както предвижда сегашният вариант, това ще е пагубно.
“Най-плодородната земя ще бъде унищожена, зеленчуковите градини, които са напоявани и основните лозя на Керацуда, с които региона се гордее, ще бъдат унищожени”, каза Василев.
Не на последно място поминъкът на хората зависи и от крайпътната търговия. Затова според него трябва да се изградят зони за почивка, където местните хора да имат възможност да изкарат сергиите и дюкянчетата си.
Петко Ковачев цитира и статистика, според която 10-20 процента от населението на Кресна е емигрирало. Ако им бъде отнет поминъка, това означава, че още хора ще напуснат региона, каза той.
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар
Коалиция “Да спасим Кресненското дефиле”: Изграждане на магистрала “Струма” извън пролома
От Коалицията “Да спасим Кресненското дефиле” се обявиха категорично за вариант на изграждане на автомагистрала “Струма” извън дефилето. На пресконференция в БТА днес те съобщиха, че коалицията е осъществила срещи с двамата отговорни министри за магистралата – Борислав Сандов, на МОСВ и Гроздан Караджов, на МРРБ.
МОСВ ще работи приоритетно за варианти извън дефилето, които са единствените отговарящи на европейското природозащитно законодателство, каза Даниел Попов от Екологично сдружение “За Земята”.
По думите му на вчерашната среща с министър Караджов и екипа му също е било потвърдено, че те нямат намерение да настояват единствено за вариант във дефилето и че нямат мотиви работата извън пролома да не продължи.
Трите междуинституционални работни групи за трасето на автомагистрала Струма, препоръчани от мисията на Бернската конвенция във връзка със строителството на автомагистрала “Струма”, ще започнат работа. В тях ще участват и природозащитни организации и научната общност.
Ще бъдат обсъдени основните проблеми като опазване на биологичното разнообразие, социално-икономическите въпроси и пътната безопасност. “Тази Препоръка 212 заедно с отрицателното становище на ЕК от 2019 г. срещу варианта за магистрала във дефилето, е вариантът, по който трябва да работим през следващата една година, за да тръгне проектът на стабилна основа”, коментира Попов.
“След като беше заявена тази политическа готовност от двете най-важни министерства, пристъпваме към формирането на тези три работни групи. Те трябва доста бързо да си свършат работата, като финалният резултат трябва да бъде нова екологична оценка, която да избере вариант извън дефилето.
Засега това са – или дълъг тунел от Запад, или Източен пълен вариант, извън дефилето, посочи екологът. Той определи това като голям прогрес след всичко случващо се след 2014 г. и единственото, което трябва да се случи според него е този път Агенцията “Пътна инфраструктура” да бъде активна в трите групи и да си свърши работата.
“Имаме и противоречиви сигнали, според които АПИ са изчислили нова цена на тунела от 4 млрд. лева. Тези документи не са публични и ние можем да се съмняваме в тях”, посочи Попов. Той обвини още ръководството на пътната агенция, че “през годините винаги е било проводник на частни интереси, без ясна обосновка”.
Смятаме, че и сега апликационната форма, дадена на министър Караджов, е с цел да снижи цената на “любимия” им вариант и да повиши цената на останалите, коментира Даниел Попов, като припомни, че АПИ е институцията, която трябва да задейства цялата процедура.
Петко Ковачев от Института за зелена политика каза, че с 25 години размотаване има опасност да загубим време и финанси. Той подчерта, че довършването на Лот 3 е отпушено. Работната група в МОСВ била в по-напреднал етап, не само финансирането, но и времето са от значение.
Той наблегна на целите и мерките на двете зони от НАТУРА 2000 в района на Кресненския пролом, като посочи и важността на въпроса за пътната безопасност. “От тази гледна точка най-добрата алтернатива е нашето предложение, защото “връзката с двете платна – едното отдолу, едното отгоре, е крайно опасна”, посочи Ковачев.
Димитър Василев посочи от името на хората в региона на Кресненското дефиле, че сегашният път на пролома трябва да се запази като локален – за туристически и селскостопански цели и, ако се изгради вариантът с едната посока горе, а другата – долу, както предвижда сегашният вариант, това ще е пагубно.
“Най-плодородната земя ще бъде унищожена, зеленчуковите градини, които са напоявани и основните лозя на Керацуда, с които региона се гордее, ще бъдат унищожени”, каза Василев.
Не на последно място поминъкът на хората зависи и от крайпътната търговия. Затова според него трябва да се изградят зони за почивка, където местните хора да имат възможност да изкарат сергиите и дюкянчетата си.
Петко Ковачев цитира и статистика, според която 10-20 процента от населението на Кресна е емигрирало. Ако им бъде отнет поминъка, това означава, че още хора ще напуснат региона, каза той.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни