Бюлетин

Коалиция “Да спасим Кресненското дефиле”: Изграждане на магистрала “Струма” извън пролома

От Коалицията “Да спасим Кресненското дефиле” се обявиха категорично за вариант на изграждане на автомагистрала “Струма” извън дефилето. На пресконференция в БТА днес те съобщиха, че коалицията е осъществила срещи с двамата отговорни министри за магистралата – Борислав Сандов, на МОСВ и Гроздан Караджов, на МРРБ.

МОСВ ще работи приоритетно за варианти извън дефилето, които са единствените отговарящи на европейското природозащитно законодателство, каза Даниел Попов от Екологично сдружение “За Земята”.

На снимката: Даниел Попов (в средата)- Екологично сдружение “За Земята” / CEE Bankwatch Network и Петко Ковачев (дясно) – Институт за зелена политика. Пресфото: БТА

По думите му на вчерашната среща с министър Караджов и екипа му също е било потвърдено, че те нямат намерение да настояват единствено за вариант във дефилето и че нямат мотиви работата извън пролома да не продължи.

Трите междуинституционални работни групи за трасето на автомагистрала Струма, препоръчани от мисията на Бернската конвенция във връзка със строителството на автомагистрала “Струма”, ще започнат работа. В тях ще участват и природозащитни организации и научната общност.

Ще бъдат обсъдени основните проблеми като опазване на биологичното разнообразие, социално-икономическите въпроси и пътната безопасност. “Тази Препоръка 212 заедно с отрицателното становище на ЕК от 2019 г. срещу варианта за магистрала във дефилето, е вариантът, по който трябва да работим през следващата една година, за да тръгне проектът на стабилна основа”, коментира Попов.

“След като беше заявена тази политическа готовност от двете най-важни министерства, пристъпваме към формирането на тези три работни групи. Те трябва доста бързо да си свършат работата, като финалният резултат трябва да бъде нова екологична оценка, която да избере вариант извън дефилето.

Засега това са – или дълъг тунел от Запад, или Източен пълен вариант, извън дефилето, посочи екологът. Той определи това като голям прогрес след всичко случващо се след 2014 г. и единственото, което трябва да се случи според него е този път Агенцията “Пътна инфраструктура” да бъде активна в трите групи и да си свърши работата.

Още от Built.bg:  Кирил Петков: 2,5 млрд. лв. са искани за незаконни строежи

“Имаме и противоречиви сигнали, според които АПИ са изчислили нова цена на тунела от 4 млрд. лева. Тези документи не са публични и ние можем да се съмняваме в тях”, посочи Попов. Той обвини още ръководството на пътната агенция, че “през годините винаги е било проводник на частни интереси, без ясна обосновка”.

Смятаме, че и сега апликационната форма, дадена на министър Караджов, е с цел да снижи цената на “любимия” им вариант и да повиши цената на останалите, коментира Даниел Попов, като припомни, че АПИ е институцията, която трябва да задейства цялата процедура.

Петко Ковачев от Института за зелена политика каза, че с 25 години размотаване има опасност да загубим време и финанси. Той подчерта, че довършването на Лот 3 е отпушено. Работната група в МОСВ била в по-напреднал етап, не само финансирането, но и времето са от значение.

Той наблегна на целите и мерките на двете зони от НАТУРА 2000 в района на Кресненския пролом, като посочи и важността на въпроса за пътната безопасност. “От тази гледна точка най-добрата алтернатива е нашето предложение, защото “връзката с двете платна – едното отдолу, едното отгоре, е крайно опасна”, посочи Ковачев.

Димитър Василев посочи от името на хората в региона на Кресненското дефиле, че сегашният път на пролома трябва да се запази като локален – за туристически и селскостопански цели и, ако се изгради вариантът с едната посока горе, а другата – долу, както предвижда сегашният вариант, това ще е пагубно.

“Най-плодородната земя ще бъде унищожена, зеленчуковите градини, които са напоявани и основните лозя на Керацуда, с които региона се гордее, ще бъдат унищожени”, каза Василев.

Още от Built.bg:  "Продължаваме Промяната" отговориха на Гроздан Караджов за поисканите допълнително 3,9 млрд. лв.

Не на последно място поминъкът на хората зависи и от крайпътната търговия. Затова според него трябва да се изградят зони за почивка, където местните хора да имат възможност да изкарат сергиите и дюкянчетата си.
Петко Ковачев цитира и статистика, според която 10-20 процента от населението на Кресна е емигрирало. Ако им бъде отнет поминъка, това означава, че още хора ще напуснат региона, каза той.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам