Коалиция “Да спасим Кресненското дефиле”: Изграждане на магистрала “Струма” извън пролома
27.01.2022
От Коалицията “Да спасим Кресненското дефиле” се обявиха категорично за вариант на изграждане на автомагистрала “Струма” извън дефилето. На пресконференция в БТА днес те съобщиха, че коалицията е осъществила срещи с двамата отговорни министри за магистралата – Борислав Сандов, на МОСВ и Гроздан Караджов, на МРРБ.
МОСВ ще работи приоритетно за варианти извън дефилето, които са единствените отговарящи на европейското природозащитно законодателство, каза Даниел Попов от Екологично сдружение “За Земята”.
На снимката: Даниел Попов (в средата)- Екологично сдружение “За Земята” / CEE Bankwatch Network и Петко Ковачев (дясно) – Институт за зелена политика. Пресфото: БТА
По думите му на вчерашната среща с министър Караджов и екипа му също е било потвърдено, че те нямат намерение да настояват единствено за вариант във дефилето и че нямат мотиви работата извън пролома да не продължи.
Трите междуинституционални работни групи за трасето на автомагистрала Струма, препоръчани от мисията на Бернската конвенция във връзка със строителството на автомагистрала “Струма”, ще започнат работа. В тях ще участват и природозащитни организации и научната общност.
Ще бъдат обсъдени основните проблеми като опазване на биологичното разнообразие, социално-икономическите въпроси и пътната безопасност. “Тази Препоръка 212 заедно с отрицателното становище на ЕК от 2019 г. срещу варианта за магистрала във дефилето, е вариантът, по който трябва да работим през следващата една година, за да тръгне проектът на стабилна основа”, коментира Попов.
“След като беше заявена тази политическа готовност от двете най-важни министерства, пристъпваме към формирането на тези три работни групи. Те трябва доста бързо да си свършат работата, като финалният резултат трябва да бъде нова екологична оценка, която да избере вариант извън дефилето.
Засега това са – или дълъг тунел от Запад, или Източен пълен вариант, извън дефилето, посочи екологът. Той определи това като голям прогрес след всичко случващо се след 2014 г. и единственото, което трябва да се случи според него е този път Агенцията “Пътна инфраструктура” да бъде активна в трите групи и да си свърши работата.
“Имаме и противоречиви сигнали, според които АПИ са изчислили нова цена на тунела от 4 млрд. лева. Тези документи не са публични и ние можем да се съмняваме в тях”, посочи Попов. Той обвини още ръководството на пътната агенция, че “през годините винаги е било проводник на частни интереси, без ясна обосновка”.
Смятаме, че и сега апликационната форма, дадена на министър Караджов, е с цел да снижи цената на “любимия” им вариант и да повиши цената на останалите, коментира Даниел Попов, като припомни, че АПИ е институцията, която трябва да задейства цялата процедура.
Петко Ковачев от Института за зелена политика каза, че с 25 години размотаване има опасност да загубим време и финанси. Той подчерта, че довършването на Лот 3 е отпушено. Работната група в МОСВ била в по-напреднал етап, не само финансирането, но и времето са от значение.
Той наблегна на целите и мерките на двете зони от НАТУРА 2000 в района на Кресненския пролом, като посочи и важността на въпроса за пътната безопасност. “От тази гледна точка най-добрата алтернатива е нашето предложение, защото “връзката с двете платна – едното отдолу, едното отгоре, е крайно опасна”, посочи Ковачев.
Димитър Василев посочи от името на хората в региона на Кресненското дефиле, че сегашният път на пролома трябва да се запази като локален – за туристически и селскостопански цели и, ако се изгради вариантът с едната посока горе, а другата – долу, както предвижда сегашният вариант, това ще е пагубно.
“Най-плодородната земя ще бъде унищожена, зеленчуковите градини, които са напоявани и основните лозя на Керацуда, с които региона се гордее, ще бъдат унищожени”, каза Василев.
Не на последно място поминъкът на хората зависи и от крайпътната търговия. Затова според него трябва да се изградят зони за почивка, където местните хора да имат възможност да изкарат сергиите и дюкянчетата си.
Петко Ковачев цитира и статистика, според която 10-20 процента от населението на Кресна е емигрирало. Ако им бъде отнет поминъка, това означава, че още хора ще напуснат региона, каза той.
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Снимка: GATE Надеждният изкуствен интелект може да донесе много ползи, като например по-добро здравеопазване, по-безопасен и чист транспорт, по-ефективно производство, по-евтина и устойчива енергия. Той подпомага намирането на решения
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Миналата седмица Независимата българска енергийна борса регистрира истински прецедент – два поредни дни с нулеви цени на променливата компонента от електроенергията. При първия това се случи в рамките на
Превръща ли се Нидерландия в приоритетен партньор на Китай в ЕС
Източник: БТА През последните месеци Пекин активизира дипломатическите си контакти с Европейския съюз, след като от страна на Вашингтон се надигнаха гласове, призоваващи за „разделяне“ на ЕС от Китай.
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар
Коалиция “Да спасим Кресненското дефиле”: Изграждане на магистрала “Струма” извън пролома
От Коалицията “Да спасим Кресненското дефиле” се обявиха категорично за вариант на изграждане на автомагистрала “Струма” извън дефилето. На пресконференция в БТА днес те съобщиха, че коалицията е осъществила срещи с двамата отговорни министри за магистралата – Борислав Сандов, на МОСВ и Гроздан Караджов, на МРРБ.
МОСВ ще работи приоритетно за варианти извън дефилето, които са единствените отговарящи на европейското природозащитно законодателство, каза Даниел Попов от Екологично сдружение “За Земята”.
По думите му на вчерашната среща с министър Караджов и екипа му също е било потвърдено, че те нямат намерение да настояват единствено за вариант във дефилето и че нямат мотиви работата извън пролома да не продължи.
Трите междуинституционални работни групи за трасето на автомагистрала Струма, препоръчани от мисията на Бернската конвенция във връзка със строителството на автомагистрала “Струма”, ще започнат работа. В тях ще участват и природозащитни организации и научната общност.
Ще бъдат обсъдени основните проблеми като опазване на биологичното разнообразие, социално-икономическите въпроси и пътната безопасност. “Тази Препоръка 212 заедно с отрицателното становище на ЕК от 2019 г. срещу варианта за магистрала във дефилето, е вариантът, по който трябва да работим през следващата една година, за да тръгне проектът на стабилна основа”, коментира Попов.
“След като беше заявена тази политическа готовност от двете най-важни министерства, пристъпваме към формирането на тези три работни групи. Те трябва доста бързо да си свършат работата, като финалният резултат трябва да бъде нова екологична оценка, която да избере вариант извън дефилето.
Засега това са – или дълъг тунел от Запад, или Източен пълен вариант, извън дефилето, посочи екологът. Той определи това като голям прогрес след всичко случващо се след 2014 г. и единственото, което трябва да се случи според него е този път Агенцията “Пътна инфраструктура” да бъде активна в трите групи и да си свърши работата.
“Имаме и противоречиви сигнали, според които АПИ са изчислили нова цена на тунела от 4 млрд. лева. Тези документи не са публични и ние можем да се съмняваме в тях”, посочи Попов. Той обвини още ръководството на пътната агенция, че “през годините винаги е било проводник на частни интереси, без ясна обосновка”.
Смятаме, че и сега апликационната форма, дадена на министър Караджов, е с цел да снижи цената на “любимия” им вариант и да повиши цената на останалите, коментира Даниел Попов, като припомни, че АПИ е институцията, която трябва да задейства цялата процедура.
Петко Ковачев от Института за зелена политика каза, че с 25 години размотаване има опасност да загубим време и финанси. Той подчерта, че довършването на Лот 3 е отпушено. Работната група в МОСВ била в по-напреднал етап, не само финансирането, но и времето са от значение.
Той наблегна на целите и мерките на двете зони от НАТУРА 2000 в района на Кресненския пролом, като посочи и важността на въпроса за пътната безопасност. “От тази гледна точка най-добрата алтернатива е нашето предложение, защото “връзката с двете платна – едното отдолу, едното отгоре, е крайно опасна”, посочи Ковачев.
Димитър Василев посочи от името на хората в региона на Кресненското дефиле, че сегашният път на пролома трябва да се запази като локален – за туристически и селскостопански цели и, ако се изгради вариантът с едната посока горе, а другата – долу, както предвижда сегашният вариант, това ще е пагубно.
“Най-плодородната земя ще бъде унищожена, зеленчуковите градини, които са напоявани и основните лозя на Керацуда, с които региона се гордее, ще бъдат унищожени”, каза Василев.
Не на последно място поминъкът на хората зависи и от крайпътната търговия. Затова според него трябва да се изградят зони за почивка, където местните хора да имат възможност да изкарат сергиите и дюкянчетата си.
Петко Ковачев цитира и статистика, според която 10-20 процента от населението на Кресна е емигрирало. Ако им бъде отнет поминъка, това означава, че още хора ще напуснат региона, каза той.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Снимка: GATE Надеждният изкуствен интелект може да донесе много ползи, като например по-добро здравеопазване, по-безопасен и чист транспорт, по-ефективно производство, по-евтина и устойчива енергия. Той подпомага намирането на решения
06.03.2023
Зелена среда, Коментар
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Миналата седмица Независимата българска енергийна борса регистрира истински прецедент – два поредни дни с нулеви цени на променливата компонента от електроенергията. При първия това се случи в рамките на
06.03.2023
Коментар, Новини
Превръща ли се Нидерландия в приоритетен партньор на Китай в ЕС
Източник: БТА През последните месеци Пекин активизира дипломатическите си контакти с Европейския съюз, след като от страна на Вашингтон се надигнаха гласове, призоваващи за „разделяне“ на ЕС от Китай.
05.29.2023
Създателите
Пробив: Кръвен тест открива над 50 вида рак
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Коментари и анализи
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Превръща ли се Нидерландия в приоритетен партньор на Китай в ЕС
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Шишков: Пътният възел „Кресна“ по никакъв начин не предопределя трасето през дефилето на АМ „Струма”
Асен Меджидиев: Детската болница трябва да бъде изградена до две години и половина
Откриха зала “Арена Бургас”
Шишков ще възложи проучване за изграждането на скоростен път или магистрала от ГКПП “Маказа“ до магистрала „Марица“
Архитектура
Панорамен асансьор беше открит в Колизея
Промяна на британската колониална архитектура: Новата сграда на индийския парламент
Градска среда и Урбанизъм
Флоренция гони “Еърбиенби” от историческия си център
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
В три столични квартала гражданите ще могат да ползват обществен транспорт по заявка
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Строителни материали втора ръка – възможно ли е?
Планираните от ЕС ограничения за автомобилните емисии се сблъскват с отпор от осем страни членки
Войната в Украйна
Зеленски пред в. “Уолстрийт джърнъл”: Украйна е готова да започне контранастъплението си
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Зеленски пристигна на изненадващо посещение в Париж
Built.bg Podcast
Последвайте ни