Блокираните разходи за електропреносни мрежи в световен мащаб забавят внедряването на възобновяема енергия и биха могли да изложат на риск усилията за ограничаване на изменението на климата, ако нови електропроводи, с дължина хиляди километри, не бъдат създадени или обновени през идните няколко години.
Това предупреждава Международната агенция по енергията (МАЕ) в най-новия си доклад, посветен на електрическите мрежи с оглед на енергийния преход, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
Заключенията на базираната в Париж международна организация сочат, че капацитетът за свързване и пренос на електроенергия изостава от бързия растеж на технологиите, свързани с чистата енергия, каквито са слънчевата и вятърна енергия, електрическите автомобили и термопомпи.
В интервю за Асошиейтед прес изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол е заявил, че има много проекти за възобновяеми източници на енергия, които чакат зелена светлина за свързване към мрежата. Те биха могли да генерират 1500 гигавата електричество, или пет пъти повече от слънчевия и вятърния капацитет, добавен в световен мащаб през миналата година, е обяснил още Бирол.
Той обрисува ситуацията с думите, че “сякаш произвеждате много ефективна, много бърза, много красива кола, но забравяте да построите пътищата за нея”.
Ако разходите за електропреносните мрежи останат на сегашните си нива, шансът за задържане на глобалното затопляне в рамките на 1,5 градуса по Целзий над прединдустриалните нива, което е и целта, заложена от Парижкото споразумение за борба с изменението на климата от 2015 г., “ще намалее значително”, според директора на МАЕ.
В доклада се установява още, че постигането на климатичните цели, определени от правителствата по света, ще изисква добавяне или обновяване на 80 милиона километра (50 милиона мили) електропроводи – колкото вече съществуващата глобална мрежа – до 2040 г.
Инвестициите в електроенергийната мрежа са в застой, но трябва да се удвоят до над 600 милиарда долара годишно към 2030 г., препоръчва МАЕ.
Обикновено отнема от 5 до 13 години, за да бъде одобрен предвид бюрократичните процедури въздушен електропровод с високо напрежение в страните с развити икономики, докато тези сроковете са значително по-кратки в Китай и Индия, според МАЕ.
В доклада се разглежда проектът “Саут линк” (South Link) за пренос на вятърна енергия от Северна към Южна Германия. Първоначално планиран през 2014 г., проектът беше отложен, след като политици се обявиха против надземната линия и вместо това тя мина под земята. Завършването на проекта се очаква през 2028 г., докато по-рано заложената дата бе 2022 г.
Други важни проекти, на които се спира МАЕ и които са били забавени, са 400-километровата връзка между Испания и Франция, минаваща през Бискайския залив, която сега се очаква да бъде изградена с тригодишно закъснение – през 2028 г., както и далекопровода “Сънзиа” (SunZia), за пренос на вятърна енергия от Ню Мексико до Аризона и Калифорния, в САЩ.
Енергетика > Коментар
МАЕ: Eлектропреносните мрежи изостават от развитието на възобновяемата енергия
Блокираните разходи за електропреносни мрежи в световен мащаб забавят внедряването на възобновяема енергия и биха могли да изложат на риск усилията за ограничаване на изменението на климата, ако нови електропроводи, с дължина хиляди километри, не бъдат създадени или обновени през идните няколко години.
Това предупреждава Международната агенция по енергията (МАЕ) в най-новия си доклад, посветен на електрическите мрежи с оглед на енергийния преход, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
Заключенията на базираната в Париж международна организация сочат, че капацитетът за свързване и пренос на електроенергия изостава от бързия растеж на технологиите, свързани с чистата енергия, каквито са слънчевата и вятърна енергия, електрическите автомобили и термопомпи.
В интервю за Асошиейтед прес изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол е заявил, че има много проекти за възобновяеми източници на енергия, които чакат зелена светлина за свързване към мрежата. Те биха могли да генерират 1500 гигавата електричество, или пет пъти повече от слънчевия и вятърния капацитет, добавен в световен мащаб през миналата година, е обяснил още Бирол.
Той обрисува ситуацията с думите, че “сякаш произвеждате много ефективна, много бърза, много красива кола, но забравяте да построите пътищата за нея”.
Ако разходите за електропреносните мрежи останат на сегашните си нива, шансът за задържане на глобалното затопляне в рамките на 1,5 градуса по Целзий над прединдустриалните нива, което е и целта, заложена от Парижкото споразумение за борба с изменението на климата от 2015 г., “ще намалее значително”, според директора на МАЕ.
В доклада се установява още, че постигането на климатичните цели, определени от правителствата по света, ще изисква добавяне или обновяване на 80 милиона километра (50 милиона мили) електропроводи – колкото вече съществуващата глобална мрежа – до 2040 г.
Инвестициите в електроенергийната мрежа са в застой, но трябва да се удвоят до над 600 милиарда долара годишно към 2030 г., препоръчва МАЕ.
Обикновено отнема от 5 до 13 години, за да бъде одобрен предвид бюрократичните процедури въздушен електропровод с високо напрежение в страните с развити икономики, докато тези сроковете са значително по-кратки в Китай и Индия, според МАЕ.
В доклада се разглежда проектът “Саут линк” (South Link) за пренос на вятърна енергия от Северна към Южна Германия. Първоначално планиран през 2014 г., проектът беше отложен, след като политици се обявиха против надземната линия и вместо това тя мина под земята. Завършването на проекта се очаква през 2028 г., докато по-рано заложената дата бе 2022 г.
Други важни проекти, на които се спира МАЕ и които са били забавени, са 400-километровата връзка между Испания и Франция, минаваща през Бискайския залив, която сега се очаква да бъде изградена с тригодишно закъснение – през 2028 г., както и далекопровода “Сънзиа” (SunZia), за пренос на вятърна енергия от Ню Мексико до Аризона и Калифорния, в САЩ.
Още от Built.bg
Енергетика, Новини
Газовият интерконектор между България и Сърбия ще бъде пуснат пробно
Междусистемната газова връзка Сърбия-България ще бъде пусната в пробна експлоатация до няколко дни, съобщи сръбският министърът на минната промишленост и енергетиката Дубравка Джедович Ханданович, информира Танюг. Снимка: БТА „Колегите
12.03.2023
Инфраструктура, Коментар
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Отминаващата 2023 г. не предложи особено значими постижения за инфраструктурата на България. Накратко завършени в рамките на годината бяха няколко километра магистрални пътища и големият проект за обход на
12.02.2023
Енергетика, Новини
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
Снимка: AP България и близо двадесет страни от четири континента приеха днес Декларация за тройно увеличаване на дела на ядрената енергия до 2050 г. на събитие на най-високо равнище
12.02.2023
Създателите
1 декември 1990 г.: Пробивът на тунела под Ламанша
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Коментари и анализи
Газовият интерконектор между България и Сърбия ще бъде пуснат пробно
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Сбогувахме се с “колоса на американската дипломация Хенри Кисинджър”. Погледът на западната преса
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Снегопочистващите фирми, които не са се справили със задълженията си, ще бъдат санкционирани
Започва изграждането на автомагистралата „Русе – Велико Търново“
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Над 221 млн. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост – за саниране и мерки за енергийна ефективност
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Какъв е потенциалът на България за развиване на “зелена индустрия”
Бернската конвенция реши да не отваря досие за АМ „Струма“ през Кресненското дефиле
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Войната в Украйна
Зеленски пред АП: Войната с Русия е в нова фаза с настъпването на зимата
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
Built.bg Podcast
Последвайте ни