Бюлетин

Междуведомствената комисия отказва да се произнесе по въпроса колко да се плати на пътностроителните фирми

Междуведомствената комисия отказва да се произнесе по въпроса колко да се плати на пътностроителните фирми по изпълнените дейности за текущ ремонт и поддържане на пътища и настоява да се формира друга, нова комисия, която да се произнесе по въпроса за остойностяването. Това каза на пресконференция министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Гроздан Караджов, като напомни, че сред задачите на комисията бе да каже какви суми и по кои договори ще стане плащането.

Той посочи, че е настоявал по договорите за 2,4 млрд. лева Народното събрание да се произнесе, защото, ако те не бъдат продължени, независимо, че са започнати без разрешение за строеж, се създавал риск за републиканската пътна мрежа и тези мотиви са вписани към решението на НС.

Комисията не казва тези договори да се развалят, тези строежи да се обявят за незаконни и да не се плаща изобщо, тази междуведомствена комисия, където 90 на сто са представители на Министерството на финансите или на премиера и само двама са членовете от МРРБ, казва: “Да се приемат законодателни промени, за да се направят тези строежи търпими”, посочи министърът, който цитира доклада на комисията. Единствената възможност за преодоляване на допуснатите несъответствия с изискванията на Закона за устройството на територията е органите на изпълнителната власт да бъдат подпомогнати от НС чрез съответната законодателна дейност, продължи министърът с цитат от доклада.

Договорите са незаконни строежи по смисъла на ЗУТ, вече започнати пътища, намиращи се в средата на ремонтите си, това толкова пъти е обяснявано в пленарна зала и това НС реши – да ги продължим, въпреки че никога не е ставало въпрос за това ние да искаме да се плаща, заяви Караджов.

Гроздан Караджов, снимка: БТА

По-рано днес премиерът Кирил Петков съобщи, че “новината на днешния ден е докладът на междуведомствената комисия между министерствата на финансите и регионалното развитие, който констатира нарушения на стойност около 2,5 млрд. лв. в сферата на строителството. “Шест метра водосточна тръба струва един млн. лв. на данъкоплатците”, посочи Петков за част от констатациите на доклада.

Караджов определи като лъжа твърденията на премиера, че е искал да се плаща по тези договори. Той напомни, че в изпратения от него проект на решение на НС, с който е запознат и премиерът, е предложил и първите над 656 млн. лева от парите, дължими на фирмите, които вече са разплатени, да минат през контрол, да бъдат разгледани в регионалната или антикорупционната комисия и после в НС, като едва след това да бъдат изплатени. Караджов посочи, че премиерът го е накарал тези суми да бъдат платени, като каза, че разполага с доказателствени документи. Караджов допълни, че аргументите да не бъде прието предложението му е срещата на премиера с пътностроителните фирми, на която той е обещал, че парите ще се платят незабавно.

През лятото на миналата година Асен Василев като служебен министър искаше да се плати цялата сума от 1,3 млрд. лева без никакъв контрол, каза Караджов. Тази сериозна корупция, в зародиша си през лятото на миналата година, е част от паническите им движения тези дни, които сипят лъжа след лъжа и всяка от тези лъжи се разбива в документите, допълни вицепремиерът в оставка.

По темата за “скъпи тръби и стълбове”, Караджов каза, че няма представа за какво говори премиерът и допълни, че това го няма и в доклада и поддокладите към него, и че за него това е илюстрация на начина на управление през последните 6 месеца – “замяна на реалността с болната фантазия”.

Работната група е съставена от експерти на МРРБ и МФ и проверява договори за текущ ремонт и поддържка (ТРП) на пътищата за периода 2018 г. – 2021 г. Заключенията от работата на комисията трябваше да бъдат предложени като проекторешение на ресорната парламентарна комисия, с чието одобрение то бъде внесено в парламента. След това, ако бъде прието, да се пристъпи към разплащането на остатъка от 1,2 млрд. лева, дължими от държавата към пътностроителните фирми за свършени от тях дейности по ТРП в предишен период. Към момента половината от тази сума – над 650 млн лева е платена от бюджета на Пътната агенция за тази година. Тези дни министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Гроздан Караджов изтъкна, че има сериозен дефицит от 3,9 млрд. лева за осъществяването на различи инфраструктурни проекти.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам