Милано е известен като столица на финансите, модата и дизайна и именно в тази перспектива се вписва и Мебелното изложение, което всяка година оживява града – (с изключение на 2020 г. заради пандемията).
Какво представлява Миланското мебелно изложение?
Мебелното изложение в Милано се ражда в далечната 1961 година с основна цел да изнася в чужбина занаятчийски мебели и аксесоари за обзавеждане, произведени в Италия. Впоследствие се превръща в истинска международна витрина за сектора на обзавеждането и съчетава по ефективен начин качество, иновация и естетика.
Именно на Мебелното изложение в Милано могат да се видят най-важните компании от сектора на обзавеждането, излагащи продукцията си и решенията си за дома, които всяка година стават все по-иновативни.
Домашната автоматизация, достъпът на мултимедията до домовете и необходимостта от по-екоустойчив начин на живот дори между стените на собственото жилище се очертават като основни теми на изложението, както и кожата, която “високомерно” се завръща. Този материал, който от край време е символ на елегантност и рафинираност, се подготвя да покрие столове, маси, скринове, възглавници, фотьойли и дивани, демонстрирайки цялата италианска занаятчийска традиция в строго ръчно изработени шевове.
История на Миланското мебелно изложение
Първото издание на Миланското мебелно изложение датира от 1961 г. и е било организирано от “Организационен комитет на италианското мебелно изложение” (Cosmit), като наименованието на компанията не е избрано случайно, тъй като акцентът пада върху “it” и цели да покаже превъзходството на продуктите “Made in Italy” в отрасъла.
Още с откриването на изложението цифрите са впечатляващи: 11 860 квадратни метра изложбена площ с 328 участници. От общо 12 000 посетители около 800 са били чужденци, а след няколко години изложението придобива и международен облик. До 1991 г. то се провежда през година, като едва на по-късен етап се организира всяка година. Постигнатият от самото начало незабавен успех представлява мощен маркетингов инструмент за сектор, който до този момент поради прекомерното разклоняване в над 20 000 точки на продажба, не е разполагал със средства за пълно разкриване на потенциала си.
Издание 2023 – новости
Тазгодишното издание на Миланското мебелно изложение ще се проведе от днес до 23 април и ще е 61-то поред. Всички щандове ще са разположени в квартал Фиера Милано в Ро, като там ще се провеждат и съпътстващите мероприятия.
Три са важните новости на тазгодишното издание на изложението, пише порталът за дизайн internimagzine.it.
Първото е, че всички павилиони ще са на едно ниво, за да се улеснят изложителите и да се опрости достъпът за посетителите.
“Събрахме мненията на хората, които организират и преживяват изложението, изложители и посетители, с помощта на над 2300 интервюта и тематични работни групи”, заяви Мария Поро, президент на изложението.
“Така се роди идеята за изложение на едно равнище за облекчаване на потока от хора и ние сътворихме почти “урбанистична” работа по вътрешния дизайн на павилионите”, отбеляза тя. Изложителите вече няма да са разделени според стила, а предложенията ще бъдат представени в зависимост от целите на компанията.
Втората голяма новост е завръщането след 4-годишно прекъсване на изложението “Еуролуче” (Euroluce), което е събитие в рамките на Мебелното изложение и е посветено на дизайна на осветителни тела и осветителните технологии. При последното си издание “Еуролуче” е успяло да събере над 420 изложители от цял свят, което е значимо постижение и e основа за началото на проактивна дискусия за иновациите и осветителните технологии, но и за екологичната устойчивост, енергоспестяването и домашната автоматизация.
“Еуролуче” ще има и изцяло ново оформление, дело на студио “Ломбардини22” (Lombardini22) с кръгъл маршрут, който поставя посетителя в центъра за едно по-просто и органично посещение.
Третата новост е културният компонент, който ще е интегриран в “Еуролуче” и ще е своеобразен център на събитието.
“За “Еуролуче” променихме маршрутите, като интегрирахме пространствата на компаниите с интердисциплинарно културно съдържание, което разглежда връзката между светлина, архитектура, изкуство и наука”, обяснява Мария Поро.
“Това е една метаморфоза, която в перспектива ще e предмет на интерес за цялото изложение и има амбицията да допринесе за редизайна на панаирния модел”, според нея.
“Еуролуче” ще се представи като Град на светлините, оживен от богато културно предложение, подготвено от Джузепе Финеси , което варира от съвременно изкуство до фотография, от дизайн към търсене на технологични експерименти.
Блестящо (и стратегическо) предложение от Финеси, който във време, в което се поставя под съмнение важността на изложенията, настоява, че мебелният салон е задължителна спирка, която не бива да се пропуска.
В рамките на “Еуролуче”, в павилиони 13-15, ще се проведе и “СалонСателит” (SaloneSatellite), достигнал до 24-то си издание. Той е замислен, подготвен и силно желан от Марва Грифин, която е от венецуелски произход и е описвана като една от най-енигматичните личности на световната дизайнерска сцена.
Темата на “СалонСателит” тази година е “Дизайнерски училища- университети” и цели да подчертае важния принос, който училищата и университетите са дали и продължават да дават за обучението на нови дизайнери и развитието на дизайна.
Известният италиански архитект Гаетано Пеше е поканен специално, за да разкаже на младите хора за дългата си кариера.
Първото Миланско изложение със сертификат за устойчивост
Сбогом на монументалните щандове, които имат кратък живот и биват изхвърляни, когато угаснат светлините. Изложението е разширило насоките и препоръките си за устойчивост към компаниите изложители.
Изложението ще си сътрудничи с доставчици, които осигуряват устойчиви рециклируеми материали и ще работи за регенериране на използването на потребните ресурси и поглъщане на произведените отпадъци.
“След изданието от 2022 г., което постави в центъра на съдържанието устойчивостта с голямата инсталация на Марио Кучинела, решихме да се заемем с процеса на сертификация ISO 20121,тъй като смятаме, че е от фундаментално значение да продължим пътя ни на устойчиво развитие, измервайки постигнатия напредък по този начин”, добави тя.
“Ние сме глобално събитие и като организатори сме наясно колко важно е да споделим с всички компании изложители, екипа, посетителите и цялата екосистема на дизайна този етичен и отговорен избор”, отбеляза Мария Поро.
В тазгодишното издание на Миланското мебелно изложение ще се съберат общо 1962 изложители (сред които за съжаление няма български компании, според информацията на официалната страница на изложението), над 550 млади таланти под 35 години и 27 дизайнерски училища.
Събитието е разделено на Международно мебелно изложение, международно изложение на аксесоари за обзавеждане, “Уъркплейс 3.0” (Workplace3.0) – иновативна изложбена площ, посветена на дизайна и технологиите в планирането на работното място, “Ес. Проджект” (S. Project) – дизайнерски продукти и декоративни и технически интериорни дизайнерски решения, “Еуролуче” и “СалонСателит”. Други новости на тазгодишното издание са намирането на пътя и добавената реалност, нови функции на официалното приложение на Мебелното изложение, които ще подпомогнат маршрута на посещението и ще идентифицират и локализират по-лесно къде се намират изложителите, изложбите и интересните места.
Източник: БТА