Бихме внесли така нареченият удължителен закон, какъвто имаше и миналата година, който запазва действието на всички политики и помощи за домакинствата, за бизнеса, размера на пенсиите, докато бъде избрано редовно правителство, съобщи служебният министър на финансите Росица Велкова относно вариантите за проектобюджета за 2023 г. при изслушването ѝ в парламента.
Тя посочи, че редовно правителство би могло да модифицира този базов вариант спрямо управленската програма. Ако сме в хипотезата да няма избрано редовно правителство, спокойно с този удължителен закон едно служебно правителство може да изпълнява бюджета, както беше направено и в началото на тази година от редовното правителство, коментира Велкова.
Вариантът с 3% дефицит наистина предвижда затягане на фискалната дисциплина, много разходи следва да се намалят и такъв бюджет не бихме внесли, заяви служебният финансов министър на въпрос на “БСП за България” кои разходи ще бъдат орязани и за сметка на кои социални групи. Тя отбеляза, че срокът за внасяне на проектобюджета е 31 октомври т.г.
Росица Велкова съобщи, че след емитирания към този момент дълг, фискалният резерв към 30 септември т. г. е 12,1 млрд. лева и е реализиран излишък от един милиард. В резултат на икономии до края на годината очакваме дефицит от 5,8 млрд. лева, посочи тя. Велкова отбеляза, че очакват да получат 900 млн. лева по инструмента SURE, но в същото време трябва да направят 900 млн. лева директни плащания на земеделските производители в края на годината.
На база на всички тези ангажименти, ако не емитираме до края на годината повече дълг, фискалният резерв към 31 декември т.г. би бил около 5,6 млрд., което е крайно недостатъчно, защото минималният му размер е 4,5 млрд., а в началото на януари трябва да поемем плащанията за пенсии, когато все още нямаме достатъчно данъчни постъпления, каза още Росица Велкова в отговор на въпрос на “Възраждане”.
Служебният кабинет да си изпълни задължението по Конституция и да внесе за разглеждане в парламента проект на Закон за държавния бюджет за 2023 година. Това призова по-късно,на брифинг в парламента, Асен Василев, съпредседател на “Продължаваме Промяната” (ПП).
На въпрос за връчването на мандатите от президента Румен Радев и обявеното намерение да не се бърза, Асен Василев коментира, че една от основните работи на този парламент, свързана с приемането на бюджета за догодина, няма да бъде свършена, защото Министерският съвет, който президентът е назначил, няма да внесе проектозакон за бюджета за 2023 година. Той бе категоричен, че удължаването на действието на настоящия бюджет е сигнал, че държавата може да се финансира с него безпроблемно и догодина.
Всички тези страхове, които се насаждат за 11 млрд. лв. дефицит и 16 млрд. лв. дълг, са безпочвени.
По думите на Василев щом служебният кабинет смята, че текущият бюджет може да се използва и за догодина, това означава, че и текущият дефицит би стигнал за догодина. Това означава, че и текущата разходна част плюс допълнителните приходи биха стигнали, така че да може и догодина да се финансира държавата безпроблемно.
Това, което има изготвено като проектобюджет, и което няма да бъде внесено в парламента, както стана ясно, е с приходи, подценени с четири милиарда лева и, както разбрахме днес, с разходна част, която е увеличена с 11 млрд. лева и включва три милиарда увеличение на капиталовите разходи, над текущата капиталова програма, която беше безпрецедентна в историята, коментира Василев и настоя служебният кабинет да внесе проектозакон за държавния бюджет.
В отговор на въпрос дали с удължаването действието на текущия бюджет не се удовлетворяват исканията на ПП, предвид заложените в настоящия бюджет мерки, Венко Сабрутев от ПП коментира пред БТА, че Министерството на финансите е длъжно да внесе за разглеждане в Народното събрание един от дебатираните три варианта на бюджет за догодина. По думите на Сабрутев единият вариант е за разточителен проект на бюджет, в който се планират милиарди дългове, вторият вариант е консервативен, и третият вариант – продължаване на миналогодишния бюджет.
Продължаване на миналогодишния бюджет означава Министерството на финансите да внесат предложение, с което да се удължи срокът на действие на настоящия бюджет, допълни той. Това е ясно доказателство, че нашият бюджет е добър и че тези глупости, които се изговориха днес в пленарна зала, за големи дефицити, не са верни. Всъщност се оказва, че ние ще завършим с до два процента дефицит, което означава, че в най-кризисната година, ние сме докарали рекорден ръст на икономиката и минимален дефицит, който е в рамките на европейските правила, добави Сабрутев.