Снимка: БТА
В края на седмицата, в която положи клетва като министър на регионалното развитие и благоустройството, Гроздан Караджов очерта приоритети си.
В интервю за Нова телелевизия той обясни, че ще търси решение за изграждането на знакови пътища и инфраструктурни проекти.
“На първо време – нормални пътища. Още в първия си работен ден възложих да се работи върху четиригодишна програма за цялостно 100% обновяване на пътищата, така че да бъдат в състояние, каквото сме виждали в Централна, а защо не и в Западна Европа”, заяви Гроздан Караджов.
Обновяването на пътищата той вижда като качество на платното, качество на отводняването, маркировката на мантинелите и на вертикалната маркировка.
На въпрос дали ще има достатъчно средства за почистване на пътищата, за да се приведат в безопасен вид, министър Караджов отговори, че принципът, който е работил ди момента е следният – в началото на годината да се дават 20% от сумите, след това в края на годината се “изсипват” останалите 80%.
“Тази година министерството ще се разплати с фирмите, това е ясно. Но ще се разплати след щателна проверка и на единичните цени и на реалните количества работа и строително-монтажни дейности, които са извършени. Трябва да се погрижим и за интереса на хората, които плащат това с данъците си”, категоричен е Гроздан Караджов.
По отношение на Агенция „Пътна инфраструктура” министърът на регионалното развитие и благоустрийството обясни, че наследството в АПИ е много тежко.
“В момента има много тежки проблеми с неразплатени суми на министерството към фирмите, които поддържат и почистват пътната мрежа в страната. Смятам, че първо ще реша тях, преди да предприема по-кардинални мерки за повишаване на очевидно неефективната служби”, обясни Гроздан Караджов и уточни, че неразплатените суми са за около милиард и 100 милиона. По думите му става дума за един порочен модел, по който в последното десетилетие са финансирани пътищата.
Приоритет за новата власт е и магистрала Хемус. Три от лотовете ще се довършат до април. Завършването ѝ обаче ще е една от най-сложните задачи пред екипа му, смята вицепремиерът.
„Хемус” е друг пример за това как не трябва да се строи, според регионалния министър.
“Не само автомагистрала, а дори и пристройка към къща. Две трети от лотовете са без строителни разрешителни, даже и каквото е извършено по тях – е меко казано незаконно строителство. И този юридически казус трябва да бъде разплетен”.
Според Гроздан Караджов повечето пътища в България са под всякаква критика и е много трудно държавата да поиска сериозна такса на тол километър за подобна липса на качество на пътя.
Стратегията на екипа му ще бъде да ремонтират пътищата и върху тези новоремонтирани участъци да се заплаща тол такса на увеличени километри, да се достигне до 20 000 километра пътна мрежа, за която да се дължи тол такса.
Предвижда се и детайлен анализ дали няма пробойни, от които тол такси да изтичат в джобове, вместо в бюджета. Визията на минисъра на регионалното развитие и благоустройството включва и стратегически промени в тол системата, за да събира пари на честен принцип.