Бюлетин

Министър Гроздан Караджов: 100% обновяване на пътищата. Наследството в АПИ е много тежко.

Снимка: БТА

В края на седмицата, в която положи клетва като министър на регионалното развитие и благоустройството, Гроздан Караджов очерта приоритети си. 

В интервю за Нова телелевизия той обясни, че ще търси решение за изграждането на знакови пътища и инфраструктурни проекти.

“На първо време – нормални пътища. Още в първия си работен ден възложих да се работи върху четиригодишна програма за цялостно 100% обновяване на пътищата, така че да бъдат в състояние, каквото сме виждали в Централна, а защо не и в Западна Европа”, заяви Гроздан Караджов. 

Обновяването на пътищата той вижда като качество на платното, качество на отводняването, маркировката на мантинелите и на вертикалната маркировка.

На въпрос дали ще има достатъчно средства за почистване на пътищата, за да се приведат в безопасен вид, министър Караджов отговори, че принципът, който е работил ди момента е следният – в началото на годината да се дават 20% от сумите, след това в края на годината се “изсипват” останалите 80%. 

“Тази година министерството ще се разплати с фирмите, това е ясно. Но ще се разплати след щателна проверка и на единичните цени и на реалните количества работа и строително-монтажни дейности, които са извършени. Трябва да се погрижим и за интереса на хората, които плащат това с данъците си”, категоричен е Гроздан Караджов.

По отношение на Агенция „Пътна инфраструктура” министърът на регионалното развитие и благоустрийството обясни, че наследството в АПИ е много тежко. 

“В момента има много тежки проблеми с неразплатени суми на министерството към фирмите, които поддържат и почистват пътната мрежа в страната. Смятам, че първо ще реша тях, преди да предприема по-кардинални мерки за повишаване на очевидно неефективната служби”,  обясни Гроздан Караджов и уточни, че неразплатените суми са за около милиард и 100 милиона. По думите му става дума за един порочен модел, по който в последното десетилетие са финансирани пътищата. 

Приоритет за новата власт е и магистрала Хемус. Три от лотовете ще се довършат до април. Завършването ѝ обаче ще е една от най-сложните задачи пред екипа му, смята вицепремиерът.  

Още от Built.bg:  Има възможност държавата да се разплати с пътностроителните фирми за извършените дейности

„Хемус” е друг пример за това как не трябва да се строи, според регионалния министър. 

“Не само автомагистрала, а дори и пристройка към къща. Две трети от лотовете са без строителни разрешителни, даже и каквото е извършено по тях – е меко казано незаконно строителство. И този юридически казус трябва да бъде разплетен”. 

Според Гроздан Караджов повечето пътища в България са под всякаква критика и е много трудно държавата да поиска сериозна такса на тол километър за подобна липса на качество на пътя. 

Стратегията на екипа му ще бъде да ремонтират пътищата и върху тези новоремонтирани участъци да се заплаща тол такса на увеличени километри, да се достигне до 20 000 километра пътна мрежа, за която да се дължи тол такса. 

Предвижда се и детайлен анализ дали няма пробойни, от които тол такси да изтичат в джобове, вместо в бюджета. Визията на минисъра на регионалното развитие и благоустройството включва и стратегически промени в тол системата, за да събира пари на честен принцип.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам