Снимка: btvnovinite.bg
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов подписа днес заповед за освобождаване на изпълнителния директор на “Автомагистрали” ЕАД Десислава Христова. Предстои вписване на промяната в Търговския регистър, съобщиха от министерството.
„Аз не съм мозъкът на операцията“, каза за Свободна Европа Христова. „Ние трябваше да се развиваме, защото идеите бяха такива. Но по това време никой не беше и помислял за инхаус. Това, което ние предприехме, няма нищо общо с това, което се случи после“, обясни още Христова.
В понеделник стана ясно, че държавното дружество „Автомагистрали“ е действало изпреварващо и с изключителна организация по набирането на частни партньори непосредствено преди отпускането на първия милиард за магистрала „Хемус“. Това показват нови документи, с които „Сега“ разполага.
Според “Сега” изборът на фирми се е движил по строго определен график и е приключил непосредствено преди да се наложи „Автомагистрали“ да доказва, че има капацитет да изгражда магистралата. Такъв капацитет не е бил налице, което не е попречило на дружеството да прехвърли дейността на частни фирми и така да наруши ЗОП
Първият документ е от доклад на Десислава Христова – член на борда на директорите, с дата 28 август 2018 г. Той свързан с набирането на фирми-контрагенти за разширяване на дейността на дружеството чрез проучване на пазара и избор на потенциални партньори.
В него се обяснява как „Автомагистрали“ трябва да навлезе в строителството на първокласни пътища, но понеже няма достатъчно финанси и собствена техника, следва да проучи пазара и да сключи партньорства.
Това общо изложение се припокрива със събитията, настъпили в последствие – внезапно решение на МС магистрала „Хемус“ да се строи от държавното дружество „Автомагистрали“ без конкурс, с директно прехвърляне на пари от АПИ по така наречената процедура на вътрешно възлагане.
На 31 август 2018 г. докладът на Христова е приет на заседание на борда на директорите. 5 дни по-късно – на 5.09. изпълнителният директор Стоян Беличев назначава комисия за проучване на пазара и избор на потенциални партньори.
В заповедта изрично е уточнено избраните фирми да пратят оферти до 28 септември и след одобрение на офертите не по-късно от 1 ноември, да се пратят покани за сключване на рамкови договори на 12 ноември.
Времевата рамка, дадена от Беличев, е спазена. 5 дни след сформирането си, на 10 септември, комисията е готова с класиране и подрежда общо 8 фирми като потенциални партньори по предварително определена методика.
В доклада изрично се уточнява, че списъкът не е окончателен и не ограничава „Автомагистрали“ да работи и с други партньори.
В поканата, изпратена до фирмите, се изисква оферти по три позиции: за избор на наемодатели за наем на строителна техника и специализирана механизация, за избор на доставчици за материали, за избор на изпълнители на строително-монтажни и ремонтни дейности.
Точно такива са сключените и в последствие договори с партньорите на „Автомагистрали“ по реалното изграждане на „Хемус“. Офертите на фирмите са оценени на 12 октомври, на 15 октомври са одобрени от борда на директорите. В последствие през ноември са сключени и рамковите договори.
Тези събития са текли паралелно с подготовката на постановлението за отпускане на първия транш от бюджета за магистралата. МС отпусна първите 1 349 856 000 лв. за изграждане на участъци от 1 до 6 с постановление на 13 декември 2018 г., влязло в сила с обратна дата от 12 декември 2018.
В технически доклад също от 13 декември шефът на дирекция „Техническа“ на „Автомагистали“ докладва, че дружеството няма капацитет само да строи, но като изход може да ползва външни контрагенти.