Бюлетин

Министър Росица Велкова съобщи, че се очаква ръст на икономиката от 2,2 на сто догодина

Тригодишната бюджетна прогноза, изготвена от Министерството на финансите предвижда Брутният вътрешен продукт (БВП) през 2023 година да е 166,667 млрд. лв. и растежът да се забави на 2,2 процента. Ще се забави и средногодишната инфлация до 5,8 на сто, съобщи пред журналисти Росица Велкова, министър на финансите.

Министър Росица Велкова съобщи, че се очаква ръст на икономиката от 2,2 на сто догодина

През второто тримесечие на 2022 г. БВП се увеличава с 4,8 на сто спрямо второто тримесечие на предходната година, годишната инфлация за юли 2022 г. спрямо юли 2021 г. е 17,3 на сто, отчете Националният статистически институт.

“На база базовия сценарий за тригодишната бюджетна прогноза, като са отразени единствено действащите политики както в приходната част, така и в разходната част, за 2023 г. се оформя значителен по размер дефицит в размер на 11,4 млрд. лв., което е 6,8 на сто от БВП, като дълговото финансиране би възлизало на 15 млрд. лв.”, анонсира Росица Велкова. Ако се поддържа такъв дефицит, през 2025 г. бихме стигнали на 40 на сто дълг от БВП.

В средата – Росица Велкова /Снимка: БТА

По думите на министъра основният ръст в разходите е в няколко направления – социалните и здравноосигурителните плащания в размер на 5 млрд. лв., 3,8 млрд. лв. са ръст в разходите за пенсии. Другият сериозен ръст е в разходите за персонал в размер на 1,6 млрд. лв., има ръст в капиталовите разходи от 3,8 млрд. лв., защото стартират инвестиционните разходи по Механизма за възстановяване и устойчивост. Тези разходи не дават гъвкавост за оптимизиране и преструктуриране. “Ако не се направи промяна в данъчната политика и преструктуриране на разходите, много лесно бихме стигнали до процедура по свръхдефицит и ще се отдалечим от целта от началото на 2024 г. за членство в еврозоната”, предупреди министърът на финансите Росица Велкова.

“Твърденията в публичното пространство, че съществуват възможности на държавния бюджет за 2022 г., от които да се финансират непредвидени разходи, като например компенсации за битови и небитови потребители на газ, енергийни помощи, а дори и увеличаване на доходите – твърдения, базирани на излишъка, с който приключихме към 31 юли от 1,5 млрд. лв., са неоснователни” – каза Велкова на пресконференция днес, на която представи изпълнението на бюджета и анонсира базов сценарий за тригодишна бюджетна прогноза за периода 2023-2025 г.

По думите на министъра излишъкът през лятото не е извънредно постижение, това се случва почти всяка година, например през 2020 г. месец юли приключва с 1,7 млрд. излишък, а годината е с над 3 мрлд. лв. дефицит. Подобна е и 2021 г. – когато годината приключва с 4 млрд. лв. дефицит. “Това е временен, текущ излишък, но не означава, че могат да се правят непредвидени разходи”, обясни министърът.

Другата теза от публичното говорене, която Росица Велкова обори с факти, е, че има сериозен резерв в капиталовите разходи, те са над 8 млрд., гласувани в закона за бюджета, а изпълнението към 31 юли е малко под 2 млрд. лв. Тя поясни, че структурата им е такава, че не позволява преструктуриране на разходите – 4 млрд. лв. са европейски средства, 4-те млрд. лв., които са по националния бюджет, са: 1 млрд. и 100 млн. лв. са по общини, които са децентрализирани и правителството не може да преструктурира капиталовите разходи на общините; 1 млрд. и 200 млн. лв. са разчетени за сектор “Отбрана и сигурност”; 1 млрд. и 200 млн. лв. са по бюджета на МРРБ. Останалите 500 млн. лв. са по бюджетите на министерства и ведомства, над 40 разпоредители са с бюджет. Едва ли там може да се очакват сериозни икономии, но ще има минимална част за преструктуриране, коментира още министър Велкова.

“Има много непредвидени разходи, които служебното правителство ще се наложи да осигури от преструктуриране на разходи по централния бюджет – напр. такъв разход е над 70 млн. лв. за изборите, сега се търсят разходи за настаняването на бежанците от Украйна”, посочи финансовият министър.

По темата за актуализация на бюджета министър Велкова каза пред медиите, че на този етап е невъзможно да се разработи актуализация, защото приходната част е напрегната, ще се наложи доста усилия да положат двете приходни администрации, за да съберат приходите, които са гласувани с актуализацията на бюджета.

“Няма налични приходи, единствен вариант е дълговото финансиране, но при лимит на дълга от 10,3 млрд. лв. не считаме, че трябва да се увеличава дълговото финансиране за допълнителни разходи. Единственият вариант са икономии и преструктуриране на разходи до размер, който е възможен, за да се финансират непредвидени и спешни разходи”, убедена е Велкова.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Built.bg Podcast

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам