Около 20 млн. лв са инвестирани в тръби и ремонт на стената на яз. “Порой”, без да има разрешение за строеж и одобрен Подробен устройствен план. Идеята е била да се осигури резервен достъп на вода за бургазлии от язовира, но парите са дадени авансово, без дори да е направен анализ годна ли е водата за пиене или не и без каквито и да било строителни книжа.
Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в сутрешния блок на Нова телевизия, съобщи МРРБ.
Оказва се, че сега тази инвестиция трябва да се плаща с по-високата цена на водата от жителите на Бургас, а тръбите вече година и половина стоят неизползваеми, стана ясно от думите на министъра.
“Това е цената на водата в Бургас, която в момента лежи в нивите край село Медово. Ситуацията е същата като с авансово раздаваните пари за магистрала “Хемус” – дадени 20 млн. лв. напред от ВиК Бургас, без да се прави нещо”, коментира той.
По думите му МРРБ ще направи анализ на досегашните поръчки за ремонти и би могло те да бъдат разделени на три – безспорни основни ремонти, безспорни текущи и такива – с елементи на основни ремонти.
“Ако държавата сложи точни и ясни правила за работа на строителните фирми, те ще работят по тези правила”, коментира министърът и допълни, че проблемът с разплащанията на фирмите идва от предишните управляващи, които са определяли такъв начин на работа и това е донасяло след себе си лошо качество на ремонтите.
“На практика те са зависими от държавата и спазването на закона зависи именно от държавата, която години наред е “слагала на масата” 300 млн. лв, а е възлагала ремонти на фирмите за милиард – това няма нищо общо със закона и с елементарното планиране”, посочи той.
Според него предишното ръководство на Агенция “Пътна инфраструктура” не е направило нищо за осигуряването поне на зимното почистване на републиканските пътища и има съмнения, че то е искало да постави държавата в положение, в което да няма никакъв друг избор, освен да се удължат за втори път старите договори.
Шишков съобщи още, че поръчките за него вече са обявени и в срок от две седмици фирмите трябва да представят офертите си. “Зимното поддържане е въпрос на национална сигурност и ще го осигурим при всички положения”, заяви регионалният министър.
Той подчерта, че е бил неприятно изненадан, че там, където е можело да се плаща на фирмите за работата им по участъци 1,2 и 3 на магистрала “Хемус”, на практика нищо не е плащано и допълни, че при предишни правителства строителството е било като “сцена за снимки”.
“В действителност в България има изключително малко строителство, особено на магистрали, но те не са и планирани”, заключи архитект Шишков.