Европейският съюз постигна през тази седмица споразумение за ограничаване на потреблението на природен газ заради евентуалното намаляване на газовите доставки от Русия, но за неговото осъществяване е необходимо отделните страни от ЕС да имат двустранни договори за взаимна доставка на синьо гориво при нужда, пише Ройтерс.
Двустранни споразумения в ЕС за доставка на природен газ
Ройтерс отбелязва, че повечето държави от Евросъюза нямат подобни двустранни споразумения. Сключени са само шест договора, което оставя повечето от 27-те страни в ЕС в неведение за конкретните условия, при които биха получили или предоставили природен газ при евентуална криза с доставките. Те не са наясно и с финансовите компенсации, които ще платят или получат при настъпването на подобна ситуация, отбелязва Ройтерс.
“Двустранните сделки са единственото нещо, което ще има значение в края на краищата, ако настъпи истинска криза с доставките на природен газ”, казва Кристиан Егенхофер от Центъра по изучаване на европейската политика (CEPS).
Страните от ЕС се договориха във вторник да намалят потреблението си на природен газ с 15 процента до края на предстоящата зима, да запълнят газовите си хранилища и да споделят част от своето синьо гориво с други държави от Евросъюза, ако се стигне до криза с доставките. Всяка отделна страна обаче може сама да реши при какви условия ще предостави своя природен газ на друга държава.
Каква е ситуацията в момента?
Законодателството на ЕС задължава всяка от страните членки да изнесе синьо гориво за своя съседка, ако в нея сериозно са нарушени газовите доставки за битовите потребители или за ключови обществени сгради, като болниците например. За да стане това обаче, държавите от Евросъюза трябва да са сключили съответните двустранни споразумения. Само осем от тях участват в подобни договори в момента, сред които между Германия и Австрия, между Естония и Латвия, както и между Италия и Словения.
“Това не е достатъчно”, категорична е еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон. Тя призовава страните от ЕС да сключат повече двустранни споразумения за доставка на природен газ. В ход са преговори и се очаква до зимата да бъде подписан договор между Германия и Чехия. Федералната република подготвя подобни спогодби и с Полша, и с Италия, съобщиха от икономическото й министерство, информира Ройтерс.
Някои държави от ЕС, които са силно зависими от руските газови доставки, не са сключили нито един двустранен договор за споделяне на природен газ. Една от тези страни е Унгария, която се противопостави на европейското споразумение за ограничаване на използването на синьо гориво.
След Германия, Италия и Франция са най-големите потребители на природен газ в ЕС. Франция не участва в нито едно двустранно споразумение, а Италия е част от един подобен договор. Високопоставен италиански представител заяви, цитиран от Ройтерс, че неговата страна е преговаряла с Гърция за използването на газови хранилища.
Какво следва?
Сред основните цели на споразумението на ЕС за ограничаване на потреблението на природен газ и за неговото споделяне е да бъде избегнато настъпването на хаос и паника при евентуална криза с доставките. Договорът е насочен към ограничаване на рискови ситуации, при които отделните страни може да се опитат сами да си набавят синьо гориво и да откажат да помогнат на своите съседи.
В интерес на отделните страни е да си помагат взаимно, тъй като евентуален недостиг на природен газ в една държава или настъпването на икономическа криза, ще окаже негативно въздействие върху целия Евросъюз, отбелязва дипломат от ЕС и добавя, че това се отнася най-вече за Германия.
“Падне ли Германия, всеки един от нас ще падне заедно с нея”, категоричен е европейският дипломат.
Войната в Украйна > Коментар
Могат ли доставките на природен газ да хвърлят сянка върху европейската солидарност?
Европейският съюз постигна през тази седмица споразумение за ограничаване на потреблението на природен газ заради евентуалното намаляване на газовите доставки от Русия, но за неговото осъществяване е необходимо отделните страни от ЕС да имат двустранни договори за взаимна доставка на синьо гориво при нужда, пише Ройтерс.
Двустранни споразумения в ЕС за доставка на природен газ
Ройтерс отбелязва, че повечето държави от Евросъюза нямат подобни двустранни споразумения. Сключени са само шест договора, което оставя повечето от 27-те страни в ЕС в неведение за конкретните условия, при които биха получили или предоставили природен газ при евентуална криза с доставките. Те не са наясно и с финансовите компенсации, които ще платят или получат при настъпването на подобна ситуация, отбелязва Ройтерс.
“Двустранните сделки са единственото нещо, което ще има значение в края на краищата, ако настъпи истинска криза с доставките на природен газ”, казва Кристиан Егенхофер от Центъра по изучаване на европейската политика (CEPS).
Страните от ЕС се договориха във вторник да намалят потреблението си на природен газ с 15 процента до края на предстоящата зима, да запълнят газовите си хранилища и да споделят част от своето синьо гориво с други държави от Евросъюза, ако се стигне до криза с доставките. Всяка отделна страна обаче може сама да реши при какви условия ще предостави своя природен газ на друга държава.
Каква е ситуацията в момента?
Законодателството на ЕС задължава всяка от страните членки да изнесе синьо гориво за своя съседка, ако в нея сериозно са нарушени газовите доставки за битовите потребители или за ключови обществени сгради, като болниците например. За да стане това обаче, държавите от Евросъюза трябва да са сключили съответните двустранни споразумения. Само осем от тях участват в подобни договори в момента, сред които между Германия и Австрия, между Естония и Латвия, както и между Италия и Словения.
“Това не е достатъчно”, категорична е еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон. Тя призовава страните от ЕС да сключат повече двустранни споразумения за доставка на природен газ. В ход са преговори и се очаква до зимата да бъде подписан договор между Германия и Чехия. Федералната република подготвя подобни спогодби и с Полша, и с Италия, съобщиха от икономическото й министерство, информира Ройтерс.
Някои държави от ЕС, които са силно зависими от руските газови доставки, не са сключили нито един двустранен договор за споделяне на природен газ. Една от тези страни е Унгария, която се противопостави на европейското споразумение за ограничаване на използването на синьо гориво.
След Германия, Италия и Франция са най-големите потребители на природен газ в ЕС. Франция не участва в нито едно двустранно споразумение, а Италия е част от един подобен договор. Високопоставен италиански представител заяви, цитиран от Ройтерс, че неговата страна е преговаряла с Гърция за използването на газови хранилища.
Какво следва?
Сред основните цели на споразумението на ЕС за ограничаване на потреблението на природен газ и за неговото споделяне е да бъде избегнато настъпването на хаос и паника при евентуална криза с доставките. Договорът е насочен към ограничаване на рискови ситуации, при които отделните страни може да се опитат сами да си набавят синьо гориво и да откажат да помогнат на своите съседи.
В интерес на отделните страни е да си помагат взаимно, тъй като евентуален недостиг на природен газ в една държава или настъпването на икономическа криза, ще окаже негативно въздействие върху целия Евросъюз, отбелязва дипломат от ЕС и добавя, че това се отнася най-вече за Германия.
“Падне ли Германия, всеки един от нас ще падне заедно с нея”, категоричен е европейският дипломат.
Още от Built.bg
Коментар, Новини
Западният печат коментира започващото посещение на Зеленски в Ню Йорк и Вашингтон и войната в Украйна
Президентът на Украйна Володимир Зеленски бе посрещнат като герой при първото му пътуване до САЩ след пълномащабната инвазия на Русия, което стана веднага след две последователни военни настъпления, показващи
09.19.2023
Войната в Украйна, Новини
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Снимка: AP Украйна съобщи днес, че нейните войски са отвоювали още територии на източния фронт и са напреднали в южната част на страната в рамките на военната си контраофанзива
09.18.2023
Европа, Коментар
Франс прес: Фон дер Лайен иска уталожване на безпокойството от Зеления пакт и напредък с разширяването на ЕС
Снимка: AP Автори: Антоан Полез и Жулиен Жиро/Франс Прес Девет месеца преди изборите за Европейски парламент, председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен защити днес като справедлив и
09.13.2023
Създателите
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Стари военни машини се превръщат в подводни атракции, за да се съхранят кораловите рифове в Египет
Коментари и анализи
Западният печат коментира започващото посещение на Зеленски в Ню Йорк и Вашингтон и войната в Украйна
Франс прес: Фон дер Лайен иска уталожване на безпокойството от Зеления пакт и напредък с разширяването на ЕС
Западната преса коментира обявеното вчера от Маккарти решение за започване на разследване за импийчмънт на Байдън
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Коментарите в пресата след срещата на Г-20 в Делхи
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Министерството на транспорта: Започнаха реални действия за строителството на Дунав мост 3
България и Румъния ще работят съвместно по проучването за изграждане на втори мост над река Дунав
Андрей Цеков: Започва разширяването на 20 първокласни пътни участъка до габарита на скоростни пътища
Андрей Цеков: Има системен проблем в държавата при планирането на поддръжката и изграждането на пътищата
Архитектура
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Най-старият фар по Българското Черноморие отваря врати за посетители
Градска среда и Урбанизъм
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Общо 120 нови автобуса ще бъдат доставени за градския транспорт на София до 2028 г.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа с батерии край Ямбол
Грийнпийс: България е инвестирала 3 пъти повече в магистрали, отколкото в железопътни линии за период от 26 год.
Какви са забележките към предложенията за промени на Закона за енергията от възобновяеми източници
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни