Може ли биометанът да намали зависимостта от доставките на руски природен газ?
12.07.2022
Европейският съюз ще опита да повиши производството на биометан, за да бъде намалена зависимостта на Общността от доставките на руски природен газ, което се налага поради войната в Украйна, пише британският вестник “Файненшъл таймс”.
Целта на Евросъюза е две трети от синьото гориво, внасяно от Русия, да бъде заменено от други енергийни ресурси. Предвижда се биометанът да формира около три процента от тях до края на годината.
Най-големият производител на биометан в Европа
Главният изпълнителен директор на датската компания “Нейчър енерджи” (Nature Energy) Оле Хвелплунд отбелязва в интервю за “Файненшъл таймс”, че производството на биометан в Европа не може да бъде увеличено рязко в кратки срокове.
“За да увеличите производството, трябва да построите повече заводи за биометан. Това обаче няма да стане още през лятото. Необходимо е известно време”, заяви Хвелплунд пред “Файненшъл таймс”.
Той смята, че ще бъдат необходими две години, за да може производството да бъде увеличено значително.
“Трябва да открием подходящи места, на които да построим заводите, както и в съкратени срокове да получим необходимите разрешителни”, обясни Хвелплунд.
“Нейчър енерджи” е най-големият производител на биометан в Европа. От 2020 година компанията има дългосрочен договор с енергийния гигант “Шел”, който купува биометан от датската компания.
Снимка: AP
Френски проекти за производство на биометан
Европейският съюз обяви през май план, наречен REPowerEU. Той предвижда повишаване на издръжливостта на енергийна система на ЕС и диверсифициране на източниците на доставки на природен газ. В този план е заложено и увеличаването на използването на биометан. Поставя се за цел производството му да достигне 35 милиарда кубични метра до 2030 г., чрез използването на устойчиви източници на биомаса, сред които селскостопански отпадъци и остатъци, информира официалният уебсайт на ЕС (ec.europa.eu).
Главният изпълнителен директор на “Нейчър енерджи” Оле Хвелплунд отбеляза пред “Файненшъл таймс”, че е оптимист за бъдещето на тази индустрия, след като Европейският съюз си постави за цел производството на биометан да достигне 35 милиарда кубични метра до 2030 г.
Хвелплунд обаче предупреди, че е необходимо ЕС да окаже подкрепа на сектора, за да бъде стимулирано реализирането на нови проекти. А те не липсват.
В края на март френските фирми “Веолия” (Veolia) и “Уага енерджи” (Waga Energy) обявиха пускането в експлоатация на най-голямата производствена инсталация за биометан, с използването на биогаз от съоръжение за съхраняване на неопасни отпадъци.
Инсталацията, която е разположена край Париж, ще произвежда 120 гигаватчаса газ от възобновяеми източници годишно. Това е равностойно на средното годишно потребление на 20 000 домакинства или 480 автобуса, които се движат с биометан, съобщи “Веолия”. По този начин ще бъдат постигнати по около 25 000 тона годишно по-малко вредни емисии от въглероден двуокис (CO2).
До 2024 г. “Веолия” и “Уага енерджи” се очаква да пуснат в експлоатация още три инсталации за производство на биометан във Франция.
Снимка: AP
Две други френски фирми – енергийната група “Анжи” (Engie) и компанията за морски товарен транспорт Си Ем Ей Си Джи Ем (CMA CGM), обявиха преди дни, че през 2026 г. планират да пуснат в експлоатация завод за биометан в района на пристанището Хавър в Северозападна Франция, съобщи Ройтерс.
Предвижда се новото предприятие да произвежда по около 11 000 тона биометан годишно, който ще се използва за корабно гориво. Той ще се добива чрез преработката на дървесна маса. Стойността на проекта се оценява на около 150 милиона евро.
Биометанът е продукт, който е химически идентичен с природния газ. Той се получава при пречистването на биогаз, получен при контролирано разграждане на животински и промишлени отпадъци.
Биогазът се създава при биологичната ферментация на органични вещества в безкислородна среда. Процесът се нарича анаеробно разграждане, информира специализираното онлайн издание axegaz.com.
Органичните отпадъци се сортират, разбъркват и прехвърлят в инсталация за биогаз. След това се смесват, загряват и при ферментацията заедно с бактерии в безкислородна среда се превръщат в биогаз.
Този биогаз се състои от около 40-60 процента метан, въглероден двуокис (CO2) и следи от други съединения, сред които и сероводород (H2S). Биогазът трябва да се пречисти, за да се отстранят CO2 и другите съединения, като се запази само метана. Така полученият биометан има същите свойства като природния метан и може да се използва по абсолютно същият начин в процеси, при които обичайно се използва природен газ. Разликата е, че биометанът е 100 процента възобновяемо гориво.
Какво следва?
Русия ограничи доставките на природен газ за някои държави от Европейския съюз, като Германия, Италия и Австрия. За други страни от Евросъюза, сред които е и България, обаче те бяха напълно спрени. При това положение и на фона на опасенията, че руските газови доставки може да бъдат прекратени за всички страни, ЕС спешно се нуждае от заместващи енергийни ресурси. Това е особено важно предвид предстоящия зимен сезон, когато потреблението на енергия се увеличава.
Наред с другите алтернативни източници на енергия, биометанът ще играе все по-важна роля за гарантиране на енергийната сигурност на страните от ЕС. Това е важно, за да не се стигне до принудително спиране на производствени мощности или дори на топлата вода за домакинствата поради недостиг на природен газ или негови заместители.
Снимка: AP Астронавтът на НАСА Франк Рубио, който постави рекорд за най-дълго пребиваване на Международната космическа станция (МКС) в рамките на една мисия, се завърна на Земята, усещайки гравитацията
Пътната маркировка и сигнализация е третият, често подценяван участник в движението, освен хората и автомобилите. В България към нея се подхожда доста критично, било то заради липсата и лошото
Заплашено ли е правителството на САЩ отново да остане без финансиране
Снимка: AP След броени дни – на 1 октомври, правителството на САЩ ще остане без финансиране, което ще означава спиране на редица обществени услуги, милиони служители без заплати и
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
икономика > Коментар
Може ли биометанът да намали зависимостта от доставките на руски природен газ?
Европейският съюз ще опита да повиши производството на биометан, за да бъде намалена зависимостта на Общността от доставките на руски природен газ, което се налага поради войната в Украйна, пише британският вестник “Файненшъл таймс”.
Целта на Евросъюза е две трети от синьото гориво, внасяно от Русия, да бъде заменено от други енергийни ресурси. Предвижда се биометанът да формира около три процента от тях до края на годината.
Най-големият производител на биометан в Европа
Главният изпълнителен директор на датската компания “Нейчър енерджи” (Nature Energy) Оле Хвелплунд отбелязва в интервю за “Файненшъл таймс”, че производството на биометан в Европа не може да бъде увеличено рязко в кратки срокове.
“За да увеличите производството, трябва да построите повече заводи за биометан. Това обаче няма да стане още през лятото. Необходимо е известно време”, заяви Хвелплунд пред “Файненшъл таймс”.
Той смята, че ще бъдат необходими две години, за да може производството да бъде увеличено значително.
“Трябва да открием подходящи места, на които да построим заводите, както и в съкратени срокове да получим необходимите разрешителни”, обясни Хвелплунд.
“Нейчър енерджи” е най-големият производител на биометан в Европа. От 2020 година компанията има дългосрочен договор с енергийния гигант “Шел”, който купува биометан от датската компания.
Френски проекти за производство на биометан
Европейският съюз обяви през май план, наречен REPowerEU. Той предвижда повишаване на издръжливостта на енергийна система на ЕС и диверсифициране на източниците на доставки на природен газ. В този план е заложено и увеличаването на използването на биометан. Поставя се за цел производството му да достигне 35 милиарда кубични метра до 2030 г., чрез използването на устойчиви източници на биомаса, сред които селскостопански отпадъци и остатъци, информира официалният уебсайт на ЕС (ec.europa.eu).
Главният изпълнителен директор на “Нейчър енерджи” Оле Хвелплунд отбеляза пред “Файненшъл таймс”, че е оптимист за бъдещето на тази индустрия, след като Европейският съюз си постави за цел производството на биометан да достигне 35 милиарда кубични метра до 2030 г.
Хвелплунд обаче предупреди, че е необходимо ЕС да окаже подкрепа на сектора, за да бъде стимулирано реализирането на нови проекти. А те не липсват.
В края на март френските фирми “Веолия” (Veolia) и “Уага енерджи” (Waga Energy) обявиха пускането в експлоатация на най-голямата производствена инсталация за биометан, с използването на биогаз от съоръжение за съхраняване на неопасни отпадъци.
Инсталацията, която е разположена край Париж, ще произвежда 120 гигаватчаса газ от възобновяеми източници годишно. Това е равностойно на средното годишно потребление на 20 000 домакинства или 480 автобуса, които се движат с биометан, съобщи “Веолия”. По този начин ще бъдат постигнати по около 25 000 тона годишно по-малко вредни емисии от въглероден двуокис (CO2).
До 2024 г. “Веолия” и “Уага енерджи” се очаква да пуснат в експлоатация още три инсталации за производство на биометан във Франция.
Две други френски фирми – енергийната група “Анжи” (Engie) и компанията за морски товарен транспорт Си Ем Ей Си Джи Ем (CMA CGM), обявиха преди дни, че през 2026 г. планират да пуснат в експлоатация завод за биометан в района на пристанището Хавър в Северозападна Франция, съобщи Ройтерс.
Предвижда се новото предприятие да произвежда по около 11 000 тона биометан годишно, който ще се използва за корабно гориво. Той ще се добива чрез преработката на дървесна маса. Стойността на проекта се оценява на около 150 милиона евро.
Какво представлява биометанът
Биометанът е продукт, който е химически идентичен с природния газ. Той се получава при пречистването на биогаз, получен при контролирано разграждане на животински и промишлени отпадъци.
Биогазът се създава при биологичната ферментация на органични вещества в безкислородна среда. Процесът се нарича анаеробно разграждане, информира специализираното онлайн издание axegaz.com.
Органичните отпадъци се сортират, разбъркват и прехвърлят в инсталация за биогаз. След това се смесват, загряват и при ферментацията заедно с бактерии в безкислородна среда се превръщат в биогаз.
Този биогаз се състои от около 40-60 процента метан, въглероден двуокис (CO2) и следи от други съединения, сред които и сероводород (H2S). Биогазът трябва да се пречисти, за да се отстранят CO2 и другите съединения, като се запази само метана. Така полученият биометан има същите свойства като природния метан и може да се използва по абсолютно същият начин в процеси, при които обичайно се използва природен газ. Разликата е, че биометанът е 100 процента възобновяемо гориво.
Какво следва?
Русия ограничи доставките на природен газ за някои държави от Европейския съюз, като Германия, Италия и Австрия. За други страни от Евросъюза, сред които е и България, обаче те бяха напълно спрени. При това положение и на фона на опасенията, че руските газови доставки може да бъдат прекратени за всички страни, ЕС спешно се нуждае от заместващи енергийни ресурси. Това е особено важно предвид предстоящия зимен сезон, когато потреблението на енергия се увеличава.
Наред с другите алтернативни източници на енергия, биометанът ще играе все по-важна роля за гарантиране на енергийната сигурност на страните от ЕС. Това е важно, за да не се стигне до принудително спиране на производствени мощности или дори на топлата вода за домакинствата поради недостиг на природен газ или негови заместители.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Франк Рубио се завърна на Земята
Снимка: AP Астронавтът на НАСА Франк Рубио, който постави рекорд за най-дълго пребиваване на Международната космическа станция (МКС) в рамките на една мисия, се завърна на Земята, усещайки гравитацията
09.30.2023
Градска среда, Коментар
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
Пътната маркировка и сигнализация е третият, често подценяван участник в движението, освен хората и автомобилите. В България към нея се подхожда доста критично, било то заради липсата и лошото
09.30.2023
икономика, Новини
Заплашено ли е правителството на САЩ отново да остане без финансиране
Снимка: AP След броени дни – на 1 октомври, правителството на САЩ ще остане без финансиране, което ще означава спиране на редица обществени услуги, милиони служители без заплати и
09.29.2023
Създателите
Франк Рубио се завърна на Земята
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Коментари и анализи
Франк Рубио се завърна на Земята
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
Конференция за новата енергийна среда в Югоизточна Европа събра международни експерти във Вашингтон
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
Германия има план за справяне с жилищната криза
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Пуснаха влак стрела по брега на Тайванския проток
След пътя Мездра-Ботевград – ще бъдат ремонтирани и обходните маршрути
Положително е становището на МРРБ за финансиране укрепването на крайбрежното свлачище в квартал “Сарафово” в Бургас
ЕС обсъжда възможността за изграждане на влакова линия с европейско междурелсие между Лвов и Кишинев
Архитектура
Кой е големият победител в конкурса “Български архитектурни награди 2023”
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Градска среда и Урбанизъм
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
ЕЦБ и МАЕ пледират за ускорение на прехода към нисковъглеродни емисии в Европа
Германия и Великобритания планират по-тясно сътрудничество при производството на “зелен” водород
Юлиян Попов: Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни