Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

На изпроводяк: Блокира ли Борислав Сандов АМ “Струма” през Кресненското дефиле

Автор: Екип Built.bg

В последните минути на своя мандат като вицепремиер и министър на околната среда и водите Борислав Сандов е подписал документ, който на практика спира изпълнението на магистрала Струма през Кресненското дефиле, научи Built. Това пък води до друг проблем – България вече е получила финансиране за строежа на аутобана, но ако не го завърши в цялост, трябва да върне евросредства в размер на 1,6 млрд. евро.

Какво пише в документа? С решение на МОСВ са отменени всички предишни процедури по ОВОС (Оценка за въздействие върху околната среда). Решението е взето вчера. Интересно е, че датата под документа е написана на ръка, което отдавна не е практика в институциите. Последният абзац на документа „изключва мерки, които могат да доведат до допълнителен бариерен ефект“ на едно бъдещо магистрално трасе. Това означава, че там подпорни и укрепителни стени не могат да се правят, което практически блокира строителите.

Призната практика и у нас, и в Европа е такива трасета да се пресичат от проходи за животни. Това се прави под и около самите пътни трасета и осигурява пропускливост за животинските видове. В решението на МОСВ е описано какво се изключва като възможност да се прави на място, но не е посочено какво е позволено, което все пак дава възможност за тълкуване на документа.

Припомняме, че министър Борислав Сандов през месеците на своя мандат многократно е заявявал, че е против строежа на високоскоростно трасе през дефилето и смята за по-природосъобразно прокопаването на тунел.

Малко, след като постановлението изтече в публичното пространство, Сандов излезе с публично разяснение в социалните мрежи. В него вече бившият министър на околната среда и водите нарича решението „изцяло в синхрон с българското законодателство и с препоръките на ЕК“. Бившият вече еко министър пише още:

„Моето решение не поставя под риск средствата на ЕС и България няма да връща пари в следствие на това решение“.

Казусът с пътя през Кресненското дефиле се обсъжда вече близо 30 години, спомня си проф. Чавдар Колев от ВТУ. Той разказва за първия идеен проект за преминава на магистрала през участъка от средата на 90-те години на миналия век. Тогава планът бил платната на аутобана да минават с естакади и къси тунели ту от левия, ту от десния бряг на реката. Според проф. Колев това и до днес си остава най-оптималното решение за пътно строителство в спорния терен.

Проектът поради различни причини тогава не се реализира. След влизането на страната ни в ЕС за строежа на АМ „Струма“ са потърсени европари. Но това води след себе си и по-голям интерес, както от строителните фирми, така и от други заинтересовани страни като различни неправителствени организации и зелени движения. В крайна сметка за последните 15 години на публично обсъждане бяха представени още няколко варианта, сред които 15 километров тунел в планината или пълното й заобикаляне.

„25 години минаха в приказки. За това време пет такива участъка по 15 километра щяха да се построят. Това бавене е пагубно“, казва проф. Колев.

Така съдбата на участъка на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле остава неясен. Законът позволява последната заповед на министър Борислав Сандов да бъде обжалвана пред Върховния административен съд. Правомощия по отмяната й има и новият служебен министър. Поредното забавяне обаче означава, че времето за завършване на магистралата отново ще се удължи и тя няма да бъде готова преди 2030-та година, а тези отложени срокове почти сигурно означават връщане на евросредства.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам