Автор: Екип Built.bg
В последните минути на своя мандат като вицепремиер и министър на околната среда и водите Борислав Сандов е подписал документ, който на практика спира изпълнението на магистрала Струма през Кресненското дефиле, научи Built. Това пък води до друг проблем – България вече е получила финансиране за строежа на аутобана, но ако не го завърши в цялост, трябва да върне евросредства в размер на 1,6 млрд. евро.
Какво пише в документа? С решение на МОСВ са отменени всички предишни процедури по ОВОС (Оценка за въздействие върху околната среда). Решението е взето вчера. Интересно е, че датата под документа е написана на ръка, което отдавна не е практика в институциите. Последният абзац на документа „изключва мерки, които могат да доведат до допълнителен бариерен ефект“ на едно бъдещо магистрално трасе. Това означава, че там подпорни и укрепителни стени не могат да се правят, което практически блокира строителите.
Призната практика и у нас, и в Европа е такива трасета да се пресичат от проходи за животни. Това се прави под и около самите пътни трасета и осигурява пропускливост за животинските видове. В решението на МОСВ е описано какво се изключва като възможност да се прави на място, но не е посочено какво е позволено, което все пак дава възможност за тълкуване на документа.
Припомняме, че министър Борислав Сандов през месеците на своя мандат многократно е заявявал, че е против строежа на високоскоростно трасе през дефилето и смята за по-природосъобразно прокопаването на тунел.
Малко, след като постановлението изтече в публичното пространство, Сандов излезе с публично разяснение в социалните мрежи. В него вече бившият министър на околната среда и водите нарича решението „изцяло в синхрон с българското законодателство и с препоръките на ЕК“. Бившият вече еко министър пише още:
„Моето решение не поставя под риск средствата на ЕС и България няма да връща пари в следствие на това решение“.
Казусът с пътя през Кресненското дефиле се обсъжда вече близо 30 години, спомня си проф. Чавдар Колев от ВТУ. Той разказва за първия идеен проект за преминава на магистрала през участъка от средата на 90-те години на миналия век. Тогава планът бил платната на аутобана да минават с естакади и къси тунели ту от левия, ту от десния бряг на реката. Според проф. Колев това и до днес си остава най-оптималното решение за пътно строителство в спорния терен.
Проектът поради различни причини тогава не се реализира. След влизането на страната ни в ЕС за строежа на АМ „Струма“ са потърсени европари. Но това води след себе си и по-голям интерес, както от строителните фирми, така и от други заинтересовани страни като различни неправителствени организации и зелени движения. В крайна сметка за последните 15 години на публично обсъждане бяха представени още няколко варианта, сред които 15 километров тунел в планината или пълното й заобикаляне.
„25 години минаха в приказки. За това време пет такива участъка по 15 километра щяха да се построят. Това бавене е пагубно“, казва проф. Колев.
Така съдбата на участъка на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле остава неясен. Законът позволява последната заповед на министър Борислав Сандов да бъде обжалвана пред Върховния административен съд. Правомощия по отмяната й има и новият служебен министър. Поредното забавяне обаче означава, че времето за завършване на магистралата отново ще се удължи и тя няма да бъде готова преди 2030-та година, а тези отложени срокове почти сигурно означават връщане на евросредства.
Коментар > Новини
На изпроводяк: Блокира ли Борислав Сандов АМ “Струма” през Кресненското дефиле
Автор: Екип Built.bg
В последните минути на своя мандат като вицепремиер и министър на околната среда и водите Борислав Сандов е подписал документ, който на практика спира изпълнението на магистрала Струма през Кресненското дефиле, научи Built. Това пък води до друг проблем – България вече е получила финансиране за строежа на аутобана, но ако не го завърши в цялост, трябва да върне евросредства в размер на 1,6 млрд. евро.
Какво пише в документа? С решение на МОСВ са отменени всички предишни процедури по ОВОС (Оценка за въздействие върху околната среда). Решението е взето вчера. Интересно е, че датата под документа е написана на ръка, което отдавна не е практика в институциите. Последният абзац на документа „изключва мерки, които могат да доведат до допълнителен бариерен ефект“ на едно бъдещо магистрално трасе. Това означава, че там подпорни и укрепителни стени не могат да се правят, което практически блокира строителите.
Призната практика и у нас, и в Европа е такива трасета да се пресичат от проходи за животни. Това се прави под и около самите пътни трасета и осигурява пропускливост за животинските видове. В решението на МОСВ е описано какво се изключва като възможност да се прави на място, но не е посочено какво е позволено, което все пак дава възможност за тълкуване на документа.
Припомняме, че министър Борислав Сандов през месеците на своя мандат многократно е заявявал, че е против строежа на високоскоростно трасе през дефилето и смята за по-природосъобразно прокопаването на тунел.
Малко, след като постановлението изтече в публичното пространство, Сандов излезе с публично разяснение в социалните мрежи. В него вече бившият министър на околната среда и водите нарича решението „изцяло в синхрон с българското законодателство и с препоръките на ЕК“. Бившият вече еко министър пише още:
Казусът с пътя през Кресненското дефиле се обсъжда вече близо 30 години, спомня си проф. Чавдар Колев от ВТУ. Той разказва за първия идеен проект за преминава на магистрала през участъка от средата на 90-те години на миналия век. Тогава планът бил платната на аутобана да минават с естакади и къси тунели ту от левия, ту от десния бряг на реката. Според проф. Колев това и до днес си остава най-оптималното решение за пътно строителство в спорния терен.
Проектът поради различни причини тогава не се реализира. След влизането на страната ни в ЕС за строежа на АМ „Струма“ са потърсени европари. Но това води след себе си и по-голям интерес, както от строителните фирми, така и от други заинтересовани страни като различни неправителствени организации и зелени движения. В крайна сметка за последните 15 години на публично обсъждане бяха представени още няколко варианта, сред които 15 километров тунел в планината или пълното й заобикаляне.
Така съдбата на участъка на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле остава неясен. Законът позволява последната заповед на министър Борислав Сандов да бъде обжалвана пред Върховния административен съд. Правомощия по отмяната й има и новият служебен министър. Поредното забавяне обаче означава, че времето за завършване на магистралата отново ще се удължи и тя няма да бъде готова преди 2030-та година, а тези отложени срокове почти сигурно означават връщане на евросредства.
Още от Built.bg
Зелена среда, Коментар
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
За борбата с климатичните промени добрите намерения и политическата воля не стигат. Необходими са пари, страшно много пари. Средства са нужни за технологиите и инфраструктурата, които да позволят да
11.29.2023
Актуално, Новини
Премиерът: Политическите игри с бюджета за здраве са опасни за здравето
Снимки: БТА Политическите игри с бюджета за здраве са опасни за здравето. Това заяви премиерът Николай Денков в началото на днешното правителствено заседание. Неприемането на план-сметката на Националната здравноосигурителна
11.29.2023
икономика, Новини
НСИ: Бизнес климатът в строителството у нас се подобрява
През ноември 2023 г. общият показател на бизнес климата остава приблизително на нивото си от октомври, съобщи Националният статистически институт (НСИ). Повишение на показателя е регистрирано в строителството и
11.29.2023
Създателите
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Нобелова награда за Клодия Голдин, която се бори за равноправна заетост на жените
Коментари и анализи
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
„Булгартрансгаз“ и операторът на газопреносната система на Сърбия подписаха споразумение за междусистемно свързване
Балкански лидери обсъдиха предизвикателствата и възможностите за развитие на Югоизточна Европа
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Европейската прокуратура е извършила в Бойчиновци обиски по разследване за злоупотреба с европейски средства
Започва строителството на новия лъч на метрото през район „Слатина“
Шест становища подкрепят законопроекта за устройството на Черноморското крайбрежие, осем са против
АПИ приема оферти за проектиране и основен ремонт на тунелите “Дупница”, “Велчова завера” и “Боруна”
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Авангарден завод в Швеция обработва почти 100 процента от отпадъчната пластмаса
През следващото десетилетие се очертава Китай да бъде отново лидер по доставки на слънчеви панели
Войната в Украйна
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
България е готова да участва във фонда „ЕС за Украйна“. Основният фокус ще бъде общинската инфраструктура
Built.bg Podcast
Последвайте ни