Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Най-опасните пътища в България

Снимка: Европейски център за транспортни политики

Войната по пътищата на България продължава. Повече катастрофи с повече жертви и ранени са станали у нас през 2021 г. спрямо 2020-та. Общо 556 души са загинали, а 7576 са били ранени при 6052 тежки ПТП-а за изминалите 12 месеца, сочи статистиката на МВР. За сравнение през 2020 г. са станали 5710 пътни инцидента с 436 жертви и 7121 ранени.

Накратко – връщаме се бързо към времената от преди пандемията от коронавирус, а страната ни продължава да е сред първите в Европейския съюз по тежък травматизъм и инциденти на пътя.

Данните на полицията показват още, че най-много ПТП-та стават в понеделник, а най-малко в неделя. Във вторник броят на загиналите на пътя е най-голям, а най-малък в четвъртък. А най-много са ранените отново в понеделник и най-малък е техният брой пак в неделя. Статистиката обаче не отчита кои са трасетата у нас, където най-често стават инциденти.

Затова от Built се обърнахме към трима независими експерти по безопасността на движението по пътищата с няколко конкретни въпроса – кои са най-опасните пътни участъци у нас, защо именно там стават най-много катастрофи и каква е прогнозата им за 2022 г.?

Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадали при катастрофи

На 20 000 км републиканска пътна мрежа на територията на Република България съществуват стотици опасни пътни участъци. Според пътна полиция и пътната агенция те са около 70, но реално са много повече. Най-общо бихме могли да определим няколко критични пътни отсечки – Русе-Бяла, Кресненското дефиле, Мездра – Ботевград, Варна-Бургас.

Снимка: Европейски център за транспортни политики

Кресненското дефиле е най-кървавият участък от пътищата на България! На неговите 15 км в периода 2012-2016 г. са загинали 25 души, а 120 са ранените. Всяка година там се появяват  по 2-3 нови надгробни паметника. Основният проблем е свързан с това, че този маршрут е изключително натоварен и важен. Самото Кресненско дефиле е с много завои, ограничена скорост, липса на места за изпреварване, скални участъци, буйна река и натоварен трафик с тирове и чуждестранни автомобили.

Още от Built.bg:  Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода

Довършването на магистрала Струма в района на Кресненското дефиле ще намали жертвите и катастрофите.

Подобни примери са реновираните  и вече обезопасени пътни  участъци Бургас – Созопол и Пловдив – Асеновград, където инцидентите намаляха в пъти. Категорично вариантът за дълъг тунел през дефилето е неприложим – говорим за земетръсен район, наличие на радиоактивни залежи, които няма къде да се съхраняват, наличието на десетки аварийни изходи на такъв дълъг тунел би увредил околната среда, годишната издръжка на тунела би достигнала 80-100 млн. лв., което е икономически неизгодно.

Богдан Милчев, Институт за Пътна Безопасност

Изследване на Института за пътна безопасност показва, че автомагистралите „Тракия“, „Хемус“ и „Струма“ са участъците с най-много пътни инциденти. На АМ “Тракия” са загинали 108 души в периода 2017-2020 година, ранените са 1080. Tези данни я превръщат в магистралата с най-висок риск да загинеш в България. На всички останали магистрали за същия период са загинали общо 74 души със 603 ранени лица.

Карта: Европейски център за транспортни политики

Въпреки че през последните 10 години рискът да загинеш от ПТП в България е един от най-високите в целия ЕС, ние продължаваме да имаме и най-високата разрешена скорост от 140 км/ч. на автомагистрала в цяла Европа.

В България няма методология за установяване на най-опасните пътни участъци. Институтът за пътна безопасност използва швейцарски модел за извършване на оценка на риска от пътнотранспортни произшествия. По този модел са идентифицирани около 1500 опасни пътни участъци с висок и много висок риск от настъпване на ПТП.

Снимка: Европейски център за транспортни политики

Сред тях с особено висок риск от настъпване на ПТП се отличава пътят през Кресненското дефиле. Завършването на магистрала “Струма” ще повиши безопасността и ще позволи мобилността да бъде ефективно управлявана.

Още от Built.bg:  Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода

България е единствената страна в ЕС, при която се констатира увеличение на жертвите от ПТП от месец май 2021 година с повече от 40% спрямо 2020 година. През тази година от месец май до 20 юни са загинали 88 души, а за същия период на миналата година те са били 53 -ма.

 Диана Русинова, Европейски център за транспортни политики

До този момент в България никога не е правен анализ на риска по републиканската пътна мрежа. В нашата практика и във връзка със сигналите, които сме получавали и проверките, които сме извършвали като път с най-много проблеми се очертава път I-5 Русе-ГКПП Маказа. Това е пътят, където на почти всяко кръстовище има концентрация на ПТП като особено осезаемо е това в участъка между Русе и Бяла.

След това е път I-1 Видин-София-ГКПП Кулата, който преминава през Кресненското дефиле. Увеличаването на транспортния трафик, който преминава през тези пътища и изоставащото осъвременяване на инфраструктурата водят до тежки последствия, които неминуемо рано или късно водят и до тежки пътни инциденти с множество ранени и загинали.

Друг път, който поради интензивността на трафика и липсата на достатъчно адекватна поддръжка се очертава като проблемен е АМ “Тракия”. Рискът от настъпване на пътен инцидент с фатален край по тази магистрала и в момента е висок поради това, че на практика там в момента поддръжка няма. Не на последно място, като проблемен участък се очертава и път I-4 София-Варна, където в последно време трафикът се засили значително, а изоставането на строителството на АМ “Хемус” оказва значително негативно влияние.

Още от Built.bg:  Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода

Дострояването на магистралите „Хемус“ и “Струма” е решението на проблема поне в частта с пътната безопасност. Като твърде съществен дефицит се очертава липсата на изградени съвременни пътни връзки по направленията Север-Юг. Доказателство за това е фактът, че двата най-черни пътя в България обхващат именно това направление.

Необходимо да се търсят варианти за бързото реализиране на проекта за построяването на АМ “Струма”, в това число и в участъка преминаващ през Кресненското дефиле. В противен случай ще продължим да плащаме с живота и здравето си, а не е изключено в бъдеще да пострада и икономиката ни като транзитно преминаващите намерят алтернативно трасе например през Република Северна Македония, което ще доведе и до преки загуби.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам