На земята живеят 8 милиарда души и вече нещо трудно може да ни изненада. Но в Съединените щати има населено място, което определено успява – всичките му жители живеят заедно в един жилищен блок. Става въпрос за градчето Уитиър в щата Аляска – малко селце, което има любопитна история, но и интересно настояще.
Уитиър се намира на 60 мили югоизточно от един от сравнително големите градове в Аляска – Анкоридж. Регистриран е като град с постоянни жители през 1969 г., но мястото е познато доста преди това. През последните два века районът е ключов за Аляска, защото от там минават важни морски транспортни пътища. Но всъщност мястото става стратегическо по време на Втората световна война, когато там е изграден военен, секретен обект.
Строителството му започва през ноември 1941 г. Войната вече е започнала, но Аляска се оказва важна зона между Съединените щати, Русия и Япония, която може да бъде използвана за различни цели.
В началото се строят няколко съоръжения, известни като Н-12. Селището служи на военните в усилията им да осигурят по-надежден маршрут за доставки към вътрешността на Аляска. А и да се превърне в междинна база за планираните други военни обекти в централните части на щата. Цивилни жители няма. Армията избира тази област, защото въпреки студеното време, водата не замръзва и няма лед през цялата година. На мястото се строи стратегическо пристанище.
Като секретна база на Н-12 е забранено да се снима. Поради това стари снимки от там почти липсват. Знае се, че от първите сгради днес е запазена само една – на пощенската станция. Запазен е и един от символите на градчето – тунелът Антон Андерсън. Той е кръстен на новозеландски геодезист, който е нает от армията, за да измисли как мястото да стане достъпно. Строителството на тунела започва през 1941 г. и въпреки двуметровите преспи и студа, е завършен само за година.
Тунелът е забележителен по няколко причини – споделя преминаването на влакове и автомобили и е проектиран за температури до -40 градуса и ветрове със скорост 150 мили в час. Всъщност първоначално е построен само за влакове, но през 2000 г. след ремонт е направено ново ниво с асфалт над жп линиите.
Дълъг е 2,5 км и това го прави най-дългия магистрален тунел в Северна Америка. Има работно време, което е по-късо през зимата и по-дълго през лятото. Преминаването му отнема около 10 минути, заради ограниченията в скоростта.
Заради тази трудна връзка със света, тайното военно градче остава скрито дълго време. По време на Студената война там продължават да се изпращат служители на американската армия и в един момент броят им достига 1200 души. Построени са няколко сгради, повечето дървени. А през 1957 г. е издигнат 14-етажният бетонен гигант Hodge, който трябва да поеме непрекъснатия военен поток.
Промяната на военната стратегия на САЩ обаче води до постепенното напускане на градчето. От 1960 г. военните започват да се изтеглят. Този процес се забързва по естествен начин, когато през 1964 г. Аляска е ударена от мощно земетресение – второто по сила в човешката история с магнитуд 9.2 по Рихтер. То причинява опустошителни щети на цялата инфраструктура, а възстановяването отнема години.
Градчето се обезлюдява, но не опустява. През 1969 г. получава регистрация на град – Уитиър, кръстен на американски поет от 19-ти век. Основната сграда Hodge е преименувана на Begich Towers – през годините тя е ремонтирана и модернизирана няколко пъти и там живее почти цялото население на града.
В нея има магазин, музей, болница, училище, градски съвет и дори затвор. На хората тук дори не им се налага да напускат сградата, ако не желаят. Единствената друга постройка е малък жилищен комплекс в близост до големия блок, в който живее кметът.
Според последното преброяване постоянните жители на Уитиър са 272-ма. Което дори е увеличение в сравнение с преди 20 години, когато са били около 200. През лятото и пролетта обаче Уитиър нараства до няколко хиляди души. Причината е все по-големият брой туристи, които искат да посетят мястото. Някои пристигат с влак по прословутата жп линия, но повечето идват с круизни кораби и фериботи.
Градчето предлага изобилие от възможности за отдих – разходка с лодка, риболов, каякинг, къмпинги и катерене. Заливът, наречен Принц Уилям, представлява естествено дълбоко пристанище и представлява интересна атракция за гмуркане.
Заради странностите си Уитиър привлича все повече внимание. Планирано е през пролетта градчето да стане декор за холивудски филм, в който събитията се разиграват на руска военна база. А местните вече са свикнали с интереса и дори се шегуват с особеностите на своето населено място – наскоро са издали книга за Уитиър, озаглавена „Най-странният град в Америка“.
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
След силния растеж на вноса на енергийни продукти в ЕС през 2021 и 2022 г., сценарият през 2023 г. е различен и вносът в периода април-юни спада за второ
Германското правителство е одобрило пакет от мерки за справяне с недостига на жилища в страната преди провеждането на среща в понеделник с участието на строителния сектор, наематели, собственици на
Автор: Built.bg Снимки: Built.bg Бетонът вероятно е най-широко използваният строителен материал. Има го навсякъде около нас – пътища, сгради, обществени пространства. Затова и сме свикнали да не му обръщаме
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Градска среда > Коментар
Най-странният град в света
Снимки:Кметство Уитиър
Автор: Built.bg
На земята живеят 8 милиарда души и вече нещо трудно може да ни изненада. Но в Съединените щати има населено място, което определено успява – всичките му жители живеят заедно в един жилищен блок. Става въпрос за градчето Уитиър в щата Аляска – малко селце, което има любопитна история, но и интересно настояще.
Уитиър се намира на 60 мили югоизточно от един от сравнително големите градове в Аляска – Анкоридж. Регистриран е като град с постоянни жители през 1969 г., но мястото е познато доста преди това. През последните два века районът е ключов за Аляска, защото от там минават важни морски транспортни пътища. Но всъщност мястото става стратегическо по време на Втората световна война, когато там е изграден военен, секретен обект.
Строителството му започва през ноември 1941 г. Войната вече е започнала, но Аляска се оказва важна зона между Съединените щати, Русия и Япония, която може да бъде използвана за различни цели.
В началото се строят няколко съоръжения, известни като Н-12. Селището служи на военните в усилията им да осигурят по-надежден маршрут за доставки към вътрешността на Аляска. А и да се превърне в междинна база за планираните други военни обекти в централните части на щата. Цивилни жители няма. Армията избира тази област, защото въпреки студеното време, водата не замръзва и няма лед през цялата година. На мястото се строи стратегическо пристанище.
Като секретна база на Н-12 е забранено да се снима. Поради това стари снимки от там почти липсват. Знае се, че от първите сгради днес е запазена само една – на пощенската станция. Запазен е и един от символите на градчето – тунелът Антон Андерсън. Той е кръстен на новозеландски геодезист, който е нает от армията, за да измисли как мястото да стане достъпно. Строителството на тунела започва през 1941 г. и въпреки двуметровите преспи и студа, е завършен само за година.
Тунелът е забележителен по няколко причини – споделя преминаването на влакове и автомобили и е проектиран за температури до -40 градуса и ветрове със скорост 150 мили в час. Всъщност първоначално е построен само за влакове, но през 2000 г. след ремонт е направено ново ниво с асфалт над жп линиите.
Дълъг е 2,5 км и това го прави най-дългия магистрален тунел в Северна Америка. Има работно време, което е по-късо през зимата и по-дълго през лятото. Преминаването му отнема около 10 минути, заради ограниченията в скоростта.
Заради тази трудна връзка със света, тайното военно градче остава скрито дълго време. По време на Студената война там продължават да се изпращат служители на американската армия и в един момент броят им достига 1200 души. Построени са няколко сгради, повечето дървени. А през 1957 г. е издигнат 14-етажният бетонен гигант Hodge, който трябва да поеме непрекъснатия военен поток.
Промяната на военната стратегия на САЩ обаче води до постепенното напускане на градчето. От 1960 г. военните започват да се изтеглят. Този процес се забързва по естествен начин, когато през 1964 г. Аляска е ударена от мощно земетресение – второто по сила в човешката история с магнитуд 9.2 по Рихтер. То причинява опустошителни щети на цялата инфраструктура, а възстановяването отнема години.
Градчето се обезлюдява, но не опустява. През 1969 г. получава регистрация на град – Уитиър, кръстен на американски поет от 19-ти век. Основната сграда Hodge е преименувана на Begich Towers – през годините тя е ремонтирана и модернизирана няколко пъти и там живее почти цялото население на града.
В нея има магазин, музей, болница, училище, градски съвет и дори затвор. На хората тук дори не им се налага да напускат сградата, ако не желаят. Единствената друга постройка е малък жилищен комплекс в близост до големия блок, в който живее кметът.
Според последното преброяване постоянните жители на Уитиър са 272-ма. Което дори е увеличение в сравнение с преди 20 години, когато са били около 200. През лятото и пролетта обаче Уитиър нараства до няколко хиляди души. Причината е все по-големият брой туристи, които искат да посетят мястото. Някои пристигат с влак по прословутата жп линия, но повечето идват с круизни кораби и фериботи.
Градчето предлага изобилие от възможности за отдих – разходка с лодка, риболов, каякинг, къмпинги и катерене. Заливът, наречен Принц Уилям, представлява естествено дълбоко пристанище и представлява интересна атракция за гмуркане.
Заради странностите си Уитиър привлича все повече внимание. Планирано е през пролетта градчето да стане декор за холивудски филм, в който събитията се разиграват на руска военна база. А местните вече са свикнали с интереса и дори се шегуват с особеностите на своето населено място – наскоро са издали книга за Уитиър, озаглавена „Най-странният град в Америка“.
Още от Built.bg
Енергетика, Коментар
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
След силния растеж на вноса на енергийни продукти в ЕС през 2021 и 2022 г., сценарият през 2023 г. е различен и вносът в периода април-юни спада за второ
09.25.2023
Жилища и имоти, Коментар
Германия има план за справяне с жилищната криза
Германското правителство е одобрило пакет от мерки за справяне с недостига на жилища в страната преди провеждането на среща в понеделник с участието на строителния сектор, наематели, собственици на
09.25.2023
Иновативни технологии, Коментар
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Автор: Built.bg Снимки: Built.bg Бетонът вероятно е най-широко използваният строителен материал. Има го навсякъде около нас – пътища, сгради, обществени пространства. Затова и сме свикнали да не му обръщаме
09.24.2023
Създателите
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Стари военни машини се превръщат в подводни атракции, за да се съхранят кораловите рифове в Египет
Коментари и анализи
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
Германия има план за справяне с жилищната криза
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Западният печат коментира започващото посещение на Зеленски в Ню Йорк и Вашингтон и войната в Украйна
Франс прес: Фон дер Лайен иска уталожване на безпокойството от Зеления пакт и напредък с разширяването на ЕС
Западната преса коментира обявеното вчера от Маккарти решение за започване на разследване за импийчмънт на Байдън
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
След пътя Мездра-Ботевград – ще бъдат ремонтирани и обходните маршрути
Положително е становището на МРРБ за финансиране укрепването на крайбрежното свлачище в квартал “Сарафово” в Бургас
ЕС обсъжда възможността за изграждане на влакова линия с европейско междурелсие между Лвов и Кишинев
Нощният влак Париж-Берлин отново поема напът
Архитектура
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Най-старият фар по Българското Черноморие отваря врати за посетители
Градска среда и Урбанизъм
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Общо 120 нови автобуса ще бъдат доставени за градския транспорт на София до 2028 г.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Юлиян Попов: Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия
ЕИБ финансира нови слънчеви електроцентрали с до 1,7 млрд. евро
Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа с батерии край Ямбол
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни