През последните две години преди началото на руската инвазия в Украйна частният “Боинг 737” (Boeing 737) на руския олигарх Владимир Евтушенков обикаляше света и кацаше на френската Ривиера, Малдивите и Сейшелите, световните столици и финансови центрове, разказва в Ройтерс в специално проучване.
През настоящата година освен до някои дестинации, традиционни за свръхбогатите, той е спирал няколко пъти в Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай, сочат данни на сайта за проследяване на полетите “Флайтрадар24” (Flightradar24).
Ограниченията, наложени от Запада, карат богатите руснаци да търсят различни начини да “оставят самолетите си във въздуха”, но санкциите неминуемо се отразяват.
Боингът на Евтушенков е сред 50-те частни самолета, пререгистрирани под руски флаг след началото на войната, сочат необявявани досега данни от националния авиационен регистър, видени от Ройтерс.
Няколко от тези репатрирани самолети са свързани с видни руски политици и бизнесмени, според два източника от руския авиационен сектор, пожелали анонимност. Според тях Евтушенков лично е ползвал боинга, който до миналата година е носил логото на неговата компания АФК “Система”, оперираща в разнообразни сектори – от телекомуникации до дърводобив, показват снимки от сайта “Джетфотос” (Jetphotos).
Евтушенков заяви, че няма да отговаря на въпроси за самолета, включително и дали го ползва. Формално той се отказа от контрола върху “Система”, след като миналата година Великобритания му наложи санкции, но остава най-големият акционер в компанията.
“Росавиация”, руският авиационен регулатор, и министерството на транспорта не отговориха на отправените им въпроси.
Някои самолети стоят по пистите
Някои доскоро любими на руските олигарси юрисдикции като Аруба и остров Ман спазват западните санкции. А това направи трудно, дори невъзможно, за руските самолети, летящи под техен флаг, да получават застраховки, гориво и разрешения за полети, посочва един от източниците.
Поставянето на машините под руски флаг обаче дава възможност те да летят до и от страни, които не са наложили изрична забрана като например Турция и Дубай. Общият брой на бизнес самолетите под руски флаг в момента е 145 спрямо 97 през март 2022 г.
Въпреки тези маневри повече от половината от около 400-те руски частни и корпоративни самолети или стоят по пистите в чужбина, или вече са продадени, посочва един от цитираните източници.
Поради наложените санкции руски самолети не могат да летят до страните членки на ЕС. Преди началото на войната руските олигарси често пътуваха из Европа по бизнес или за забавление, а и много от самолетите им бяха регистрирани на континента.
Според авиационни източници, които управляват бизнес самолети, сега някои руски олигарси, които не фигурират в списъка на санкционираните, летят от Русия до Турция или някои бивши съветски републики, след което се прекачват на други самолети до летища в Европа. Това се случва поне веднъж седмично, казва един от източниците, без да разкриват подробности.
Според митнически данни някои от национализираните самолети са свързани с държавни предприятия и бизнес лидери, подкрепящи войната на Путин в Украйна или пряко свързани с него.
Те включват “Бомбардие чалънджър 650” (Bombardier Challenger 650) на “Уралкалий”, водещ производител на торове, оглавяван до неотдвана от Дмитрий Мазепин, присъствал на срещата на Путин с олигарсите по-рано тази година. “Бомбардие глоубъл 6000” (Bombardier Global 6000) пък е внесен от ВЕБ.РФ, държавна банка за развитие, оглавявана от Игор Шувалов, бивш първи вицепремиер.
ВЕБ, “Уралкалий” и Мазепин не отговориха на изпратените им от Ройтерс въпроси.
Митнически данни показват, че най-много частни самолети са били репатрирани след началото на войната от бившите съветски републики, ОАЕ и Турция. Както и “Боинг”-ът на Евтушенков, така и други пререгистрирани самолети избягват да навлизат в европейското въздушно пространство и летят само до “приятелски” държави, сочат данните на “Флайтрадар”.
Подрязани криле
През декември 2021 г. на пистата в Прага е заснет “Боинг”, носещ регистрацията P4-AFK от Аруба, показва снимка в “Джетфотос”. Самолетът е украсен със сиви линии и носи лого на “Система” на опашката.
Година по-късно, когато войната вече отдавна е в ход, самолетът се появява в Бишкек, столицата на Киргизстан, според друга фотография в същия сайт. Номерът на опашката обаче е сменен с руската регистрация RA-73890, а логото на “Система” е изчезнало. Калъфите на двигателите обаче все още носят идентификационния номер P4-AFK и сивите линии.
“Система” отказа коментар за самолета и чия собственост е той сега.
САЩ включиха компанията в санкционния си списък едва на 2 ноември.
От началото на 2020 г. до началото на войната в Украйна P4-AFK е летял многократно до Германия, Люксембург, Швейцария и Малдивите, и по един път до Хърватия, Чехия и Сейшелите, сочат данни на “Флайтрадар”. Той е извършил 105 полета в Русия, 17 във Франция, осем в Италия, ОАЕ и Латвия, пет до Великобритания и четири до Турция.
След началото на войната самолетът е извършил само 14 полета до Турция, ОАЕ, Оман и Казахстан, без да навлиза в Европа.
Според руския авиационен регистър, публикуван на уебсайта на “Росавиация” през август, самолетът е регистриран под руски флаг през декември.
Митнически данни показват, че той официално е внесен в Русия на 30 декември от Бишкек, след което лети основно на руска територия.
Досега през 2023 г. той е летял 47 пъти в Русия и общо девет пъти до Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай.
Източник: БТА/Светослав Стефанов
Коментар
Накъде летят частните самолети на руските олигарси
През последните две години преди началото на руската инвазия в Украйна частният “Боинг 737” (Boeing 737) на руския олигарх Владимир Евтушенков обикаляше света и кацаше на френската Ривиера, Малдивите и Сейшелите, световните столици и финансови центрове, разказва в Ройтерс в специално проучване.
През настоящата година освен до някои дестинации, традиционни за свръхбогатите, той е спирал няколко пъти в Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай, сочат данни на сайта за проследяване на полетите “Флайтрадар24” (Flightradar24).
Ограниченията, наложени от Запада, карат богатите руснаци да търсят различни начини да “оставят самолетите си във въздуха”, но санкциите неминуемо се отразяват.
Боингът на Евтушенков е сред 50-те частни самолета, пререгистрирани под руски флаг след началото на войната, сочат необявявани досега данни от националния авиационен регистър, видени от Ройтерс.
Няколко от тези репатрирани самолети са свързани с видни руски политици и бизнесмени, според два източника от руския авиационен сектор, пожелали анонимност. Според тях Евтушенков лично е ползвал боинга, който до миналата година е носил логото на неговата компания АФК “Система”, оперираща в разнообразни сектори – от телекомуникации до дърводобив, показват снимки от сайта “Джетфотос” (Jetphotos).
Евтушенков заяви, че няма да отговаря на въпроси за самолета, включително и дали го ползва. Формално той се отказа от контрола върху “Система”, след като миналата година Великобритания му наложи санкции, но остава най-големият акционер в компанията.
“Росавиация”, руският авиационен регулатор, и министерството на транспорта не отговориха на отправените им въпроси.
Някои самолети стоят по пистите
Някои доскоро любими на руските олигарси юрисдикции като Аруба и остров Ман спазват западните санкции. А това направи трудно, дори невъзможно, за руските самолети, летящи под техен флаг, да получават застраховки, гориво и разрешения за полети, посочва един от източниците.
Поставянето на машините под руски флаг обаче дава възможност те да летят до и от страни, които не са наложили изрична забрана като например Турция и Дубай. Общият брой на бизнес самолетите под руски флаг в момента е 145 спрямо 97 през март 2022 г.
Въпреки тези маневри повече от половината от около 400-те руски частни и корпоративни самолети или стоят по пистите в чужбина, или вече са продадени, посочва един от цитираните източници.
Поради наложените санкции руски самолети не могат да летят до страните членки на ЕС. Преди началото на войната руските олигарси често пътуваха из Европа по бизнес или за забавление, а и много от самолетите им бяха регистрирани на континента.
Според авиационни източници, които управляват бизнес самолети, сега някои руски олигарси, които не фигурират в списъка на санкционираните, летят от Русия до Турция или някои бивши съветски републики, след което се прекачват на други самолети до летища в Европа. Това се случва поне веднъж седмично, казва един от източниците, без да разкриват подробности.
Според митнически данни някои от национализираните самолети са свързани с държавни предприятия и бизнес лидери, подкрепящи войната на Путин в Украйна или пряко свързани с него.
Те включват “Бомбардие чалънджър 650” (Bombardier Challenger 650) на “Уралкалий”, водещ производител на торове, оглавяван до неотдвана от Дмитрий Мазепин, присъствал на срещата на Путин с олигарсите по-рано тази година. “Бомбардие глоубъл 6000” (Bombardier Global 6000) пък е внесен от ВЕБ.РФ, държавна банка за развитие, оглавявана от Игор Шувалов, бивш първи вицепремиер.
ВЕБ, “Уралкалий” и Мазепин не отговориха на изпратените им от Ройтерс въпроси.
Митнически данни показват, че най-много частни самолети са били репатрирани след началото на войната от бившите съветски републики, ОАЕ и Турция. Както и “Боинг”-ът на Евтушенков, така и други пререгистрирани самолети избягват да навлизат в европейското въздушно пространство и летят само до “приятелски” държави, сочат данните на “Флайтрадар”.
Подрязани криле
През декември 2021 г. на пистата в Прага е заснет “Боинг”, носещ регистрацията P4-AFK от Аруба, показва снимка в “Джетфотос”. Самолетът е украсен със сиви линии и носи лого на “Система” на опашката.
Година по-късно, когато войната вече отдавна е в ход, самолетът се появява в Бишкек, столицата на Киргизстан, според друга фотография в същия сайт. Номерът на опашката обаче е сменен с руската регистрация RA-73890, а логото на “Система” е изчезнало. Калъфите на двигателите обаче все още носят идентификационния номер P4-AFK и сивите линии.
“Система” отказа коментар за самолета и чия собственост е той сега.
САЩ включиха компанията в санкционния си списък едва на 2 ноември.
От началото на 2020 г. до началото на войната в Украйна P4-AFK е летял многократно до Германия, Люксембург, Швейцария и Малдивите, и по един път до Хърватия, Чехия и Сейшелите, сочат данни на “Флайтрадар”. Той е извършил 105 полета в Русия, 17 във Франция, осем в Италия, ОАЕ и Латвия, пет до Великобритания и четири до Турция.
След началото на войната самолетът е извършил само 14 полета до Турция, ОАЕ, Оман и Казахстан, без да навлиза в Европа.
Според руския авиационен регистър, публикуван на уебсайта на “Росавиация” през август, самолетът е регистриран под руски флаг през декември.
Митнически данни показват, че той официално е внесен в Русия на 30 декември от Бишкек, след което лети основно на руска територия.
Досега през 2023 г. той е летял 47 пъти в Русия и общо девет пъти до Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай.
Източник: БТА/Светослав Стефанов
Още от Built.bg
Зелена среда, Коментар
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
За борбата с климатичните промени добрите намерения и политическата воля не стигат. Необходими са пари, страшно много пари. Средства са нужни за технологиите и инфраструктурата, които да позволят да
11.29.2023
Енергетика, Новини
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Снимка: RWE Германската енергийна групировка Ер Ве Е (RWE), залагаща все повече на производство на енергия от възобновяеми източници, ускорява плановете си за растеж и си поставя по-високи цели
11.28.2023
икономика, Коментар
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Автор: Built.bg Мебелната индустрия в България изпраща година на възходи и спадове. От една страна проблемът с високите цени на суровините от предходната година изглежда решен частично, но от
11.25.2023
Създателите
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Нобелова награда за Клодия Голдин, която се бори за равноправна заетост на жените
Коментари и анализи
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
„Булгартрансгаз“ и операторът на газопреносната система на Сърбия подписаха споразумение за междусистемно свързване
Балкански лидери обсъдиха предизвикателствата и възможностите за развитие на Югоизточна Европа
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Европейската прокуратура е извършила в Бойчиновци обиски по разследване за злоупотреба с европейски средства
Започва строителството на новия лъч на метрото през район „Слатина“
Шест становища подкрепят законопроекта за устройството на Черноморското крайбрежие, осем са против
АПИ приема оферти за проектиране и основен ремонт на тунелите “Дупница”, “Велчова завера” и “Боруна”
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Авангарден завод в Швеция обработва почти 100 процента от отпадъчната пластмаса
През следващото десетилетие се очертава Китай да бъде отново лидер по доставки на слънчеви панели
Войната в Украйна
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
България е готова да участва във фонда „ЕС за Украйна“. Основният фокус ще бъде общинската инфраструктура
Built.bg Podcast
Последвайте ни