През последните две години преди началото на руската инвазия в Украйна частният “Боинг 737” (Boeing 737) на руския олигарх Владимир Евтушенков обикаляше света и кацаше на френската Ривиера, Малдивите и Сейшелите, световните столици и финансови центрове, разказва в Ройтерс в специално проучване.
През настоящата година освен до някои дестинации, традиционни за свръхбогатите, той е спирал няколко пъти в Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай, сочат данни на сайта за проследяване на полетите “Флайтрадар24” (Flightradar24).
Ограниченията, наложени от Запада, карат богатите руснаци да търсят различни начини да “оставят самолетите си във въздуха”, но санкциите неминуемо се отразяват.
Боингът на Евтушенков е сред 50-те частни самолета, пререгистрирани под руски флаг след началото на войната, сочат необявявани досега данни от националния авиационен регистър, видени от Ройтерс.
Няколко от тези репатрирани самолети са свързани с видни руски политици и бизнесмени, според два източника от руския авиационен сектор, пожелали анонимност. Според тях Евтушенков лично е ползвал боинга, който до миналата година е носил логото на неговата компания АФК “Система”, оперираща в разнообразни сектори – от телекомуникации до дърводобив, показват снимки от сайта “Джетфотос” (Jetphotos).
Евтушенков заяви, че няма да отговаря на въпроси за самолета, включително и дали го ползва. Формално той се отказа от контрола върху “Система”, след като миналата година Великобритания му наложи санкции, но остава най-големият акционер в компанията.
“Росавиация”, руският авиационен регулатор, и министерството на транспорта не отговориха на отправените им въпроси.
Някои самолети стоят по пистите
Някои доскоро любими на руските олигарси юрисдикции като Аруба и остров Ман спазват западните санкции. А това направи трудно, дори невъзможно, за руските самолети, летящи под техен флаг, да получават застраховки, гориво и разрешения за полети, посочва един от източниците.
Поставянето на машините под руски флаг обаче дава възможност те да летят до и от страни, които не са наложили изрична забрана като например Турция и Дубай. Общият брой на бизнес самолетите под руски флаг в момента е 145 спрямо 97 през март 2022 г.
Въпреки тези маневри повече от половината от около 400-те руски частни и корпоративни самолети или стоят по пистите в чужбина, или вече са продадени, посочва един от цитираните източници.
Поради наложените санкции руски самолети не могат да летят до страните членки на ЕС. Преди началото на войната руските олигарси често пътуваха из Европа по бизнес или за забавление, а и много от самолетите им бяха регистрирани на континента.
Според авиационни източници, които управляват бизнес самолети, сега някои руски олигарси, които не фигурират в списъка на санкционираните, летят от Русия до Турция или някои бивши съветски републики, след което се прекачват на други самолети до летища в Европа. Това се случва поне веднъж седмично, казва един от източниците, без да разкриват подробности.
Според митнически данни някои от национализираните самолети са свързани с държавни предприятия и бизнес лидери, подкрепящи войната на Путин в Украйна или пряко свързани с него.
Те включват “Бомбардие чалънджър 650” (Bombardier Challenger 650) на “Уралкалий”, водещ производител на торове, оглавяван до неотдвана от Дмитрий Мазепин, присъствал на срещата на Путин с олигарсите по-рано тази година. “Бомбардие глоубъл 6000” (Bombardier Global 6000) пък е внесен от ВЕБ.РФ, държавна банка за развитие, оглавявана от Игор Шувалов, бивш първи вицепремиер.
ВЕБ, “Уралкалий” и Мазепин не отговориха на изпратените им от Ройтерс въпроси.
Митнически данни показват, че най-много частни самолети са били репатрирани след началото на войната от бившите съветски републики, ОАЕ и Турция. Както и “Боинг”-ът на Евтушенков, така и други пререгистрирани самолети избягват да навлизат в европейското въздушно пространство и летят само до “приятелски” държави, сочат данните на “Флайтрадар”.
Подрязани криле
През декември 2021 г. на пистата в Прага е заснет “Боинг”, носещ регистрацията P4-AFK от Аруба, показва снимка в “Джетфотос”. Самолетът е украсен със сиви линии и носи лого на “Система” на опашката.
Година по-късно, когато войната вече отдавна е в ход, самолетът се появява в Бишкек, столицата на Киргизстан, според друга фотография в същия сайт. Номерът на опашката обаче е сменен с руската регистрация RA-73890, а логото на “Система” е изчезнало. Калъфите на двигателите обаче все още носят идентификационния номер P4-AFK и сивите линии.
“Система” отказа коментар за самолета и чия собственост е той сега.
САЩ включиха компанията в санкционния си списък едва на 2 ноември.
От началото на 2020 г. до началото на войната в Украйна P4-AFK е летял многократно до Германия, Люксембург, Швейцария и Малдивите, и по един път до Хърватия, Чехия и Сейшелите, сочат данни на “Флайтрадар”. Той е извършил 105 полета в Русия, 17 във Франция, осем в Италия, ОАЕ и Латвия, пет до Великобритания и четири до Турция.
След началото на войната самолетът е извършил само 14 полета до Турция, ОАЕ, Оман и Казахстан, без да навлиза в Европа.
Според руския авиационен регистър, публикуван на уебсайта на “Росавиация” през август, самолетът е регистриран под руски флаг през декември.
Митнически данни показват, че той официално е внесен в Русия на 30 декември от Бишкек, след което лети основно на руска територия.
Досега през 2023 г. той е летял 47 пъти в Русия и общо девет пъти до Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай.
Източник: БТА/Светослав Стефанов
Коментар
Накъде летят частните самолети на руските олигарси
През последните две години преди началото на руската инвазия в Украйна частният “Боинг 737” (Boeing 737) на руския олигарх Владимир Евтушенков обикаляше света и кацаше на френската Ривиера, Малдивите и Сейшелите, световните столици и финансови центрове, разказва в Ройтерс в специално проучване.
През настоящата година освен до някои дестинации, традиционни за свръхбогатите, той е спирал няколко пъти в Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай, сочат данни на сайта за проследяване на полетите “Флайтрадар24” (Flightradar24).
Ограниченията, наложени от Запада, карат богатите руснаци да търсят различни начини да “оставят самолетите си във въздуха”, но санкциите неминуемо се отразяват.
Боингът на Евтушенков е сред 50-те частни самолета, пререгистрирани под руски флаг след началото на войната, сочат необявявани досега данни от националния авиационен регистър, видени от Ройтерс.
Няколко от тези репатрирани самолети са свързани с видни руски политици и бизнесмени, според два източника от руския авиационен сектор, пожелали анонимност. Според тях Евтушенков лично е ползвал боинга, който до миналата година е носил логото на неговата компания АФК “Система”, оперираща в разнообразни сектори – от телекомуникации до дърводобив, показват снимки от сайта “Джетфотос” (Jetphotos).
Евтушенков заяви, че няма да отговаря на въпроси за самолета, включително и дали го ползва. Формално той се отказа от контрола върху “Система”, след като миналата година Великобритания му наложи санкции, но остава най-големият акционер в компанията.
“Росавиация”, руският авиационен регулатор, и министерството на транспорта не отговориха на отправените им въпроси.
Някои самолети стоят по пистите
Някои доскоро любими на руските олигарси юрисдикции като Аруба и остров Ман спазват западните санкции. А това направи трудно, дори невъзможно, за руските самолети, летящи под техен флаг, да получават застраховки, гориво и разрешения за полети, посочва един от източниците.
Поставянето на машините под руски флаг обаче дава възможност те да летят до и от страни, които не са наложили изрична забрана като например Турция и Дубай. Общият брой на бизнес самолетите под руски флаг в момента е 145 спрямо 97 през март 2022 г.
Въпреки тези маневри повече от половината от около 400-те руски частни и корпоративни самолети или стоят по пистите в чужбина, или вече са продадени, посочва един от цитираните източници.
Поради наложените санкции руски самолети не могат да летят до страните членки на ЕС. Преди началото на войната руските олигарси често пътуваха из Европа по бизнес или за забавление, а и много от самолетите им бяха регистрирани на континента.
Според авиационни източници, които управляват бизнес самолети, сега някои руски олигарси, които не фигурират в списъка на санкционираните, летят от Русия до Турция или някои бивши съветски републики, след което се прекачват на други самолети до летища в Европа. Това се случва поне веднъж седмично, казва един от източниците, без да разкриват подробности.
Според митнически данни някои от национализираните самолети са свързани с държавни предприятия и бизнес лидери, подкрепящи войната на Путин в Украйна или пряко свързани с него.
Те включват “Бомбардие чалънджър 650” (Bombardier Challenger 650) на “Уралкалий”, водещ производител на торове, оглавяван до неотдвана от Дмитрий Мазепин, присъствал на срещата на Путин с олигарсите по-рано тази година. “Бомбардие глоубъл 6000” (Bombardier Global 6000) пък е внесен от ВЕБ.РФ, държавна банка за развитие, оглавявана от Игор Шувалов, бивш първи вицепремиер.
ВЕБ, “Уралкалий” и Мазепин не отговориха на изпратените им от Ройтерс въпроси.
Митнически данни показват, че най-много частни самолети са били репатрирани след началото на войната от бившите съветски републики, ОАЕ и Турция. Както и “Боинг”-ът на Евтушенков, така и други пререгистрирани самолети избягват да навлизат в европейското въздушно пространство и летят само до “приятелски” държави, сочат данните на “Флайтрадар”.
Подрязани криле
През декември 2021 г. на пистата в Прага е заснет “Боинг”, носещ регистрацията P4-AFK от Аруба, показва снимка в “Джетфотос”. Самолетът е украсен със сиви линии и носи лого на “Система” на опашката.
Година по-късно, когато войната вече отдавна е в ход, самолетът се появява в Бишкек, столицата на Киргизстан, според друга фотография в същия сайт. Номерът на опашката обаче е сменен с руската регистрация RA-73890, а логото на “Система” е изчезнало. Калъфите на двигателите обаче все още носят идентификационния номер P4-AFK и сивите линии.
“Система” отказа коментар за самолета и чия собственост е той сега.
САЩ включиха компанията в санкционния си списък едва на 2 ноември.
От началото на 2020 г. до началото на войната в Украйна P4-AFK е летял многократно до Германия, Люксембург, Швейцария и Малдивите, и по един път до Хърватия, Чехия и Сейшелите, сочат данни на “Флайтрадар”. Той е извършил 105 полета в Русия, 17 във Франция, осем в Италия, ОАЕ и Латвия, пет до Великобритания и четири до Турция.
След началото на войната самолетът е извършил само 14 полета до Турция, ОАЕ, Оман и Казахстан, без да навлиза в Европа.
Според руския авиационен регистър, публикуван на уебсайта на “Росавиация” през август, самолетът е регистриран под руски флаг през декември.
Митнически данни показват, че той официално е внесен в Русия на 30 декември от Бишкек, след което лети основно на руска територия.
Досега през 2023 г. той е летял 47 пъти в Русия и общо девет пъти до Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай.
Източник: БТА/Светослав Стефанов
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни