Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Накъде летят частните самолети на руските олигарси

Airport Plane Vacation Travel  - JFK_Photography / Pixabay

През последните две години преди началото на руската инвазия в Украйна частният “Боинг 737” (Boeing 737) на руския олигарх Владимир Евтушенков обикаляше света и кацаше на френската Ривиера, Малдивите и Сейшелите, световните столици и финансови центрове, разказва в Ройтерс в специално проучване.

През настоящата година освен до някои дестинации, традиционни за свръхбогатите, той е спирал няколко пъти в Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай, сочат данни на сайта за проследяване на полетите “Флайтрадар24” (Flightradar24).

Ограниченията, наложени от Запада, карат богатите руснаци да търсят различни начини да “оставят самолетите си във въздуха”, но санкциите неминуемо се отразяват.

Боингът на Евтушенков е сред 50-те частни самолета, пререгистрирани под руски флаг след началото на войната, сочат необявявани досега данни от националния авиационен регистър, видени от Ройтерс.

Няколко от тези репатрирани самолети са свързани с видни руски политици и бизнесмени, според два източника от руския авиационен сектор, пожелали анонимност. Според тях Евтушенков лично е ползвал боинга, който до миналата година е носил логото на неговата компания АФК “Система”, оперираща в разнообразни сектори – от телекомуникации до дърводобив, показват снимки от сайта “Джетфотос” (Jetphotos).

Евтушенков заяви, че няма да отговаря на въпроси за самолета, включително и дали го ползва. Формално той се отказа от контрола върху “Система”, след като миналата година Великобритания му наложи санкции, но остава най-големият акционер в компанията.

“Росавиация”, руският авиационен регулатор, и министерството на транспорта не отговориха на отправените им въпроси.

Някои самолети стоят по пистите

Някои доскоро любими на руските олигарси юрисдикции като Аруба и остров Ман спазват западните санкции. А това направи трудно, дори невъзможно, за руските самолети, летящи под техен флаг, да получават застраховки, гориво и разрешения за полети, посочва един от източниците.

Още от Built.bg:  Офис пазарът в София с лек спад

Поставянето на машините под руски флаг обаче дава възможност те да летят до и от страни, които не са наложили изрична забрана като  например Турция и Дубай. Общият брой на бизнес самолетите под руски флаг в момента е 145 спрямо 97 през март 2022 г.

Въпреки тези маневри повече от половината от около 400-те руски частни и корпоративни самолети или стоят по пистите в чужбина, или вече са продадени, посочва един от цитираните източници.

Поради наложените санкции руски самолети не могат да летят до страните членки на ЕС. Преди началото на войната руските олигарси често пътуваха из Европа по бизнес или за забавление, а и много от самолетите им бяха регистрирани на континента.

Според авиационни източници, които управляват бизнес самолети, сега някои руски олигарси, които не фигурират в списъка на санкционираните, летят от Русия до Турция или някои бивши съветски републики, след което се прекачват на други самолети до летища в Европа. Това се случва поне веднъж седмично, казва един от източниците, без да разкриват подробности.

Според митнически данни някои от национализираните самолети са свързани с държавни предприятия и бизнес лидери, подкрепящи войната на Путин в Украйна или пряко свързани с него.

Те включват “Бомбардие чалънджър 650” (Bombardier Challenger 650) на “Уралкалий”, водещ производител на торове, оглавяван до неотдвана от Дмитрий Мазепин, присъствал на срещата на Путин с олигарсите по-рано тази година. “Бомбардие глоубъл 6000” (Bombardier Global 6000) пък е внесен от ВЕБ.РФ, държавна банка за развитие, оглавявана от Игор Шувалов, бивш първи вицепремиер.

ВЕБ, “Уралкалий” и Мазепин не отговориха на изпратените им от Ройтерс въпроси.

Още от Built.bg:  Жилищното строителство - спасителят на британската икономика

Митнически данни показват, че най-много частни самолети са били репатрирани след началото на войната от бившите съветски републики, ОАЕ и Турция. Както и “Боинг”-ът на Евтушенков, така и други пререгистрирани самолети избягват да навлизат в европейското въздушно пространство и летят само до “приятелски” държави, сочат данните на “Флайтрадар”.

Подрязани криле

През декември 2021 г. на пистата в Прага е заснет “Боинг”, носещ регистрацията P4-AFK от Аруба, показва снимка в “Джетфотос”.  Самолетът е украсен със сиви линии и носи лого на “Система” на опашката.

Година по-късно, когато войната вече отдавна е в ход, самолетът се появява в Бишкек, столицата на Киргизстан, според друга фотография в същия сайт. Номерът на опашката обаче е сменен с руската регистрация RA-73890, а логото на “Система” е изчезнало. Калъфите на двигателите обаче все още носят идентификационния номер P4-AFK и сивите линии.

“Система” отказа коментар за самолета и чия собственост е той сега.

САЩ включиха компанията в санкционния си списък едва на 2 ноември.

От началото на 2020 г. до началото на войната в Украйна P4-AFK е летял многократно до Германия, Люксембург, Швейцария и Малдивите, и по един път до Хърватия, Чехия и Сейшелите, сочат данни на “Флайтрадар”. Той е извършил 105 полета в Русия, 17 във Франция, осем в Италия, ОАЕ и Латвия, пет до Великобритания и четири до Турция.

След началото на войната самолетът е извършил само 14 полета до Турция, ОАЕ, Оман и Казахстан, без да навлиза в Европа.

Според руския авиационен регистър, публикуван на уебсайта на “Росавиация” през август, самолетът е регистриран под руски флаг през декември.

Още от Built.bg:  Какво е бъдещето на трамваите – най-старият градски транспорт у нас?

Митнически данни показват, че той официално е внесен в Русия на 30 декември от Бишкек, след което лети основно на руска територия.

Досега през 2023 г. той е летял 47 пъти в Русия и общо девет пъти до Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай.

Източник: БТА/Светослав Стефанов

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам