Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП) подкрепя предложените промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ) и приветства Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Народното събрание (НС) за инициативата, тъй като за първи път вижда реални резултати по отношение на намаляване на административната тежест.
Това се посочва в становище на НАСП относно Законопроека за изменение и допълнение на ЗУТ, внесен в НС от Снежанка Траянска и група народни представители. От Асоциацията добавят, че като реални участници в инвестиционния процес, членовете на НАСП считат, че промените ще доведат до по-ефективна работа на строителния бранш, създаване на повече продукция, а оттам – до по-достъпни жилища за гражданите.
“Промените са резултат от много усилия и работа по събиране и анализ на експертизи от активните участници в процесите. Ние от НАСП също бяхме част от този задълбочен дебат. Благодарение на това тези промени не са поредните, приети без оценката на реално засегнатите представителите на бранша”, казва Георги Шопов, председател на НАСП.
От НАСП обаче посочват, че някои текстове могат да предизвикат противоречия и представят и коментара си по отделните теми. Според Асоциацията с промяната в чл. 113 /4/ т. 2 отпада необходимостта с работен устройствен план /РУП/ да се конкретизира покривът на сградата, като това се прави с техническия проект. По този начин отпада едно невъзможно на практика изискване на етап градоустройство проектантът вече да е решил покрива на ниво работен проект.
Оттам добавят, че с промяната на чл. 134 /2/ т. 1 се дава времева яснота кога могат да се изменят влезлите подробни устройствени планове /ПУП/, отредени за публични нужди, но не отчуждени. Сега действащият текст фиксира времето до започване на отчждителната процедура, но не даваше срок за нейното завършване – нещо, недопустимо за законова разпоредба. Според НАСП тази промяна ще ускори вземането на справедливо и обществено полезно решение относно блокираните вече 30 години частни терени, които не носят никаква полза както за собствениците, така и за обществото.
В становището пише още, че в редакцията на чл. 145 /2/ още по-ясно се разпорежда, че общинската администрация проверява единствено съответствието на проекта с предвижданията на регулационния и застроителен план. С тази редакция се сваля и отговорността на общината за проверка на проектите относно правилата за застрояване. Така общинската администрация ще бъде разтоварена относно проверката на архитектурния проект за издатини и кули.
Промяната е голяма крачка към намаляване на административната тежест. По този начин се премахва порочната практика едно и също нещо да се проверява 3 пъти от 3 страни – фирмата консултант, общината и ДНСК, без да се носи отговорност от никого, отбелязва НАСП. Това ще позволи на администрацията да спазва заложените в закона срокове и да освободи ресурс за обществено важни проекти.
За съжаление, въвеждането отново на Чл. 148 /16/, с който се цели регламентиране на това при какви условия на регулацията се издава строително разрешение, не решава същинският проблем, изтъкват от НАСП. Въвежда се понятието “осигурен транспортен достъп”. То е лишено от точна дефиниция, което го прави неприложимо. Нещо повече – предполага субективно тълкувание, а това отново е недопустимо за законова разпоредба.
Според НАСП наличието на частни имоти под уличната регулация е един от основните проблеми за развитието на градовете. Той не позволява да се изгражда инфраструктура, да се планира и да има цялостна градоустройствена концепция. Предложението на НАСП за решаването на проблема е въвеждането на механизма на уличната тегоба, за което от Асоциацията е представена ясна писмена обосновка, приета и одобрена от целия бранш.
Промяната в чл. 178 /3/ т. 5 цели да регламентира задължението на инвеститора да изгражда публична инфраструктура, като изискването е да бъде осигурена връзка с елементите на транспортната и техническата инфраструктура, осигуряващи нормален транспортен достъп до съответния поземлен имот. За съжаление, с категории като “нормален транспортен достъп” това е невъзможно, тъй като е изцяло лишено от конкретика.
Промяната в чл. 222 /2/ т. 12 задължава ДНСК да проверява и глобява общинската администрация при неспазване на изискванията на чл. 5 при издаване на индивидуални административни актове. Това ще доведе до намаляване на административната тежест. По смисъла на чл. 5 в администрацията забележките по дадена преписка могат да бъдат еднократни и единствено писмени.
Нещо повече – това би дисциплинирало не само администрацията, но и самият инвеститор, тъй като при неотстраняване на забележките в двуседмичен срок, преписката се прекратява. По този начин администрацията ще се разтовари от преписки, които с години стоят в системата. При спазване на чл. 5 ще се намали документооборотът и ще се регламентира писмено контакта на администрацията с гражданите и фирмите, се посочва още в становището на Националната асоциация на строителните предприемачи.
Коментар
НАСП: Промените в ЗУТ снемат административната тежест, но оставят поле за свободно тълкуване
Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП) подкрепя предложените промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ) и приветства Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Народното събрание (НС) за инициативата, тъй като за първи път вижда реални резултати по отношение на намаляване на административната тежест.
Това се посочва в становище на НАСП относно Законопроека за изменение и допълнение на ЗУТ, внесен в НС от Снежанка Траянска и група народни представители. От Асоциацията добавят, че като реални участници в инвестиционния процес, членовете на НАСП считат, че промените ще доведат до по-ефективна работа на строителния бранш, създаване на повече продукция, а оттам – до по-достъпни жилища за гражданите.
“Промените са резултат от много усилия и работа по събиране и анализ на експертизи от активните участници в процесите. Ние от НАСП също бяхме част от този задълбочен дебат. Благодарение на това тези промени не са поредните, приети без оценката на реално засегнатите представителите на бранша”, казва Георги Шопов, председател на НАСП.
От НАСП обаче посочват, че някои текстове могат да предизвикат противоречия и представят и коментара си по отделните теми. Според Асоциацията с промяната в чл. 113 /4/ т. 2 отпада необходимостта с работен устройствен план /РУП/ да се конкретизира покривът на сградата, като това се прави с техническия проект. По този начин отпада едно невъзможно на практика изискване на етап градоустройство проектантът вече да е решил покрива на ниво работен проект.
Оттам добавят, че с промяната на чл. 134 /2/ т. 1 се дава времева яснота кога могат да се изменят влезлите подробни устройствени планове /ПУП/, отредени за публични нужди, но не отчуждени. Сега действащият текст фиксира времето до започване на отчждителната процедура, но не даваше срок за нейното завършване – нещо, недопустимо за законова разпоредба. Според НАСП тази промяна ще ускори вземането на справедливо и обществено полезно решение относно блокираните вече 30 години частни терени, които не носят никаква полза както за собствениците, така и за обществото.
В становището пише още, че в редакцията на чл. 145 /2/ още по-ясно се разпорежда, че общинската администрация проверява единствено съответствието на проекта с предвижданията на регулационния и застроителен план. С тази редакция се сваля и отговорността на общината за проверка на проектите относно правилата за застрояване. Така общинската администрация ще бъде разтоварена относно проверката на архитектурния проект за издатини и кули.
Промяната е голяма крачка към намаляване на административната тежест. По този начин се премахва порочната практика едно и също нещо да се проверява 3 пъти от 3 страни – фирмата консултант, общината и ДНСК, без да се носи отговорност от никого, отбелязва НАСП. Това ще позволи на администрацията да спазва заложените в закона срокове и да освободи ресурс за обществено важни проекти.
За съжаление, въвеждането отново на Чл. 148 /16/, с който се цели регламентиране на това при какви условия на регулацията се издава строително разрешение, не решава същинският проблем, изтъкват от НАСП. Въвежда се понятието “осигурен транспортен достъп”. То е лишено от точна дефиниция, което го прави неприложимо. Нещо повече – предполага субективно тълкувание, а това отново е недопустимо за законова разпоредба.
Според НАСП наличието на частни имоти под уличната регулация е един от основните проблеми за развитието на градовете. Той не позволява да се изгражда инфраструктура, да се планира и да има цялостна градоустройствена концепция. Предложението на НАСП за решаването на проблема е въвеждането на механизма на уличната тегоба, за което от Асоциацията е представена ясна писмена обосновка, приета и одобрена от целия бранш.
Промяната в чл. 178 /3/ т. 5 цели да регламентира задължението на инвеститора да изгражда публична инфраструктура, като изискването е да бъде осигурена връзка с елементите на транспортната и техническата инфраструктура, осигуряващи нормален транспортен достъп до съответния поземлен имот. За съжаление, с категории като “нормален транспортен достъп” това е невъзможно, тъй като е изцяло лишено от конкретика.
Промяната в чл. 222 /2/ т. 12 задължава ДНСК да проверява и глобява общинската администрация при неспазване на изискванията на чл. 5 при издаване на индивидуални административни актове. Това ще доведе до намаляване на административната тежест. По смисъла на чл. 5 в администрацията забележките по дадена преписка могат да бъдат еднократни и единствено писмени.
Нещо повече – това би дисциплинирало не само администрацията, но и самият инвеститор, тъй като при неотстраняване на забележките в двуседмичен срок, преписката се прекратява. По този начин администрацията ще се разтовари от преписки, които с години стоят в системата. При спазване на чл. 5 ще се намали документооборотът и ще се регламентира писмено контакта на администрацията с гражданите и фирмите, се посочва още в становището на Националната асоциация на строителните предприемачи.
Още от Built.bg
Коментар, Новини
Амонякът – новото гориво на бъдещето?
Един атом азот, три атома водород – амонякът за мнозина е потенциално гориво на бъдещето, което може не само да допринесе за разрешаване на енергийните проблеми на човечеството, но
08.16.2022
Коментар, Новини
Икономическите приоритети на новата служебна власт: газ, газ и пак газ
Кризата с доставките на природен газ стана първи приоритет за служебното правителство на Гълъб Донев и далеч надхвърли рамките на ресорното енергийно министерство. Макар Европа от месеци да търси
08.15.2022
Коментар, Новини
Електрическото бъдеще на автомобилите
Водещите автомобилни концерни все повече засилват електрифицирането на новите си модели автомобили и ванове. До известна степен това се случва под натиска на правителствата в развитите икономики, някои от
08.11.2022
Войната в Украйна
ДПА: Германия трябва да намали най-много потреблението си на газ сред всички страни от ЕС
С 22,5 на сто по-малко приходи от петрол и газ в руската хазна през юли
Недостигът на газ връща Европа към добрите стари въглища
САЩ заявиха, че Русия възнамерява да заличи Украйна от картата на света
ЕС осъди жестокостите на руските сили в Украйна; Зеленски призова Запада да обяви Русия за “спонсор на тероризма”
Могат ли доставките на природен газ да хвърлят сянка върху европейската солидарност?
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Последвайте ни
Най-споделяното от Built.bg
Коментари и анализи
Амонякът – новото гориво на бъдещето?
Икономическите приоритети на новата служебна власт: газ, газ и пак газ
Електрическото бъдеще на автомобилите
“Булгаргаз”: Възможно е интерконекторът Гърция-България да не заработи през октомври
Колко близо са Румъния, Хърватия и България до присъединяване към Шенгенското пространство?
Низходящата тенденция на цените на металите се очаква да премине в плато до края на годината
Инфраструктура
Министър Шишков: Автомагистрала “Хемус” е “зазимена” в началото на пролетта заради липса на плащане
Министърът на финансите Росица Велкова проведе среща с представители на Камарата на строителите в България
Договорите за зимно почистване на пътищата ще обхващат датите след 30 септември, за да включат и периода октомври-април
Очаква се в понеделник да бъдат обявени обществените поръчки за зимното поддържане на пътищата
Архитектура
Вилата на габровския фабрикант Пенчо Семов, завещана за старопиталище, ще бъде реставрирана
Борис Милчев: ДНСК трябва да продължи процедурата за спиране на строителството на “Златен век”
Създателите
“Главболгарстрой” изгради нов технологичен завод от руините на стара фабрика
Заслон Кончето – как се строи на най-опасното било у нас
Най – много архитекти и строителни инженери завършиха юлската дипломна сесия в УАСГ
Градска среда и Урбанизъм
Издадените разрешителни за строеж на жилищни сгради в България нарастват с 21,6 процента през второто тримесечие
Започва кандидатстването за програма „Зелена София“ на Столична община
Председателят на СОС подписа решението с Подробния устройствен план на „Горубляне“
Продължават действията на Столичната община за спасяване на къщата на Иван Гешов
Бохемски истории
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Be Green
Вятърните електроцентрали: това ли е енергийното бъдеще на Европа?
Европейската комисия одобри мащабен проект за извличане, съхраняване и доставка на водород
ЕП подкрепи “зеления” етикет за газ и ядрени инвестиции
Built.bg Podcast
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Йото, който гледаше Чернобил” и ненаучените тежки уроци от миналото