Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже

Водещите световни икономики искат да се конкурират с китайския проект “Нови пътища на коприната” или “Един пояс, един път”. С тази цел на провелата се миналата седмица среща на върха на Г-7 бе взето решение да се заделят до 600 милиарда долара за глобални инвестиции в инфраструктура. 

Една от страните в групата обаче продължава да е част от тази противоречива инициатива на Пекин. Става дума за Италия, чиято премиерка Джорджа Мелони също участва в срещата. Останалите страни от Г-7 Рим да поеме конкретни ангажименти, че е готов да напусне “Един пояс, един път”. Това обаче не е толкова лесно изпълнимо – правителството на Мелони иска да е лоялно към съюзниците си, без обаче да разгневи азиатския гигант.

През 2019 година Италия, огъната под тежестта на държавния си дълг, се превърна в единствената страна от Г-7, която участва в програмата за мащабни инвестиции на Китай, описвана от противниците на Пекин като “Троянски кон” за получаване на политическо влияние”.

Амбициозният проект на Пекин, започнат по инициатива на китайския президент Си Цзинпин, цели да подобри търговските връзки между Азия, Европа, Африка (и може би дори извън техните предели) чрез строителството на мостове, железопътни линии, летища или индустриални паркове.

Този проект, към който по данни на Пекин са се присъединили над 150 страни, е критикуван от международната общност заради опасната задлъжнялост, с която обременява по-бедните страни.

Споразумението между Италия и Китай ще се поднови автоматично през март 2024 година, освен ако Рим не реши да напусне инициативата в края на 2023 година. Една доста “трънлива” тема, отбелязва Франс прес.

Още от Built.bg:  Разширяване на газопреносната си инфраструктура и на водородни проекти: Планът на"Булгартрансгаз" до 2033 г.

Джорджа Мелони, чиято крайнодясна партия “Италиански братя” спечели парламентарните избори през септември, иска да демонстрира лоялността на Рим към САЩ, НАТО и ЕС.

Тя е поставена под натиск и на вътрешнополитическата сцена да направи всичко възможно, за да получи първата си покана за Белия дом, а италианското участие в китайския проект би могло да се превърне в препъникамък за постигането на тази цел.

По време на предизборната си кампания Мелони определи присъединяването на страната към “Един пояс, един път” като “огромна грешка”, а министърът на отбраната Гуидо Крозето заяви, че е “малко вероятно” участието да бъде подновено.

Рим обаче не желае да провокира твърде много Пекин, тъй като той може да приеме ответни мерки срещу италианските компании, които и без това са отслабени от пандемията от коронавируса и търпят загуби от наложените санкции на Русия след инвазията в Украйна.

Мелони наблегна на факта, че още не е взето окончателно решение по темата, към която, по думите й, “трябва да се отнасяме много предпазливо”.

Както и прогнозира правителствен източник, с когото АФП е разговаряла, след приключилата среща на Г-7 не бе обявено официално становище по темата.

“Мелони трябва да бъде едновременно Ин и Ян”, заяви пред АФП Джулиано Ночи, експерт за Китай в Политехническия университет в Милано.

“Тя трябва да вземе предвид Северноатлантическия договор и западните страни, но не може да напусне инициативата “Един пояс, един път”, само за да достави удоволствие на американците, наказвайки италианските компании, които няма да й простят”, коментира той.

Според Филип Льо Кор, член на американския мозъчен тръст “Ейжъ съсайъти полиси инститют” (Asia Society Policy Institute) обаче действията на Китай през последните години, най-вече при управлението на пандемията, са накърнили имиджа на азиатския гигант в Италия.

Още от Built.bg:  "Супергора" в Австралия: Как ще се защитят тропическите гори от климатичните промени

“От политическа гледна точка вярвам, че електоратът на Мелони няма да разбере, ако тя реши да остане в инициативата, освен ако Китай не поеме важен ангажимент, когато тя отиде там това лято”, добави той.

Подписаното с Пекин споразумение, което не е обвързващо, предвижда сътрудничество в много сектори: логистика, инфраструктура, финанси и околна среда.

Липсата на прозрачност за подробностите от този договор обаче подхрани недоверието на съюзниците на Рим, а подписът на Италия под инициативата се счита за “най-големия успех на Си Цзинпин при европейската му обиколка през 2019 година”, според Филип Льо Кор.

“Проблемът е, че Китай не е изпълнил обещанията си”, подчертава той, с оглед на факта, че предшественикът на Мелони, Марио Драги, поел поста през февруари 2021 година, бе замразил споразумението. Той използва правото на правителството да блокира проекти в определяни като стратегически сектори, за да избегне по този начин, каквито и да е инвестиции на високо ниво на китайски компании в Италия.

Според Лоренцо Кодоньо, бивш главен икономист в италианското финансово министерство, “Новите пътища на коприната” са имали “ограничено влияние” върху италианската икономика и са “разочаровали по отношение на нови съвместни инициативи”. Други големи европейски икономики като Франция и Германия, макар и да не са присъединили към китайския проект, са постигнали по-значими търговски и инвестиционни споразумения, твърди той.

Според последните налични данни “през 2021 година Нидерландия е получила най-големите китайски инвестиции, следвана от Германия, Франция и Великобритания”,  подчертава Лоренцо Кодоньо.

Италия не печели особено от “Един пояс, един път”, но едно внезапно напускане би могло да е в ущърб на ключови сектори от икономиката й, като големите луксозни марки, за сметка на страни като Франция, предупреди Джулиано Ночи.

Още от Built.bg:  Жилищното строителство - спасителят на британската икономика

“Основният залог е да не бъде “унижен” Китай, тъй като това би могло да се окаже твърде проблематично”, заключава той.

Източник: БТА

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам