Снимка: metropolitan.bg
Първата линия на метрото в София е пусната в експлоатация на 28 януари 1998 г. Първият участък от първия диаметър на метрото има пет метростанции и е с дължина 6,5 км – от бул. “Сливница” през ж.к. “Люлин” до бул. “Константин Величков”.
В бюлетина „Вътрешна информация“ на БТА четем:
В София тръгна 105-ото метро в света
София, 28 януари 1998 г. /БТА/ След тържествен молебен столичният кмет Стефан Софиянски днес откри първото трасе на софийското метро от жк “Люлин” до бул. “Константин Величков”. Това е 105-ото метро в света.
На церемонията присъстваха гостуващият у нас кмет на Москва Юрий Лужков, председателят на парламента Йордан Соколов, вицепремиерът Евгений Бакърджиев, депутати и министри, председателят на Столичният общински съвет Антоан Николов, посланикът на Русия у нас Леонид Керестеджиянц и много граждани. След като Стефан Софиянски честити на присъстващите пускането на метрото, официалните лица и гражданите се качиха на мотрисите и пътуваха от спирка “Западен парк” до спирка бул. “Константин Величков”.
Трийсет години след като се реши в София да бъде построено метро, днес беше пусната отсечката от 6.1 километра, която мотрисите ще взимат за шест минути. За метрото досега са инвестирани 200 милиона долара. Цената на билета ще бъде 200 лева, картите за градски транспорт няма да важат.
Днес софиянци няма да плащат за возене в метрото. През пиковите часове четири мотриси ще возят пътниците на интервал от шест минути, а през останалото време – три мотриси на интервал осем минути.
Няколко дни преди официалното откриване на първото трасе на метрото в София, БТА информира:
На 28 януари в София тръгва 105-ото метро в света
София, 21 януари 1998 г.: На 28 януари в София тръгва 105-ото метро в света. Ще бъде пусната първата отсечка от жк “Люлин” до бул. “Константин Величков”. Тя е с дължина над 6 километра, а разстоянието ще се взема от мотрисите за шест минути, съобщи пред журналисти днес столичният кмет Стефан Софиянски. Досега в софийското метро са инвестирани около 200 милиона долара. Не можехме да ги оставим зарити под земята и да не пуснем тази първа отсечка, каза г-н Софиянски. Той допълни, че само по време на неговия мандат са инвестирани 10 милиона долара.
В първия ден от пускането на метрото столичани ще се возят безплатно. Билетът ще струва 200 лева и ще може да се купува от всяка станция, съобщи столичният кмет. Той уточни, че картите за градски транспорт няма да са валидни за метрото.
Стефан Софиянски очаква по 14 000 столичани да ползват мотрисите в пиковите часове. Средно метрото ще превозва 3000 души на час. В най-натоварените часове мотрисите ще се движат на интервал от 6 минути, а през останалото време – на 8 минути.
За поддръжка на съоръженията са необходими 3.5 милиарда лева годишно, съобщи Стефан Софиянски. Евентуални промени в трафика на градския транспорт ще има след 1 март, посочи още той.
За изграждане на участъка до седма станция при “Булбанк” са необходими между 25 и 30 милиона долара, информира г-н Софиянски. По време на визитата на кмета на Москва Юрий Лужков той ще поиска финансова подкрепа от руската столица за дострояване на участъка.
Кметът на София смята да построи автогара на първата станция в “Люлин”, която да замени тази в “Захарна фабрика”.
Предстои пускането на метро и в българската столица
София, 25 януари 1998 г.: Идната седмица, на 28 януари, предстои пускането на първата отсечка от софийското метро – от жк “Люлин” до бул. “Константин Величков”, с дължина 6,1 километра. Мотрисите ще се движат от 6 до 24 часа с 90 километра в час между спирките. От първата до последната станция разстоянието ще се взима за 6 минути. По този начин София ще бъде 105-ият град в света, който има метро.
В пиково време влакчетата ще минават на интервал 6 минути, а в спокойните часове и празнични дни – на 8 минути, съобщи кметът Стефан Софиянски. Той очаква 14 000 столичани да ползват метрото в най-натовареното време. Всяка мотриса може да тегли по четири вагона и да поема по 270 души. Пет са готовите станции – “Сливница”, “Люлин”, “Западен парк”, “Вардар” и “Константин Величков”.
За да се построи отсечката до седма станция при пл. “Света Неделя”, са необходими между 25 и 30 милиона долара. Кметът Софиянски възнамерява да поиска финансова помощ за това от кмета на Москва Юрий Лужков. Срещу парите г-н Софиянски ще предложи износ на български стоки за руската столица.
Софийското метро се проектира от 30, а се строи от 20 години. През това време то е глътнало около 200 милиона долара и изграждането му е залегнало в програмите на осем кметства и девет правителства.
През 1972 г. Министерски съвет утвърждава технико-икономическия доклад за неговото изграждане и дава съгласието си да бъде построено. На 18 декември 1977 г. правителството приема разпореждане да се започне строителството на софийското метро и го записва като “Обект с национално значение”.
На 5 юли 1990 г. Столичната голяма община приема нова “комплексна” пускова програма, според която първи експлоатационен участък трябва да влезе в действие в края на 1993 г. През 1992 г. е подписан договор между софийското кметство и световноизвестната фирма “Ендрю корпорейшън” за доставяне на съобщителна техника за първия лъч на метрото. Техниката ще бъде произведена в швейцарския клон на фирмата и се финансира в рамките на помощта от 30 милиона швейцарски франка, отпуснати на софийското кметство.
От 29 декември 1993 г. започва изпитателният срок на 48 мотриси, предназначени за бъдещото метро в София.
Най-изявен противник на метрото сред специалистите е арх. Христо Генчев. Метрото има противници и по върховете на партийната и държавната йерархия. Някои атаки срещу него са по чисто икономически причини. Отричат го като грандомански соцобект. Привържениците на подземното съоръжение пък твърдят, че само то може да реши транспортния проблем на София.
Общата дължина на трасето на първия метрорадиус по-късно става 8,1 км със седем метростанции. През 1999 г., на 17 септември, е въведена в експлоатация метростанция “Опълченска”, а на 31 октомври 2000 г. метростанция “Сердика” на пл. “Св. Неделя”.
На 20 април 2003 г. действащия участък се свърза с ж.к. “Обеля” с нов участък от 1,8 км. На 8 май 2009 г. е въведен в експлоатация участъкът ж.к. “Младост 1” – стадион “Васил Левски”. Централната част от това трасе с дължина 2,0 км и 1 метростанция (Софийски университет “Св. Климент Охридски”) е въведена в експлоатация през септември 2009 г.
На 25 април 2012 г. официално е въведен в експлоатация участъкът от първия диаметър “ж.к. “Младост І”-ж.к. “Младост ІІІ” – бул. “Цариградско шосе” с дължина 2,2 км и 2 метростанции. На 31 август 2012 г. е пуснат в експлоатация и вторият диаметър от метрото с участък “Пътен възел “Надежда” – Централна жп гара-пл. “Света Неделя”-бул. “Черни връх””, с дължина 6,4 км с 7 метростанции, и участък “ж.к. Обеля – ж.к. Надежда – Надлез Надежда”, с дължина 4,2 км с 4 метростанции. В периода от 2016 г. до 2021 г. е изградена цялата трета линия на метрото – 12 км от “Подуяне” през “Оборище” и центъра, през “Красно село” и “Овча купел” до Околовръстния път при “Горна Баня”.
На 26 август 2020 г. е открита третата линия на метрото от “Хаджи Димитър” до “Красно село”. Първият етап от трасето е с дължина 8 км, с 8 метростанции. На 24 април 2021 г. е открит участъкът с дължина 4 км – от ж.к. “Красно село”, през ж.к. “Овча купел”, до Околовръстния път при кв. “Горна баня”, и има общо четири метростанции – “Овча купел”, “Мизия/Нов български университет”, “Овча купел 2” и “Горна баня”. С пускането на тези 4 км от Линия 3 дължината на столичното метро става 52 км с 47 станции.
В началото на тази година започна изграждането на стартовата площадка за работа на тунелопробивната машина за строителство на тунелите на участъка от метрото през район „Слатина“. Новият участък е с дължина шест километра и ще има шест метростанции. Той е разширение на Линия 3 през ж.к. “Слатина” и достига до бул. “Цариградско шосе” при Окръжна болница.
Коментар > Създателите
От архива: Първата отсечка на софийското метро
Снимка: metropolitan.bg
Първата линия на метрото в София е пусната в експлоатация на 28 януари 1998 г. Първият участък от първия диаметър на метрото има пет метростанции и е с дължина 6,5 км – от бул. “Сливница” през ж.к. “Люлин” до бул. “Константин Величков”.
В бюлетина „Вътрешна информация“ на БТА четем:
В София тръгна 105-ото метро в света
София, 28 януари 1998 г. /БТА/ След тържествен молебен столичният кмет Стефан Софиянски днес откри първото трасе на софийското метро от жк “Люлин” до бул. “Константин Величков”. Това е 105-ото метро в света.
На церемонията присъстваха гостуващият у нас кмет на Москва Юрий Лужков, председателят на парламента Йордан Соколов, вицепремиерът Евгений Бакърджиев, депутати и министри, председателят на Столичният общински съвет Антоан Николов, посланикът на Русия у нас Леонид Керестеджиянц и много граждани. След като Стефан Софиянски честити на присъстващите пускането на метрото, официалните лица и гражданите се качиха на мотрисите и пътуваха от спирка “Западен парк” до спирка бул. “Константин Величков”.
Трийсет години след като се реши в София да бъде построено метро, днес беше пусната отсечката от 6.1 километра, която мотрисите ще взимат за шест минути. За метрото досега са инвестирани 200 милиона долара. Цената на билета ще бъде 200 лева, картите за градски транспорт няма да важат.
Днес софиянци няма да плащат за возене в метрото. През пиковите часове четири мотриси ще возят пътниците на интервал от шест минути, а през останалото време – три мотриси на интервал осем минути.
Няколко дни преди официалното откриване на първото трасе на метрото в София, БТА информира:
На 28 януари в София тръгва 105-ото метро в света
София, 21 януари 1998 г.: На 28 януари в София тръгва 105-ото метро в света. Ще бъде пусната първата отсечка от жк “Люлин” до бул. “Константин Величков”. Тя е с дължина над 6 километра, а разстоянието ще се взема от мотрисите за шест минути, съобщи пред журналисти днес столичният кмет Стефан Софиянски. Досега в софийското метро са инвестирани около 200 милиона долара. Не можехме да ги оставим зарити под земята и да не пуснем тази първа отсечка, каза г-н Софиянски. Той допълни, че само по време на неговия мандат са инвестирани 10 милиона долара.
В първия ден от пускането на метрото столичани ще се возят безплатно. Билетът ще струва 200 лева и ще може да се купува от всяка станция, съобщи столичният кмет. Той уточни, че картите за градски транспорт няма да са валидни за метрото.
Стефан Софиянски очаква по 14 000 столичани да ползват мотрисите в пиковите часове. Средно метрото ще превозва 3000 души на час. В най-натоварените часове мотрисите ще се движат на интервал от 6 минути, а през останалото време – на 8 минути.
За поддръжка на съоръженията са необходими 3.5 милиарда лева годишно, съобщи Стефан Софиянски. Евентуални промени в трафика на градския транспорт ще има след 1 март, посочи още той.
За изграждане на участъка до седма станция при “Булбанк” са необходими между 25 и 30 милиона долара, информира г-н Софиянски. По време на визитата на кмета на Москва Юрий Лужков той ще поиска финансова подкрепа от руската столица за дострояване на участъка.
Кметът на София смята да построи автогара на първата станция в “Люлин”, която да замени тази в “Захарна фабрика”.
Предстои пускането на метро и в българската столица
София, 25 януари 1998 г.: Идната седмица, на 28 януари, предстои пускането на първата отсечка от софийското метро – от жк “Люлин” до бул. “Константин Величков”, с дължина 6,1 километра. Мотрисите ще се движат от 6 до 24 часа с 90 километра в час между спирките. От първата до последната станция разстоянието ще се взима за 6 минути. По този начин София ще бъде 105-ият град в света, който има метро.
В пиково време влакчетата ще минават на интервал 6 минути, а в спокойните часове и празнични дни – на 8 минути, съобщи кметът Стефан Софиянски. Той очаква 14 000 столичани да ползват метрото в най-натовареното време. Всяка мотриса може да тегли по четири вагона и да поема по 270 души. Пет са готовите станции – “Сливница”, “Люлин”, “Западен парк”, “Вардар” и “Константин Величков”.
За да се построи отсечката до седма станция при пл. “Света Неделя”, са необходими между 25 и 30 милиона долара. Кметът Софиянски възнамерява да поиска финансова помощ за това от кмета на Москва Юрий Лужков. Срещу парите г-н Софиянски ще предложи износ на български стоки за руската столица.
Софийското метро се проектира от 30, а се строи от 20 години. През това време то е глътнало около 200 милиона долара и изграждането му е залегнало в програмите на осем кметства и девет правителства.
През 1972 г. Министерски съвет утвърждава технико-икономическия доклад за неговото изграждане и дава съгласието си да бъде построено. На 18 декември 1977 г. правителството приема разпореждане да се започне строителството на софийското метро и го записва като “Обект с национално значение”.
На 5 юли 1990 г. Столичната голяма община приема нова “комплексна” пускова програма, според която първи експлоатационен участък трябва да влезе в действие в края на 1993 г. През 1992 г. е подписан договор между софийското кметство и световноизвестната фирма “Ендрю корпорейшън” за доставяне на съобщителна техника за първия лъч на метрото. Техниката ще бъде произведена в швейцарския клон на фирмата и се финансира в рамките на помощта от 30 милиона швейцарски франка, отпуснати на софийското кметство.
От 29 декември 1993 г. започва изпитателният срок на 48 мотриси, предназначени за бъдещото метро в София.
Най-изявен противник на метрото сред специалистите е арх. Христо Генчев. Метрото има противници и по върховете на партийната и държавната йерархия. Някои атаки срещу него са по чисто икономически причини. Отричат го като грандомански соцобект. Привържениците на подземното съоръжение пък твърдят, че само то може да реши транспортния проблем на София.
Общата дължина на трасето на първия метрорадиус по-късно става 8,1 км със седем метростанции. През 1999 г., на 17 септември, е въведена в експлоатация метростанция “Опълченска”, а на 31 октомври 2000 г. метростанция “Сердика” на пл. “Св. Неделя”.
На 20 април 2003 г. действащия участък се свърза с ж.к. “Обеля” с нов участък от 1,8 км. На 8 май 2009 г. е въведен в експлоатация участъкът ж.к. “Младост 1” – стадион “Васил Левски”. Централната част от това трасе с дължина 2,0 км и 1 метростанция (Софийски университет “Св. Климент Охридски”) е въведена в експлоатация през септември 2009 г.
На 25 април 2012 г. официално е въведен в експлоатация участъкът от първия диаметър “ж.к. “Младост І”-ж.к. “Младост ІІІ” – бул. “Цариградско шосе” с дължина 2,2 км и 2 метростанции. На 31 август 2012 г. е пуснат в експлоатация и вторият диаметър от метрото с участък “Пътен възел “Надежда” – Централна жп гара-пл. “Света Неделя”-бул. “Черни връх””, с дължина 6,4 км с 7 метростанции, и участък “ж.к. Обеля – ж.к. Надежда – Надлез Надежда”, с дължина 4,2 км с 4 метростанции. В периода от 2016 г. до 2021 г. е изградена цялата трета линия на метрото – 12 км от “Подуяне” през “Оборище” и центъра, през “Красно село” и “Овча купел” до Околовръстния път при “Горна Баня”.
На 26 август 2020 г. е открита третата линия на метрото от “Хаджи Димитър” до “Красно село”. Първият етап от трасето е с дължина 8 км, с 8 метростанции. На 24 април 2021 г. е открит участъкът с дължина 4 км – от ж.к. “Красно село”, през ж.к. “Овча купел”, до Околовръстния път при кв. “Горна баня”, и има общо четири метростанции – “Овча купел”, “Мизия/Нов български университет”, “Овча купел 2” и “Горна баня”. С пускането на тези 4 км от Линия 3 дължината на столичното метро става 52 км с 47 станции.
В началото на тази година започна изграждането на стартовата площадка за работа на тунелопробивната машина за строителство на тунелите на участъка от метрото през район „Слатина“. Новият участък е с дължина шест километра и ще има шест метростанции. Той е разширение на Линия 3 през ж.к. “Слатина” и достига до бул. “Цариградско шосе” при Окръжна болница.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Бохемски истории, Създателите
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
„Масивната сграда, гледана отвън, колкото и красива да изглежда, не дава никаква представа за вътрешното модерно устройство. Но когато човек влезе в Съдебната палата, струва му се, че е
07.30.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни