Снимка: European Parliament
Инфлацията, която преживяваме, ще хвърли икономиката ни в турбуленция, а предстоящата зима може да бъде една от най-лошите в историята. Това заявява европейският комисар по икономическите въпроси Паоло Джентилони в интервю пред германското издание “Шпигел”.
Преживяваме безпрецедентна несигурност, но икономическите данни на Европейския съюз като цяло остават положителни, а ситуацията на пазара на труда е добра, добавя той, след като посочва, че не може да се изключи възможността еврозоната да изпадне в рецесия.
На въпрос дали според него Европа ще трябва да наложи икономии при потреблението на газ, Джентилони отговаря: “Икономията на енергия вече е необходимост. Със сигурност сме свидетели на положително развитие, когато става въпрос за запълването на хранилищата за природен газ и пестенето на енергия. Въпреки това ситуацията в страните членки е много променлива, а в някои от тях може да се наложи нормиране на потреблението”.
По думите му това може да бъде предотвратено “със силен, съвместен отговор. Правителствата вече предприемат строги мерки”. До края на август средствата, предназначени за справяне с енергийната криза, се равняваха на близо 1 процент от брутния вътрешен продукт на Евросъюза. До края на годината финансирането може да нарасне до 2 процента, предупреждава още еврокомисарят.
Запитан дали европейските страни ще успеят да поддържат такива огромни разходни програми, той казва, че “доколкото е възможно, те (програмите) трябва да бъдат временни и целенасочени”.
“Като се има предвид настоящата ситуация, кое правителство би се осмелило да сложи край на програмите за подпомагане, които бяха въведени само преди месец”, пита риторично той, след което предупреждава, че за държави, които вече са изправени пред значителни по размер дългове, това може да доведе до постоянни бюджетни проблеми.
На фона на покачващите се лихви, италианецът заявява, че към момента няма опасност от неизплащане на дългови задължения от страна на европейски държави.
“Разбира се, лихвените проценти са се повишили леко, но все още са доста ниски. Освен това европейската банкова система е много по-силна, отколкото беше преди 15 години”.
Коментирайки предложението на Международния валутен фонд за създаване на нов кризисен фонд по модела на Европейския фонд за възстановяване, Джентилони казва, че “трябва да съсредоточим усилията си върху максимизирането на нашите съществуващи кризисни инструменти и коригирането им”. Такъв инструмент е и Фондът за възстановяване. Ако икономическият спад се задълбочи и започне да засяга пазара на труда може да се наложи обмислянето на допълнителни мерки за икономически стимули.
Еврокомисарят отбелязва също така, че като цяло дълговете на страните от еврозоната са достигнали еквивалент на около 100 процента от брутния им вътрешен продукт. “Това е голяма, но не огромна сума в сравнение с други страни като Япония или САЩ”, коментира той.
Шест членки на валутния съюз имат дългове над равнището от 100 процента от собственото им БВП. “В тези страни новите заеми трябва да бъдат ограничени”, предупреждава още Джентилони.
Войната в Украйна > Коментар
Паоло Джентилони: Предстоящата зима може да бъде една от най-лошите в историята
Снимка: European Parliament
Инфлацията, която преживяваме, ще хвърли икономиката ни в турбуленция, а предстоящата зима може да бъде една от най-лошите в историята. Това заявява европейският комисар по икономическите въпроси Паоло Джентилони в интервю пред германското издание “Шпигел”.
Преживяваме безпрецедентна несигурност, но икономическите данни на Европейския съюз като цяло остават положителни, а ситуацията на пазара на труда е добра, добавя той, след като посочва, че не може да се изключи възможността еврозоната да изпадне в рецесия.
На въпрос дали според него Европа ще трябва да наложи икономии при потреблението на газ, Джентилони отговаря: “Икономията на енергия вече е необходимост. Със сигурност сме свидетели на положително развитие, когато става въпрос за запълването на хранилищата за природен газ и пестенето на енергия. Въпреки това ситуацията в страните членки е много променлива, а в някои от тях може да се наложи нормиране на потреблението”.
По думите му това може да бъде предотвратено “със силен, съвместен отговор. Правителствата вече предприемат строги мерки”. До края на август средствата, предназначени за справяне с енергийната криза, се равняваха на близо 1 процент от брутния вътрешен продукт на Евросъюза. До края на годината финансирането може да нарасне до 2 процента, предупреждава още еврокомисарят.
Запитан дали европейските страни ще успеят да поддържат такива огромни разходни програми, той казва, че “доколкото е възможно, те (програмите) трябва да бъдат временни и целенасочени”.
“Като се има предвид настоящата ситуация, кое правителство би се осмелило да сложи край на програмите за подпомагане, които бяха въведени само преди месец”, пита риторично той, след което предупреждава, че за държави, които вече са изправени пред значителни по размер дългове, това може да доведе до постоянни бюджетни проблеми.
На фона на покачващите се лихви, италианецът заявява, че към момента няма опасност от неизплащане на дългови задължения от страна на европейски държави.
Коментирайки предложението на Международния валутен фонд за създаване на нов кризисен фонд по модела на Европейския фонд за възстановяване, Джентилони казва, че “трябва да съсредоточим усилията си върху максимизирането на нашите съществуващи кризисни инструменти и коригирането им”. Такъв инструмент е и Фондът за възстановяване. Ако икономическият спад се задълбочи и започне да засяга пазара на труда може да се наложи обмислянето на допълнителни мерки за икономически стимули.
Еврокомисарят отбелязва също така, че като цяло дълговете на страните от еврозоната са достигнали еквивалент на около 100 процента от брутния им вътрешен продукт. “Това е голяма, но не огромна сума в сравнение с други страни като Япония или САЩ”, коментира той.
Шест членки на валутния съюз имат дългове над равнището от 100 процента от собственото им БВП. “В тези страни новите заеми трябва да бъдат ограничени”, предупреждава още Джентилони.
/ЕС/
Още от Built.bg
Коментар
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Водещите световни икономики искат да се конкурират с китайския проект “Нови пътища на коприната” или “Един пояс, един път”. С тази цел на провелата се миналата седмица среща на
05.28.2023
Коментар
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
Група от десет страни членки на ЕС, започна нов опит за реформиране на подхода на блока към вземането на решения в областта на външната политика и политиката на сигурност
05.27.2023
Коментар
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
През първото тримесечие инвестициите в бизнес имоти спаднаха рязко на повечето пазари в региона ЕМЕА – Европа, Близкия изток и Африка, продължавайки тенденцията от края на 2022 г. Въпреки
05.26.2023
Създателите
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Реставрацията на видинската Синагога приключва през септември
Възстановяват автентичния вид на уникалното старопиталище на Пенчо Семов в Габрово
Коментари и анализи
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
И токът у нас днес струва… 0 лева
Built Анализ: Очаква ни рекордна година в туризма
Г-7: Среща, фокусирана върху санкциите срещу Русия и борбата с практиките на Китай за “икономическа принуда”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Откриха зала “Арена Бургас”
Шишков ще възложи проучване за изграждането на скоростен път или магистрала от ГКПП “Маказа“ до магистрала „Марица“
Иван Шишков няма притеснения за изпълнението на проектите по оперативна програма “Региони в растеж”
Йорданка Фандъкова: За некачествени ремонти не плащаме
Архитектура
Промяна на британската колониална архитектура: Новата сграда на индийския парламент
арх. Владимир Милков: Няма промени в цените на услугите, предлагани от българските проектанти
Градска среда и Урбанизъм
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
В три столични квартала гражданите ще могат да ползват обществен транспорт по заявка
ТПС: Еврейската общност в град Хеброн е на прага да положи основите на 31 нови жилищни сгради в квартал “Езекия”
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Планираните от ЕС ограничения за автомобилните емисии се сблъскват с отпор от осем страни членки
Представят проучване на над 2000 сгради в София за производство на електричество от възобновяеми източници
Започна реконструкцията и модернизацията и доизграждане на СГПСОВ „Кубратово“
Войната в Украйна
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Зеленски пристигна на изненадващо посещение в Париж
Борел: Русия вече загуби войната, Украйна още не е спечелила
Built.bg Podcast
Последвайте ни