Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Парите за пътищата и политическите завои

Във вторник, тази седмица, народните представители в комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление приеха проекта на решение, с което се позволява на Агенция „Пътна инфраструктура“ да разплати половината от задължения към пътните фирми по дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа. Решението трябваше да даде възможност АПИ да разплати и 100% от сумите за изпълнени дейности по договорите за доставка и монтаж на ограничителни системи и пътни знаци, както и за полагане на хоризонтална маркировка.

Решението е единственият начин АПИ да продължи да поддържа републиканските пътища, да намали социалното напрежение в пътно-строителния бранш и да довърши започнатите 287 обекта – автомагистрали, мостове, тунели. Това каза вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на обсъждането на проекторешението. Министърът подчерта, че то не е за узаконяване на незаконни договори, нито индулгенция за възможно извършване на основни ремонти под формата на текущи.

Гроздан Караджов, снимка: БТА

Регионалният министър предупреди още за риска да се стигне до прекратяване поддръжката на републиканската пътната мрежа преди избора на нови изпълнители и сключване на договори с тях. АПИ обяви новите търгове по Закона за обществените поръчки, но има реална опасност при обжалване изпълнителите да не са избрани преди изтичането на споразуменията в средата на годината.

По думите на министър Караджов, АПИ се нуждае от подкрепа от НС, което с приемането на решението, да й даде възможност за разплащане на половината от сумата. Предложението е останалите 50 процента от претендираните от изпълнителите суми за ремонти по договорите за ТРП да се разплащат след приключване на ревизията на съвместната работна група между министерствата на финансите и на регионалното развитие и след акт на Министерския съвет. 

Още от Built.bg:  Народното събрание избра председателите на 25 комисии

Какво обаче се случи по време на заседанието на НС?

То започна с процедурни спорове. Първо депутатите не успяха да се разберат дали първата точка – проект относно констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа, е отпаднала от дневния ред.

Председателят на парламента Никола Минчев обяви, че точката няма да се гледа, защото липсват доклади от комисиите. Ива Митева от парламентарната група на „Има такъв народ“ (ИТН) обаче му опонира, че разглеждането на проекта вече е било одобрено в сряда, когато се гласува седмичната програма.

Тя посочи, че отмяната на точката може да отпадне единствено след гласуване на депутатите в пленарната зала. “Не може да отпадне по ваше лично решение. Още повече, че Комисията по регионално развитие е гледала тази точка, решението е гледано, но председателят не е подписал доклада“, коментира Митева и призова Минчев да си влезе в ролята на председател на парламента и да започне да прилага правилника.

Ива Митева, снимка: БТА

Милен Матеев от “Продължаваме Промяната” поиска и правната комисия да обсъди проекторешението. Той коментира, че това решение поражда множество юридически въпроси – на първо място дали трябва с решение на НС да се отпуснат тези средства или това е изцяло в прерогативите на МС. 

Пред журналисти вицепремиерът Гроздан Караджов обясни, че МС не може да даде право на администрация сама да отмени нещо, което вече е било подписано, а трябва санкция на НС. Проекторешението е съгласувано и с премиера, и с финансовия министър, те ме подкрепят, заяви той.  Караджов обясни, че за по-бързо вземане на решението, то е подписано от група народни представители, начело с Настимир Ананиев, който е председател на регионалната комисия.

Още от Built.bg:  Безвъзмездно финансиране от САЩ на предпроектното проучване за изграждане на енергиен коридор Изток-Запад

Междувременно протестите продължават

През октомври и ноември 2021 г. договорите за текущ ремонт и поддръжка (ТРП) на републиканските пътища бяха предсрочно прекратени. Те е трябвало да изтекат през 2024 г., но със споразумения с пътните фирми сроковете за прекратяването им са определени за април т.г. (за четири от контрактите), а за останалите – юни т.г.

Това, както и сумите, които не са изплатени на фирмите, изпълнители по договорите, изкара работещите в тях на протести. Първо на протест излязоха работещите в „Автомагистрали – Черно море“ АД. Вчера, на прохода “Витиня” излязоха протестиращи срещу лошото състояние на пътя. Само преди дни, министър Грозданов посети протестиращите в отсечката на пътя Мъдрец – Гълъбово, отново поради лошо състояние на пътя. Министър Гроздан Караджов пое ангажимент да бъдат взети незабавни мерки по проблемните участъци.

Снимка: FB

Очаква се днес, след блиц контрола, депутатите да обсъдят проектът на решение за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност АПИ да осъществява дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам