Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Париж се раздели с тротинетките за самообслужване

След като Париж забрани след референдум електрическите тротинетки на самообслужване, те можеха да бъдат видени за последен път по улиците на френската столица в четвъртък, предаде Франс прес. Това сложи край на петгодишното им противоречиво присъствие, но велосипедите на самообслужване са готови да поемат щафетата.

От 1 септември Париж се превърна в първата европейска столица, която забрани изцяло тези двуколесни превозни средства на самообслужване. Много парижани гледаха изумено как те се движат на зигзаг между пешеходците, макар и ограничени до 10 километра в час в определени зони, паркираха по средата на тротоарите, а често ставаха причина за инциденти.

Трите оператора – “Лайм” (Lime), “Тиер” (Tier) и “Дот” (Dott) загубиха разрешителното си да заемат обществено пространство след “безпрецедентно” гласуване в началото на април. Около 90 на сто от гласувалите подкрепиха забраната на тротинетките на самообслужване, а едва 7,46 на сто от участвалите в референдума ги подкрепиха.

Самата кметица социалистка на Париж, Ан Идалго агитира да се гласува “срещу”, за да се намалят “неприятностите”.

От 15 август 15 000 тротинетки постепенно бяха изтеглени от употреба и така през последния ден на месеца по улиците на френската столица остана едва шепа от тях, основно в центъра на Париж, за да бъдат изпратени след евентуален ремонт в други градове.

“Шанз Елизе”, Лувъра, “Риволи”, операта – журналист на АФП, обиколил тези знакови за френската столица места, не е срещнал нито един потребител на тротинетка на самообслужване сутринта на 31 август и е забелязал само шест от тези двуколесни превозни средства на централните места, където преди това се радваха на вездесъщо присъствие.

Още от Built.bg:  ВАС реши да бъде прекратена новата организация на движение по “Витоша“, “Патриарх Евтимий“ и “Проф. Фритьоф Нансен"

Няколко от предназначените за тротинетките места са били празни или вече са “приютили” велосипедите на трите оператора.

Една трета от флотилията на “Тиер”ще остане в Ил-дьо-Франс в 80 общини около Марн-ла-Вале или Сен-Жермен-ан-Ле, а останалите ще заминат за Германия.

“Дот” ще изпрати своите тротинетки в Белгия или Тел Авив. Зелените тротинетки на “Лайм” ще заминат за Лил, Лондон, Копенхаген и за няколко града в Германия.

“Обърнахме страницата тротинетки за целия район на Ил-дьо-Франс”, заяви пред АФП Ксавие Мирай, директор връзки с обществеността в калифорнийската компания “Лайм”.

“Това ме натъжава, тъй като намирам за много приятно да мога да се разхождам, да завивам наляво и надясно, без стреса да съм блокирана в автомобила”, заяви няколко дни преди влизането в сила на забраната Валери Ринкел, потребителка на услугата.

Друг клиент изрази противоположно мнение: “Смятам, че е по-безопасно да спрем дотук и най-накрая да се върнем към велосипеда или хората да използват обществения транспорт”, каза Анас Елула.

Алтернативи

Операторите залагат на това, че клиентите им ще се насочат към велосипедите на самообслужване, които вече предлагат всички те и това ще им позволи да избегнат поне на първо време съкращения.

“Това е значителна промяна за “Тиер”, но вместо да се подаваме на носталгия, гледаме напред”, заяви Клеман Пет, отговорник за операциите на компанията във Франция, имайки предвид 5000 велосипеда, които все още са на разположение.

“Развитието на велосипедите е в разгара си и е с “много интересни перспективи” потвърди и Мирай от “Лайм”. Компанията предлага 10 000 велосипеда.

Не всички обаче са склонни отново да се качат на велосипед. За туристите “това не е същото, велосипедът е голям и тежък и не е толкова маневрен”, коментира Аманда Ролинс, американска инфлуенсърка със 740 000 последователи в “ТикТок” (TikTok) и голяма любителка на тротинетките.

Още от Built.bg:  Mерил Стрийп и всички нейни лица

Някои редовни потребители биха могли да заложат на покупка или на алтернативна оферта за дневен, полудневен или седмичен наем, каквито предлага производителят на мотоциклети, скутери и електрически тротинетки “Волт” (Volt).

“Това съвсем не е самообслужване”, заяви пред АФП Грегори Колио, основател на групата.

Компанията, която лансира идеята преди парижкия референдум, ще предложи “на тези, които са използвали всекидневно тротинетки на самообслужване, както и на туристите”, да ги наемат с оглед на предстоящите Олимпийски игри през 2024 г.

Според Колио забраната за тротинетки на самообслужването значително ще увеличи търсенето  им под наем, като компанията му ще разположи от 1000 до 2000 тротинетки, най-вече на “всички ключови места, където е имало значително търсене на тротинетки на самообслужване”.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам