Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Обсъждат утре невъзможността на АПИ да осъществява дейности по поддържане на пътища

Парламентът ще обсъди утре проекта на решение за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенцията „Пътна инфраструктура“ (АПИ) за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа. Промяната в програмата беше приета със 148 гласа “за”, четирима  “против” и трима “въздържал се”.

Проекторешението за АПИ трябваше да бъде обсъдено днес, но отпадна от програмата заради липса на доклади от ресорните парламентарни комисии.

В пленарната зала беше и вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, който поиска съдействие от депутатите за решаване на проблемите. Пътищата в България, които и без това са в трагично състояние, вече не могат да бъдат поддържани и ремонтирани, заяви той. Караджов посочи, че АПИ не може повече да възлага каквито и да било дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа – дейности за подмяна на мантинели, пътни знаци, нито поставяне на предпазни или ограничаващи мрежи. 

Снимка: БТА

След свикания председателски съвет, председателят на Народното събрание Никола Минчев предложи проекторешението за АПИ да бъде преместено в програмата за утре и да се разгледа след предвидения блицконтрол. Редовният парламентарен контрол ще започне след приключване на точката и ще продължи три часа. Междувременно проекторешението следва да бъде разгледано от комисиите, или ако са го разгледали, да предоставят доклад, разясни Минчев.

В началото на заседанието Ива Митева от “Има такъв народ” посочи, че комисията по регионално развитие е гледала тази точка, но председателят й не е подписал доклада. Колегата й Любомир Каримански (“Има такъв народ”) коментира, че вчера Комисията по бюджет и финанси е била бламирана и помоли председателя на НС да налага наказания или да даде възможност да се налагат наказания на тези, които бламират комисиите.

Още от Built.bg:  Зелен водород, произведен със слънчева и вятърна енергия: Германия започва иновативно производство

Милен Матеев от “Продължаваме Промяната” поиска и правната комисия да обсъди проекторешението. Той коментира, че това решение поражда множество юридически въпроси – на първо място дали трябва с решение на НС да се отпуснат тези средства или това е изцяло в прерогативите на МС.

Пред журналисти вицепремиерът Гроздан Караджов обясни, че МС не може да даде право на администрация сама да отмени нещо, което вече е било подписано, а трябва санкция на НС. Проекторешението е съгласувано и с премиера, и с финансовия министър, те ме подкрепят, заяви той.  Караджов обясни, че за по-бързо вземане на решението, то е подписано от група народни представители, начело с Настимир Ананиев, който е председател на регионалната комисия, и им благодари, защото това, по думите му, ще даде възможност да се избегне една катастрофа.

Караджов обясни, че през 2018 г. е проведена по Закона за обществените поръчки открита конкурсна процедура, договорите са сключени през 2019 и 2020 г., защото е имало дълги обжалвания. Всеки от договорите е влязъл в сила по различно време. Ако не бяха прекратени, можехме да ползваме пълният им обем до края на 2023 г. и до средата на 2024 г., допълни той.

Според Караджов катастрофални ще са последиците, ако АПИ не си поддържа мрежата, както и проблемите, ако не се довършат онези 278 обекта, които са започнати през 2021 г. и сега стоят консервирани за зимния период. Т.е., сега е времето, в което почват ремонтите, и ние имаме един малък прозорец от четири-пет месеца, в които трябва да ги завършим, каза вицепремиерът. Това са разрешенията, които искаме от НС. И третото е поради много високото напражение, натиск, спиране на пътища, блокиране на проходи от фирмите, които от дълго време не са си получавали парите – да разплатим една част от тях – в случая 50 процента, за да намалим това социално напрежение, каза Караджов. Той допълни, че когато щателната ревизия, която се извършва на тези договори, завърши и се знае на коя фирма колко точно трябва да се плати, тогава ще бъде разплатен остатъкът.

Още от Built.bg:  Лейбъристите във Великобритания печелят изборите

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам