Министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов обеща да преструктурира част от бюджета на министерството, за да могат да се финансират по-малките общини. 500 млн. лв. ще бъдат насочени за ремонт на четвъртокласни пътища и ВиК проекти в общини с население между 2000 и 10 000 души.
Изработени са критерии за оценка на проектите. Финансирането ще става по опростена процедура. Първите траншове е възможно да бъдат направени още през април тази година. Това ще бъде първата стъпка към структурирането на фонда за общински проекти.
Около 250 млн. лв. ще се заделят от бюджета на Агенция “Пътна инфраструктура” и ще бъдат предоставени за общински пътища. Те са също толкова важни като републиканската пътна мрежа и би трябвало да се поддържат на еднакво ниво.
Условие за финансиране ще бъде наличието на издадено разрешение за строеж и завършени процедури по Закона за обществените поръчки за избор на изпълнители. Останалата част от средствата ще бъдат инвестирани във ВиК проекти. Бенефициенти по тях ще бъдат общини от области, в които ВиК услугите се предоставят от един оператор, обясни министър Караджов.
До края на март АПИ ще обяви обществена поръчка за изработване на идеен проект за магистрален път през прохода Петрохан с тунелно преминаване към Монтана, който след това ще прави връзка със сега строящия се път Ботевград – Видин, информира още той. Очакваме това да пренасочи голяма част от инвеститорския интерес към създаването на индустриални паркове, например, към тази част на България, добави регионалният министър.
Министър Караджов и неговият екип проведоха работна среща с областния управител на Видин Любен Иванов и кметовете на 10 от общините в областта. В нея участваха също народните представители Иво Атанасов от “Има такъв народ” и Петър Миланов от “Продължаваме промяната”. Пред тях градоначалниците поставиха общи проблеми по отношение на състоянието на републиканските и общинските пътища. Предстои темите да бъдат обсъдени и с Управителния съвет на Националното сдружение на общините в Република България.
“Целта на срещата беше да информирам за новите форми, под които МРРБ ще финансира проекти за ВиК и за общински пътища, каквито в централизираните програми досега не е имало. Изяснихме си както правилата, така и възможностите за такова финансиране. Най-облагодетелствани от подобни програми ще бъдат по-малките общини, а не големите градове като София, Пловдив и Варна”, каза министър Караджов. Той заяви, че политиката на министерството вече ще бъде да няма населени места без водоснабдяване, независимо от големината им, защото обезлюдяването понякога е поради липсата на път или на вода.
Пътната инфраструктура във Видинска област е в лошо състояние. С Агенция “Пътна инфраструктура” ще разгледаме възможностите още тази година да се увеличи обемът на ремонтираните пътища в областта, допълни регионалният министър.
В областта продължава модернизацията на участъци от пътя Видин – Ботевград. През тази година по програма “Основен ремонт” на АПИ са предложени за изпълнение над 42 километра републикански пътища.
Агенцията ще подготви обществени поръчки за избор на изпълнител на строителни работи с клауза за “допроектиране при необходимост” на наличния технически проект от 2014 г. за доизграждане на 5 км от третокласния път Арчар – Извор – Димово – Острокапци – Кладоруб – Салаш – граница Сърбия. Трасето ще осигурява връзката с предстоящия нов граничен контролно-пропускателен пункт на българо-сръбската граница в близост до с. Салаш и Ново Корито, Сърбия.
“Много държах първата ми визита извън София като министър на регионалното развитие и благоустройството да бъде във Видин. Ще обърнем повече внимание на регионите, които изостават в развитието си, и ще следваме политика на сближаване чрез инвестиции в благоустройство и инфраструктура. Ще се насочват предимно към тези райони и общини, които са по-малки и ощетени откъм финансиране досега”, заяви Гроздан Караджов.
Посещението на регионалния министър включи и работна среща с кмета на Видин Цветан Ценков за да обсъждят въпроси във връзка с инфраструктурата и развитието на общината.