Главният прокурор изпрати писма до служебните министри Иван Демерджиев и Иван Шишков, с които изиска цялата налична информация относно установени нередности при изграждането и поддържането на пътища в страната. Това съобщиха от прокуратурата.
Информацията бе поискана във връзка с твърдения в медиите за извършени нередности при строителството и ремонта на магистрали и участъци от републиканската пътна мрежа, включително Северната скоростна тангента и магистрала „Хемус“, се посочва в съобщението.
Наличната в МВР и в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) информация следва да бъде предоставена в най-кратък срок.
Тя е от съществена важност и е определяща, за да може прокуратурата да започне проверки, за образуване на досъдебни производства и провеждане на ефективни разследвания, се посочва в писмата.

Разкриването на престъпления е от компетентността на МВР. То от своя страна следва да уведоми своевременно компетентните прокуратури като предостави събраните данни или доказателства. В случай че при анализа на събраната информация се установят данни за незаконосъобразни административни актове, Върховната административна прокуратура ще предприеме действия в изпълнение на компетентността си, посочват от прокуратурата.
Преди дни министърът на регионалното развитие Иван Шишков заяви, че 30% от асфалта на Северната скоростна тангента в София липсва. Вчера министърът на вътрешните работи Иван Демерджиев съобщи в интервю за БНР, че една част от проверките, които МВР прави, ще бъдат докладвани на българската прокуратура, а друга част – на европейската. “Ще има изненади при съобщаването на имената”, каза министърът. Той допълни, че изненадите ще са на фона на това, на което сме свикнали до момента – районни кметове, зам. министри или вече отстранени министри.
Тестваме достатъчно големи участъци от пътищата и това, което се установява, е смущаващо. Установява се липса на достатъчно положен материал, неспазване на технологичните норми, установява се, че част от вложения материал е некачествен.

“Има разследвания за некачествено строителство на пътища и ще има, тези проверки ще продължат”, обеща още Демерджиев.
От своя страна Стефан Чайков, председател на УС на Българска браншова камара “Пътища”, отново в ефира на БНТ, посочи, че за проверка не се приема една ядка и има техническа спецификация, одобрена от АПИ.
Отношението към бранша не е етично. От Министерството на регионалното развитие и благоустройството се опитва да ни злепоставят умишлено. В момента се насажда в обществото мнението, че цялата пътна гилдия се е сдружила, за да краде от асфалта. В тази група трябва да добавим и Европейската комисия… Има недостатъци, никой не е безгрешен. Пътните строители сме олицетворение на това, което представлява цялата държава. Но да се говори на ангро за целия строителен сектор, е неприемливо. Най-вероятно с Камарата на строителите ще излезем с писмена позиция по този въпрос.

По думите му авансовите плащания са нормална търговска практика извън България. И даде пример с обекти в САЩ, при които авансите достигат до 80%.
При установяване на достатъчно данни за извършени престъпления, материалите ще бъдат изпратени на компетентните прокуратури с оглед преценка за реализиране на наказателна отговорност.