Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува за обществено обсъждане промени в Наредбата за достъпна среда, която по-рано тази година предизвика недоволството на строителните предприемачи. Те са качени в портала за обществени консултации Strategy.bg.
Целта е да бъдат прецизирани текстове, които са неточни, непълни и водят до неясноти при техническото им прилагане. До 4 – ти януари догодина ще бъдат събрирани становища.
Промените за достъпност в жилищните сгради и жилищата включват определение за „многофамилна жилищна сграда“. В новата наредба се уточнява, че за многофамилна жилищна сграда се счита сграда, в която самостоятелните обекти са повече от три.
Изяснено е и осигуряването на достъпа до всяко жилище чрез асансьор или подемна платформа с вертикално движение, допуснато е проектиране на първи жилищен етаж, определени са и изисквания към достъпността на жилища на повече от едно ниво.
„Достъпът се осигурява със стълби и достъпен асансьор, като в сгради до пет етажа достъпният асансьор може да бъде заменен с подемна платформа с вертикално движение, проектирана като затворена структура“, според предложените промени.
Прецизирани са и изискванията към отворените пространства в жилищата чрез определяне на конкретни изисквания към балконите, лоджиите и терасите със схеми към тях.
Предвижда се за всяко жилище поне един балкон/лоджия/тераса се проектират с минимална светла широчина 150 сm и светла дължина 150 сm. При балконите/лоджиите изискваните минимални светли размери 150/150 cm може да се осигурят и чрез предвиждане на възможност за частично използване на вътрешното пространство (врата с две крила, плъзгаща се врата и др.)
Промените в Наредбата за достъпна среда трябва да влязат в сила на 23 – ти май догодина. Тя ще се прилага за инвестиционни проекти, чието одобряване и процедура по издаване на разрешение за строеж са започнали след влизането ѝ в сила.
За започнато производство по одобряване на инвестиционен проект и издаване на разрешение за строеж се счита датата на внасяне на инвестиционния проект за одобряване от компетентния орган.
Промените целят и ясни нормативни изисквания, които ще допринесат за подобряване на инвестиционния процес по проектиране и строителство, и едновременно с това ще позволят ефективното осигуряване на достъпна среда.
В друга наредба, отново на регионалното министерство, се определя размерът на паркомясто за една кола в жилищните сгради. То не може да бъде по-малко от 2,75 м ширина и 5,50 м дължина, с височина не по-малка от 2,40 м. Дава се и възможност за изграждане на подземни паркинги на два етажа в блоковете.
Промяна се предвижда и в рампите за детски и инвалидни колички да са с отопляема повърхност, ако водят към сгради или се намират в подлези, надлези и метростанции.
Наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии, предвижда всяко пето място за паркиране в новостроящи се обществени сгради и такива със смесено предназначение да бъде с монтирано зарядно устройство за електроавтомобили.
Изискването ще е валидно за изграждащите се сгради, към които се предвижда да има надземна или подземна автоматизирана паркинг система, ако имат минимум 10 паркоместа.
Една от зарядните точки трябва да е с голяма мощност и да дава възможност за пренос на електроенергия към електрически превозни средства с мощност по-голяма от 22 kW. Втора зарядна точка трябва да е с мощност до 3,7 kW, а останалите – с нормална мощност на точките, с възможност за пренос на електроенергия към коли на ток с мощност, по-малка от или равна на 22 kW, но по-голяма от 3,7 kW.