Бюлетин

Поредните промени по пътя към достъпна среда

Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува за обществено обсъждане промени в Наредбата за достъпна среда, която по-рано тази година предизвика недоволството на строителните предприемачи. Те са качени в портала за обществени консултации Strategy.bg.

Целта е да бъдат прецизирани текстове, които са неточни, непълни и водят до неясноти при техническото им прилагане. До 4 – ти  януари догодина ще бъдат събрирани становища. 

Промените за достъпност в жилищните сгради и жилищата включват определение за „многофамилна жилищна сграда“. В новата наредба се уточнява, че за многофамилна жилищна сграда се счита сграда, в която самостоятелните обекти са повече от три.

Изяснено е и осигуряването на достъпа до всяко жилище чрез асансьор или подемна платформа с вертикално движение, допуснато е проектиране на първи жилищен етаж, определени са и изисквания към достъпността на жилища на повече от едно ниво. 

„Достъпът се осигурява със стълби и достъпен асансьор, като в сгради до пет етажа достъпният асансьор може да бъде заменен с подемна платформа с вертикално движение, проектирана като затворена структура“, според предложените промени.

Прецизирани са и изискванията към отворените пространства в жилищата чрез определяне на конкретни изисквания към балконите, лоджиите и терасите със схеми към тях.

Предвижда се за всяко жилище поне един балкон/лоджия/тераса се проектират с минимална светла широчина 150 сm и светла дължина 150 сm. При балконите/лоджиите изискваните минимални светли размери 150/150 cm може да се осигурят и чрез предвиждане на възможност за частично използване на вътрешното пространство (врата с две крила, плъзгаща се врата и др.) 

Real Estate Interior Design Home - GetLostMIke / Pixabay
GetLostMIke / Pixabay

Промените в Наредбата за достъпна среда трябва да влязат в сила на 23 – ти май догодина. Тя ще се прилага за инвестиционни проекти, чието одобряване и процедура по издаване на разрешение за строеж са започнали след влизането ѝ в сила.

Още от Built.bg:  МРРБ осигурява 418 млн. лева за 297 проекта за пътища, улици и ВиК в 234 общини в страната

За започнато производство по одобряване на инвестиционен проект и издаване на разрешение за строеж се счита датата на внасяне на инвестиционния проект за одобряване от компетентния орган.

Промените целят и ясни нормативни изисквания, които ще допринесат за подобряване на инвестиционния процес по проектиране и строителство, и едновременно с това ще позволят ефективното осигуряване на достъпна среда. 

В друга наредба, отново на регионалното министерство, се определя размерът на паркомясто за една кола в жилищните сгради. То не може да бъде по-малко от 2,75 м ширина и 5,50 м дължина, с височина не по-малка от 2,40 м. Дава се и възможност за изграждане на подземни паркинги на два етажа в блоковете.

Промяна се предвижда и в рампите за детски и инвалидни колички да са с отопляема повърхност, ако водят към сгради или се намират в подлези, надлези и метростанции. 

Наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии, предвижда всяко пето място за паркиране в новостроящи се обществени сгради и такива със смесено предназначение да бъде с монтирано зарядно устройство за електроавтомобили. 

Изискването ще е валидно за изграждащите се сгради, към които се предвижда да има надземна или подземна автоматизирана паркинг система, ако имат минимум 10 паркоместа. 

Една от зарядните точки трябва да е с голяма мощност и да дава възможност за пренос на електроенергия към електрически превозни средства с мощност по-голяма от 22 kW. Втора зарядна точка трябва да е с мощност до 3,7 kW, а останалите – с нормална мощност на точките, с възможност за пренос на електроенергия към коли на ток с мощност, по-малка от или равна на 22 kW, но по-голяма от 3,7 kW.

Още от Built.bg:  МФ определи като неверни твърденията на Гроздан Караджов за спрените обществени поръчки
close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам