Тежкото пътнотранспортно произшествие от първите минути на 8 май 2023 година в София, при което пометени от автомобил загинаха момче на 23 години и момиче на 18, и двамата пешеходци, е причинено от водач, получил свидетелство на управление на моторно превозно средство само преди два месеца и половина, се казва в позицията на Европейския център за транспортни политики, изпратена до медиите.
На мястото на инцидента на бул. “Сливница” в района на кръстовището с бул. “Константин Величков” експерт на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) установи, че спирачният път на автомобила е близо 300 метра, което говори за много висока скорост.
Следите от катастрофата обаче са бързо и старателно заличени и това повдига куп въпроси. Според очевидци жертвите са блъснати на две различни места. Почти 12 часа по-късно обаче липсва ясна и точна информация от страна на органите и това поражда спекулации и съмнения за прикриване на факти.
Станалото е поредната фатална катастрофа с участието на водач със съвсем минимален стаж, което крещящо показва важността от прилагането на наредба Н-12 от 5 август 2019 година.
Тя се отнася за “реда за служебно обследване на тежките пътнотранспортни произшествия, допуснати от водачи, придобили правоспособност за управление на моторни превозни средства от две години, и водачи на моторни превозни средства за обществен превоз или за собствена сметка на пътници и товари, и набелязване на мерки за тяхното ограничаване”.
Според член 9, ал.1 на наредбата е предвидено ежегодно в срок до 1 май комисията по тази наредба да изготвя и публикува анализ на данните за предходната година. Този анализ трябва задължително да включва предложения и мерки за подобряване на безопаността и движението по пътищата.
Досега обаче този анализ никога не е бил публикуван в пълнота! Миналата година анализът бе изготвен само от страна на МВР без участието на останалите институции, имащи отношение по закон към безопасността по пътищата.
През февруари тази година ЕЦТП предложи съдействие чрез участие на свои експерти в изготвянето на доклада. Това обаче бе отказано с мотив, че в институциите има достатъчно експерти, които да подготвят документа за 2022 година. Пълен такъв обаче и до днес няма.
А в наредбата, в чл. 3, ал. 12 е предвидено “при провеждане на служебното обследване председателят на комисията по Н-12 да може да покани за участие в нейната работа представители на други дъжавни органи, невключени в състава й, представители на органи на местното самоуправление, както и представители на други организации и сдружения, които имат отношение към безопасността на движението по пътищата”.
Липсата на пълни доклади за последните три години води до липсата на мерки и превенция относно поведението на водачите с малък стаж. А това без съмнение няма да доведе до намаляване на броя тежки катастрофи, като днешната. ЕЦТП настоява за публичност на фактите относно инцидента, както и за незабавни действия от институциите по темата с младите водачи.
В противен случай ще продължим само да четем статистики, докато губим животи!
ЕЦТП изказва съболезнования на семействата на жертвите!
Коментар
Позиция на ЕЦТП: Прикрива ли някой извършителя на тежкото ПТП в София с две жертви-пешеходци?
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни