Бюлетин

Позиция: Според ЕЦТП кръговото кръстовище, където стана катастрофата в Шумен не отговаря на нормите

Снимки: Европейски център за транспортни политики

Пътният инцидент, при който на 28 септември 2022 година в Шумен загина млада жена, след като колата й бе връхлетяна от друг автомобил, движещ се с висока скорост, управляван от 18-годишен водач, употребил наркотични вещества, е поредният пример за това, че пътната ни безопасност е в тежка криза, се казва в изпратено до медиите експертно мнение. 

“Инцидентът стана на кръстовището на бул. “Симеон Велики” и изхода от магазин “Практикер”, което не отговаря на нормите за кръгово кръстовище. Затова е изключително притеснителна позицията на община Шумен в лицето на Комисията по пътна безопасност, която на специална пресконференция обяви, че в Шумен няма проблеми или нормативни нарушения, свързани с организацията на движенето”, твърдят от Европейския център за транспортни политики. 

От ЕЦТП считат позицията на общината за силно обезпокоителна и неправилна, защото само на въпросното кръстовище от началото на годината досега са настъпили девет пътно-транспортни произшествия. Това е ясен сигнал, че проблем има и той е много сериозен. Проверка на наш екип още през 2021 г. показа, че това кръстовище е изградено в противоречие на действащите нормативни изисквания.

Ето и фактите, според Центъра:

Кръговите кръстовища имат високо ниво на пътна безопасност, ако се спазват следните основни принципи:

1. Възможно включване на входящите клонове в лентата на кръговата крива под прав ъгъл – Изискването е спазено;

2. Ясно пренасочване на движещите се направо автомобили през най-вътрешната за кръга лента – Изискването не е спазено;

3. Еднолентови изходи от кръговото кръстовище – Изискването не е спазено.

Според наредба №РД-02-20-2 радиусът на кръговото трябва да е 32 метра. Съгласно същата наредба широчината на лентата за движение в кръга трябва да е 8 метра, което отнесено към диаметър означава вътрешен диаметър от 32-8-8=16 метра.

В разглежданото кръгово вътрешният диаметър е 10 метра или 6 метра по-малък от нормативно изискуемия.

Проверка на ЕЦТП от миналата година показва, че община Шумен няма приет и действащ генерален план за организация на движението, което повдига въпроса за това до каква степен поставените пътни знаци и маркировки в града изобщо са законосъобразни.

Ето някои важни констатации и въпроси:

1. Кой е одобрил и разрешил поставянето на пътни знаци, които на практика не съществуват?;

2. На територията на града има множество остарели и излезли извън експлоатация пътни знаци;

3. При измерване на състоянието на пътните маркировки се установи, че те не покриват нито едно нормативно изискване;

4. На територията на град Шумен има кръстовища, на които има грешки при организацията на движението, заблуждаващи водачите относно предимството и реда за преминаване през кръстовищата, което е твърде сериозен дефицит и пряко застрашава безопасността на всички участници в движението.

ЕЦТП смята, че отричането на проблемите, засягащи пътната безопасност, е твърде лош съветник и не води до превенция или намаляване на произшествията.

Позицията на община Шумен ни навежда на мисълта, че там липсва достатъчно експертиза и в тази връзка каним представителите на общинската Комисия по пътна безопасност, както и кмета на общината на 12 октомври 2022 година на мястото на инцидента, за да обясним конкретните проблеми и дефицити в организацията на движението.

“Считаме, че най-важното е да се поучим от грешките си и затова изразяваме своята готовност да споделим опита на нашите експерти с представителите на община Шумен, които имат отговорност към безопасността на движението в града”, категорични са от Европейския център за транспортни политики.

 

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам