Снимки: Европейски център за транспортни политики
Пътният инцидент, при който на 28 септември 2022 година в Шумен загина млада жена, след като колата й бе връхлетяна от друг автомобил, движещ се с висока скорост, управляван от 18-годишен водач, употребил наркотични вещества, е поредният пример за това, че пътната ни безопасност е в тежка криза, се казва в изпратено до медиите експертно мнение.
“Инцидентът стана на кръстовището на бул. “Симеон Велики” и изхода от магазин “Практикер”, което не отговаря на нормите за кръгово кръстовище. Затова е изключително притеснителна позицията на община Шумен в лицето на Комисията по пътна безопасност, която на специална пресконференция обяви, че в Шумен няма проблеми или нормативни нарушения, свързани с организацията на движенето”, твърдят от Европейския център за транспортни политики.
От ЕЦТП считат позицията на общината за силно обезпокоителна и неправилна, защото само на въпросното кръстовище от началото на годината досега са настъпили девет пътно-транспортни произшествия. Това е ясен сигнал, че проблем има и той е много сериозен. Проверка на наш екип още през 2021 г. показа, че това кръстовище е изградено в противоречие на действащите нормативни изисквания.
Ето и фактите, според Центъра:
Кръговите кръстовища имат високо ниво на пътна безопасност, ако се спазват следните основни принципи:
1. Възможно включване на входящите клонове в лентата на кръговата крива под прав ъгъл – Изискването е спазено;
2. Ясно пренасочване на движещите се направо автомобили през най-вътрешната за кръга лента – Изискването не е спазено;
3. Еднолентови изходи от кръговото кръстовище – Изискването не е спазено.
Според наредба №РД-02-20-2 радиусът на кръговото трябва да е 32 метра. Съгласно същата наредба широчината на лентата за движение в кръга трябва да е 8 метра, което отнесено към диаметър означава вътрешен диаметър от 32-8-8=16 метра.
В разглежданото кръгово вътрешният диаметър е 10 метра или 6 метра по-малък от нормативно изискуемия.
Проверка на ЕЦТП от миналата година показва, че община Шумен няма приет и действащ генерален план за организация на движението, което повдига въпроса за това до каква степен поставените пътни знаци и маркировки в града изобщо са законосъобразни.
Ето някои важни констатации и въпроси:
1. Кой е одобрил и разрешил поставянето на пътни знаци, които на практика не съществуват?;
2. На територията на града има множество остарели и излезли извън експлоатация пътни знаци;
3. При измерване на състоянието на пътните маркировки се установи, че те не покриват нито едно нормативно изискване;
4. На територията на град Шумен има кръстовища, на които има грешки при организацията на движението, заблуждаващи водачите относно предимството и реда за преминаване през кръстовищата, което е твърде сериозен дефицит и пряко застрашава безопасността на всички участници в движението.
ЕЦТП смята, че отричането на проблемите, засягащи пътната безопасност, е твърде лош съветник и не води до превенция или намаляване на произшествията.
Позицията на община Шумен ни навежда на мисълта, че там липсва достатъчно експертиза и в тази връзка каним представителите на общинската Комисия по пътна безопасност, както и кмета на общината на 12 октомври 2022 година на мястото на инцидента, за да обясним конкретните проблеми и дефицити в организацията на движението.
“Считаме, че най-важното е да се поучим от грешките си и затова изразяваме своята готовност да споделим опита на нашите експерти с представителите на община Шумен, които имат отговорност към безопасността на движението в града”, категорични са от Европейския център за транспортни политики.
Коментар
Позиция: Според ЕЦТП кръговото кръстовище, където стана катастрофата в Шумен не отговаря на нормите
Снимки: Европейски център за транспортни политики
Пътният инцидент, при който на 28 септември 2022 година в Шумен загина млада жена, след като колата й бе връхлетяна от друг автомобил, движещ се с висока скорост, управляван от 18-годишен водач, употребил наркотични вещества, е поредният пример за това, че пътната ни безопасност е в тежка криза, се казва в изпратено до медиите експертно мнение.
От ЕЦТП считат позицията на общината за силно обезпокоителна и неправилна, защото само на въпросното кръстовище от началото на годината досега са настъпили девет пътно-транспортни произшествия. Това е ясен сигнал, че проблем има и той е много сериозен. Проверка на наш екип още през 2021 г. показа, че това кръстовище е изградено в противоречие на действащите нормативни изисквания.
Ето и фактите, според Центъра:
Кръговите кръстовища имат високо ниво на пътна безопасност, ако се спазват следните основни принципи:
1. Възможно включване на входящите клонове в лентата на кръговата крива под прав ъгъл – Изискването е спазено;
2. Ясно пренасочване на движещите се направо автомобили през най-вътрешната за кръга лента – Изискването не е спазено;
3. Еднолентови изходи от кръговото кръстовище – Изискването не е спазено.
Според наредба №РД-02-20-2 радиусът на кръговото трябва да е 32 метра. Съгласно същата наредба широчината на лентата за движение в кръга трябва да е 8 метра, което отнесено към диаметър означава вътрешен диаметър от 32-8-8=16 метра.
В разглежданото кръгово вътрешният диаметър е 10 метра или 6 метра по-малък от нормативно изискуемия.
Проверка на ЕЦТП от миналата година показва, че община Шумен няма приет и действащ генерален план за организация на движението, което повдига въпроса за това до каква степен поставените пътни знаци и маркировки в града изобщо са законосъобразни.
Ето някои важни констатации и въпроси:
1. Кой е одобрил и разрешил поставянето на пътни знаци, които на практика не съществуват?;
2. На територията на града има множество остарели и излезли извън експлоатация пътни знаци;
3. При измерване на състоянието на пътните маркировки се установи, че те не покриват нито едно нормативно изискване;
4. На територията на град Шумен има кръстовища, на които има грешки при организацията на движението, заблуждаващи водачите относно предимството и реда за преминаване през кръстовищата, което е твърде сериозен дефицит и пряко застрашава безопасността на всички участници в движението.
ЕЦТП смята, че отричането на проблемите, засягащи пътната безопасност, е твърде лош съветник и не води до превенция или намаляване на произшествията.
Позицията на община Шумен ни навежда на мисълта, че там липсва достатъчно експертиза и в тази връзка каним представителите на общинската Комисия по пътна безопасност, както и кмета на общината на 12 октомври 2022 година на мястото на инцидента, за да обясним конкретните проблеми и дефицити в организацията на движението.
“Считаме, че най-важното е да се поучим от грешките си и затова изразяваме своята готовност да споделим опита на нашите експерти с представителите на община Шумен, които имат отговорност към безопасността на движението в града”, категорични са от Европейския център за транспортни политики.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни