Утре ще има среща на работна група по темата за тол системата. В нея ще участват експерти на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и представители на транспортния бранш. Те ще обсъдят предложенията на бранша от днес. Това стана известно след края на срещата на министър Гроздан Караджов с бранша в министерството.
Разговорът беше в продължение на последната среща на премиера Кирил Петков, вицепремиера Гроздан Караджов и министъра на транспорта Николай Събев с представители на бранша.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов предложи на представителите на транспортния бранш, участващи в срещата по темата за тол системата, тезите и аргументите към тях, които възникнат по време на разговора, да бъдат записвани. По думите му така ще може да има обратна връзка под формата на становище от експертите на Министерството.
Едно от предложенията, направени от Васил Пиронков, председател на Управителния съвет на Камарата на автобусните превозвачи, е тол тарифите да бъдат въведени поетапно, с проценти увеличения в различен период.
Цветин Тодоров от Националното сдружение на българските спедитори предложи няколко групи мерки. Първата е за намаляване на инфлационния индекс в резултат на прилагането на тол системата – за автобусните и товарните превози, като се предлага запазване на тол таксите в сегашния им размер до края на 2022 г.
Другите мерки са свързани с механизми за увеличаване на приходите от тол такси и за предвидимост, като се визира прилагане на тол системата във времеви хоризонт.
Олга Василевска, представител на Управителния съвет от Българската търговско-промишлена палата, каза, че подкрепя предложенията на сдружението на спедиторите и посочи, че е важно да се работи съвместно с министерството за намиране на общи решения. Тя постави акцент върху мерките, свързани с механизми за увеличаване на приходите от тол такси, като посочи, че те трябва да са различни от тези, които ощетяват бизнеса.
Сред другите предложения са да не се пуска тежкотоварният трафик – над 12 тона, през Петрохан, толът да не се натоварва с ДДС, както и да се направи преминаването по пътищата, които влизат в транзитните маршрути, по-скъпо, съизмеримо с европейските стойности. Председателят на Управителния съвет на Браншовата камара “Пътища” Стефан Чайков посочи необходимостта работната група да дефинира кои са точно транзитните трасета и предложи да се направи сравнителен анализ на тол приходите от 1 януари до края на април спрямо 2021 г. и 2020 г.
Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, напомни, че за последните две години автобусният транспорт, който ползва толувана част републиканската пътна мрежа, реално не е извършвал дейност и поиска справка за събраните средства от тол системата за април тази година – месецът, който е бил активен за този вид транспорт, основно за случайните превози, спрямо същия период на 2021 г. и 2020 г. Тя допълни, че същото сравнение трябва да се направи и за май.