Проблемите около “Северен поток-1” повдигат въпроса за частите на газопроводите
Напрежението около гигантските турбини, които според Москва са виновни за намаляването на потоците газ по “Северен поток-1”, повдига основателни въпроси около оборудването, от което газопроводът се нуждае, за да функционира нормално, обобщава Ройтерс.
Ключовата част се оказва SGT-A65, турбина на “Сименс енерджи” (Siemens Energy) с дължина 12 м и тегло 20 тона, която все още чака да бъде транспортирана до компресорната станция “Портовая”, след като през юли беше ремонтирана и пристигна в Германия от Канада.
Тя обаче все още е в Германия, като Русия не иска да я приеме и се аргументира с “непълна документация”, “изключителни обстоятелства” и западните санкции, а Берлин вини Москва, че нарочно бави транспортирането на турбината.
Миналия петък “Газпром” обяви, че от 31 август до 2 септември транзитът на газ по “Северен поток-1” ще спре напълно, тъй като единствената работеща турбина на станция “Портовая” се нуждае от поддръжка.
Руският монополист спря доставките за 10 дена през юли за годишната поддръжка на тръбата, след което ги възстанови, но в намален обем.
В какво се състои проблемът?
Руският президент Владимир Путин обвинява Запада, че е започнал икономическа война, чиято цел е да унищожи Русия и нейната икономика и се заканва да пренасочи руските енергоносители към страните в Азия, като например Китай, ако европейските потребители не ги желаят.
Контролираният от Кремъл “Газпром” намали потоците газ по “Северен поток-1”, най-големият газопровод, пренасящ руски газ към Европа, до едва 20 на сто от капацитета на тръбата, като обяснява действията си с неизправното оборудване, най-вече турбината SGT-A65, чието връщане продължава да се бави.
Компанията твърди, че наложените от ЕС, Канада и Великобритания санкции правят връщането на турбината в компресорната станция “Портовая” невъзможно.
Германия обаче контрира, че турбината е просто претекст и че Москва използва газа като политическо оръжие. “Те дори нямат куража да кажат: ние водим икономическа война срещу вас”, заяви миналия месец министърът на икономиката Роберт Хабек.
“Газпром” освен това спря от работа още една турбина на “Сименс енерджи” в станцията, като обясни това с рутинна поддръжка и с “техническото състояние” на машината. В момента в “Портовая” работи само една турбина.
Турбини и компресори
Първоначално “Ролс-Ройс” (Rolls-Royce) произвежда осем индустриални турбини от авиационен тип за станция “Портовая”. През 2014 г. подразделението на “Ролс-Ройс” за производство на газови турбини е купено от “Сименс енерджи”.
Тези турбини са необходими за задвижване на центробежните компресори, които повишават налягането в тръбите чрез кондензиране на газови обеми и така осигуряват плавен транспорт на горивото.
Според анализатора в “Рюстад енерджи” (Rystad Energy) Лу Мин Пан турбините се нуждаят от поддръжка и ремонт след 34 месеца работа. “Както и при спирането между 12 и 21 юли, така и сега съществуват опасения, че газоподаването може да не бъде възобновено по план, ако изобщо бъде”, казва той.
Според “Газпром” шест от газовите агрегати в “Портовая” са с капацитет от 52 мегавата всеки, а другите два – по 27 мегавата.
Отделно в станцията има още четири допълнителни турбини, предназначени да гарантират, че помпането ще продължи, ако някои от агрегатите излязат от строя или се наложи да бъдат ремонтирани, което обикновено се случва на всеки 2-3 години, казва запознат източник.
Две от шестте големи турбини може да останат бездействащи, без да намалят капацитета на станцията, казва източник, запознат с начина, по който “Портовая” работи. “Газпром” не отговори на изпратените му въпроси относно начина на действие на “Северен поток-1”.
“Разбираемо е много хора да смятат, че “руснаците просто се оправдават, докато оказват натиск върху европейския енергиен пазар”, казва Джонатан Стърн от Оксфордския институт за енергийни изследвания. “Това е напълно вероятно, защото ние просто не знаем достатъчно за графика за поддръжка. Никой не ни дава необходимата информация.”
Какво представлява “Портовая”?
Компресорна станция “Портовая” се намира недалеч от град Виборг на брега на Финския залив, където “Северен поток-1” влиза в Балтийско море.
Станцията помпа газ по тръбата с дължина 1224 км по дъното на морето до излизането й при германския град Грайфсвалд. “Газпром” често се хвали, че “Портовая” е най-голямата компресорна станция в света.
Разписаният капацитет на “Северен поток-1″ е 55 милиарда куб. м газ годишно. През 2020 г. и 2021 г. обаче станцията е изпомпала към Европа по над 59 милиарда куб. м газ, след като са били предприети мерки за повишаването на капацитета й. Това се равнява на над една трета от износа на руски газ за Европа.
През 2020 г. “Портовая” постигна рекорд от почти 177 милиона куб. м газ, изпомпани за едни ден.
Руски турбини
Русия произвежда турбини с максимален капацитет от 25 мегавата. Инженерната компания “Пауър машинс” (Power Machines) разработва два нови типа турбини с капацитет от 65 и 170 мегавата всяка. Първата се очаква да заработи тестово през 2024 г., а втората – през 2023 г.
В реч през парламента миналия месец министърът на икономиката и търговията Денис Мантуров заяви, че Русия ускорява тестването на големите турбини “в интерес на руския енергиен сектор”.
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Проблемите около “Северен поток-1” повдигат въпроса за частите на газопроводите
Напрежението около гигантските турбини, които според Москва са виновни за намаляването на потоците газ по “Северен поток-1”, повдига основателни въпроси около оборудването, от което газопроводът се нуждае, за да функционира нормално, обобщава Ройтерс.
Ключовата част се оказва SGT-A65, турбина на “Сименс енерджи” (Siemens Energy) с дължина 12 м и тегло 20 тона, която все още чака да бъде транспортирана до компресорната станция “Портовая”, след като през юли беше ремонтирана и пристигна в Германия от Канада.
Тя обаче все още е в Германия, като Русия не иска да я приеме и се аргументира с “непълна документация”, “изключителни обстоятелства” и западните санкции, а Берлин вини Москва, че нарочно бави транспортирането на турбината.
Миналия петък “Газпром” обяви, че от 31 август до 2 септември транзитът на газ по “Северен поток-1” ще спре напълно, тъй като единствената работеща турбина на станция “Портовая” се нуждае от поддръжка.
Руският монополист спря доставките за 10 дена през юли за годишната поддръжка на тръбата, след което ги възстанови, но в намален обем.
В какво се състои проблемът?
Руският президент Владимир Путин обвинява Запада, че е започнал икономическа война, чиято цел е да унищожи Русия и нейната икономика и се заканва да пренасочи руските енергоносители към страните в Азия, като например Китай, ако европейските потребители не ги желаят.
Контролираният от Кремъл “Газпром” намали потоците газ по “Северен поток-1”, най-големият газопровод, пренасящ руски газ към Европа, до едва 20 на сто от капацитета на тръбата, като обяснява действията си с неизправното оборудване, най-вече турбината SGT-A65, чието връщане продължава да се бави.
Компанията твърди, че наложените от ЕС, Канада и Великобритания санкции правят връщането на турбината в компресорната станция “Портовая” невъзможно.
Германия обаче контрира, че турбината е просто претекст и че Москва използва газа като политическо оръжие. “Те дори нямат куража да кажат: ние водим икономическа война срещу вас”, заяви миналия месец министърът на икономиката Роберт Хабек.
“Газпром” освен това спря от работа още една турбина на “Сименс енерджи” в станцията, като обясни това с рутинна поддръжка и с “техническото състояние” на машината. В момента в “Портовая” работи само една турбина.
Турбини и компресори
Първоначално “Ролс-Ройс” (Rolls-Royce) произвежда осем индустриални турбини от авиационен тип за станция “Портовая”. През 2014 г. подразделението на “Ролс-Ройс” за производство на газови турбини е купено от “Сименс енерджи”.
Тези турбини са необходими за задвижване на центробежните компресори, които повишават налягането в тръбите чрез кондензиране на газови обеми и така осигуряват плавен транспорт на горивото.
Според анализатора в “Рюстад енерджи” (Rystad Energy) Лу Мин Пан турбините се нуждаят от поддръжка и ремонт след 34 месеца работа. “Както и при спирането между 12 и 21 юли, така и сега съществуват опасения, че газоподаването може да не бъде възобновено по план, ако изобщо бъде”, казва той.
Според “Газпром” шест от газовите агрегати в “Портовая” са с капацитет от 52 мегавата всеки, а другите два – по 27 мегавата.
Отделно в станцията има още четири допълнителни турбини, предназначени да гарантират, че помпането ще продължи, ако някои от агрегатите излязат от строя или се наложи да бъдат ремонтирани, което обикновено се случва на всеки 2-3 години, казва запознат източник.
Две от шестте големи турбини може да останат бездействащи, без да намалят капацитета на станцията, казва източник, запознат с начина, по който “Портовая” работи. “Газпром” не отговори на изпратените му въпроси относно начина на действие на “Северен поток-1”.
“Разбираемо е много хора да смятат, че “руснаците просто се оправдават, докато оказват натиск върху европейския енергиен пазар”, казва Джонатан Стърн от Оксфордския институт за енергийни изследвания. “Това е напълно вероятно, защото ние просто не знаем достатъчно за графика за поддръжка. Никой не ни дава необходимата информация.”
Какво представлява “Портовая”?
Компресорна станция “Портовая” се намира недалеч от град Виборг на брега на Финския залив, където “Северен поток-1” влиза в Балтийско море.
Станцията помпа газ по тръбата с дължина 1224 км по дъното на морето до излизането й при германския град Грайфсвалд. “Газпром” често се хвали, че “Портовая” е най-голямата компресорна станция в света.
Разписаният капацитет на “Северен поток-1″ е 55 милиарда куб. м газ годишно. През 2020 г. и 2021 г. обаче станцията е изпомпала към Европа по над 59 милиарда куб. м газ, след като са били предприети мерки за повишаването на капацитета й. Това се равнява на над една трета от износа на руски газ за Европа.
През 2020 г. “Портовая” постигна рекорд от почти 177 милиона куб. м газ, изпомпани за едни ден.
Руски турбини
Русия произвежда турбини с максимален капацитет от 25 мегавата. Инженерната компания “Пауър машинс” (Power Machines) разработва два нови типа турбини с капацитет от 65 и 170 мегавата всяка. Първата се очаква да заработи тестово през 2024 г., а втората – през 2023 г.
В реч през парламента миналия месец министърът на икономиката и търговията Денис Мантуров заяви, че Русия ускорява тестването на големите турбини “в интерес на руския енергиен сектор”.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Инфраструктура, Новини
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
07.29.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни