Националният протест на пътностроителните фирми ще започне от 9:00 ч. на територията на цялата страна, като в София хората ще се съберат на площад “Народно събрание” № 2 (пленарна зала) до паметника “Цар Освободител”. Движението по определени пътни участъци ще бъде затворено от 11:00 часа. Протестът е организиран от Българската браншова камара “Пътища”.
Браншовата камара “Пътища” и Българска браншова асоциация “Пътна безопасност” призоваха Народното събрание да влезе във функциите си, като приеме проекта за решение и даде възможност на изпълнителната власт да изпълни ангажиментите си по разплащането с пътностроителните фирми.
“Разчитаме на Вашата добросъвестност и Ви призоваваме да предприемете своевременни действия по разрешаване на поставените проблеми, изплащане на дължимите суми на всички фирми от бранша и адекватното управление и поддържане на пътната мрежа на Република България”, бе посочено в съвместна декларация на двете организации, адресирана до председателя на парламента, премиера и финансовия министър.
Организациите заявиха, че състоянието на републиканската пътна мрежа е катастрофално и изтъкнаха, че нуждата от спешни мерки не оставя друга възможност на Българската браншова камара “Пътища” освен да пристъпи към ефективни протестни действия.
След близо една година липса на разплащания от страна на държавата към сектор “Пътища” в Народното събрание постъпи проект за решение за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенция “Пътна инфраструктура” да осъществява дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа, който получи подкрепата на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Проектът на решение на НС предвижда пътната агенция да изплати 50 на сто от задълженията към пътностроителните фирми по дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа и 100 процента от сумите за изпълнени дейности по договорите за доставка и монтаж на ограничителни системи и пътни знаци, както и за полагане на хоризонтална маркировка.
През октомври и ноември 2021 г. договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища бяха предсрочно прекратени. Те е трябвало да изтекат през 2024 г., но със споразумения с пътните фирми сроковете за прекратяването им са определени за април тази година (за четири от контрактите), а за останалите – юни тази година.
Като възможен изход министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов очерта Народното събрание да даде възможност на АПИ да продължи да възлага по настоящите действащи договори за текущ ремонт и поддържане до избора на нов изпълнител.
“През изминалата седмица народните представители в пленарна зала показаха липсата на политическа воля, неглижиране и абсурдното поведение към пътностроителния бранш и отново поставиха в безизходица близо 100 000 заети. Бламирането на решението постави сектор “Пътища” в заложнически капан заради политически разногласия извън естеството му на дейност”, заявиха в декларацията си Браншовата камара “Пътища” и Българска браншова асоциация “Пътна безопасност” .
Според тях прехвърлянето на проекта за решение от комисия на комисия в Народното събрание застрашава националната сигурност на България и създава предпоставки за животозастрашаващи ситуации и загуба на човешки животи.
За двете организации назначаването на допълнителни комисии за проверка на договорите и изпълнените дейности показва неуважението на държавата към експертите, работещи в пътната администрация.