Бюлетин

Пътните строители засега без пари. Опитите продължават следващата седмица

“Ще се опитаме пак още следващата седмица да решим въпроса с парите за пътищата.” Това каза председателят на комисията по регионално развитие в Парламента – Настимир Ананиев в кулоарите на Народното събрание.

Тази сутрин председателят на Браншовата камара “Пътища” Стефан Чайков заяви пред bTV, че ако днес няма решение по въпроса с неизплатените суми на пътно-строителните фирми, следващата седмица националните протести на работещите в бранша ще бъдат подновени.

Това се случва, след като снощи късно, трите предложения бяха отхвърлени от депутатите. Гласуването показа разделителната линия в управляващата коалиция – от едната страна са “Продължаваме промяната” (ПП), БСП и “Демократична България” (ДБ), а от другата – “Има такъв народ” (ИТН). Решение се очаква, но кога – все още не се знае.

Вчера се проведе и среща на премиера Кирил Петков с представителите на браншовата камара, на която той обеща неизплатените суми да бъдат изплатени до 30 юни. Също вчера, след като предложенията за решаване на проблема бяха отхвърлени, министърът на регионалното развитие и благоустройство коментира, че проблемът не е в парите, а в невъзможността за продължаване на действия по ремонт и поддържане на пътищата от страна на АПИ. Министърът също бе изненадан от решението на НС и лаконично коментира: “Просто нямам думи!

Къде всъщност е проблемът?

Пътните фирми претендират за неразплатени над 1.1 милиарда от държавата за извършени ремонти до края на 2021 г. Петгодишните договорите за текущ ремонт и поддържане, подписани основно през 2019 г. по времето на управлението на ГЕРБ, бяха прекратени предсрочно с анекси от служебния кабинет на Стефан Янев. Така шест от тях изтичат на 29 април, а останалите 28 – на 30 юни 2022 г.

Още от Built.bg:  Столичният общински съвет отложи доклада за въвеждането на нискоемисионни зони в София

Вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов обяви, че заради подписаните анекси, той не може да възлага текущ ремонт на пътищата. Първоначалното решение беше да се платят 50% от претендираната сума за пътни ремонти, а остатъкът след като приключи проверката на договорите от работната група на министерствата на финансите и на регионалното развитие. Това проекторешение мина миналата седмица през регионалната комисия в парламента, подкрепено и от четирите формации в управляващата коалиция, но на следващия ден бе бламирано от ПП, БСП и ДБ.

Какво обаче се случи?

От “Продължаваме Промяната” (ПП) искаха повече контрол върху допълнителните средства, които трябваше да бъдат разплатени на фирмите. Затова предлагаха да стане със санкция на Народното събрание, след становище на антикорупционната комисия, на база доклад на междуведомствената работна група.

Предложението на вносителите и редакцията на регионалната комисия бяха разплащането да стане с решение на Министерския съвет.

За проекта на правната комисия бяха 102-ма депутати от ПП, БСП и “Демократична България”, против – 108 (ГЕРБ-СДС, “Има такъв народ”, ДПС), 11 се въздържаха – деветима от тях от “Възраждане”.

Предложението на регионалната комисия беше подкрепено само от 25-ма народни представители (основно от ИТН), а на вносителите – от 29 депутати, останалите бяха “против” и “въздържал се”. Дебатите по проектите продължиха около четири часа, а пленарното заседание – повече от 14 часа.

Какво предстои?

Ще има решение през следващата седмица, може да не се притеснявате. И силно се надявам, че пътищата наистина ще се строят на разумните цени, на реалните, и ще бъдат изграждани качествено, а не това, което се случваше през последните 10 години. Това заяви пред журналисти в кулоарите на парламента председателят на транспортната комисия в Народното събрание Борислав Гуцанов. Коментарът му е по повод на гласуването снощи в пленарната зала, при което депутатите не успяха да вземат решение за разплащането с пътните фирми.

Още от Built.bg:  Столичният общински съвет отложи доклада за въвеждането на нискоемисионни зони в София

Гуцанов посочи, че парламентът може да реши да бъдат дадени средствата на пътните фирми по сключените вече договори и след това парите да минат през актуализацията на бюджета, която предстои през следващите седмици. Депутатът от БСП обаче подчерта, че трябва да има ясен контрол. „Ще направим така, че фирмите да си получат парите, да са спокойни и да няма повече подобни ситуации, в които ни е вкарало предното управление на ГЕРБ“, каза той.

Във фейсбук премиерът Кирил Петков каза, че предложението за частично разплащане към пътните фирми ще бъде внесено повторно в парламента.

Дали обаче това ще успокои работещите в пътно-строителния бранш и ще предотврати заявените следващата седмица протести, предстои да разберем.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам