Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) не е направило нито една стъпка да сезира съда за инхаус договорите в пътното строителство от времето на кабинета на Бойко Борисов. От това се оплака вътрешният министър Бойко Рашков пред Би Ти Ви. Той подчерта, че е нужно договорите да бъдат проверени внимателно от съда и ако се окаже, че са законосъобразни, тогава държавата да се разплати със строителните фирми.
Парите за пътища станаха една от причините, довела до края на четворната коалиция, след като Слави Трифонов изтегли от правителството министрите на “Има такъв народ”. Проблемът, описан както от премиера Кирил Петков и други представители на “Продължаваме промяната”, така и от регионалния министър в оставка Гроздан Караджов, който е от квотата на “Има такъв народ”, е за малко под 4 млрд. лв. допълнително към Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) с актуализацията на бюджета и как да бъдат похарчени те.
“Строителният пазар у нас е завзет от тези фирми (с инхаус договорите – бел. ред.). Няма други фирми в момента и единствената възможност е тези 4 млрд. лева е да се изсипят отново към тях, а няма гаранция, че схемата “Борисов” няма да се повтори отново”, обясни притесненията си Рашков.
От своя страна, днес КСБ излязоха с позиция, в която се казва:
Държавата убива строителния бранш. Липсата на индексация на договорите с публични възложители поставя под въпрос съществуването на целия отрасъл – и малки, и средни, и големи фирми. На всички вписани в Централния професионален регистър на строителя над 6000 хиляди компании.
“Окончателно стана ясно, че индексация няма да има – вчера парламентът отхвърли промените в Закона за обществените поръчки, които според управляващите трябваше да дадат възможност за нея. Стана ясно още, че и пари за индексация няма. Вече няма смисъл да водим разговори, нито да убеждаваме за необходимостта от актуализиране на договорите. Бяхме уверени от властта, че осъзнава сериозността на проблема и ще предприеме нужните действия да го разреши. Но бяхме излъгани. Държавата умишлено погубва цял отрасъл, който доскоро произвеждаше 10 на сто от БВП. И който дава работа на 200 000 души”, с посочва още в позицията.
В нея се напомня, че строителният отрасъл включва изграждането на пътища, жп инфраструктура, жилищни и обществени сгради, пречиствателни станции, подмяна на водопроводни и канализационни мрежи, повишаване на енергийната ефективност на остарелия жилищен фонд и множество други дейности. “Проекти за милиарди във всички сфери с публични възложители няма да бъдат изпълнени. И отговорност за това не могат да поемат изпълнителите”, заявяват от КСБ.
“КСБ винаги е поддържала позиция да стои встрани от политическите интриги. Но не можем да замълчим, когато от най-високо ниво ни наричат мафия. Не можем да замълчим в името на нашите служители, които с гордост се наричат строители. Всичко, което е изградено в страната, е плод на общия ни труд. И не може да получаваме подобно отношение”, се посочва още в позицията на браншовата организация. От КСБ допълват, че ще продължат да защитават с всички законови средства интересите и честта на своите членове.
Строителният бранш е пред колапс. Над 400 фирми от общо 6000 в строителството вече са в реален фалит. Очакваме това тримесечие броят им да се увеличи с поне още 500-600 засега. Това коментира в интервю за БТА председателят на Управителния съвет на Камарата на строителите в България (КСБ) инж. Илиян Терзиев. С отказа на парламента да приеме промените в Закона за обществените поръчки, свързани с индексацията на договорите с публични възложители, проблемите на бранша ще се задълбочат, категоричен е Терзиев.
Тези дни браншовата организация ще обмисли бъдещите си действия, като се очаква да подкрепи обявените наскоро намерения на работодателските организации за протест в края на юни. Председателят на Камарата заяви, че е недопустимо да се слага етикет на целия бранш, че е крадлив, както това бе направено от управляващите. Като някой е крадлив, докажи го, както се казва в правото – до доказване на противното ти си невинен, допълни той.