Между 2025 и 2027 г. е реалистично да се пуснат различни участъци от магистрала “Хемус”. Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов при откриването на работно заседание за развитието на стратегическите инфраструктурни обекти и за новата програма за ремонт на пътищата.
Той допълни, че това може да се случи, ако предвижданията, които са направени не срещнат допълнителни препятствия като съдебно дело или друго, което би могло да забави работата. Срещата бе излъчвана онлайн, в профила на министър Караджов, в социалните медии и в него участие взеха директори от Агенция “Пътна инфраструктура”, Института по пътища и мостове и от държавното предприятие “Автомагистрали”.
По темата с АМ „Хемус“ министърът добави:
Досега, до 2022 г., когато аз намирам казуса на магистрала “Хемус” на бюрото си, няма шанс да бъде спазен срокът магистралата да е готова през 2024 год.
Необходими са 330 млн. лева за финансирането на работата по участъци на магистрала “Хемус” и 642 млн. лева за всички лотове на пътя Видин – Ботевград, стана още ясно на срещата днес. Средствата се очаква да дойдат от държавния бюджет, съобщи министър Гроздан Караджов, като коментира, че ако парите не постъпят, няма да има откъде да финансира по-нататъшното строителство на АМ “Хемус”. Той допълни, че подобна е ситуацията при пътя Видин – Ботевград.
Министър Караджов обърна внимание на сигнал за опасен участък при въведената временна организация на движението по пътя Драгоман-Кулата. Това предизвика разгорещени обсъждания след като се оказа, че този участък е обект на многократни оплаквания от гневни граждани и изпратени видеоматериали.
Представителите на АПИ обясниха, че по този участък от АМ „Европа“ усилено се работи, почти ежедневно се правят проверки и се очаква той да бъде готов в средата на тази година. На това изказване, министър Караджов отвърна:
Нямаме време да слушаме такива обяснения. Съберете се още утре сутрин, вземете мерки за този обект и това, което вземете като мерки, го мултиплицирайте в бъдеще във всичките си договори, така че да имате максимално възможности за санкции за онзи, който строи по този начин.
Приоритет в плaна нa Kapaджoв e нyждата от cпeциaлeн зaĸoн, ĸoйтo дa изясни нeзaĸoннoтo cтpoитeлcтвo нa мaгиcтpaлaтa. Дoгoвopитe зa cтpoитeлcтвo, ĸoитo ca мacĸиpaни ĸaтo тaĸивa зa дocтaвĸa нa мaтepиaли и нaeм нa тexниĸa ще бъдaт пpeфopмyлиpaни, тaĸa чe пoдизпълнитeлитe нa „Aвтoмaгиcтpaли“ дa cтaнaт peaлнитe cтpoитeли нa мaгиcтpaлaтa, уточни вицепремиера Караджов.
Във връзка със строителството на мостове край Русе, министър Караджов заяви:
Шест години би бил някакъв реалистичен период за изграждането на няколкото нови моста над Дунав от дата на подписването на споразумение с Румъния за всеки един от тях, ако не борим дълги съдебни обжалвания.
Става дума за мостовете Оряхово – Бекет, Никопол – Турну Мъгуреле, Русе – Гюргево и Силистра – Кълъраш. В най-напреднала фаза са разговорите с румънската страна за моста при Русе, който ще е и начало на магистралата Русе – Търново, но по него не се е стигнало до възлагане на инвестиционно проучване.
Министърът уточни, че за съоръженията трябва да се възложат проучвания да определят най-подходящите места за устоите им, за проектирането на конструкцията, да се направят отчужденията, като тези процеси могат да завършат след две години в най-добрия вариант, след което да се получи разрешение за строителство. По време на заседанието бе напомнено, че строителството на моста при Видин е отнело около четири години заедно с подходите от българска и румънска страна.
За проекта за тунела “Петрохан”, който е дълъг почти 7 километра и ще бъде с магистрални габарити, се предвижда до 2026 г. да има разрешение за строеж, предвид сложността му. Евентуално през 2031 г. да има и трасе по това направление от Дунав мост при Видин до столицата, като в този разчет влиза и изграждането на тунела. Финансирането все още е в подготвителен етап, като има визия той да бъде предложен за финансиране по инициативата “Три морета”.
Относно магистрала “Черно море”, която ще е дълга около 100 километра, при най-добро стечение на обстоятелствата може да се очаква до края на 2027 г. да бъдат преминати всички етапи, необходими за получаване на разрешение за строеж. Поне пет години ще са нужни за строителството на магистралата, от която ще има отсечки до курортните градове.
На заседанито стана ясно, че около 3 млрд. лева са необходими за трите проекта в цялост – за магистрала Русе – Велико Търново, за обходния път на Габрово с тунела под Шипка и за участъка от магистрала “Струма” през Кресненското дефиле. По новата оперативна програма “Транспортна свързаност” се очаква да получим 1,1 млрд. лева и за оставащите 1,9 млрд. лева ще трябва да се търси финансиране, каза министър Гроздан Караджов и добави:
Очаква се до 2030 г. магистралата Русе – Велико Търново да бъде завършена, а през 2028 г. да е готов един от наситените на пътни произшествия участъци Русе – Бяла.
Следващата седмица министър Караджов пое отговорност да бъдат сформирани три комисии от МРРБ и МОСВ във връзка със строителството на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Комисиите ще работят едновременно по това кой от вариантите МОСВ ще съгласува за изпълнение с минимални вреди за природата. Министърът допълни, че не може да се дадат прогнозни срокове за изграждането на обекта.
Друг акцент в срещата бяха посочване на проблемните пътища в различните общини и тяхната безопасност. Тъй като срещата бе излъчвана онлайн, всички граждани имаха възможност да се запознаят с проектите. Те ще имат две седмици да изразят мнението си, включително и да изпращат предложения за промени със снимки и видеоматериали от пътища, които ползват и смятат, че са в лошо състояние. Окончателният списък за 2022 г. ще бъде публикуван на сайта на министерството и на АПИ.