Споразумението с турската компания “Боташ” (Botas) е за използване на инфраструктура, чрез която да бъде доставен втечнен природен газ, транспортиран чрез танкери по море. Това каза служебният министър на енергетиката Росен Христов по време на изслушването му в Комисията по енергетика в Народното събрание.
“Говорим за резервиране на капацитет на терминали за втечнен природен газ, регазификация и транзит през газовата инфраструктура на “Боташ” до гранична точка в България”, добави Христов. По думите му всички спекулации, че чрез този договор ще се закупува руски газ, са неверни.
Министърът разясни, че структурата на това споразумение е идентична на споразуменията, които България има с Гърция, където страна ни резервира терминали и слотове в терминала Ревитуса. Има и резервиран капацитет на строящия се терминал в Александруполис. По този начин България резервира капацитет и в инфраструктурата на Турция, отбеляза той.
Единствените възможни точки за доставка на втечнен природен газ (ВПГ) са в Турция и Гърция. България не може да строи терминал за ВПГ в Черно море, тъй като през Босфора не се пропускат танкери с втечнен газ, коментира Христов. Затова страната ни най-пряко и най-лесно може да достави ВПГ от Гърция и Турция, като България има споразумения и с двете страни.
Източникът на газ е гарантиран при всяка покупка, изтъкна министър Христов. Абсолютно всеки газ, който България закупува, е със сертификат за произход. Има изрично изискване това да не е руски газ и то се изпълнява, добави служебният енергиен министър.
Цените, предлагани от “Боташ”, са конкуренти и са подобни на подобни услуги в Гърция, посочи Росен Христов. Той обясни, че има такса за услугите по разтоварване, регазификация и транзит, както е навсякъде. Втечненият природен газ се закупува от Турция и се препродава на България с договорената такса за услугите.
Относно това дали по този начин няма да се купува по този начин скрито руския газ, служебният министър на енергетиката отговори: “Нищо скрито не купуваме”. Според него всичко се прави абсолютно официално и това може лесно да бъде проверено.
Споразумението с Турция е стратегически добро, тъй като ангажиментът на България е да “вкара танкера” в турски води. След това “Боташ” го поема и го разтоварва на техен свободен терминал.
Има споразумение за свързаност, което осигурява необходимия капацитет на 100 процента за този газ, който може да се достави. Министърът не отговори дали в него участва “Булгартрансгаз”.