Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Росен Христов: Споразумението с “Боташ” е за използване на инфраструктура, чрез която да бъде доставен втечнен природен газ

Споразумението с турската компания “Боташ” (Botas) е за използване на инфраструктура, чрез която да бъде доставен втечнен природен газ, транспортиран чрез танкери по море. Това каза служебният министър на енергетиката Росен Христов по време на изслушването му в Комисията по енергетика в Народното събрание.

“Говорим за резервиране на капацитет на терминали за втечнен природен газ, регазификация и транзит през газовата инфраструктура на “Боташ” до гранична точка в България”, добави Христов. По думите му всички спекулации, че чрез този договор ще се закупува руски газ, са неверни.

Министърът разясни, че структурата на това споразумение е идентична на споразуменията, които България има с Гърция, където страна ни резервира терминали и слотове в терминала Ревитуса. Има и резервиран капацитет на строящия се терминал в Александруполис. По този начин България резервира капацитет и в инфраструктурата на Турция, отбеляза той.

Снимка: БТА

Единствените възможни точки за доставка на втечнен природен газ (ВПГ) са в Турция и Гърция. България не може да строи терминал за ВПГ в Черно море, тъй като през Босфора не се пропускат танкери с втечнен газ, коментира Христов. Затова страната ни най-пряко и най-лесно може да достави ВПГ от Гърция и Турция, като България има споразумения и с двете страни.

Източникът на газ е гарантиран при всяка покупка, изтъкна министър Христов. Абсолютно всеки газ, който България закупува, е със сертификат за произход. Има изрично изискване това да не е руски газ и то се изпълнява, добави служебният енергиен министър.

Цените, предлагани от “Боташ”, са конкуренти и са подобни на подобни услуги в Гърция, посочи Росен Христов. Той обясни, че има такса за услугите по разтоварване, регазификация и транзит, както е навсякъде. Втечненият природен газ се закупува от Турция и се препродава на България с договорената такса за услугите.

Росен Христов, снимка: БТА

Относно това дали по този начин няма да се купува по този начин скрито руския газ, служебният министър на енергетиката отговори: “Нищо скрито не купуваме”. Според него всичко се прави абсолютно официално и това може лесно да бъде проверено.

Споразумението с Турция е стратегически добро, тъй като ангажиментът на България е да “вкара танкера” в турски води. След това “Боташ” го поема и го разтоварва на техен свободен терминал.

Има споразумение за свързаност, което осигурява необходимия капацитет на 100 процента за този газ, който може да се достави. Министърът не отговори дали в него участва “Булгартрансгаз”.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам