На северозападното крайбрежие на Саудитска Арабия се планира да бъде изтигнат завод за производство на водород, който ще струва няколко милиарда долара – част от усилията на водещия износител на петрол в света да се превърне и в основен производител на този източник на чиста енергия.
Ако новото съоръжение постигне целта си да произвежда 650 тона дневно “зелен” водород, то това ще стане най-големия подобен завод в глобален мащаб.
Мащабното строителство в град Неом, на брега на Червено море, все още не е започнало. Местен представител заяви пред в. “Файненшъл таймс”, че строителният процес трябва да стартира през 2026 година. Саудитският план за завземане на доминираща позиция в производството на водород е част от опитите на кралството да диверсифицира икономиката си, която е зависима от газа и петрола, и да създаде нови работни места.
През 2021 година 60 на сто от бюджета на Саудитска Арабия са идвали от петрола (149 милиарда долара) и вече е ясно, че страната се нуждае от други източници на приходи в свят, който все по-малко ще разчита на изкопаеми горива.
“Залагаме много на водорода и искаме да завладеем този пазар. Ще бъдем най-конкурентният производител”, заяви по време на пресконференция в началото на месеца принц Абдулазиз бин Салман, министър на енергетиката на кралството.
Други страни обаче също са насочили поглед към този пазар, включително Русия и Обединените арабски емирства (ОАЕ), и някои анализатори се съмняват дали заводът на брега на Червено море ще даде желаните резултати. За разлика от петрола така нареченият зелен водород – най-малко вредната за атмосферата опция, която включва използването на вода и възобновяема енергия – може да се произвежда навсякъде.
Ако пазарът “излети”, каквито са прогнозите (с очакван обем от 600 милиарда долара до 2050 година), то конкуренцията ще е жестока.
Ясно е, че Саудитска Арабия иска да има господстваща позиция, обяснява Александър Араман, анализатор в консултантската компания “Ууд Маккензи” (Wood Mackenzie). От десетилетия водородът се смята за алтернатива на изкопаемите горива и според последните проучвания на Международната агенция за възобновяема енергия той може да задоволи до 12 на сто от световните енергийни нужди към 2050 година.
Този ресурс може да се използва за захранване на автомобили, за промишлено производство и дори за отопление и осветление на домовете. Водородът безспорно е пътят, по който искат да поемат петролните компании, за да постигнат декарбонизация. Идеята на Саудитска Арабия да се насочи към “зеления” водород се основава на перфектна логика, отбелязва Кристин Дион от Вашингтонския институт за арабските държави в Залива.
“Зеленият” водород, който се произвежда посредством електролиза на водата чрез енергия, получена от възобновяеми източници, е най-щадящото околната среда гориво.
По северозападните брегове на Саудитска Арабия има изобилни слънчева светлина и вятър, които да захранват слънчевите панели и вятърните турбини през цялата година.
“Синият” водород пък се получава чрез разцепване на молекулите на метана в природния газ и улавяне на въглерода.
“Саудитска Арабия залага както на зеления, така и на синия водород”, обяснява Араман.
Зад “зелените” инициативи на Саудитска Арабия стои Държавният инвестиционен фонд – суверенен фонд на стойност 500 милиарда долара, чийто председател е престолонаследникът принц Мохаменд бин Салман. Освен завода в Неом, фондът подписа през януари и меморандум с две южнокорейски компании – “Самсунг” (Samsung) и “Поско” (Posco) за проучване на проект за производство на водород, предвиден за износ.
Очаква се в Неом да има и завод за производство на автомобили с водородно зареждане. Шефът на проекта в Неом Роланд Кепнер подчертава, че саудтитската инициатива идва в точния момент – когато целият свят търси нови начини да се отдалечи от изкопаемите горива.
“Не можем да декрабонизираме всеки сектор на икономиката, прибягвайки само към електричество”, обяснява той.
Съмненията обаче остават. Водородът е труден за производство, съхранение и транспорт и разходите са твърде високи. “Ще бъдат ли готови потребителите да плащат повече?”, се пита Робин Милс, изпълнителен директор на консултантската компания “Камар енерджи” (Qamar Energy).
Саудитска Арабия може да разчита “на отлични слънчеви и вятърни ресурси, на достатъчно терени и на бързи връзки с Европа за износ. Така че основите са добри. Винаги съм смятал, че Саудитска Арабия има възможностите да го направи, но сега е дошъл моментът и да го покаже”, допълва Милс.
“Когато става дума за газ и петрол, ние сме производителят, който предлага най-ниски цени, същото се отнася и за електричеството от възобновяеми източници”, подчерта министърът на енергетиката на кралството.
Други страни обаче също залагат на водорода. Русия иска да контролира 20 на сто от пазара до 2030 година, а ОАЕ обявиха строителството на завод за производство на водород и намерението на завземат 25 на сто от пазара до 2030 година. Оман, Мароко и Египет оповестиха, че строят нови заводи.
ОАЕ граничат със Саудитска Арабия и са важен политически съюзник на Рияд, но сега икономическата конкуренция между двете страни се разпростира от петрола и до производството и износа на водород.
През септември 2020 година Саудитска Арабия стана първата страна, която изнася за Япония амоняк – лесно преносим елемент за съхранение на водород. Година по-късно Националната петролна компания на Абу Даби (Adnoc) също обяви първата си доставка на амоняк.
“Забелязахме, че Саудитска Арабия се опитва да се наложи като лидер”, подчертава Араман. “Всеки път, когато Рияд прави нещо подобно Националната петролна компания на Абу Даби незабавно следва примера и увеличава инвестициите”, добави той.
Пазарът на водород тепърва ще се превръща в арена на още по-ожесточена и безмилостна конкуренция, подобно на петролния в миналото и тези, които искат да вземат надмощие, ще трябва много добре да изиграят козовете си, следвайки единствено собствените си интереси по пътя към един въглеродно неутрален свят.
Автор: Галя Горнишка/БТА
*Оригинално загкавие: Саудитска Арабия се стреми да стане водещ производител на водород на фона на свирепа конкуренция
Коментар
Саудитска Арабия по пътя към водорода
На северозападното крайбрежие на Саудитска Арабия се планира да бъде изтигнат завод за производство на водород, който ще струва няколко милиарда долара – част от усилията на водещия износител на петрол в света да се превърне и в основен производител на този източник на чиста енергия.
Ако новото съоръжение постигне целта си да произвежда 650 тона дневно “зелен” водород, то това ще стане най-големия подобен завод в глобален мащаб.
Мащабното строителство в град Неом, на брега на Червено море, все още не е започнало. Местен представител заяви пред в. “Файненшъл таймс”, че строителният процес трябва да стартира през 2026 година. Саудитският план за завземане на доминираща позиция в производството на водород е част от опитите на кралството да диверсифицира икономиката си, която е зависима от газа и петрола, и да създаде нови работни места.
През 2021 година 60 на сто от бюджета на Саудитска Арабия са идвали от петрола (149 милиарда долара) и вече е ясно, че страната се нуждае от други източници на приходи в свят, който все по-малко ще разчита на изкопаеми горива.
Други страни обаче също са насочили поглед към този пазар, включително Русия и Обединените арабски емирства (ОАЕ), и някои анализатори се съмняват дали заводът на брега на Червено море ще даде желаните резултати. За разлика от петрола така нареченият зелен водород – най-малко вредната за атмосферата опция, която включва използването на вода и възобновяема енергия – може да се произвежда навсякъде.
Ако пазарът “излети”, каквито са прогнозите (с очакван обем от 600 милиарда долара до 2050 година), то конкуренцията ще е жестока.
Ясно е, че Саудитска Арабия иска да има господстваща позиция, обяснява Александър Араман, анализатор в консултантската компания “Ууд Маккензи” (Wood Mackenzie). От десетилетия водородът се смята за алтернатива на изкопаемите горива и според последните проучвания на Международната агенция за възобновяема енергия той може да задоволи до 12 на сто от световните енергийни нужди към 2050 година.
Този ресурс може да се използва за захранване на автомобили, за промишлено производство и дори за отопление и осветление на домовете. Водородът безспорно е пътят, по който искат да поемат петролните компании, за да постигнат декарбонизация. Идеята на Саудитска Арабия да се насочи към “зеления” водород се основава на перфектна логика, отбелязва Кристин Дион от Вашингтонския институт за арабските държави в Залива.
“Зеленият” водород, който се произвежда посредством електролиза на водата чрез енергия, получена от възобновяеми източници, е най-щадящото околната среда гориво.
По северозападните брегове на Саудитска Арабия има изобилни слънчева светлина и вятър, които да захранват слънчевите панели и вятърните турбини през цялата година.
“Синият” водород пък се получава чрез разцепване на молекулите на метана в природния газ и улавяне на въглерода.
Зад “зелените” инициативи на Саудитска Арабия стои Държавният инвестиционен фонд – суверенен фонд на стойност 500 милиарда долара, чийто председател е престолонаследникът принц Мохаменд бин Салман. Освен завода в Неом, фондът подписа през януари и меморандум с две южнокорейски компании – “Самсунг” (Samsung) и “Поско” (Posco) за проучване на проект за производство на водород, предвиден за износ.
Очаква се в Неом да има и завод за производство на автомобили с водородно зареждане. Шефът на проекта в Неом Роланд Кепнер подчертава, че саудтитската инициатива идва в точния момент – когато целият свят търси нови начини да се отдалечи от изкопаемите горива.
“Не можем да декрабонизираме всеки сектор на икономиката, прибягвайки само към електричество”, обяснява той.
Съмненията обаче остават. Водородът е труден за производство, съхранение и транспорт и разходите са твърде високи. “Ще бъдат ли готови потребителите да плащат повече?”, се пита Робин Милс, изпълнителен директор на консултантската компания “Камар енерджи” (Qamar Energy).
Саудитска Арабия може да разчита “на отлични слънчеви и вятърни ресурси, на достатъчно терени и на бързи връзки с Европа за износ. Така че основите са добри. Винаги съм смятал, че Саудитска Арабия има възможностите да го направи, но сега е дошъл моментът и да го покаже”, допълва Милс.
“Когато става дума за газ и петрол, ние сме производителят, който предлага най-ниски цени, същото се отнася и за електричеството от възобновяеми източници”, подчерта министърът на енергетиката на кралството.
Други страни обаче също залагат на водорода. Русия иска да контролира 20 на сто от пазара до 2030 година, а ОАЕ обявиха строителството на завод за производство на водород и намерението на завземат 25 на сто от пазара до 2030 година. Оман, Мароко и Египет оповестиха, че строят нови заводи.
ОАЕ граничат със Саудитска Арабия и са важен политически съюзник на Рияд, но сега икономическата конкуренция между двете страни се разпростира от петрола и до производството и износа на водород.
През септември 2020 година Саудитска Арабия стана първата страна, която изнася за Япония амоняк – лесно преносим елемент за съхранение на водород. Година по-късно Националната петролна компания на Абу Даби (Adnoc) също обяви първата си доставка на амоняк.
“Забелязахме, че Саудитска Арабия се опитва да се наложи като лидер”, подчертава Араман. “Всеки път, когато Рияд прави нещо подобно Националната петролна компания на Абу Даби незабавно следва примера и увеличава инвестициите”, добави той.
Пазарът на водород тепърва ще се превръща в арена на още по-ожесточена и безмилостна конкуренция, подобно на петролния в миналото и тези, които искат да вземат надмощие, ще трябва много добре да изиграят козовете си, следвайки единствено собствените си интереси по пътя към един въглеродно неутрален свят.
Автор: Галя Горнишка/БТА
*Оригинално загкавие: Саудитска Арабия се стреми да стане водещ производител на водород на фона на свирепа конкуренция
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни