Министър-председателят Кирил Петков проведе среща с кмета на столичния район “Слатина” Георги Илиев, на която бе обсъдено разширението на метрото. Това съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет.
Премиерът посочи, че правителството ще предприеме необходимите действия и ще подкрепи развитието на проекта, който е от изключително значение за гражданите и гостите на София.
Разговорът бил свързан с разширението на метрото през “Подуяне” и “Слатина”. За изграждането на отсечката Шипка-Гео Милев-Слатина-Арена “Армеец”/Тех парк-Цариградско шосе, в която ще има шест станции, ще се осигурят средства в размер на 405 милиона лева от Столична община, а остатъкът ще се съфинансира от държавния бюджет, разсрочено за 4 години, е уверил министър-председателят Кирил Петков.
Причината тази отсечка да отпадне за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост е, че има риск при минимално забавяне на строителството й по сегашния график да не бъде завършена до средата на 2026 г.
До този срок трябва да бъдат завършени и разплатени всички средства по Плана. Освен това политиката на Европейския съюз е насочена към финансиране на проекти за регионална свързаност. В тази връзка в Плана се предвижда изграждане на градска железница, както и доставка на междуградски влакове. Според разчетите столичната градска железница ще свързва София с междуградската жп линия до Пловдив. За Пловдив също е предвидено финансиране на градска железница, припомнят от пресслужбата на правителството.
По Плана са предвидени средства за доизграждане на линията “Хаджи Димитър”-“Сухата река” и жилищен комплекс “Левски”, включваща три спирки. За целта е осигурено 100 процента финансиране по линия на Плана за възстановяване и устойчивост.
В края на миналата седмица столичния кмет Йорданка Фандъкова заяви, че категоричната позиция, която е защитила пред премиера и министъра на финансите е, че завършването на третата линия на софийското метро не може да бъде отложено и се очаква от стотици хиляди софиянци.
Снимка: БТА
В публикация на страницата си във Фейсбук Йорданка Фандъкова написа още:
“Освен това, отрязването на 143 млн. лв. от метрото е изключително рисково за реализацията на националния план, защото за разлика от всички останали проекти, метрото е напълно готово да стартира. Строителството на първия участък започва през март, а на втория през втората половина на годината. И двете разширения ще бъдат завършени до 2026 г., която е последната година за инвестиране на средствата от Плана за възстановяване и устойчивост”, пише Фандъкова.
Тя допълва, че заложените 360 млн. лв. за разширенията през “Подуяне” и “Слатина” са намалени на 217 млн. лв. Редакцията на Плана предвижда строителство само на 3-те км до кв. “Левски” и изключва участъка през “Слатина” до бул. “Цариградско шосе”.
За сметка на отрязаните средствата за 6-те км метро през “Слатина” в частта “Транспортна свързаност” на Плана са включени проекти за закупуване на едноетажни и двуетажни влакове за БДЖ, бордово оборудване за железниците, системи за диспечерска централизация на линия Русе-Каспичан и интермодален терминал-железница-шосе в Русе.
Според Фандъкова : “г-н Петков и г-н Василев заявиха, че подкрепят строителството и на двата нови участъка и те приеха тезата ми, че строителството на метрото в София не трябва да спира”
Общият размер на средствата, които са нужни за изграждането на 9-те нови километра, е 769 млн. лв. – от тях 53 процента – почти 410 млн. лв. се осигуряват от бюджета на Столичната община, а 360 млн. лв. са заложените в Плана за възстановяване и устойчивост, пише още Йорданка Фандъкова.