Зеленият водород, или произведеният чрез възобновяеми енергийни източници, е една от водещите теми по глобалния път към бъдеще с нулеви или поне значително по-малко въглеродни емисии в атмосферата.
Редица водещи държави в света са си поставили за цел до 2050 г. произвежданата от тях електроенергия за индустрията и бита, както и осигуряването на придвижването на автомобилите да бъде постигнато чрез нетно нулеви емисии. В момента на човек на планетата се падат по около 4 тона емисии въглероден диоксид годишно от дейностите, които извършва и/или му осигуряват комфорт – транспорт, електричество, отопление, дрехи и храна.
По пътя към намаляването на тези емисии има редица предизвикателства от технологичен, финансов, социален и друг характер. Една не малка част от него все пак е измината – от десетилетия в света се разгръщат технологии за добив на енергия от слънцето, вятъра, водата.
Големият проблем на тези възобновяеми източници обаче е, че те не могат да осигурят винаги мощността, с която са проектирани да работят заради липса на вятър, слънчева светлина, водни ресурси и др.
Именно на въпроса могат ли да се доближат ВЕИ мощностите до дефиницията за базови централи (такива, които могат да произвеждат електроенергия, без да са зависими от атмосферните условия и да поддържат определени параметри на производство, като най-често се захранват с изкопаеми горива – въглищни, газови, ядрени) ще се опитат да отговорят в Южна Австралия.
Правителството на едноименния щат в Австралия обяви, че заделя близо 539 млн. австралийски долара (около 372 щ. долара) за разработването и изграждането на най-голямата до момента инсталация за добиване и съхранение на зелен водород и последващата му употреба в производство на електрическа енергия с нулеви емисии.
Това не е първият път, в които властите и бизнеса в Австралия изпълняват амбициозен проект, свързан с реализиране на иновативни идеи в областта на електроенергетиката. Там бе изградена и първата и най-голяма към онзи момент гигабатерия, която бе осъществена от главния изпълнителен директор на “Тесла” (Tesla) Илон Мъск.
Водородът е горим газ при обичайна стайна температура и атмосферно налягане и за разлика от други енергоносители е най-разпространеният елемент във Вселената. Той може да бъде получен по различни начини, които го определят като “син” или “зелен”. Първият се получава чрез използване на изкопаеми горива – метан и въглища и чрез атомна енергия.
Другият и този към който са отправени големи надежди за декарбонизация е “зелен” и се получава, чрез електролиза на водата, или от атмосферния въздух чрез по-нови разработки. При процеса два електрода се поставят в дейонизирана вода и молекулата на водата се разделя на водород и кислород.
По този начин произведената в излишък енергия от вятър и слънце вместо да бъде ограничавана може да се насочи към устройство за електролиза( електролизатор) и полученият по този начин газ да бъде съхранен за дълго време в съдове и подземни хранилища под налягана или във втечнен вид и след това използван за производство на електроенергия.
Толкова ли е лесно?
Производството на електроенергия от водород в големи мащаби макар и да наподобява това от други подобни източници крие някои предизвикателства. Едно от тях е че към момента все още няма съоръжения (турбини) за завъртане на електрогенераторите в електроцентралите, които да работят изцяло на водород. Турбините на “Сименс” (Siemens) и “Дженеръл Илектрик” (General Electric) на този етап могат да бъдат захранени с водород на максимум 75-95 на сто, но останалото трябва да бъде осигурено от природен газ, чието изгаряне води до отделяне на въглероден диоксид.
Друго предизвикателство е, че ефективността на процеса по добиване, съхранение и използване на водорода за производство на електричество има комбинирана ефективност от около 0,5 на сто. Т.е за да се произведе 1 киловат електричество от водород ще са необходими два киловата излишна електроенергия. Това е така, защото процесът на електролиза е ефективен на около 75 на сто, производството на ток от водород също е с подобни характеристики, а съхранението също взима своя дял в намаляване на ефективността.
При използване на горивни клетки вместо турбини ефективността остава на сравнително същото равнище.
Това съпоставено с ефективност от около 90-95 на сто на литиево-йонните батерии, които също могат да служат за съхранение на излишната енергия и впоследствие да я отдадат на различни консуматори, прави на пръв поглед ясен победителя в състезанието и бъдещ балансьор на електроенергийните системи. В случая обаче е важно да се отчете, че водородната технология е по-малко зависима от доставката на редкоземни метали и материали каквато е налице при литиево-йонните батерии, което има огромно значение по отношение на енергийната сигурност.
Освен това различни проекти, свързани с първия елемент от Менделеевата таблица, попадат сред потенциално възможните за финансиране от правителствата на отделните страни.
Какво правят в Австралия?
Планът на властите на щата Южна Австралия в близост до град Уайала предвижда изграждането на най-голямата досега централа за производство на зелен водород и употребата му за генериране на електричество. Заложената мощност на електролизатора е 250 мегавата, а на електрогенерационната част е 200 мегавата. Това е мощност близо 10 пъти над тази в най-големите досега проекти, пише австралийското издание “РенюЕкономи” (RenewEconomy).
През декември 2022 г. правителството на щата обяви международен конкурс за доставка на оборудване и за някои концептуални решения. Той е отворен до 14 март тази година. Очаква се централата да влезе в експлоатация до края на 2025 г.
Снимка: VestaSolar
Човекът, който отговаря за този амбициозен проект, е Сам Крафтър, главен изпълнителен директор на Службата за водородна енергия на Южна Австралия, и той е свикнал да му казват, че проектите му са невъзможни мечти, пишат от “РенюЕкономи”.
Той беше ръководител на работната група, която проправи пътя за оригиналната голяма батерия на “Тесла”, най-голямата в света по онова време и 100 пъти по-голяма от това, което австралийският оператор на енергийния пазар прогнозира по-рано, че може да бъде въведено в електропреносната на страната.
Крафтър вижда подобно ниво на съмнение и сега. “Мисля, че всички бяха скептични по отношение на “Тесла” … искам да кажа, всички”, казва той. Проектът в крайна сметка е реализиран и в момента продължава да е в експлоатация.
“Това ,което правим в Уайала ще бъде .. стартовата площадка за достигане до тези по-мащабни проекти, към които индустрията се втурва”, казва още той. “Гледаме на това като на предимство”.
Какво се случва в ЕС и България?
Водородната стратегия на ЕС бе приета през 2020 г. и предвижда създаването на “екосистема”, която да се занимава с развойна дейност, развитие на инфраструктурата и производството. Според оценките на ЕК в програмата RePowerEU се очаква до 2023 г. в Европа да бъдат произведени близо 10 милиона тона зелен водород и внесени от трети страни още толкова.
В България потенциалът на зеления водород все още се оценява. Към този момент има планове за пренос на такова гориво съвместно с природен газ по новооткрития интерконектор България-Гърция. Подписано споразумение за сътрудничество с гръцкия газопреносен оператор ДЕСФА (DESFA) има и “Булгартрансгаз”. В плановете на “Булгартрансгаз” е и изграждането на водородопровод, който да захрани бъдещи мощности на водород в Маришкия басейн.
Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа с батерии край Ямбол
Снимки: Община Тунджа Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа край ямболското село Тенево, съобщиха от пресцентъра на община Тунджа. Първият етап от нея е фотоволтаичния парк “Тенево солар”, който
Грийнпийс: България е инвестирала 3 пъти повече в магистрали, отколкото в железопътни линии за период от 26 год.
България е инвестирала около 9,6 млрд. евро в магистрали и само 2,4 млрд. евро в железопътни линии от 1995 г. до 2021 г. Това сочи проучване на „Грийнпийс“, изпратено
Какви са забележките към предложенията за промени на Закона за енергията от възобновяеми източници
Снимка: windeurope.org Между първо и второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ) в Народното събрание е внесено предложение, с което
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Зелена среда > Коментар
Ще успее ли зеленият водород
Източник: БТА
Зеленият водород, или произведеният чрез възобновяеми енергийни източници, е една от водещите теми по глобалния път към бъдеще с нулеви или поне значително по-малко въглеродни емисии в атмосферата.
Редица водещи държави в света са си поставили за цел до 2050 г. произвежданата от тях електроенергия за индустрията и бита, както и осигуряването на придвижването на автомобилите да бъде постигнато чрез нетно нулеви емисии. В момента на човек на планетата се падат по около 4 тона емисии въглероден диоксид годишно от дейностите, които извършва и/или му осигуряват комфорт – транспорт, електричество, отопление, дрехи и храна.
По пътя към намаляването на тези емисии има редица предизвикателства от технологичен, финансов, социален и друг характер. Една не малка част от него все пак е измината – от десетилетия в света се разгръщат технологии за добив на енергия от слънцето, вятъра, водата.
Големият проблем на тези възобновяеми източници обаче е, че те не могат да осигурят винаги мощността, с която са проектирани да работят заради липса на вятър, слънчева светлина, водни ресурси и др.
Именно на въпроса могат ли да се доближат ВЕИ мощностите до дефиницията за базови централи (такива, които могат да произвеждат електроенергия, без да са зависими от атмосферните условия и да поддържат определени параметри на производство, като най-често се захранват с изкопаеми горива – въглищни, газови, ядрени) ще се опитат да отговорят в Южна Австралия.
Правителството на едноименния щат в Австралия обяви, че заделя близо 539 млн. австралийски долара (около 372 щ. долара) за разработването и изграждането на най-голямата до момента инсталация за добиване и съхранение на зелен водород и последващата му употреба в производство на електрическа енергия с нулеви емисии.
Това не е първият път, в които властите и бизнеса в Австралия изпълняват амбициозен проект, свързан с реализиране на иновативни идеи в областта на електроенергетиката. Там бе изградена и първата и най-голяма към онзи момент гигабатерия, която бе осъществена от главния изпълнителен директор на “Тесла” (Tesla) Илон Мъск.
Защо зелен водород?
Водородът е горим газ при обичайна стайна температура и атмосферно налягане и за разлика от други енергоносители е най-разпространеният елемент във Вселената. Той може да бъде получен по различни начини, които го определят като “син” или “зелен”. Първият се получава чрез използване на изкопаеми горива – метан и въглища и чрез атомна енергия.
Другият и този към който са отправени големи надежди за декарбонизация е “зелен” и се получава, чрез електролиза на водата, или от атмосферния въздух чрез по-нови разработки. При процеса два електрода се поставят в дейонизирана вода и молекулата на водата се разделя на водород и кислород.
По този начин произведената в излишък енергия от вятър и слънце вместо да бъде ограничавана може да се насочи към устройство за електролиза( електролизатор) и полученият по този начин газ да бъде съхранен за дълго време в съдове и подземни хранилища под налягана или във втечнен вид и след това използван за производство на електроенергия.
Толкова ли е лесно?
Производството на електроенергия от водород в големи мащаби макар и да наподобява това от други подобни източници крие някои предизвикателства. Едно от тях е че към момента все още няма съоръжения (турбини) за завъртане на електрогенераторите в електроцентралите, които да работят изцяло на водород. Турбините на “Сименс” (Siemens) и “Дженеръл Илектрик” (General Electric) на този етап могат да бъдат захранени с водород на максимум 75-95 на сто, но останалото трябва да бъде осигурено от природен газ, чието изгаряне води до отделяне на въглероден диоксид.
Друго предизвикателство е, че ефективността на процеса по добиване, съхранение и използване на водорода за производство на електричество има комбинирана ефективност от около 0,5 на сто. Т.е за да се произведе 1 киловат електричество от водород ще са необходими два киловата излишна електроенергия. Това е така, защото процесът на електролиза е ефективен на около 75 на сто, производството на ток от водород също е с подобни характеристики, а съхранението също взима своя дял в намаляване на ефективността.
При използване на горивни клетки вместо турбини ефективността остава на сравнително същото равнище.
Това съпоставено с ефективност от около 90-95 на сто на литиево-йонните батерии, които също могат да служат за съхранение на излишната енергия и впоследствие да я отдадат на различни консуматори, прави на пръв поглед ясен победителя в състезанието и бъдещ балансьор на електроенергийните системи. В случая обаче е важно да се отчете, че водородната технология е по-малко зависима от доставката на редкоземни метали и материали каквато е налице при литиево-йонните батерии, което има огромно значение по отношение на енергийната сигурност.
Освен това различни проекти, свързани с първия елемент от Менделеевата таблица, попадат сред потенциално възможните за финансиране от правителствата на отделните страни.
Какво правят в Австралия?
Планът на властите на щата Южна Австралия в близост до град Уайала предвижда изграждането на най-голямата досега централа за производство на зелен водород и употребата му за генериране на електричество. Заложената мощност на електролизатора е 250 мегавата, а на електрогенерационната част е 200 мегавата. Това е мощност близо 10 пъти над тази в най-големите досега проекти, пише австралийското издание “РенюЕкономи” (RenewEconomy).
През декември 2022 г. правителството на щата обяви международен конкурс за доставка на оборудване и за някои концептуални решения. Той е отворен до 14 март тази година. Очаква се централата да влезе в експлоатация до края на 2025 г.
Човекът, който отговаря за този амбициозен проект, е Сам Крафтър, главен изпълнителен директор на Службата за водородна енергия на Южна Австралия, и той е свикнал да му казват, че проектите му са невъзможни мечти, пишат от “РенюЕкономи”.
Той беше ръководител на работната група, която проправи пътя за оригиналната голяма батерия на “Тесла”, най-голямата в света по онова време и 100 пъти по-голяма от това, което австралийският оператор на енергийния пазар прогнозира по-рано, че може да бъде въведено в електропреносната на страната.
Крафтър вижда подобно ниво на съмнение и сега. “Мисля, че всички бяха скептични по отношение на “Тесла” … искам да кажа, всички”, казва той. Проектът в крайна сметка е реализиран и в момента продължава да е в експлоатация.
“Това ,което правим в Уайала ще бъде .. стартовата площадка за достигане до тези по-мащабни проекти, към които индустрията се втурва”, казва още той. “Гледаме на това като на предимство”.
Какво се случва в ЕС и България?
Водородната стратегия на ЕС бе приета през 2020 г. и предвижда създаването на “екосистема”, която да се занимава с развойна дейност, развитие на инфраструктурата и производството. Според оценките на ЕК в програмата RePowerEU се очаква до 2023 г. в Европа да бъдат произведени близо 10 милиона тона зелен водород и внесени от трети страни още толкова.
В България потенциалът на зеления водород все още се оценява. Към този момент има планове за пренос на такова гориво съвместно с природен газ по новооткрития интерконектор България-Гърция. Подписано споразумение за сътрудничество с гръцкия газопреносен оператор ДЕСФА (DESFA) има и “Булгартрансгаз”. В плановете на “Булгартрансгаз” е и изграждането на водородопровод, който да захрани бъдещи мощности на водород в Маришкия басейн.
Още от Built.bg
Зелена среда, Новини
Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа с батерии край Ямбол
Снимки: Община Тунджа Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа край ямболското село Тенево, съобщиха от пресцентъра на община Тунджа. Първият етап от нея е фотоволтаичния парк “Тенево солар”, който
09.21.2023
Зелена среда, Новини
Грийнпийс: България е инвестирала 3 пъти повече в магистрали, отколкото в железопътни линии за период от 26 год.
България е инвестирала около 9,6 млрд. евро в магистрали и само 2,4 млрд. евро в железопътни линии от 1995 г. до 2021 г. Това сочи проучване на „Грийнпийс“, изпратено
09.20.2023
Зелена среда, Новини
Какви са забележките към предложенията за промени на Закона за енергията от възобновяеми източници
Снимка: windeurope.org Между първо и второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ) в Народното събрание е внесено предложение, с което
09.19.2023
Създателите
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Стари военни машини се превръщат в подводни атракции, за да се съхранят кораловите рифове в Египет
Коментари и анализи
Западният печат коментира започващото посещение на Зеленски в Ню Йорк и Вашингтон и войната в Украйна
Франс прес: Фон дер Лайен иска уталожване на безпокойството от Зеления пакт и напредък с разширяването на ЕС
Западната преса коментира обявеното вчера от Маккарти решение за започване на разследване за импийчмънт на Байдън
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Коментарите в пресата след срещата на Г-20 в Делхи
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Министерството на транспорта: Започнаха реални действия за строителството на Дунав мост 3
България и Румъния ще работят съвместно по проучването за изграждане на втори мост над река Дунав
Андрей Цеков: Започва разширяването на 20 първокласни пътни участъка до габарита на скоростни пътища
Андрей Цеков: Има системен проблем в държавата при планирането на поддръжката и изграждането на пътищата
Архитектура
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Най-старият фар по Българското Черноморие отваря врати за посетители
Градска среда и Урбанизъм
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Общо 120 нови автобуса ще бъдат доставени за градския транспорт на София до 2028 г.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа с батерии край Ямбол
Грийнпийс: България е инвестирала 3 пъти повече в магистрали, отколкото в железопътни линии за период от 26 год.
Какви са забележките към предложенията за промени на Закона за енергията от възобновяеми източници
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни