Зеленият водород, или произведеният чрез възобновяеми енергийни източници, е една от водещите теми по глобалния път към бъдеще с нулеви или поне значително по-малко въглеродни емисии в атмосферата.
Редица водещи държави в света са си поставили за цел до 2050 г. произвежданата от тях електроенергия за индустрията и бита, както и осигуряването на придвижването на автомобилите да бъде постигнато чрез нетно нулеви емисии. В момента на човек на планетата се падат по около 4 тона емисии въглероден диоксид годишно от дейностите, които извършва и/или му осигуряват комфорт – транспорт, електричество, отопление, дрехи и храна.
По пътя към намаляването на тези емисии има редица предизвикателства от технологичен, финансов, социален и друг характер. Една не малка част от него все пак е измината – от десетилетия в света се разгръщат технологии за добив на енергия от слънцето, вятъра, водата.
Големият проблем на тези възобновяеми източници обаче е, че те не могат да осигурят винаги мощността, с която са проектирани да работят заради липса на вятър, слънчева светлина, водни ресурси и др.
Именно на въпроса могат ли да се доближат ВЕИ мощностите до дефиницията за базови централи (такива, които могат да произвеждат електроенергия, без да са зависими от атмосферните условия и да поддържат определени параметри на производство, като най-често се захранват с изкопаеми горива – въглищни, газови, ядрени) ще се опитат да отговорят в Южна Австралия.
Правителството на едноименния щат в Австралия обяви, че заделя близо 539 млн. австралийски долара (около 372 щ. долара) за разработването и изграждането на най-голямата до момента инсталация за добиване и съхранение на зелен водород и последващата му употреба в производство на електрическа енергия с нулеви емисии.
Това не е първият път, в които властите и бизнеса в Австралия изпълняват амбициозен проект, свързан с реализиране на иновативни идеи в областта на електроенергетиката. Там бе изградена и първата и най-голяма към онзи момент гигабатерия, която бе осъществена от главния изпълнителен директор на “Тесла” (Tesla) Илон Мъск.
Защо зелен водород?
Водородът е горим газ при обичайна стайна температура и атмосферно налягане и за разлика от други енергоносители е най-разпространеният елемент във Вселената. Той може да бъде получен по различни начини, които го определят като “син” или “зелен”. Първият се получава чрез използване на изкопаеми горива – метан и въглища и чрез атомна енергия.
Другият и този към който са отправени големи надежди за декарбонизация е “зелен” и се получава, чрез електролиза на водата, или от атмосферния въздух чрез по-нови разработки. При процеса два електрода се поставят в дейонизирана вода и молекулата на водата се разделя на водород и кислород.
По този начин произведената в излишък енергия от вятър и слънце вместо да бъде ограничавана може да се насочи към устройство за електролиза( електролизатор) и полученият по този начин газ да бъде съхранен за дълго време в съдове и подземни хранилища под налягана или във втечнен вид и след това използван за производство на електроенергия.
Толкова ли е лесно?
Производството на електроенергия от водород в големи мащаби макар и да наподобява това от други подобни източници крие някои предизвикателства. Едно от тях е че към момента все още няма съоръжения (турбини) за завъртане на електрогенераторите в електроцентралите, които да работят изцяло на водород. Турбините на “Сименс” (Siemens) и “Дженеръл Илектрик” (General Electric) на този етап могат да бъдат захранени с водород на максимум 75-95 на сто, но останалото трябва да бъде осигурено от природен газ, чието изгаряне води до отделяне на въглероден диоксид.
Друго предизвикателство е, че ефективността на процеса по добиване, съхранение и използване на водорода за производство на електричество има комбинирана ефективност от около 0,5 на сто. Т.е за да се произведе 1 киловат електричество от водород ще са необходими два киловата излишна електроенергия. Това е така, защото процесът на електролиза е ефективен на около 75 на сто, производството на ток от водород също е с подобни характеристики, а съхранението също взима своя дял в намаляване на ефективността.
При използване на горивни клетки вместо турбини ефективността остава на сравнително същото равнище.
Това съпоставено с ефективност от около 90-95 на сто на литиево-йонните батерии, които също могат да служат за съхранение на излишната енергия и впоследствие да я отдадат на различни консуматори, прави на пръв поглед ясен победителя в състезанието и бъдещ балансьор на електроенергийните системи. В случая обаче е важно да се отчете, че водородната технология е по-малко зависима от доставката на редкоземни метали и материали каквато е налице при литиево-йонните батерии, което има огромно значение по отношение на енергийната сигурност.
Освен това различни проекти, свързани с първия елемент от Менделеевата таблица, попадат сред потенциално възможните за финансиране от правителствата на отделните страни.
Какво правят в Австралия?
Планът на властите на щата Южна Австралия в близост до град Уайала предвижда изграждането на най-голямата досега централа за производство на зелен водород и употребата му за генериране на електричество. Заложената мощност на електролизатора е 250 мегавата, а на електрогенерационната част е 200 мегавата. Това е мощност близо 10 пъти над тази в най-големите досега проекти, пише австралийското издание “РенюЕкономи” (RenewEconomy).
През декември 2022 г. правителството на щата обяви международен конкурс за доставка на оборудване и за някои концептуални решения. Той е отворен до 14 март тази година. Очаква се централата да влезе в експлоатация до края на 2025 г.
Човекът, който отговаря за този амбициозен проект, е Сам Крафтър, главен изпълнителен директор на Службата за водородна енергия на Южна Австралия, и той е свикнал да му казват, че проектите му са невъзможни мечти, пишат от “РенюЕкономи”.
Той беше ръководител на работната група, която проправи пътя за оригиналната голяма батерия на “Тесла”, най-голямата в света по онова време и 100 пъти по-голяма от това, което австралийският оператор на енергийния пазар прогнозира по-рано, че може да бъде въведено в електропреносната на страната.
Крафтър вижда подобно ниво на съмнение и сега. “Мисля, че всички бяха скептични по отношение на “Тесла” … искам да кажа, всички”, казва той. Проектът в крайна сметка е реализиран и в момента продължава да е в експлоатация.
“Това ,което правим в Уайала ще бъде .. стартовата площадка за достигане до тези по-мащабни проекти, към които индустрията се втурва”, казва още той. “Гледаме на това като на предимство”.
Какво се случва в ЕС и България?
Водородната стратегия на ЕС бе приета през 2020 г. и предвижда създаването на “екосистема”, която да се занимава с развойна дейност, развитие на инфраструктурата и производството. Според оценките на ЕК в програмата RePowerEU се очаква до 2023 г. в Европа да бъдат произведени близо 10 милиона тона зелен водород и внесени от трети страни още толкова.
В България потенциалът на зеления водород все още се оценява. Към този момент има планове за пренос на такова гориво съвместно с природен газ по новооткрития интерконектор България-Гърция. Подписано споразумение за сътрудничество с гръцкия газопреносен оператор ДЕСФА (DESFA) има и “Булгартрансгаз”. В плановете на “Булгартрансгаз” е и изграждането на водородопровод, който да захрани бъдещи мощности на водород в Маришкия басейн.
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Зелена среда > Коментар
Ще успее ли зеленият водород
Източник: БТА
Зеленият водород, или произведеният чрез възобновяеми енергийни източници, е една от водещите теми по глобалния път към бъдеще с нулеви или поне значително по-малко въглеродни емисии в атмосферата.
Редица водещи държави в света са си поставили за цел до 2050 г. произвежданата от тях електроенергия за индустрията и бита, както и осигуряването на придвижването на автомобилите да бъде постигнато чрез нетно нулеви емисии. В момента на човек на планетата се падат по около 4 тона емисии въглероден диоксид годишно от дейностите, които извършва и/или му осигуряват комфорт – транспорт, електричество, отопление, дрехи и храна.
По пътя към намаляването на тези емисии има редица предизвикателства от технологичен, финансов, социален и друг характер. Една не малка част от него все пак е измината – от десетилетия в света се разгръщат технологии за добив на енергия от слънцето, вятъра, водата.
Големият проблем на тези възобновяеми източници обаче е, че те не могат да осигурят винаги мощността, с която са проектирани да работят заради липса на вятър, слънчева светлина, водни ресурси и др.
Именно на въпроса могат ли да се доближат ВЕИ мощностите до дефиницията за базови централи (такива, които могат да произвеждат електроенергия, без да са зависими от атмосферните условия и да поддържат определени параметри на производство, като най-често се захранват с изкопаеми горива – въглищни, газови, ядрени) ще се опитат да отговорят в Южна Австралия.
Правителството на едноименния щат в Австралия обяви, че заделя близо 539 млн. австралийски долара (около 372 щ. долара) за разработването и изграждането на най-голямата до момента инсталация за добиване и съхранение на зелен водород и последващата му употреба в производство на електрическа енергия с нулеви емисии.
Това не е първият път, в които властите и бизнеса в Австралия изпълняват амбициозен проект, свързан с реализиране на иновативни идеи в областта на електроенергетиката. Там бе изградена и първата и най-голяма към онзи момент гигабатерия, която бе осъществена от главния изпълнителен директор на “Тесла” (Tesla) Илон Мъск.
Защо зелен водород?
Водородът е горим газ при обичайна стайна температура и атмосферно налягане и за разлика от други енергоносители е най-разпространеният елемент във Вселената. Той може да бъде получен по различни начини, които го определят като “син” или “зелен”. Първият се получава чрез използване на изкопаеми горива – метан и въглища и чрез атомна енергия.
Другият и този към който са отправени големи надежди за декарбонизация е “зелен” и се получава, чрез електролиза на водата, или от атмосферния въздух чрез по-нови разработки. При процеса два електрода се поставят в дейонизирана вода и молекулата на водата се разделя на водород и кислород.
По този начин произведената в излишък енергия от вятър и слънце вместо да бъде ограничавана може да се насочи към устройство за електролиза( електролизатор) и полученият по този начин газ да бъде съхранен за дълго време в съдове и подземни хранилища под налягана или във втечнен вид и след това използван за производство на електроенергия.
Толкова ли е лесно?
Производството на електроенергия от водород в големи мащаби макар и да наподобява това от други подобни източници крие някои предизвикателства. Едно от тях е че към момента все още няма съоръжения (турбини) за завъртане на електрогенераторите в електроцентралите, които да работят изцяло на водород. Турбините на “Сименс” (Siemens) и “Дженеръл Илектрик” (General Electric) на този етап могат да бъдат захранени с водород на максимум 75-95 на сто, но останалото трябва да бъде осигурено от природен газ, чието изгаряне води до отделяне на въглероден диоксид.
Друго предизвикателство е, че ефективността на процеса по добиване, съхранение и използване на водорода за производство на електричество има комбинирана ефективност от около 0,5 на сто. Т.е за да се произведе 1 киловат електричество от водород ще са необходими два киловата излишна електроенергия. Това е така, защото процесът на електролиза е ефективен на около 75 на сто, производството на ток от водород също е с подобни характеристики, а съхранението също взима своя дял в намаляване на ефективността.
При използване на горивни клетки вместо турбини ефективността остава на сравнително същото равнище.
Това съпоставено с ефективност от около 90-95 на сто на литиево-йонните батерии, които също могат да служат за съхранение на излишната енергия и впоследствие да я отдадат на различни консуматори, прави на пръв поглед ясен победителя в състезанието и бъдещ балансьор на електроенергийните системи. В случая обаче е важно да се отчете, че водородната технология е по-малко зависима от доставката на редкоземни метали и материали каквато е налице при литиево-йонните батерии, което има огромно значение по отношение на енергийната сигурност.
Освен това различни проекти, свързани с първия елемент от Менделеевата таблица, попадат сред потенциално възможните за финансиране от правителствата на отделните страни.
Какво правят в Австралия?
Планът на властите на щата Южна Австралия в близост до град Уайала предвижда изграждането на най-голямата досега централа за производство на зелен водород и употребата му за генериране на електричество. Заложената мощност на електролизатора е 250 мегавата, а на електрогенерационната част е 200 мегавата. Това е мощност близо 10 пъти над тази в най-големите досега проекти, пише австралийското издание “РенюЕкономи” (RenewEconomy).
През декември 2022 г. правителството на щата обяви международен конкурс за доставка на оборудване и за някои концептуални решения. Той е отворен до 14 март тази година. Очаква се централата да влезе в експлоатация до края на 2025 г.
Човекът, който отговаря за този амбициозен проект, е Сам Крафтър, главен изпълнителен директор на Службата за водородна енергия на Южна Австралия, и той е свикнал да му казват, че проектите му са невъзможни мечти, пишат от “РенюЕкономи”.
Той беше ръководител на работната група, която проправи пътя за оригиналната голяма батерия на “Тесла”, най-голямата в света по онова време и 100 пъти по-голяма от това, което австралийският оператор на енергийния пазар прогнозира по-рано, че може да бъде въведено в електропреносната на страната.
Крафтър вижда подобно ниво на съмнение и сега. “Мисля, че всички бяха скептични по отношение на “Тесла” … искам да кажа, всички”, казва той. Проектът в крайна сметка е реализиран и в момента продължава да е в експлоатация.
“Това ,което правим в Уайала ще бъде .. стартовата площадка за достигане до тези по-мащабни проекти, към които индустрията се втурва”, казва още той. “Гледаме на това като на предимство”.
Какво се случва в ЕС и България?
Водородната стратегия на ЕС бе приета през 2020 г. и предвижда създаването на “екосистема”, която да се занимава с развойна дейност, развитие на инфраструктурата и производството. Според оценките на ЕК в програмата RePowerEU се очаква до 2023 г. в Европа да бъдат произведени близо 10 милиона тона зелен водород и внесени от трети страни още толкова.
В България потенциалът на зеления водород все още се оценява. Към този момент има планове за пренос на такова гориво съвместно с природен газ по новооткрития интерконектор България-Гърция. Подписано споразумение за сътрудничество с гръцкия газопреносен оператор ДЕСФА (DESFA) има и “Булгартрансгаз”. В плановете на “Булгартрансгаз” е и изграждането на водородопровод, който да захрани бъдещи мощности на водород в Маришкия басейн.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни