Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Шишков: Изграждането на тунела под Петрохан и магистрала “Рила” може да стане на концесия

Необходимо е да бъде обмислен нов икономически механизъм, по който се изграждат пътищата у нас. Една от възможностите е част от магистралите да бъдат строени на концесия. Това заяви в студиото на предаването “Денят започва” на БНТ служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, цитиран от пресцентъра на Министерството.

Той посочи като възможни проекти, които могат да бъдат изградени на концесия, тунела под Петрохан и магистрала “Рила” – връзката между Ихтиман – Самоков – Дупница и продължението към границата със Северна Македония. Това са важни пътища, които ще съкратят движението по основните оси и ще разтоварят трафика по сегашните магистрали, аргументира се министър Шишков. Според него изграждането на концесия на част от пътищата ще подобри контрола на строителството и няма да е необходимо да бъдат харчени огромни средства от бюджета за изграждането им.

Така ще намерим пресечна точка между социалната тема и нуждата от строителството на нови магистрали.

В началото на март, в телевизионно интервю, министър Шишков посочи, че според него концесионерите ще строят с по-високо качество, за да не се налага да правят често основни ремонти, т.е. този, който строи магистралата, ще е най-заинтересован от качественото строителство. В друга своя медийна изява, от втората половина на февруари, министърът посочи, че ако част от пътищата се изградят на концесия, ще е в полза на всички, които ги ползват – например, ако се реализира тунелът под Петрохан, пътят ще се съкрати със 70 км, а шофьорите ще се движат по по-качествено трасе. По думите на регионалния министър пътните фирми у нас също могат да се включат в концесионирането на определени пътни участъци.

Още от Built.bg:  Джанет Йелън поиска замразените руски активи да се "отключат" в помощ на Украйна
Иван Шишков, снимка: БТА

Арх. Шишков коментира в днешното си телевизионно интервю също, че Агенция “Пътна инфраструктура” няма нужда да бъде разформирована, а да бъде подкрепена, като й се даде ясна рамка какво и как да работи.

Там има много добри специалисти, чиято експертиза трябва да се ползва, но този потенциал трябва да успеем да го впрегнем в последователна и концентрирана работа за решаване на проблемите, което е задължение на ръководството на регионалното министерство.

И посочи като пример свлачището на автомагистрала “Струма” след Благоевград – за проблема се е знаело още през 2020 година, но не са били взети мерки. В момента има издадена заповед към разрешението за строеж и другата седмица ще започне неговото укрепване. “Тоест, когато има задълбочена работа между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и АПИ, могат да започнат да се случват нещата. Но някой трябва да ги подреди тези неща”, обобщи арх. Шишков.

АМ “Струма”, снимка: БТА

Относно критиките към работата на пътната агенция той коментира, че отношението на някои хора към този процес е като на футболни фенове и антифенове, които коментират и критикуват, но строителството е много сложен процес и се случва по определени правила.

Арх. Шишков отново заяви, че в момента не се провеждат поръчки по инхаус процедури, но се разплащат действащи договори. “Ако ние прекратим действащи договори, означава държавата да загуби огромни средства. Единственият начин държавата да не загуби, за съжаление е да се строи по тези договори. Важно е държавата са бъде изправната страна, за да може строителят да построи това, което трябва”, обясни той.

Министър Шишков заяви, че не може да има отлагане по отношение на увеличението на тол таксите. Логично е тези, които ползват определена инфраструктура, да я плащат, за да може да се подобрява нейното състояние, иначе няма как да имаме добри пътища и хората ще са недоволни, каза той.

Аз съм на страната на държавата и хората. В момента се изчиства справедливият механизъм и може да има недоволни, но средствата за поддръжка на пътищата трябва да дойдат или от тол таксите, или от бюджета, като бъдат правилно разпределени.

И обясни, че увеличението ще засегне повече транзитния превоз – тези, които изминават по-малко километри по българските пътища ще плащат по-висока ставка на километър, тоест камионите, които зареждат магазините в страната, ще плащат малко по-ниска стойност.

Още от Built.bg:  По повод Деня на земята Байдън обяви субсидии в размер на 7 млрд. долара за жилищни сгради
Снимка: БТА

Много средства ще са необходими и за подмяна на остарелите мантинели по пътищата. “Имаме нужда от огромно количество пари, които да бъдат дадени – разбира се правилно, справедливо, пестеливо, но в никакъв случай не пестеливо по отношение на качеството или количеството на ремонтите”, обобщи регионалният министър.

Той съобщи, че резултатите от проверките за качеството на извършените ремонти ще бъдат оповестени след 10-15 дни, след изборите, тъй като в момента са станали повод за политически обстрелвания. “Единствената ни цел беше да установим какво е състоянието на пътищата, за да знаем какви ремонти трябва да предвидим”, каза регионалният министър. Преписките от проверките са изпратени в МВР и ще бъдат изпратени и в Прокуратурата. Те са и органите, които ще се занимаят с темата, ако се окаже, че при въвеждането в експлоатация на тези пътища има изготвени документи с невярно съдържание.

Ще дадем много ясен алгоритъм на следващ редовен кабинет какво трябва да направи, за да могат да бъдат ремонтирани проверените магистрали.

Министърът поясни и детайли около стартиралата програма за енергийна ефективност. Над 1 млрд. лв. са средствата, за които етажните собствености ще имат възможност да кандидатстват, като за целта трябва да имат изготвени технически паспорти и енергийно обследване. Целта е да се постигне 30 на сто спестяване на енергия, като начините за това ще бъдат посочени в изготвения проект. Общините ще са водещи в организирането на процеса на кандидатстване, като средствата са разпределени според големината на населените места – за София средствата са 150 млн. лв., за Пловдив, Варна и Бургас – по 80 млн. лв. За вече направеното саниране ще се провери отговаря ли на нормите и ако това е така, ще бъде запазено, ако не отговаря на нормите – ще бъде подновено.

Още от Built.bg:  Международната агенция за атомна енергия: Опасно близо сме до ядрена катастрофа в Запорожката АЕЦ

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам