Участъкът от 6,5 километра от магистрала “Европа” ще бъде пуснат за движение за Великден. Това съобщи пред журналисти служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, който инспектира напредъка в строителството между ГКПП “Калотина” и Драгоман на автомагистрала “Европа”.
Вторият участък се очаква да бъде готов до края на май.
По отношение на готовността на цялата магистрала, министърът каза, че идеята е в рамките на един месец да започне строителството на последния лот. Шишков напомни, че този участък бе забавен по независещи от сегашния и предишния служебен кабинет причини. Сега вече са одобрени подробните устройствени планове, на финална фаза е и отчуждаването на част от този етап, каза той.
Очевидно е обаче, че няма да може да бъде завършен в края на годината, защото времето, в което бяха забавени подробните устройствени планове за одобряване, няма как да го върнем, коментира министърът и изрази надежда в края на следващата година обектът да бъде завършен. Той каза, че се надява България да не загуби европейски средства по този обект, защото очакванията са да има достатъчно голям напредък в рамките на 2023 г. и изрази надежда до около месец да има строителна техника, след разрешение за строеж, и в този участък.
Шишков напомни, че също за Великден ще бъде пуснат за движение участък от 7,5 километра от пътя Ботевград – Мездра. Другата седмица министърът ще инспектира и свлачището на магистрала “Струма”, което започва да се укрепва, като по думите му идеята след няколко месеца е поетапно да може да бъде пуснато движението през тунел “Железница”.
В средата на февруари министър Шишков съобщи пред журналисти, че до около 2 месеца участъкът между граничния контролно-пропускателен пункт “Калотина” и Драгоман на автомагистрала “Европа” може да бъде въведен в експлоатация. Тогава той напомни, че сроковете веднъж вече са били удължени. Стpoитeлcтвoтo нa yчacтъĸa мeждy ГKΠΠ “Kaлoтинa” и Дpaгoмaн, чиятo дължинa e 14,5 ĸм, зaпoчнa пpeз февруари 2020 г. Изпълнитeл e cтpoитeлнo oбeдинeниe, нaчeлo c “Щpaбaг”. Строителството на участъка е на стойност 137 млн. лева без ДДС, като 25 на сто от дейностите са със средства по механизма “Свързана Европа”, а останалата сума е от бюджета.
Имаме почти половин участък от магистралата готов за предаване за Акт 15 до Великден, а и за пускане за движение, и ще положим всички усилия, за да довършим целия участък до края на май, каза пред журналисти Светислав Баич, ръководител на проекта от “Щpaбaг”. Сред трудностите при работата по обекта той изтъкна постоянното струпване на тирове в първите три-четири километра, а в периода от април до септември през участъка преминават повече от половин милион коли и тирове, пътуващи към Турция. Строителната работа е била засегната и от случаи на болни от ковид. Като цяло теренът на този участък е бил труден, тъй като минава през река.
С решение на Министерския съвет от 15 февруари започна процедурата по отчуждаване на последния участък от магистралата – от Сливница до Северната скоростна тангента на София. Този участък е с дължина 17 километра.
На 1 февруари Европейската комисия даде одобрение за изграждане на близо 33 км от автомагистрала “Европа” в участъка, свързващ контролно-пропускателен пункт “Калотина” на границата със Сърбия и околовръстния път на София. Инвестицията в размер на над 183 млн. евро от Кохезионния фонд на ЕС ще допринесе за по-доброто интегриране на българската пътна система в европейската транспортна мрежа, съобщиха тогава от ЕК.
Участъкът от магистралата между Сливница и Драгоман вече е изграден. Участъкът между Драгоман и Сливница с дължина 17 км от магистрала “Европа” е готов с шест месеца предсрочно, съобщи през първата половина на ноември 2020 г. вече бившият министър на регионалното развитие Петя Аврамова.
В отговор на въпрос министър Шишков потвърди, че тол таксите ще бъдат увеличени след около два месеца и напомни, че ръстът е бил отложен от края на миналата година, за да се намери по-справедлив механизъм за увеличаването на тол таксата. (Предложението бе те да бъдат увеличени с около 50 на сто от 1 юли). Той допълни, че е на финала намирането на такъв механизъм, като уточни, че цената ще се определя и от километрите, които преминават превозвачите. Заместник-министър Николай Шушков, който също участва в инспекцията, коментира пред журналисти, че се търси решение товарните автомобили, които ще преминат над 5000 километра, да платят по-малка тол такса, като ще има механизъм тол таксите да им се връщат. Предложението на заместник-министъра е да има увеличение на тол таксата в часовете от 16:00 в петък до 20:00 ч. в неделя и така ще отпадне нуждата от забраната за движението на тировете по републиканската пътна мрежа, като предложението е за ръст с 35 на сто.
За миналата година от приходите от тол системата 72 процента са от български превозвачи, които са се движили в страната, и само 28 на сто са от транзитен трафик. Предлага се също в обхвата на тола да бъдат добавени и пътищата трети клас, които са по направленията към граничните пунктове и по тях се движат тировете. Основно това са пътищата, които водят към пунктовете Кюстендил – Гюешево, Благоевград – Станке Лисичково, Петрич – Златарево.
В отговор на въпрос за предложението на Камарата на строителите да бъдат заделени около 450 млн. лева от капиталовата програма на Министерството за довършването на всички ВиК проекти до края на годината, за да няма загуба на европейски средства по Оперативна програма “Околна среда”, министърът Шишков каза, че първо трябва да се направи анализ спрямо бюджета на страната. Той допълни, че желанието на ведомството е да бъдат осигурени максимално много средства, за да могат да бъдат завършени всички инфраструктурни обекти.