Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Шишков: Загуби от 40 млн. лева са установени при проверка на качеството на два участъка на магистрала “Тракия”

Загуби от 40 млн. лева в ущърб на държавата са установени към момента при съвместни проверки на МРРБ и МВР на качеството на лот 2 и лот 3 на магистрала “Тракия”, съобщи служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков на съвместна пресконференция с вицепремиера и министър на вътрешните работи Иван Демерджиев.

При проверката са взети ядки от съдържанието, вложено в пътното платно, като те са предадени за изследване на Института за пътища и мостове към Агенция “Пътна инфраструктура”. Констатиран е недостиг в количеството на асфалта, ще излязат и проблеми с качеството, коментира министър Шишков. Той уточни, че гаранционните срокове са изтекли и сега държавата ще се наложи да ремонтира тези участъци.

Снимка; БТА

По най-простата аритметика, ако в първи лот липсват от дебелини на конструкция 17,5 процента, прехвърлено върху стойността на лота, това означава 23,6 млн. лева. На втория лот липсват 12,5 процента от пътя, прехвърлено върху стойността на строителството, означават 17,5 млн. лева, изчисли министър Шишков и подчерта, че става дума за липса само във връзка с количеството. За качеството на вложените материали се очаква да има резултати от проверката след десет дни.

От Агенция “Пътна инфраструктура” съобщиха на 4 октомври, че участъкът между пътен възел “Стара Загора” и пътен възел “Ямбол” ще бъде временно затворен заради проверка и оценка на състоянието на близо 90 километра на лот 2 и лот 3 от автомагистралата. В участъка е направено замерване на пластовете на конструкцията на пътя в дълбочина и са взети проби.

В началото на юли 2012 г. близо 32 км от магистралата влязоха в експлоатация след откриването на лот 2 в участъка от Стара Загора до Нова Загора. Официалния старт на новия пътен участък тогава дадоха президентът Росен Плевнелиев (2012-2017 г.), бившият премиер Бойко Борисов, ресорен еврокомисар и министри. Участъкът е най-натовареният по пътя към морето с множество катастрофи. “Отсечката на смъртта” остава в историята след откриването на лот 2 на автомагистрала “Тракия”, заяви тогава държавният глава Росен Плевнелиев.

Изпълнителят на лот 2 от “Тракия” е обединение “Магистрала Трейс”, предложената оферта от компанията беше за 137,9 млн. лв. с ДДС, като строежът на обекта започна през 2010 г. Тогава от ръководството на дружество съобщиха, че в изграждането на лот 2 ще бъдат вложени 500 000 тона асфалт, около 3 млн. куб. са насипите, циментовата стабилизация е 157 000 куб. м, трошеният камък е 360 000 куб. м и др., и бяха категорични, че бъде “осъществяван и последващ контрол на материалите, които ще бъдат влагани, за да бъде всичко гарантирано и този дълъг гаранционен срок, който е приет в договора, да бъде спазен”.

Част от магистрала “Тракия”, снимка: БТА

През юни 2011 г. Росен Плевнелиев, който тогава беше министър на регионалното развитие и благоустройството, заяви, че магистрала “Тракия” се строи по стандарт в коментар за резултатите от пробите на насипните материали, вложени в строителството й. Пробите от строящия се лот 2 на “Тракия” бяха взети заради обвиненията от страна на БСП, че магистралата се строи върху пепел и след полагането на асфалта тя ще стане на вълни. От БСП изпратиха дори писмо до ЕК заради “измамата при строежа на АМ “Тракия” и поискаха оставката на министър Плевнелиев.

Третият лот на магистрала “Тракия” – от Нова Загора до Ямбол, бе открит през втората половина на юли 2012 г. от премиера по това време Бойко Борисов. Тогава той изтъкна, че се е налижило 17 километра да бъдат преасфалтирани, защото “страната ни е дала дума на Европа да строи качествено”. Лот 3 е с дължина на участъка 35,7 км. Първата копка на обекта бе направена на 2 август 2010 г. в присъствието на Борисов и министри, а строителните дейности приключиха с един месец по-рано от предвиденото по график – на 12 юли 2012 г.

Автомагистрала “Тракия” е част от Трансевропейския транспортен коридор VIII. Общата дължина на проекта “Доизграждане на АМ “Тракия”, Лот 2, 3 и 4“ е 115 км. Проектът е съфинансиран по Оперативна програма “Транспорт” 2007-2013 г., като средствата са осигурени от Кохезионния фонд на Европейския съюз и държавния бюджет. Общата стойност на проекта след проведените тръжни процедури е 524 478 899,88 лв. От тях 513 970 279,58 лв. са предоставени като безвъзмездна финансова помощ по ОП “Транспорт”, от които 80 на сто са от Кохезионния фонд на Европейския съюз.

С цялостното завършване на проекта “Доизграждане на АМ “Тракия” лот 2, 3 и 4″ бе планирано да се постигне увеличаване на средната скорост от 68 км/ч на 101-105 км/ч. Прогнозите на експертите бяха за намаляване на пътнотранспортните произшествия пет пъти.

Иван Шишков, Снимка: БТА

Министър Шишков каза, че илюстрация за това как са правени така наречените текущи ремонти е пътят Югово – Лъки. Виждате колко се е разширил пътят от едни момент нататък и това е направено като текущ ремонт. Буквално е направен един нов път с разширение около метър-метър и нещо, коментира министърът, показвайки снимки от изграждането на този пътен участък, като допълни, че това е минало като текущ ремонт без разрешение за строеж и одобрени проекти. ДНСК и АПИ са направили проверка на 47 пътни обекта с обща дължина на отсечките 284 километра.

Междинен анализ показва, че има обекти, които в основната си част са текущи ремонти, но при тях категорично е установено, че имат елементи на основни ремонти. Това ги прави основни ремонти, но те не са в тези мащаби, за които мога да кажа, че са изградени цели пътища, допълни министърът. Става дума за 18 обекта с обща дължина на отсечките 282 километра и други седем обекта, където е прилаган методът на студено рециклиране.

Шишков уточни, че при такъв метод, когато се махат и трите слоя на пътя и се прави интервенция в основата му, това става основен ремонт, а когато се прави без засягане на последния слой на пътя, може да се приеме, че това е текущ ремонт. Той допълни че има нужда от нормативно регулирана на тази проблематика. Шишков посочи, че е бил направен анализ на ремонта на участък “Тракия”, който е бил основен ремонт, а не както е обявен – текущ. В доста голяма част от ремонтите на 419 обекта те са били текущи, допълни министърът.

В отговор на журналистически въпрос от АПИ увериха, че няма да има проблем със зимното почистване на пътища. От 27 договора са подписани поне 15 и продължават всеки ден да се подписват между три и пет договора, каза Иво Иванов – председател на УС на АПИ, и изрази надежда най-късно до една седмица двадесет и седемте договора да бъдат подписани. Не виждам някакъв проблем със зимното поддържане, допълни той.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам