Служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков провери състоянието на Северната скоростна тангента на София. По време на инспекцията бяха взети две проби от настилката на обекта. При първоначалния оглед на едната ядка министърът заяви, че една трета от заложения по проект асфалт, който трябва да е 20 сантиметра, липсва в основния асфалт. Това, което виждате в момента, е 14 сантиметра, липсва част от пътя, допълни министърът. Проверка ще се направи и на едно от мостовите съоръжения в района на пътния участък, като ще се изследва и здравината на стоманобетонната конструкция.
Този път най-вероятно има изключителни проблеми и с основата, коментира министърът. Председателят на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) инж. Венцислав Ангелов уточни, че ще се направят и допълнителни сондажи на участъка, за да се види какво е моментното състояние на основата на пътя в насипната част. По думите му пътят не е опасен, но има по-кратък експлоатационен период на участъка.
По думите на министъра този участък ще се нуждае от основен ремонт, който ще е за сметка на държавата. Тангентата е извън гаранция, а мостовото съоръжение все още е в гаранция.
В отговор на въпрос министърът уточни, че проверяваният днес участък е избран заради множеството кръпки по него и добави, че по сходен начин е била направена проверка и на магистрала “Марица”.
Анализите на днешните проби ще се правят от Научноизследователския строителен институт и от Института за пътища и мостове към Агенция “Пътна инфраструктура” и се очаква да са готови до 15 дни. Още около месец ще се правят подобни проверки и на други пътни участъци, в тях се включва и МВР.
Строителството на магистралната отсечка от 17 километра беше за 220 млн. лв. по Оперативна програма “Регионално развитие” 2007-2013 г., обясниха от Агенция “Пътна инфраструктура”. На 30 декември 2015 г. премиерът тогава – Бойко Борисов, пусна в експлоатация 13 километра от Северната скоростна тангента, а на 28 април 2016 г. цялата магистрална отсечка беше пусната два месеца предсрочно.
Изпълнител на проекта е консорциум “ХПВС-ССТ”, в който участват “Водстрой 98”, “Хидрострой” АД, “Пътни строежи Велико Търново” АД, “Пътинженерингстрой” АД и “Пътстрой Бургас”. Стойността на договора за проектиране и строителство е 180 млн. лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от обединение “СЖС Технос – СЖС България”, в което са “СЖС България” ЕООД и “СЖС Технос С.А.”, Испания. Техният договор е за 882 000 лв. с ДДС.
Председателят на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” коментира и резултатите от проверките на магистрала “Марица”, като посочи, че част от основната конструкция и асфалтовите пластове на настилката са извън нормите, аналогични са и резултатите от проба на магистрала “Хемус” – Северен околовръстен път – гара Яна. Преди да сме построили половината магистрали, сега трябва да ремонтираме тези, които сме построили последните седем-осем години, коментира министър Шишков.
Той съобщи, че миналата седмица е била направена проверка на ремонта на пътя Самоков – Ихтиман, като допълни, че направеното не отговаря на никакви норми. Министърът напомни, че за тази дейност е платено по решение на НС, когато се платиха на всички ремонти на пътища без анализ на това кои са основни и кои са текущи, като специално за този път са платени 3,5 млн. лева от предишния редовен кабинет.