Специален репортаж: ПАВЕЦ „Чаира“ – голямата батерия на България
10.05.2022
Представете си един нормален делничен ден. Ставате сутрин, пускате телевизора, машината за кафе и още някой домашен уред. Това правят и още стотици хиляди българи в същия момент. Прибирате се от работа вечерта и пускате печката, бойлера и още няколко електрически уреда, отново както повечето хора. В тези моменти има рязко покачване на консумацията на електричество. Ето тези пикове поема ПАВЕЦ „Чаира“ и затова ролята му е стратегическа за страната ни.
В момента ключовата централа не работи. Преди дни стана ясно, че и четвъртият генератор е извън строя. Това се случва само месец и половина, след като властта обяви на извънредна пресконференция, че в „Чаира“ е станала голяма авария при тест на турбините и то след продължителен ремонт. Тече проверка на МВР и ДАНС. За новата повреда официална информация все още няма.
Защо е толкова важна ПАВЕЦ “Чаира”? На практика това е най-голямата подземна централа не само у нас, но и на целия Балканския полуостров. Разположена е в Рила планина, под язовир “Белмекен”, откъде идва и водата в нея. Строителството е бавно и трудно – извършено е на два етапа като първият започва през 1980 г. и поради липса на финансиране е завършен чак през 1995 г.
Тогава в рамките на 15 години са изградени половината от съществуващите сега мощности – подземната машинна зала, два напорни тунела с обща дължина над 4 км, основният подземен тръбопровод, който е дълъг почти 2 км. Тогава се строи и язовир „Чаира“ с язовирната стена и т. нар. изравнител, който контролира водните обеми.
Вторият етап на строеж на централата е много по-бърз. Всичко е изградено само за 3 години от 1996 до 1999 г. Причината е, че парите са осигурени основно от Световната банка (74%), а държавата дава по-малкия дял през НЕК (26%). Тогава е изграден още един тръбопровод, водна кула, втори главен трансформатор и хидроагрегати.
Смята се, че оборудването е най-доброто за времето си. Всички съоръжения за първия етап са произведени и доставени от японския гигант „Тошиба“. Поради тази причина оборудването за втория етап е също по изцяло японски лиценз, но се прави у нас. Производителите са двама – завод „Вапцаров“ в Плевен и „Елпром-ЗЕМ“ в София. Трети и четвърти хидроагрегати влизат в експлоатация през август 1999 г. и реално това е моментът, в който централата започва да функционира в пълната си мощност.
За специалистите техническите параметри на централата са впечатляващи – разполага с 4 обратими агрегата с номинални мощности от 216 MW. Общият капацитет за производство на електричество е 864 мегавата, а за изпомпване на вода – 788 мегавата. Ноработата на ПАВЕЦ „Чаира“ към момента е ограничена от обема на язовир „Чаира“.
Капацитетът му позволява непрекъсната работа от 8.5 часа в генераторен режим и 11 часа в помпен режим. За да се увеличат мощностите трябва да се увеличи капацитетът. И затова е планирано разширяване.
Това трябва да стане с изграждането на язовир „Яденица“ в съседната долина. По план той ще бъде свързан с язовир „Чаира“ чрез тунел с дължина около 7 км. Той е реверсивен и е предвидено водата да може да се движи и в двете посоки. Плановете са така да сеувеличи капацитетът на централата три пъти и да позволи непрекъсната работа от 22 до 24 часа при пълна мощност.
Голямото предимство на централата е, че може да се активира или спира изключително бързо, за разлика от другите централи. Нощем, използвайки излишъка от електричество заради намаленото потребление, турбините връщат водата по обратния път, тоест използва се евтиния ток, за да се произвежда водна енергия.
ПАВЕЦ е абревиетурата на помпено-акумулираща водноелектрическа централа. Идеята за изграждането й е от 70-те години на миналия век, когато става ясно, че подобно съоръжение би използвало ефективно възможностите на вече изградения високо в планината язовир “Белмекен”.
Направено е проучване на терен и са отчетени също подходящите топографски условия в този район.Така централата се явява втори етап от изграждането на каскадата “Белмекен-Сестримо”.
Работата на ПАВЕЦ “Чаира” е пряко свързана с тази на АЕЦ Козлодуй. Реално тази централа е резервният план на страната ни, ако нещо стане с основния ни енергиен източник. Освен това осигурява чиста и евтина енергия.
Амбицията още при изграждането на съоръжението била да се осигури повече гъвкавост на енергийната ни система на денонощна база и да се използва при евентуална авария на големите мощности.
По спомени на участници в строежа през 80-те в изграждането на централата се включват над 2500 работници. Условията са изключително трудни, защото машинната зала се строи на 350 метра под земята. Работи се без значение от метеорологичните условия, включително и при -10 градуса. Днес с напредъка на технологиите изграждането на язовир “Яденица” изглежда далеч по-лесно, но през последните 5 години този проект буксува.
Новото българско правителство определя ПАВЕЦ „Чаира“ като приоритетно и стратегическо съоръжение. Премиерът Кирил Петков в изказване през март обяви, че именно на тази централа разчита страната ни за производството на евтин и чист ток, особено в контекста на енергийната и газова криза в момента.
Проблемът е, че голямата авария дойде именно е рехабилитираните мощности, а информация за размера на новата повреда няма. Преди това централата работеше едва с 25% от капацитета си. Очаква се новите ремонти в ПАВЕЦ „Чаира“ да приключат до два месеца.
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
„Вчера столичните жители бяха зрители на едно ново за тях явление от всесветския прогрес. Първият трамвай проряза почти цялата Витошка улица. Грамадното мнозинство народ се любуваше на приятната гледка
Поглед в миналото: Как са изглеждали морските ни курорти?
Автор: Built.bg Лятото е тук, а с него и желанието за море. Макар и кратък, летният сезон у нас е доста интензивен, а българското черноморие е дестинация, която привлича
Защо това лято се превръща в изпитание за пътуващите със самолет?
Хиляди отменени полети поради стачки на служителите на някои авиокомпании, дълги опашки от пътници на основните летища в Европа поради липсата на достатъчно персонал – всичко това създава истински
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Създателите
Специален репортаж: ПАВЕЦ „Чаира“ – голямата батерия на България
Представете си един нормален делничен ден. Ставате сутрин, пускате телевизора, машината за кафе и още някой домашен уред. Това правят и още стотици хиляди българи в същия момент. Прибирате се от работа вечерта и пускате печката, бойлера и още няколко електрически уреда, отново както повечето хора. В тези моменти има рязко покачване на консумацията на електричество. Ето тези пикове поема ПАВЕЦ „Чаира“ и затова ролята му е стратегическа за страната ни.
В момента ключовата централа не работи. Преди дни стана ясно, че и четвъртият генератор е извън строя. Това се случва само месец и половина, след като властта обяви на извънредна пресконференция, че в „Чаира“ е станала голяма авария при тест на турбините и то след продължителен ремонт. Тече проверка на МВР и ДАНС. За новата повреда официална информация все още няма.
Защо е толкова важна ПАВЕЦ “Чаира”? На практика това е най-голямата подземна централа не само у нас, но и на целия Балканския полуостров. Разположена е в Рила планина, под язовир “Белмекен”, откъде идва и водата в нея. Строителството е бавно и трудно – извършено е на два етапа като първият започва през 1980 г. и поради липса на финансиране е завършен чак през 1995 г.
Тогава в рамките на 15 години са изградени половината от съществуващите сега мощности – подземната машинна зала, два напорни тунела с обща дължина над 4 км, основният подземен тръбопровод, който е дълъг почти 2 км. Тогава се строи и язовир „Чаира“ с язовирната стена и т. нар. изравнител, който контролира водните обеми.
Вторият етап на строеж на централата е много по-бърз. Всичко е изградено само за 3 години от 1996 до 1999 г. Причината е, че парите са осигурени основно от Световната банка (74%), а държавата дава по-малкия дял през НЕК (26%). Тогава е изграден още един тръбопровод, водна кула, втори главен трансформатор и хидроагрегати.
Смята се, че оборудването е най-доброто за времето си. Всички съоръжения за първия етап са произведени и доставени от японския гигант „Тошиба“. Поради тази причина оборудването за втория етап е също по изцяло японски лиценз, но се прави у нас. Производителите са двама – завод „Вапцаров“ в Плевен и „Елпром-ЗЕМ“ в София. Трети и четвърти хидроагрегати влизат в експлоатация през август 1999 г. и реално това е моментът, в който централата започва да функционира в пълната си мощност.
За специалистите техническите параметри на централата са впечатляващи – разполага с 4 обратими агрегата с номинални мощности от 216 MW. Общият капацитет за производство на електричество е 864 мегавата, а за изпомпване на вода – 788 мегавата. Ноработата на ПАВЕЦ „Чаира“ към момента е ограничена от обема на язовир „Чаира“.
Капацитетът му позволява непрекъсната работа от 8.5 часа в генераторен режим и 11 часа в помпен режим. За да се увеличат мощностите трябва да се увеличи капацитетът. И затова е планирано разширяване.
Това трябва да стане с изграждането на язовир „Яденица“ в съседната долина. По план той ще бъде свързан с язовир „Чаира“ чрез тунел с дължина около 7 км. Той е реверсивен и е предвидено водата да може да се движи и в двете посоки. Плановете са така да сеувеличи капацитетът на централата три пъти и да позволи непрекъсната работа от 22 до 24 часа при пълна мощност.
Голямото предимство на централата е, че може да се активира или спира изключително бързо, за разлика от другите централи. Нощем, използвайки излишъка от електричество заради намаленото потребление, турбините връщат водата по обратния път, тоест използва се евтиния ток, за да се произвежда водна енергия.
ПАВЕЦ е абревиетурата на помпено-акумулираща водноелектрическа централа. Идеята за изграждането й е от 70-те години на миналия век, когато става ясно, че подобно съоръжение би използвало ефективно възможностите на вече изградения високо в планината язовир “Белмекен”.
Направено е проучване на терен и са отчетени също подходящите топографски условия в този район.Така централата се явява втори етап от изграждането на каскадата “Белмекен-Сестримо”.
Работата на ПАВЕЦ “Чаира” е пряко свързана с тази на АЕЦ Козлодуй. Реално тази централа е резервният план на страната ни, ако нещо стане с основния ни енергиен източник. Освен това осигурява чиста и евтина енергия.
Амбицията още при изграждането на съоръжението била да се осигури повече гъвкавост на енергийната ни система на денонощна база и да се използва при евентуална авария на големите мощности.
По спомени на участници в строежа през 80-те в изграждането на централата се включват над 2500 работници. Условията са изключително трудни, защото машинната зала се строи на 350 метра под земята. Работи се без значение от метеорологичните условия, включително и при -10 градуса. Днес с напредъка на технологиите изграждането на язовир “Яденица” изглежда далеч по-лесно, но през последните 5 години този проект буксува.
Новото българско правителство определя ПАВЕЦ „Чаира“ като приоритетно и стратегическо съоръжение. Премиерът Кирил Петков в изказване през март обяви, че именно на тази централа разчита страната ни за производството на евтин и чист ток, особено в контекста на енергийната и газова криза в момента.
Проблемът е, че голямата авария дойде именно е рехабилитираните мощности, а информация за размера на новата повреда няма. Преди това централата работеше едва с 25% от капацитета си. Очаква се новите ремонти в ПАВЕЦ „Чаира“ да приключат до два месеца.
Автор: Екип: Built.bg
Снимки: Иван Григоров
Още от Built.bg
Бохемски истории, Създателите
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
„Вчера столичните жители бяха зрители на едно ново за тях явление от всесветския прогрес. Първият трамвай проряза почти цялата Витошка улица. Грамадното мнозинство народ се любуваше на приятната гледка
06.26.2022
Създателите
Поглед в миналото: Как са изглеждали морските ни курорти?
Автор: Built.bg Лятото е тук, а с него и желанието за море. Макар и кратък, летният сезон у нас е доста интензивен, а българското черноморие е дестинация, която привлича
06.25.2022
Коментар
Защо това лято се превръща в изпитание за пътуващите със самолет?
Хиляди отменени полети поради стачки на служителите на някои авиокомпании, дълги опашки от пътници на основните летища в Европа поради липсата на достатъчно персонал – всичко това създава истински
06.25.2022
Войната в Украйна
Повече от 150 културни обекта са повредени или унищожени по време на войната в Украйна
Хиляди милионери се опитват да напуснат Русия, по данни на британското разузнаване
Зеленски: Русия е хвърлила око на “обширна зона от Варшава до София”
Макрон, Олаф Шолц и Марио Драги пристигнаха в Киев
Никой не знае колко ще продължи войната, каза Зеленски
Руският “Макдоналдс” – “Вкусно – и точка”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Последвайте ни
Най-споделяното от Built.bg
Коментари и анализи
Защо това лято се превръща в изпитание за пътуващите със самолет?
Западната преса коментира падането на кабинета “Петков”
Какво следва след свиването на руските газови доставки за Европа?
Асошиейтед прес: Българският премиер призова за подкрепа преди вота на недоверие
Историята на вота на недоверие в съвременната българска политика
Ремонтът на Дунав мост може да започне най-рано през октомври
Инфраструктура
Бангладеш откри най-дългия си мост
Второкласните пътища ще се таксуват с тол такса от 1 юли
Постигнато е разбирателство за облекчаване на трафика между България и Румъния
АМ “Струма”: Ще спре ли скоростта на икономиката ни, ако строежът и бъде отложен
Архитектура
Арх. Дора Иванова: Дейностите по стабилизирането на стенните мозайки на паметника Бузлуджа са успешни
Българските стадиони в Африка
Създателите
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Поглед в миналото: Как са изглеждали морските ни курорти?
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Градска среда и Урбанизъм
АДФИ установи нарушения в обществената поръчка на Столична община за уличното осветление
Възстановяват къпалнята “Мария Луиза” в Борисовата градина
Заем от Европейската инвестиционна банка на стойност 50 млн. евро предстои да одобри Столичният общински съвет
Oбщинският съветник Борис Бонев днес внася в СОС доклад за развитие на градското земеделие
Бохемски истории
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Бохемски истории: Княжеската гробница
Бохемски истории: Народната книгохранителница
Be Green
Българска иновация за компресиране на отпадъци намалява въглеродния отпечатък на компаниите
България с най-голям ръст на въглеродните емисии от изкопаеми горива в ЕС през 2021 година
Съветът на ЕС препоръчва България да намали зависимостта от изкопаемите горива и да повиши свързаността си със съседните газопреносни мрежи
Built.bg Podcast
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Йото, който гледаше Чернобил” и ненаучените тежки уроци от миналото