Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Стамболов – строител като никой друг

Автор: Екип – Built.bg

Правителството на Стефан Стамболов, а не това на Бойко Борисов е построило най-много пътища у нас. В края на 19-ти век българската власт предприема мащабна политика на градежи, включително и на знакови институции и сгради, изцяло по държавническата визия на Стамболов.

Според данните на НСИ към края на 2020 година у нас са изградени 806 км автомагистрали, 2883 км първокласни пътища, 4019 км второкласни и 12 209 км третокласна пътна мрежа – общо 19 917 км пътища. Разбира се в последните няколко десетилетия основните усилия на управляващите се насочват към рехабилитация на вече съществуващата пътна мрежа, но и в изграждането на нови трасета.

Стефан Стамболов е смятан за един от най-значимите управници на страната ни. Правителството му е назначено с указ на княз Фердинанд на 20 август 1887 г. Това е петият кабинет, който управлява младата българска държава след Освобождението. А управлението е сравнително продължително на фона на нестабилната политическа обстановка в края на 19-ти век – до 19 май 1994 г.

Българската стопанска камара прави любопитно сравнение кое българско правителство е изградило най-много километри пътища, жп линии, ВиК мрежа, обществени сгради?

През трите кабинета на премиера Бойко Борисов той многократно е обявявал като свой приоритет инфраструктурата и строителството на магистрали. Реално властта е била в неговите ръце 3605 дни, доста повече от мандата на Стефан Стамболов, който е управлявал общо 2464 дни.

От БСК съпоставят конкретни числа за строителните обекти и резултати от епохата на Стамболов и с последните няколко правителства от най-новата ни история преди Борисов – на Иван Костов, Симеон Сакскобургготски, Сергей Станишев. Те са избрани, защото са единствените с пълни мандати.

Според историческата справка по времето на Стамболов (1887-1894 г.) в следосвобожденска България са били построени 5343 км пътища.

За първите два мандата на Борисов от 2009 г. до 2013 г. и от 2014 г. до 2016 г., у нас са построени само 418 км пътища. От тях 316 км магистрали. Това е и времето на активно финансиране на инфраструктурните ни проекти от страна на Европа. Трябва да бъде отчетена и много по-съвременната техника и напреднали технологии, с които пътните строители разполагат повече от век по-късно.

Любопитна е съпоставката с кабинета на Иван Костов. Той е бил на власт доста по-кратко време (1525 дни), но е постигнал почти същия резултат като Борисов – 391 км пътища, от тях 10 км магистрали. По-слаби са резултатите на правителството на Симеон  Сакскобургготски с 214 км пътища. А последен с едва 157 километра е кабинетът “Станишев”.

И още – по времето на Стамболов са изградени 529 км жп линии. Правителствата в най-новата ни история са много далеч от това постижение. Нови железопътни отсечки има само в актива на кабинета  на Иван Костов” – 10 километра. Сега обаче се работи главно не по изграждането на нова железопътна инфраструктура, а по нейното модернизиране отново с европейски пари и именно на участъците, прокарвани в края на 19-и и началото на 20-и век.

„Аз щях да я залея с асфалт тази държава. И въпреки всичко ще го направя“, думите са на Бойко Борисов в първите месеци на управлението му през 2010 г. През последния си мандат от 2017 г. до 2021 г. кабинетът „Борисов“ 3 е изградил още 72 км магистрали – 60 км от АМ „Струма“ и 11 км от АМ „Хемус“. Така трите кабинета на ГЕРБ събират общо 388 км магистрали.

Важно е обаче да се уточни, че с рехабилитацията на пътища Борисов далеч изпреварва Стамболов и именно в това са най-сериозните постижения на трите му кабинета. Наскоро от ГЕРБ пресметнаха, че от 2014 г. до 2021 г. властта е ремонтирала 3815 км първокласни пътища. Реално това е близо 1/5 от всичките почти 20 хиляди километра републиканска пътна мрежа. Трябва да се отчете и фактът, че част от участъците, които бяха завършени в последната година или предстои да се завършат, са планирани и започнати именно при управлението на Борисов.

Стамболов обаче остава като най-големият строител сред управниците ни и с цялостната си визия за градеж – докато е на власт в България са били вдигнати 1672 училища, 32 болници, 12 здания на банки, 38 обществени бани. Стават факт повечето жп гари у нас, както и пристанищата във Варна и Бургас, пощенските станции и читалищата в почти всички населени места.

Отново в ерата на Стамболов са построени едни от най-красивите и значими обществени сгради като Народното събрание, БАН, Централна гара, БНБ. И е започнато изграждането на други ключови здания като Народния театър, Духовната семинария, Синодалната палата, Военния клуб и други.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам