Столичният общински съвет (СОС) даде на днешното си заседание съгласие Столичната община да поеме дългосрочен общински дълг в размер до 195 500 000 евро чрез сключване на договор за заем с Европейската инвестиционна банка за съфинансиране на Проект “Разширение на метрото в гр. София, Линия 3, Етап III – участък ж.к. „Хаджи Димитър“ – ж.к. „Левски” и участък ул. „Шипка“ – кв. „Гео Милев“ – ж.к. „Слатина“ – Тех. парк/Зала „Арена Армеец“ – бул. „Цариградско шосе“, в това число за метровлакове. Вносители на доклада са заместник-кметовете Дончо Барбалов и Ангел Джоргов.
Разширението ще осигури транспортно обслужване с бърз екологичен масов градски транспорт с голяма превозна способност на плътно застроени жилищни и административни квартали. Годишно по участъците ще се превозват над 26 млн. пътници и ще се намали броят на автомобилите по улиците на града с около 13 200 дневно.
Ще се увеличи над два пъти скоростта на пътуванията с масовия градски транспорт в участъците; ще се намали значително трафикът и замърсяването на въздуха; ще се спестят над 12 800 човекочаса дневно на гражданите на София вследствие по-бързото и удобно придвижване, в сравнение с надземния транспорт, посочват Барбалов и Джоргов в доклада.
Те припомнят, че към настоящия момент линиите на софийското метро обхващат 52 км с 46 метростанции. Времето на пътуванията с метрото от периферията до центъра е средно между 10 и 15 минути, докато с наземния градски транспорт отнема между 40 и 60 минути. Тези данни са показателни за необходимостта от ускореното разширение на метрото по основните направления на града, посочват вносителите в доклада. В краткосрочните разширения на метрото до 2026 г. общата дължина на метролиниите ще бъде 61 км с 56 метростанции, а перспективното средносрочно разширение предвижда 75 км със 70 метростанции. Метрото ще има дял от приблизително 58% в системата на масовия градски транспорт на София, се посочва в доклада.
Там пише още, че общата дължина на Линия 3 на метрото в София е предвидена да е 21 км с 21 метростанции. Строителството се извършва на 4 етапа. През 2020-2021 г. завърши строителството на Етап 1 и Етап 2 на линията от ж.к. „Овча Купел“ до ж.к. „Хаджи Димитър“ с дължина от 12 км и 12 метростанции.
В източна посока тя не е завършена, като не достига до разположените в тези части на столицата големи жилищни комплекси – ж.к. „Левски“ и ж.к. „Слатина“ и прилежащите жилищни и административни зони. За постигане на предвидения значителен транспортен, екологичен и социален ефект от линията следва тя да бъде завършена, като се изградят другите ѝ два участъка, а именно – „ж.к. „Хаджи Димитър“ – ж.к. „Левски“ и „ул. „Шипка“ – кв. „Гео Милев“ – ж.к. „Слатина“ – Тех.парк/Зала „Арена Армеец“ – бул. „Цариградско шосе“, пишат вносителите на доклада.
Барбалов и Джоргов посочват, че в началото на 2021 г., по предложение на Столичната община, разширението на Линия 3 беше включено в Плана за възстановяване и устойчивост на България. По подобен начин в плановете за възстановяване и устойчивост на другите източноевропейски страни, както и на Португалия, Франция, Италия, Белгия, Испания и др., е включено строителство на участъци от метрополитени.