Строителство и основен ремонт на близо 145 км магистрални участъци и главни републикански пътища са започнати от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) в мандата на служебното правителство от 9 април до края на юни. За по-малко от три месеца е възобновена работата по всички важни направления и всички приоритетни сектори в ресора на ведомството, сочи отчетът на служебния министър инж. Виолета Коритарова, разпространен от пресцентъра на ведомството. Това е изпълнено заедно с най-важната задача – провеждането на честни и прозрачни избори, допълват от Министерството.
Служебното правителство изпълни успешно своята основна задача – организира честни и прозрачни избори за Народно събрание и за Европейски парламент, се посочва в отчета на служебния кабинет, оглавяван от Димитър Главчев, разпространен по-рано днес от пресслужбата на кабинета.
МРРБ осигури възможност на всички желаещи да упражнят правото си на глас по настоящ или постоянен адрес. Избирателните списъци бяха актуализирани в срок и въз основа на данните, които всекидневно се получаваха от общинските администрации, за да се обнови Национална база данни “Население”. В последните 10 дни, преди да се разпечатат, ГД ГРАО направи проверка на заявленията за гласуване по настоящ адрес, така че да няма дублиране на гласоподаватели с право на глас по настоящ и постоянен адрес. В избирателните списъци на произведените на 9 юни избори – за членове на Европейския парламент и на Народното събрание, са включени всички български граждани – и живеещите в страната, и живеещите в чужбина. Избирателните списъци се съставят въз основа на Националния регистър на населението – Национална база данни (НБД) “Население”. В регистъра, съответно в избирателните списъци, се включват всички български граждани по техния постоянен адрес, какъвто има всеки български гражданин и който е вписан на гърба на личната карта, независимо дали живее в България или в чужбина.
В началото на месец юни бе издадено разрешение за строеж и предстои да започне модернизацията на над 40 км от трасето от Ружинци до околовръстното шосе на Монтана, част от скоростния път с магистрални участъци Видин – Ботевград. За връзката с обхода ще бъде изграден и нов пътен възел.
Изгражда се и нов 600-метров участък от АМ “Струма” при град Симитли – от магистралата до разклона за Банско от мястото, където сега тя свършва и движението преминава в двулентов път. Въпреки че отсечката е сравнително къса, тя ще реши огромни проблеми както за местните жители, така и за пътуващите в посока Банско и Гърция, тъй като ще предотврати образуването на “тапи” в участъка, където се сливат потоците с коли от двете направления.
Екипът на министър Коритарова даде старт и на основния ремонт на 66 км от третокласния път през Дюлинския проход между областите Варна и Бургас. Отсечката е важна за Черноморието, защото е алтернативен маршрут на пътищата Слънчев бряг – Обзор и Дъскотна – Айтос през Айтоския проход.
Стартира и основният ремонт на 21,4 км от пътя Росен – Ясна поляна, който е дублиращо трасе на път ІІ-99 в участъка от Бургас до Приморско и е по-кратък с 5,5 км.
След 45 години експлоатация, на 5 юни т.г. стартира основен ремонт и на 15,7 км от третокласния път Мъдрец – Гълъбово. Досега такъв не е извършван. Издаването на необходимите документи се бавеше близо 2 години. Служебното правителство ускори процедурата, посочват още от МРРБ. За ремонтните дейности са осигурени близо 20 млн. лв. от бюджета.
Издадено е разрешението за строеж и през месец юли ще започне основният ремонт на “Дунав мост 1” при Русе. Съоръжението е в критично аварийно състояние, което създава реална опасност за преминаващите по него. Ремонтът на стойност 45 млн. лв. от бюджета ще продължи 2 години, като се предприемат мерки да не се затрудни съществено трафикът.
Предприети са стъпки по създаване на работна група с участието на отговорните институции, която ще изготви график с дейностите и сроковете за реализиране на проекта за тунел под връх Шипка. Срокът за проектиране на съоръжението е осем месеца. Строителството ще продължи около три години и половина. Заложено е изграждането на пет тунела с обща дължина 4 км, 6 моста, 1 подлез и др.
През месец юли ще завърши ремонтът на тунелите по АМ “Хемус”, за да се пътува без затруднение в активния летен сезон.
Една от ключовите задачи пред МРРБ в изминалите месеци бе възстановяването на работата по пътното поддържане, реконструкция и рехабилитация на републиканската мрежа. Заради липса на договори за текущ ремонт и поддържане, през последните 3 години са били извършвани само аварийни ремонти, в резултат на което пътища и съоръжения са започнали да се рушат. Вече има сключени 6 договора – за областите Кърджали, Смолян, София, Пловдив, Перник и Стара Загора. Продължават процедурите за избор на изпълнители за другите области.
Проектирането и модернизирането на републиканската пътна инфраструктура е важна за постигане на икономическа стабилност и подобряване на условията на живот на гражданите. Работата по изграждане и ремонт на инфраструктурата не трябва да бъде употребявана за реализирането на политически цели, се казва още в отчета на МРРБ.
В изминалите близо три месеца екипът на министерството работи активно и по процедурите във връзка с изграждането на националната детска болница. Ще се работи и за осигуряване на добра транспортна свързаност към бъдещото лечебно заведение.
Бе даден ход и на важния проект за водоснабдяване на село Брестовица, което от години има проблем с достъпа до качествена питейна вода. Осигурено бе финансиране за реконструиране на довеждащ водопровод с дължина 4917 м от “Български ВиК холдинг” ЕАД, който предостави инвестиционен заем на стойност 2 225 000 лв. без ДДС на ВиК-Пловдив. С този ремонт ще бъде трайно разрешена дългогодишната криза с доставяне на вода с необходимите питейни качества за жителите на селото.
Продължи усилената работа по инвестиционна програма за общински проекти, финансирани от националния бюджет по решение на 49-ото Народно събрание. Служебното правителство започна ритмично да превежда аванси към общините и вече са платени 54 млн. лв. за авансови и междинни плащания, както и средства за авторски и строителен надзор, по 72 подадени искания от местните власти. Преди това одобрените искания за извършване на плащания са само 8 броя на приблизителна стойност около 6,5 млн. лв. До момента са сключени общо 1098 споразумения с 210 общини на обща стойност над 2,6 млрд. лева. Постъпилите заявления са общо 1746. От 9 април до 27 юни са подписани 375 споразумения с прогнозен общ бюджет близо 340 млн. лв. В първите дни на юли има готовност да бъдат подписани още 200 споразумения с общините. Останалите заявления се разглеждат регулярно съгласно постъпването им.
Активно се работи и по програмата за справедлив преход във въглищните региони. Вече стартира кандидатстването по процедура “Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на многофамилни жилищни сгради, включително справяне с енергийната бедност” по Приоритет 4 “Справедлив преход” на “Развитие на регионите” 2021-2027 г. По мярката близо 200 млн. лв. ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради в населените места. Кандидатстването ще продължи до 19 септември т.г. Близо 1 млрд. лв. от програмата ще бъдат насочени до края на годината за подпомагане на справедливия преход във въглищните региони на България – областите Перник, Кюстендил, Стара Загора и още 10 общини, свързани с Маришкия басейн: Нова Загора, Ямбол, Симеоновград, Харманли, Тополовград, Димитровград, Хасково, Елхово, Сливен и Тунджа.
Продължава сключването на договори за саниране на блоковете по етап 1 на мярката за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради, финансирана от НПВУ. До момента са сключени 38 договора за безвъзмездна финансова помощ за общо 51 млн. лв. Издадени са решения за предоставяне на средства за още 13 проектни предложения.
В областта на строителния контрол от ДНСК са извършени около 6200 проверки на строежи и на строителни книжа за установяване законосъобразността на издадените строителни книжа, извършеното строителство и ползване. В експлоатация са въведени над 820 строежа, за които са проведени държавни приемателни комисии и са издадени разрешения за ползване. В помощ на гражданите и бизнеса, ДНСК публикува на сайта си становищата по най-често задаваните въпроси по прилагането на Закона за устройство на територията.
Подготвя се покупка на информационно и комуникационно оборудване, което ще гарантира безопасното функциониране на всички системи и съхранявани данни в Агенцията по геодезия, картография и кадастър, които са обект от национално значение и са важна част от националната сигурност. В ход е обществена поръчка за обновяване на специализирани карти и регистри на морски плажове; прилежащите на морето крайбрежни езера, лагуни, лимани и влажни зони; пясъчни дюни и острови, включително и създадените в резултат на човешка дейност.
В мандата на служебното правителство продължи работата и по важна нормативна уредба. За обществено обсъждане беше публикуван проект на Закон за ВиК. Чрез него ще бъдат създадени условия за повишаване на качеството и ефективността на ВиК услугите, но при баланс между цените и покупателните възможности на населението, като се запазва принципът на социална поносимост на цената на услугата. Законопроектът ще облекчи работата на ВиК операторите и отразява изисквания, заложени в НПВУ, което е необходимо условие за получаване на средства.
Стартираха обществени консултации и по проект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, който въвежда изискванията на европейска директива в българското законодателство. Промените ще позволят да се отговори на нуждите от краткосрочно ползване на платената пътна мрежа чрез въвеждане на еднодневна винетка. Предвижда се още чрез финансови стимули с облекчени ставки или премии да се насърчи преминаването към по-модерни, по-екологични и нисковъглеродни тежкотоварни превозни средства, а най-старите и замърсяващи камиони с най-ниски еврокатегории да плащат по-скъпи тол такси.
Инвестиционната програма за общински проекти, включени в Приложение № 3 към чл. 107, ал. 13 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г., e в напреднала фаза на изпълнение и върви в срок с ускорени темпове. Няма забавяне при сключването на споразумения с общинските власти и обработката на документите. Това заяви министър Коритарова по време на изслушване по темата в Народното събрание в края на минала седмица. Също тогава министърът каза, че изграждането на пътя Видин – Ботевград е абсолютно задължително без никакво забавяне. От 3360 километра пътища в Северозападна България само една трета са в добро състояние. Всички сме убедени, че Мездра – Ботевград да бъде завършен, за да има бърза връзка север – юг в страната. Работи се и по проекта за тунел под “Петрохан”, посочи тогава министърът.
Снимка: БТА