Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Строителят на интерконектора Гърция-България плаща неустойка за забавяне от 90 000 евро на ден

Строителят на интерконектора Гърция-България (IGB) – гръцката “Джей енд Пи АВАКС” от 1 януари плаща неустойка за забавяне от 90 000 евро на ден.

Претенциите на строителя на интерконектора Гърция-България за удължаване срока на договора след 31 декември 2021 г. са намерени за неоснователни и членовете на Съвета на проектната компания Ай Си Джи Би (ICGB) единодушно са заявили, че са налични основания за активиране на договорната клауза за налагане на санкции.

Това посочи в интервю за БТА Теодора Георгиева, изпълнителен директор на проектната компания Ай Си Джи Би, която отговаря за реализацията на междусистемната газова връзка Гърция-България. Тя допълва, че към момента голяма част от дейностите по договора за строителство, доставка и проектиране са изпълнени. Георгиева изтъква, че на всяко ниво се полагат усилия срокът 1 юли 2022 г., за влизане в търговска експлоатация да бъде спазен.

Теодора Георгиева, Снимка: БТА

Според нейните думи, забавянето се дължи както на пандемията от КОВИД19, така и поради забавяне в процедурите за получаване на финансиране, тъй като голям част от средствата за това идват по европейска линия – от Европейската енергийна програма за възстановяване, от Европейските структурни и инвестиционни фондове и от Европейската инвестиционна банка. Георгиева допълва:

Строителят обоснова претенциите си за удължаване на срока за строителство до 31 декември 2021 г., именно позовавайки се на пандемията като форсмажорно обстоятелство и така получи допълнителни 8 месеца за работа. Въпреки това, не всички дейности по реализацията на IGB бяха завършени в срок, и пандемията повече не може да бъде допустим аргумент за забавяне на този ключов инфраструктурен проект.

В интервюто за БТА, Георгиева казва, че към момента голяма част от дейностите по договора за строителство, доставка и проектиране са изпълнени. Готови са хидротестовете на гръцка територия и инфраструктурата вече се тества и по трасето на българска територия. Всички тръби са положени в траншеята и в рамките на февруари цялото трасе следва да е зарито.

Освен линейната част, АВАКС има ангажимент и за изграждането на няколко наземни съоръжения – две газоизмервателни станции при Стара Загора и Комотини и един диспечерски център край Хасково. Работата по тяхното изпълнение напредва. На всяко ниво се полагат усилия, добавя тя, а срокът за влизане в търговска експлоатация да бъде спазен.

На въпроса какво решение е било взето на свиканото на 21 януари заседание на Съвета на директорите на проектната компания Ай Си Джи Би и дали е била отхвърлена претенцията на АВАКС за ново удължаване на срока за строителство, изпълнителен директор на проектната компания Ай Си Джи Би Теодора Георгиева отговаря така:

Съветът на директорите на Ай Си Джи Би се състои от 8 членове – по четири от страна на всеки акционер, в случая БЕХ и “Ай Джи Ай Посейдон” (IGI Poseidon). На Съвет, и то само с пълно единодушие, се вземат всички стратегически решения за развитието на проекта, включително изменения в срокове, бюджети и т.н.

(…) Претенциите на строителя за удължаване срока на договора след 31.12.2021 г. бяха намерени за неоснователни, като членовете на Съвета единодушно заявиха, че са налични основания за активиране на договорната клауза за налагане на санкции.

Относно изказване на председателя на КЕВР Иван Иванов, че все още не са подадени документите за сертифициране на оператора на интерконектора, Георгиева бе попитана дали към днешна дата са подадени документите за сертифициране.

Тя отговори, че сертифицирането на Ай Ес Джи Би като независим преносен оператор се извършва съвместно от националните енергийни регулатори на Гърция и България, както и от Европейската комисия.

Като независим преносен оператор Ай Ес Джи Би трябва да гарантира, че не прилага неконкурентно поведение и спазва определени корпоративни правила и процедури, включително чрез създаване на двустепенна система за управление на дружеството. Въвеждането на нов модел на управление се решава от Общото събрание на акционерите на Ай Ес Джи Би – БЕХ и “Ай Джи Ай Посейдон”, включително от Министерство на енергетиката от българска страна. Георгиева добавя още:

Не смятам обаче, че към момента срокът на процедурата представлява сериозен риск за срока на въвеждане в експлоатация на интерконектора – енергийните регулатори имат срок до 4 месеца за произнасяне по исканото сертифициране. Решението им се обявява пред Европейската комисия, която има до два месеца да го одобри.

Общият максимален срок на цялата процедура в действителност е 6 месеца, но при наличие на воля от страна на регулаторите и ЕК и предвид международното значение на проекта IGB, заявлението може да бъде разгледано и в по-кратки от максималните срокове.

Към момента всички усилия остават насочени към постигане на търговска експлоатация през юли 2022 г., което е и одобреният срок от националните регулатори на Гърция и България.

Това заяви Теодора Георгиева, запитана за датата, на която може да се очаква интерконекторът IGB да бъде пуснат в търговска експлоатация.

Наясно сме с огромното значение на този проект не само от пазарна гледна точка, но и като елемент на националната сигурност, така че правим всичко възможно да оптимизираме и дейностите на терен, и административните и регулаторни процедури, които трябва да се случат, за да няма изместване на срока за търговска експлоатация въпреки забавянето на фирмата строител, допълва изпълнителният директор на  Ай Си Джи Би.

Тя обобщава, че всички ангажирани страни са наясно с важността на IGB и работят в една посока и проектът ще бъде завършен успешно.

 

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам