Потенциалното прекъсване на доставките на много суровини в резултат на войната в Украйна постави във фокуса и един от металите, който е широко използван в автомобилната индустрия, самолето- и корабостроенето. Става дума за титана, който се добива в големи количества именно в Украйна.
Автор: Светослав Стефанов / БТА
Процесът за добив на титан е двустепенен. Първоначално от титанови руди като илменит, левкоксен и рутил се извлича т. нар. титанова гъба, която впоследствие се преработва в метал. От така добития метал вече могат да се произвеждат разнобразни сплави и елементи с индустриално предназначение.
Най-големият производител в света на титанова гъба е Китай. През миналата година азиатската страна е добила 57 процента от глобалния й обем или 210 000 тона, сочат данни на Геологическия топографски институт на САЩ.
В класацията следват Япония със 17 процента и Русия с 13 процента. Казахстан е произвел 16 000 тона, а Украйна – 3700 тона.
Макар и Русия да е трета в класацията, нейните залежи на титанови руди са ниски и страната разчита на внос за производството си на титанова гъба.
През 2021 г. пак по данни на американския геологически институт именно Украйна е била водещ източник на титанови руди за руската индустрия, следвана от Виетнам, Мозамбик и Казахстан. Страната е добила 525 000 тона титанови руди, като повечето от тях са били изнесени в Русия.
Макар и Китай да е водещ производител на титанова гъба, страната е и водещ вносител на тази суровина. По данни на консултантската компания CRU през 2021 г. Китай е внесъл 16 000 тона титанова гъба, което е с 6000 тона повече от 2020 г.
САЩ са втори също с около 16 000 тона, което е спад с 3000 тона спрямо 2020 г. Най-големият износител през 2021 г. на титанова гъба за Китай и САЩ е била Япония – 8000 и 14 000 тона съответно.
Възстановяването на строителството и самолетостроенето през годината е довело до скок на търсенето на титан, посочват от CRU. Ограничените доставки са довели и до повишаване на цената, като от декември досега тя е скочила с близо 9 процента до 9 долара за килограм.
Титанът е широко използван в авиоиндустрията за производство на криле, перки и турбинни дискове, в корабостроенето се влага в направата на кораби и подводници, а в автомобилостроенето – за компоненти при двигателите с вътрешно горене.
В химическата индустрия титанът предлага защита от „умора“ на метала или напукване, титанова тел се използва за повишаване на безопасността и контрол на температурата в различни мотори, а в спорта от титан се правят глави на стикове за голф.
Титанът се ползва и в стоматологията за производство на импланти, тъй като плътността му е подобна на тази на човешките кости. Титанът е сравнително разпространен и съставлява около 0,6 процента от масата на Земята. Той е твърд, як и лек метал, изключително неподатлив на корозия. Здрав е колкото стоманата, но е 45 процента по-лек.
Засега основният руски производител на титан и титанови сплави – ВСВПО-Ависма, който е и най-големият в света, не попада под ударите на западните санкции. Той снабдява с титан най-големите световни самолетостроители „Боинг“ (Boeing) и „Еърбъс“ (Airbus).
Изключването от системата СУИФТ на седем руски банки, както и ограничаването на търговското корабоплаване от и до Русия може да създаде проблеми и с доставките на титан.
Коментар
Титанът – една от най-ценните суровини на Украйна
Потенциалното прекъсване на доставките на много суровини в резултат на войната в Украйна постави във фокуса и един от металите, който е широко използван в автомобилната индустрия, самолето- и корабостроенето. Става дума за титана, който се добива в големи количества именно в Украйна.
Автор: Светослав Стефанов / БТА
Процесът за добив на титан е двустепенен. Първоначално от титанови руди като илменит, левкоксен и рутил се извлича т. нар. титанова гъба, която впоследствие се преработва в метал. От така добития метал вече могат да се произвеждат разнобразни сплави и елементи с индустриално предназначение.
Най-големият производител в света на титанова гъба е Китай. През миналата година азиатската страна е добила 57 процента от глобалния й обем или 210 000 тона, сочат данни на Геологическия топографски институт на САЩ.
В класацията следват Япония със 17 процента и Русия с 13 процента. Казахстан е произвел 16 000 тона, а Украйна – 3700 тона.
Макар и Русия да е трета в класацията, нейните залежи на титанови руди са ниски и страната разчита на внос за производството си на титанова гъба.
През 2021 г. пак по данни на американския геологически институт именно Украйна е била водещ източник на титанови руди за руската индустрия, следвана от Виетнам, Мозамбик и Казахстан. Страната е добила 525 000 тона титанови руди, като повечето от тях са били изнесени в Русия.
Макар и Китай да е водещ производител на титанова гъба, страната е и водещ вносител на тази суровина. По данни на консултантската компания CRU през 2021 г. Китай е внесъл 16 000 тона титанова гъба, което е с 6000 тона повече от 2020 г.
САЩ са втори също с около 16 000 тона, което е спад с 3000 тона спрямо 2020 г. Най-големият износител през 2021 г. на титанова гъба за Китай и САЩ е била Япония – 8000 и 14 000 тона съответно.
Възстановяването на строителството и самолетостроенето през годината е довело до скок на търсенето на титан, посочват от CRU. Ограничените доставки са довели и до повишаване на цената, като от декември досега тя е скочила с близо 9 процента до 9 долара за килограм.
Титанът е широко използван в авиоиндустрията за производство на криле, перки и турбинни дискове, в корабостроенето се влага в направата на кораби и подводници, а в автомобилостроенето – за компоненти при двигателите с вътрешно горене.
В химическата индустрия титанът предлага защита от „умора“ на метала или напукване, титанова тел се използва за повишаване на безопасността и контрол на температурата в различни мотори, а в спорта от титан се правят глави на стикове за голф.
Титанът се ползва и в стоматологията за производство на импланти, тъй като плътността му е подобна на тази на човешките кости. Титанът е сравнително разпространен и съставлява около 0,6 процента от масата на Земята. Той е твърд, як и лек метал, изключително неподатлив на корозия. Здрав е колкото стоманата, но е 45 процента по-лек.
Засега основният руски производител на титан и титанови сплави – ВСВПО-Ависма, който е и най-големият в света, не попада под ударите на западните санкции. Той снабдява с титан най-големите световни самолетостроители „Боинг“ (Boeing) и „Еърбъс“ (Airbus).
Изключването от системата СУИФТ на седем руски банки, както и ограничаването на търговското корабоплаване от и до Русия може да създаде проблеми и с доставките на титан.
Още от Built.bg
Градска среда, Коментар
Люлин – кварталът, който може да е шестият по големина град у нас
Автор: Екип Built.bg Снимка: Alphaadversativum Квартал Люлин в София е различен. Има множество шеги за живеещите „от другата страната на тунела“, а районът се слави със свои правила и порядки.
01.28.2023
Инфраструктура, Коментар
Весела Лечева: Държавата е длъжник по отношение на спортната инфраструктура
Министърът на младежта и спорта Весела Лечева съобщи какви са били приоритетите й като служебен министър в края на мандата в предаването „Тази сутрин“ на bTV. „Започнахме с ревизия
01.26.2023
Коментар
Президентът Румен Радев наложи вето на промени в Закона за енергетиката
Държавният глава Румен Радев подписа указ, с който връща за ново обсъждане Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, приет от 48-ото Народно събрание на 12 януари
01.25.2023
Създателите
Голямата красота на София
„Бохемска София: Духът на стария град“
Музей “Малкият Париж” показва детайли от градския живот на Букурещ от няколко епохи
Коментари и анализи
Люлин – кварталът, който може да е шестият по големина град у нас
Весела Лечева: Държавата е длъжник по отношение на спортната инфраструктура
Президентът Румен Радев наложи вето на промени в Закона за енергетиката
Къде отива руският петрол след европейското ембарго
Голямата красота на София
Водещите тенденции в света на роботиката през 2023 г.
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Министър Шишков: Държавата предостави над 20 млн. лв. за възстановяване на инфраструктурата в Община Карлово
Фандъкова: След 4 години мрежата на метрото на София ще бъде 61 километра
Весела Лечева: Държавата е длъжник по отношение на спортната инфраструктура
Предложението на МС за статута на търпимост за незаконни обекти на инженерната инфраструктура не беше прието
Архитектура
ЮНЕСКО включи обекти в Йемен и Ливан, както и историческият център на Одеса в Списъка на световното наследство
Учени разкриха тайната на древноримския бетон
Градска среда и Урбанизъм
Люлин – кварталът, който може да е шестият по големина град у нас
Председателят на СОС предлага да се изгради 27 декара модерен градски парк в София
Камарата на архитектите в България: Пловдивският панаир да бъде обявен за паметник на културата
Нов изпълнител ще има 180 дни да довърши сградата на Международния младежки център в Бургас
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Представиха подновени участъци от пътна инфраструктура и туристически маршрути в Национален парк „Пирин“
Облекчиха процедурите за изграждане на фотоволтаици и слънчеви колектори в еднофамилни къщи и вили
София обяви поръчка за изготвяне на документация по процедура „За по-чист въздух!“
Войната в Украйна
Наградите, които Украйна спечели, борейки се да победи във войната с Русия
ЕК осигурява спешно 250 милиона евро за подобряване на инфраструктурата за внос и износ на стоки от Украйна
Москва иска да свърже АЕЦ “Запорожие” с руската енергийна мрежа
Войната в Украйна извади наяве „логистични проблеми“ между Германия и Франция
60 години след кубинската криза заплахата от ядрена война отново е актуална
ЕС одобри новите санкции срещу Русия
Built.bg Podcast
Последвайте ни