Потенциалното прекъсване на доставките на много суровини в резултат на войната в Украйна постави във фокуса и един от металите, който е широко използван в автомобилната индустрия, самолето- и корабостроенето. Става дума за титана, който се добива в големи количества именно в Украйна.
Автор: Светослав Стефанов / БТА
Процесът за добив на титан е двустепенен. Първоначално от титанови руди като илменит, левкоксен и рутил се извлича т. нар. титанова гъба, която впоследствие се преработва в метал. От така добития метал вече могат да се произвеждат разнобразни сплави и елементи с индустриално предназначение.
Най-големият производител в света на титанова гъба е Китай. През миналата година азиатската страна е добила 57 процента от глобалния й обем или 210 000 тона, сочат данни на Геологическия топографски институт на САЩ.
В класацията следват Япония със 17 процента и Русия с 13 процента. Казахстан е произвел 16 000 тона, а Украйна – 3700 тона.
Макар и Русия да е трета в класацията, нейните залежи на титанови руди са ниски и страната разчита на внос за производството си на титанова гъба.
През 2021 г. пак по данни на американския геологически институт именно Украйна е била водещ източник на титанови руди за руската индустрия, следвана от Виетнам, Мозамбик и Казахстан. Страната е добила 525 000 тона титанови руди, като повечето от тях са били изнесени в Русия.
Макар и Китай да е водещ производител на титанова гъба, страната е и водещ вносител на тази суровина. По данни на консултантската компания CRU през 2021 г. Китай е внесъл 16 000 тона титанова гъба, което е с 6000 тона повече от 2020 г.
САЩ са втори също с около 16 000 тона, което е спад с 3000 тона спрямо 2020 г. Най-големият износител през 2021 г. на титанова гъба за Китай и САЩ е била Япония – 8000 и 14 000 тона съответно.
Възстановяването на строителството и самолетостроенето през годината е довело до скок на търсенето на титан, посочват от CRU. Ограничените доставки са довели и до повишаване на цената, като от декември досега тя е скочила с близо 9 процента до 9 долара за килограм.
Титанът е широко използван в авиоиндустрията за производство на криле, перки и турбинни дискове, в корабостроенето се влага в направата на кораби и подводници, а в автомобилостроенето – за компоненти при двигателите с вътрешно горене.
В химическата индустрия титанът предлага защита от „умора“ на метала или напукване, титанова тел се използва за повишаване на безопасността и контрол на температурата в различни мотори, а в спорта от титан се правят глави на стикове за голф.
Титанът се ползва и в стоматологията за производство на импланти, тъй като плътността му е подобна на тази на човешките кости. Титанът е сравнително разпространен и съставлява около 0,6 процента от масата на Земята. Той е твърд, як и лек метал, изключително неподатлив на корозия. Здрав е колкото стоманата, но е 45 процента по-лек.
Засега основният руски производител на титан и титанови сплави – ВСВПО-Ависма, който е и най-големият в света, не попада под ударите на западните санкции. Той снабдява с титан най-големите световни самолетостроители „Боинг“ (Boeing) и „Еърбъс“ (Airbus).
Изключването от системата СУИФТ на седем руски банки, както и ограничаването на търговското корабоплаване от и до Русия може да създаде проблеми и с доставките на титан.
Коментар
Титанът – една от най-ценните суровини на Украйна
Потенциалното прекъсване на доставките на много суровини в резултат на войната в Украйна постави във фокуса и един от металите, който е широко използван в автомобилната индустрия, самолето- и корабостроенето. Става дума за титана, който се добива в големи количества именно в Украйна.
Автор: Светослав Стефанов / БТА
Процесът за добив на титан е двустепенен. Първоначално от титанови руди като илменит, левкоксен и рутил се извлича т. нар. титанова гъба, която впоследствие се преработва в метал. От така добития метал вече могат да се произвеждат разнобразни сплави и елементи с индустриално предназначение.
Най-големият производител в света на титанова гъба е Китай. През миналата година азиатската страна е добила 57 процента от глобалния й обем или 210 000 тона, сочат данни на Геологическия топографски институт на САЩ.
В класацията следват Япония със 17 процента и Русия с 13 процента. Казахстан е произвел 16 000 тона, а Украйна – 3700 тона.
Макар и Русия да е трета в класацията, нейните залежи на титанови руди са ниски и страната разчита на внос за производството си на титанова гъба.
През 2021 г. пак по данни на американския геологически институт именно Украйна е била водещ източник на титанови руди за руската индустрия, следвана от Виетнам, Мозамбик и Казахстан. Страната е добила 525 000 тона титанови руди, като повечето от тях са били изнесени в Русия.
Макар и Китай да е водещ производител на титанова гъба, страната е и водещ вносител на тази суровина. По данни на консултантската компания CRU през 2021 г. Китай е внесъл 16 000 тона титанова гъба, което е с 6000 тона повече от 2020 г.
САЩ са втори също с около 16 000 тона, което е спад с 3000 тона спрямо 2020 г. Най-големият износител през 2021 г. на титанова гъба за Китай и САЩ е била Япония – 8000 и 14 000 тона съответно.
Възстановяването на строителството и самолетостроенето през годината е довело до скок на търсенето на титан, посочват от CRU. Ограничените доставки са довели и до повишаване на цената, като от декември досега тя е скочила с близо 9 процента до 9 долара за килограм.
Титанът е широко използван в авиоиндустрията за производство на криле, перки и турбинни дискове, в корабостроенето се влага в направата на кораби и подводници, а в автомобилостроенето – за компоненти при двигателите с вътрешно горене.
В химическата индустрия титанът предлага защита от „умора“ на метала или напукване, титанова тел се използва за повишаване на безопасността и контрол на температурата в различни мотори, а в спорта от титан се правят глави на стикове за голф.
Титанът се ползва и в стоматологията за производство на импланти, тъй като плътността му е подобна на тази на човешките кости. Титанът е сравнително разпространен и съставлява около 0,6 процента от масата на Земята. Той е твърд, як и лек метал, изключително неподатлив на корозия. Здрав е колкото стоманата, но е 45 процента по-лек.
Засега основният руски производител на титан и титанови сплави – ВСВПО-Ависма, който е и най-големият в света, не попада под ударите на западните санкции. Той снабдява с титан най-големите световни самолетостроители „Боинг“ (Boeing) и „Еърбъс“ (Airbus).
Изключването от системата СУИФТ на седем руски банки, както и ограничаването на търговското корабоплаване от и до Русия може да създаде проблеми и с доставките на титан.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни