Потенциалното прекъсване на доставките на много суровини в резултат на войната в Украйна постави във фокуса и един от металите, който е широко използван в автомобилната индустрия, самолето- и корабостроенето. Става дума за титана, който се добива в големи количества именно в Украйна.
Автор: Светослав Стефанов / БТА
Процесът за добив на титан е двустепенен. Първоначално от титанови руди като илменит, левкоксен и рутил се извлича т. нар. титанова гъба, която впоследствие се преработва в метал. От така добития метал вече могат да се произвеждат разнобразни сплави и елементи с индустриално предназначение.
Най-големият производител в света на титанова гъба е Китай. През миналата година азиатската страна е добила 57 процента от глобалния й обем или 210 000 тона, сочат данни на Геологическия топографски институт на САЩ.
В класацията следват Япония със 17 процента и Русия с 13 процента. Казахстан е произвел 16 000 тона, а Украйна – 3700 тона.
Макар и Русия да е трета в класацията, нейните залежи на титанови руди са ниски и страната разчита на внос за производството си на титанова гъба.
През 2021 г. пак по данни на американския геологически институт именно Украйна е била водещ източник на титанови руди за руската индустрия, следвана от Виетнам, Мозамбик и Казахстан. Страната е добила 525 000 тона титанови руди, като повечето от тях са били изнесени в Русия.
Макар и Китай да е водещ производител на титанова гъба, страната е и водещ вносител на тази суровина. По данни на консултантската компания CRU през 2021 г. Китай е внесъл 16 000 тона титанова гъба, което е с 6000 тона повече от 2020 г.
САЩ са втори също с около 16 000 тона, което е спад с 3000 тона спрямо 2020 г. Най-големият износител през 2021 г. на титанова гъба за Китай и САЩ е била Япония – 8000 и 14 000 тона съответно.
Възстановяването на строителството и самолетостроенето през годината е довело до скок на търсенето на титан, посочват от CRU. Ограничените доставки са довели и до повишаване на цената, като от декември досега тя е скочила с близо 9 процента до 9 долара за килограм.
Титанът е широко използван в авиоиндустрията за производство на криле, перки и турбинни дискове, в корабостроенето се влага в направата на кораби и подводници, а в автомобилостроенето – за компоненти при двигателите с вътрешно горене.
В химическата индустрия титанът предлага защита от „умора“ на метала или напукване, титанова тел се използва за повишаване на безопасността и контрол на температурата в различни мотори, а в спорта от титан се правят глави на стикове за голф.
Титанът се ползва и в стоматологията за производство на импланти, тъй като плътността му е подобна на тази на човешките кости. Титанът е сравнително разпространен и съставлява около 0,6 процента от масата на Земята. Той е твърд, як и лек метал, изключително неподатлив на корозия. Здрав е колкото стоманата, но е 45 процента по-лек.
Засега основният руски производител на титан и титанови сплави – ВСВПО-Ависма, който е и най-големият в света, не попада под ударите на западните санкции. Той снабдява с титан най-големите световни самолетостроители „Боинг“ (Boeing) и „Еърбъс“ (Airbus).
Изключването от системата СУИФТ на седем руски банки, както и ограничаването на търговското корабоплаване от и до Русия може да създаде проблеми и с доставките на титан.
Коментар
Титанът – една от най-ценните суровини на Украйна
Потенциалното прекъсване на доставките на много суровини в резултат на войната в Украйна постави във фокуса и един от металите, който е широко използван в автомобилната индустрия, самолето- и корабостроенето. Става дума за титана, който се добива в големи количества именно в Украйна.
Автор: Светослав Стефанов / БТА
Процесът за добив на титан е двустепенен. Първоначално от титанови руди като илменит, левкоксен и рутил се извлича т. нар. титанова гъба, която впоследствие се преработва в метал. От така добития метал вече могат да се произвеждат разнобразни сплави и елементи с индустриално предназначение.
Най-големият производител в света на титанова гъба е Китай. През миналата година азиатската страна е добила 57 процента от глобалния й обем или 210 000 тона, сочат данни на Геологическия топографски институт на САЩ.
В класацията следват Япония със 17 процента и Русия с 13 процента. Казахстан е произвел 16 000 тона, а Украйна – 3700 тона.
Макар и Русия да е трета в класацията, нейните залежи на титанови руди са ниски и страната разчита на внос за производството си на титанова гъба.
През 2021 г. пак по данни на американския геологически институт именно Украйна е била водещ източник на титанови руди за руската индустрия, следвана от Виетнам, Мозамбик и Казахстан. Страната е добила 525 000 тона титанови руди, като повечето от тях са били изнесени в Русия.
Макар и Китай да е водещ производител на титанова гъба, страната е и водещ вносител на тази суровина. По данни на консултантската компания CRU през 2021 г. Китай е внесъл 16 000 тона титанова гъба, което е с 6000 тона повече от 2020 г.
САЩ са втори също с около 16 000 тона, което е спад с 3000 тона спрямо 2020 г. Най-големият износител през 2021 г. на титанова гъба за Китай и САЩ е била Япония – 8000 и 14 000 тона съответно.
Възстановяването на строителството и самолетостроенето през годината е довело до скок на търсенето на титан, посочват от CRU. Ограничените доставки са довели и до повишаване на цената, като от декември досега тя е скочила с близо 9 процента до 9 долара за килограм.
Титанът е широко използван в авиоиндустрията за производство на криле, перки и турбинни дискове, в корабостроенето се влага в направата на кораби и подводници, а в автомобилостроенето – за компоненти при двигателите с вътрешно горене.
В химическата индустрия титанът предлага защита от „умора“ на метала или напукване, титанова тел се използва за повишаване на безопасността и контрол на температурата в различни мотори, а в спорта от титан се правят глави на стикове за голф.
Титанът се ползва и в стоматологията за производство на импланти, тъй като плътността му е подобна на тази на човешките кости. Титанът е сравнително разпространен и съставлява около 0,6 процента от масата на Земята. Той е твърд, як и лек метал, изключително неподатлив на корозия. Здрав е колкото стоманата, но е 45 процента по-лек.
Засега основният руски производител на титан и титанови сплави – ВСВПО-Ависма, който е и най-големият в света, не попада под ударите на западните санкции. Той снабдява с титан най-големите световни самолетостроители „Боинг“ (Boeing) и „Еърбъс“ (Airbus).
Изключването от системата СУИФТ на седем руски банки, както и ограничаването на търговското корабоплаване от и до Русия може да създаде проблеми и с доставките на титан.
Още от Built.bg
Коментар
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Водещите световни икономики искат да се конкурират с китайския проект “Нови пътища на коприната” или “Един пояс, един път”. С тази цел на провелата се миналата седмица среща на
05.28.2023
Коментар
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
Група от десет страни членки на ЕС, започна нов опит за реформиране на подхода на блока към вземането на решения в областта на външната политика и политиката на сигурност
05.27.2023
Коментар
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
През първото тримесечие инвестициите в бизнес имоти спаднаха рязко на повечето пазари в региона ЕМЕА – Европа, Близкия изток и Африка, продължавайки тенденцията от края на 2022 г. Въпреки
05.26.2023
Създателите
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Реставрацията на видинската Синагога приключва през септември
Възстановяват автентичния вид на уникалното старопиталище на Пенчо Семов в Габрово
Коментари и анализи
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
И токът у нас днес струва… 0 лева
Built Анализ: Очаква ни рекордна година в туризма
Г-7: Среща, фокусирана върху санкциите срещу Русия и борбата с практиките на Китай за “икономическа принуда”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Откриха зала “Арена Бургас”
Шишков ще възложи проучване за изграждането на скоростен път или магистрала от ГКПП “Маказа“ до магистрала „Марица“
Иван Шишков няма притеснения за изпълнението на проектите по оперативна програма “Региони в растеж”
Йорданка Фандъкова: За некачествени ремонти не плащаме
Архитектура
Промяна на британската колониална архитектура: Новата сграда на индийския парламент
арх. Владимир Милков: Няма промени в цените на услугите, предлагани от българските проектанти
Градска среда и Урбанизъм
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
В три столични квартала гражданите ще могат да ползват обществен транспорт по заявка
ТПС: Еврейската общност в град Хеброн е на прага да положи основите на 31 нови жилищни сгради в квартал “Езекия”
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Планираните от ЕС ограничения за автомобилните емисии се сблъскват с отпор от осем страни членки
Представят проучване на над 2000 сгради в София за производство на електричество от възобновяеми източници
Започна реконструкцията и модернизацията и доизграждане на СГПСОВ „Кубратово“
Войната в Украйна
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Зеленски пристигна на изненадващо посещение в Париж
Борел: Русия вече загуби войната, Украйна още не е спечелила
Built.bg Podcast
Последвайте ни