Вече над 15 години властите на ЕС мислят как да се отърсят от зависимостта си от руския газ. Европейските политици отваряха дума за това след всяка газова криза, свързана с отношенията между Русия и Украйна или просто с поскъпването на пазара – през 2006, 2009, 2012 и 2014 г. Но щом само стихваха шумните слова, европейският бизнес тръгваше да оценява стойността на бъдещ отказ от руския газ и резултатът от изчисленията бе съвсем еднозначен.
Струва ми се, че ситуацията днес е различна и ЕС, който бездруго смята в близките десетилетия да спре консумацията на въглеводороди, ще стъпи на този път, преставайки да купува руски енергийни ресурси. Ако говорим за газа, точно сега Европа физически не може да направи толкова рязка крачка.
Но Великобритания и Испания предложиха вече да се наложат квоти за доставките от Русия – според мен става дума за намаляващи от година на година квоти за всяка страна от ЕС, тъй че след известно време, примерно осем-десет години, покупките да бъдат сведени до минимален обем или направо до нула. Това решение би било изцяло в унисон с подхода на ЕС към своя енергиен пазар, който – няма как да не признаем – претърпя през последните 15 години радикални промени (към добро или лошо, зависи от гледната точка).
Сигурен съм, че дългосрочна политика в този дух е възможна и е реално да постигне успех. Световните ресурси от газ и петрол са големи. По-специално САЩ, които вече добиват близо 1 трилион кубични метра годишно и са най-големият газов пазар в света, явно са водени от стремеж да доставят на Европа собствената си суровина.
За да заместят изцяло “Газпром” на европейския пазар, САЩ трябва да повишат своя добив едва с 10 процента. Стойността на отказа от руски горива естествено ще е голяма за Европа, но този аспект вече не се взема под внимание.
Стига да погледнем само решението на “Бритиш петролиъм” да ликвидира своя дял в “Роснефт”, отписвайки активи за 25 милиарда долара – по икономически последици за британската компания тази стъпка е сравнима може би само с аварията в Мексиканския залив през 2010 г.
За руския горивно-енергиен комплекс и особено за “Газпром” последователното затваряне на европейския пазар може да стане крайно трудно предизвикателство. Безспорно “Газпром” може за споменатите десет години да построи нови газопроводи към Китай и мощности за втечнен природен газ в обем, който да компенсира свиването на доставките за Европа.
Това обаче крайно ще засили позицията на Китай – единствения голям потребител на тръбопроводен газ от Русия, освен Европа, в преговорите за цената на тези доставки. А заради сегашните санкции строителството на заводи за втечнен природен газ в Русия ще стане крайно трудна задача – макар още да няма забрана върху оборудването за такива проекти, Западът може да затвори тази вратичка всеки момент.
Снимка: AP Десенът на шахматна дъска доминираше на модния подиум на Версаче по време на Седмицата на модата в Милано, а дизайнерката Донатела наложи популярната щампа върху дамските рокли
Мария Габриел представи визията, приоритетите и очакванията на България за Срещата на върха за бъдещето
Снимки: МВнР Вицепремиерът и министър на външните работи Мария Габриел представи визията, приоритетите и очакванията на България в подготвителна министерска среща за Срещата на върха за бъдещето през 2024
След десетилетия реставрация древен дворец в Рим отново е отворен за туристи
Снимки: AP Древен римски императорски дворец на върха на хълма Палатин беше отворен за туристи след близо 50 години затваряне за реставрация. Близо 2000-годишният Domus Tiberiana е бил дом
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Тръбите ще се режат постепенно
Автор: Андрей Шарков/БТА
Вече над 15 години властите на ЕС мислят как да се отърсят от зависимостта си от руския газ. Европейските политици отваряха дума за това след всяка газова криза, свързана с отношенията между Русия и Украйна или просто с поскъпването на пазара – през 2006, 2009, 2012 и 2014 г. Но щом само стихваха шумните слова, европейският бизнес тръгваше да оценява стойността на бъдещ отказ от руския газ и резултатът от изчисленията бе съвсем еднозначен.
Струва ми се, че ситуацията днес е различна и ЕС, който бездруго смята в близките десетилетия да спре консумацията на въглеводороди, ще стъпи на този път, преставайки да купува руски енергийни ресурси. Ако говорим за газа, точно сега Европа физически не може да направи толкова рязка крачка.
Но Великобритания и Испания предложиха вече да се наложат квоти за доставките от Русия – според мен става дума за намаляващи от година на година квоти за всяка страна от ЕС, тъй че след известно време, примерно осем-десет години, покупките да бъдат сведени до минимален обем или направо до нула. Това решение би било изцяло в унисон с подхода на ЕС към своя енергиен пазар, който – няма как да не признаем – претърпя през последните 15 години радикални промени (към добро или лошо, зависи от гледната точка).
Сигурен съм, че дългосрочна политика в този дух е възможна и е реално да постигне успех. Световните ресурси от газ и петрол са големи. По-специално САЩ, които вече добиват близо 1 трилион кубични метра годишно и са най-големият газов пазар в света, явно са водени от стремеж да доставят на Европа собствената си суровина.
За да заместят изцяло “Газпром” на европейския пазар, САЩ трябва да повишат своя добив едва с 10 процента. Стойността на отказа от руски горива естествено ще е голяма за Европа, но този аспект вече не се взема под внимание.
Стига да погледнем само решението на “Бритиш петролиъм” да ликвидира своя дял в “Роснефт”, отписвайки активи за 25 милиарда долара – по икономически последици за британската компания тази стъпка е сравнима може би само с аварията в Мексиканския залив през 2010 г.
За руския горивно-енергиен комплекс и особено за “Газпром” последователното затваряне на европейския пазар може да стане крайно трудно предизвикателство. Безспорно “Газпром” може за споменатите десет години да построи нови газопроводи към Китай и мощности за втечнен природен газ в обем, който да компенсира свиването на доставките за Европа.
Това обаче крайно ще засили позицията на Китай – единствения голям потребител на тръбопроводен газ от Русия, освен Европа, в преговорите за цената на тези доставки. А заради сегашните санкции строителството на заводи за втечнен природен газ в Русия ще стане крайно трудна задача – макар още да няма забрана върху оборудването за такива проекти, Западът може да затвори тази вратичка всеки момент.
Още от Built.bg
Новини, Създателите
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
Снимка: AP Десенът на шахматна дъска доминираше на модния подиум на Версаче по време на Седмицата на модата в Милано, а дизайнерката Донатела наложи популярната щампа върху дамските рокли
09.23.2023
Актуално, Новини
Мария Габриел представи визията, приоритетите и очакванията на България за Срещата на върха за бъдещето
Снимки: МВнР Вицепремиерът и министър на външните работи Мария Габриел представи визията, приоритетите и очакванията на България в подготвителна министерска среща за Срещата на върха за бъдещето през 2024
09.22.2023
Новини, Реставрация
След десетилетия реставрация древен дворец в Рим отново е отворен за туристи
Снимки: AP Древен римски императорски дворец на върха на хълма Палатин беше отворен за туристи след близо 50 години затваряне за реставрация. Близо 2000-годишният Domus Tiberiana е бил дом
09.22.2023
Създателите
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Стари военни машини се превръщат в подводни атракции, за да се съхранят кораловите рифове в Египет
Коментари и анализи
Западният печат коментира започващото посещение на Зеленски в Ню Йорк и Вашингтон и войната в Украйна
Франс прес: Фон дер Лайен иска уталожване на безпокойството от Зеления пакт и напредък с разширяването на ЕС
Западната преса коментира обявеното вчера от Маккарти решение за започване на разследване за импийчмънт на Байдън
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Коментарите в пресата след срещата на Г-20 в Делхи
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Министерството на транспорта: Започнаха реални действия за строителството на Дунав мост 3
България и Румъния ще работят съвместно по проучването за изграждане на втори мост над река Дунав
Андрей Цеков: Започва разширяването на 20 първокласни пътни участъка до габарита на скоростни пътища
Андрей Цеков: Има системен проблем в държавата при планирането на поддръжката и изграждането на пътищата
Архитектура
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Най-старият фар по Българското Черноморие отваря врати за посетители
Градска среда и Урбанизъм
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Общо 120 нови автобуса ще бъдат доставени за градския транспорт на София до 2028 г.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа с батерии край Ямбол
Грийнпийс: България е инвестирала 3 пъти повече в магистрали, отколкото в железопътни линии за период от 26 год.
Какви са забележките към предложенията за промени на Закона за енергията от възобновяеми източници
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни