В испанския град Ла Коруня се сблъскват два контрастиращи бизнес модела – удовлетворяване на нарастващите изисквания за по-голяма устойчивост на модната индустрия от една страна и постоянната нужда да се стимулират продажбите от друга, предаде Ройтерс, цитиран от БТА.
В този дъждовен и ветровит град, разположен на скалистия бряг на Атлантическия океан, се намира, колкото и невероятно да звучи, централата на собственика на “Зара” – Zara (“Сара” на испански език) “Индитекс” (Inditex) – най-големият търговец на дребно на бърза мода.
В него има и малки бутици, предлагащи високо качество, устойчиви продукти, смятани за алтернатива на бързата и достъпна мода, която е в основата на годишните продажби на “Индитекс”, възлизащи на 28 милиарда евро (30 милиарда долара).
Мащабното производство на облекла от “Зара” и други компании е една от причините, заради които ЕС се ангажира да преобърне тенденцията за “свръхпроизводство и свръхпотребление на облекло”. Брюксел цели до 2030 г. всички облекла, които се продават в границите на Съюза, да са “с дълъг жизнен цикъл, както и да бъдат рециклируеми”.
ЕС се очаква да обяви най-важните си предложения за отрасъла в края на март, каза пред Ройтерс в края на февруари еврокомисарят на околната среда, океаните и рибарството Виргиниюс Синкявичюс.
ЕК иска да гарантира, че компаниите ще произвеждат само толкова продукти, от колкото се нуждаят за да осъществят продажбите си. Изпълнителният орган на ЕС ще спре да налага ограничения, като за сметка на това ще поиска от компаниите да се стремят към устойчивост, коментира Синкявичюс.
Около 5,8 милиона тона текстилни продукти се изхвърлят всяка година в ЕС , което се равнява на 11 килограма на човек. На този фон “Индитекс” е имал 565 027 тона дрехи на пазара през 2021 г., което е повече от отчетените 528 797 тона през 2018 г., според годишния доклад на компанията.
Понастоящем “Индитекс” не дава индикации за забавяне на производството. Компанията обаче променя някои процеси в опита да намали влиянието върху околната среда, като същевременно се придържа към стратегията си за редовна нова гама продукти.
В основата на този план е използването на рециклирани материали и намаляване на употребата на вода, енергия и суровини. Така “Индитекс” е отговорила на въпросите на Ройтерс, изпратени по електронната поща.
“Вярваме, че въпросът не е колко се произвежда, а как”, твърди още испанският гигант в търговията на дребно.
Половината от дрехите на “Индитекс” през 2021 г. са били произведени по по-устойчив начин – например чрез използването на органичен памук или влакна, които не представляват риск за застрашените гори спрямо 9 на сто през 2018 г., съобщи компанията в годишния си доклад.
Целта на “Индитекс” е да достигне при производството си нулеви нетни емисии до 2040 г., като стратегия е била одобрена от Инициативата за научно обосновани цели (SBTi), орган, който следи за политиките за устойчивост на компаниите.
В същото време някои от по-малките бутици в Ла Коруня са управлявани от бивши дизайнери или сътрудници по продажбите на “Индитекс”, които са напуснали, за да се занимават със собствен бизнес, конкурирайки се с основателя на комапняита Амансио Ортега, който е отворил първия магазин на “Зара” в Ла Коруня през 1975 г.
Сред тях са 37-годишният Хорхе Тоба и 31-годишната Анита Монтеро. Те са пуснали марката за детско облекло “Кампаменто” (Campamento) през 2018 г., произвеждайки само две колекции годишно, по поръчка, повечето от които са от органични влакна.
Те не добавят нови продукти в средата на сезона и таксуват онлайн купувачите с цел да се насърчи връщането им за преработка, като така според тях насърчават добросъвестното пазаруване.
“Това е една много замърсяваща околната среда индустрия, така че се опитваме да оставим по-малко следи”, заявява Монтеро от склад в центъра на града, откъдето управлява дейността си.
От своя страна “Индитекс” работи с над 100 стартъпа, специализирани в рециклирането на влакна.
Те обаче произвеждат едва 1 на сто от текстила, необходим за производството на 109 милиона тона облекло годишно, които пуска световната модна индустрия, което е капка в морето, според работещите в сектора.
Коментар
В дома на “Зара” бързата и бавната мода се сблъскват помежду си
В испанския град Ла Коруня се сблъскват два контрастиращи бизнес модела – удовлетворяване на нарастващите изисквания за по-голяма устойчивост на модната индустрия от една страна и постоянната нужда да се стимулират продажбите от друга, предаде Ройтерс, цитиран от БТА.
В този дъждовен и ветровит град, разположен на скалистия бряг на Атлантическия океан, се намира, колкото и невероятно да звучи, централата на собственика на “Зара” – Zara (“Сара” на испански език) “Индитекс” (Inditex) – най-големият търговец на дребно на бърза мода.
В него има и малки бутици, предлагащи високо качество, устойчиви продукти, смятани за алтернатива на бързата и достъпна мода, която е в основата на годишните продажби на “Индитекс”, възлизащи на 28 милиарда евро (30 милиарда долара).
Мащабното производство на облекла от “Зара” и други компании е една от причините, заради които ЕС се ангажира да преобърне тенденцията за “свръхпроизводство и свръхпотребление на облекло”. Брюксел цели до 2030 г. всички облекла, които се продават в границите на Съюза, да са “с дълъг жизнен цикъл, както и да бъдат рециклируеми”.
ЕС се очаква да обяви най-важните си предложения за отрасъла в края на март, каза пред Ройтерс в края на февруари еврокомисарят на околната среда, океаните и рибарството Виргиниюс Синкявичюс.
ЕК иска да гарантира, че компаниите ще произвеждат само толкова продукти, от колкото се нуждаят за да осъществят продажбите си. Изпълнителният орган на ЕС ще спре да налага ограничения, като за сметка на това ще поиска от компаниите да се стремят към устойчивост, коментира Синкявичюс.
Около 5,8 милиона тона текстилни продукти се изхвърлят всяка година в ЕС , което се равнява на 11 килограма на човек. На този фон “Индитекс” е имал 565 027 тона дрехи на пазара през 2021 г., което е повече от отчетените 528 797 тона през 2018 г., според годишния доклад на компанията.
Понастоящем “Индитекс” не дава индикации за забавяне на производството. Компанията обаче променя някои процеси в опита да намали влиянието върху околната среда, като същевременно се придържа към стратегията си за редовна нова гама продукти.
В основата на този план е използването на рециклирани материали и намаляване на употребата на вода, енергия и суровини. Така “Индитекс” е отговорила на въпросите на Ройтерс, изпратени по електронната поща.
“Вярваме, че въпросът не е колко се произвежда, а как”, твърди още испанският гигант в търговията на дребно.
Половината от дрехите на “Индитекс” през 2021 г. са били произведени по по-устойчив начин – например чрез използването на органичен памук или влакна, които не представляват риск за застрашените гори спрямо 9 на сто през 2018 г., съобщи компанията в годишния си доклад.
Целта на “Индитекс” е да достигне при производството си нулеви нетни емисии до 2040 г., като стратегия е била одобрена от Инициативата за научно обосновани цели (SBTi), орган, който следи за политиките за устойчивост на компаниите.
В същото време някои от по-малките бутици в Ла Коруня са управлявани от бивши дизайнери или сътрудници по продажбите на “Индитекс”, които са напуснали, за да се занимават със собствен бизнес, конкурирайки се с основателя на комапняита Амансио Ортега, който е отворил първия магазин на “Зара” в Ла Коруня през 1975 г.
Сред тях са 37-годишният Хорхе Тоба и 31-годишната Анита Монтеро. Те са пуснали марката за детско облекло “Кампаменто” (Campamento) през 2018 г., произвеждайки само две колекции годишно, по поръчка, повечето от които са от органични влакна.
Те не добавят нови продукти в средата на сезона и таксуват онлайн купувачите с цел да се насърчи връщането им за преработка, като така според тях насърчават добросъвестното пазаруване.
“Това е една много замърсяваща околната среда индустрия, така че се опитваме да оставим по-малко следи”, заявява Монтеро от склад в центъра на града, откъдето управлява дейността си.
От своя страна “Индитекс” работи с над 100 стартъпа, специализирани в рециклирането на влакна.
Те обаче произвеждат едва 1 на сто от текстила, необходим за производството на 109 милиона тона облекло годишно, които пуска световната модна индустрия, което е капка в морето, според работещите в сектора.
Още от Built.bg
Инфраструктура, Коментар
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.?
Отминаващата 2023 г. не предложи особено значими постижения за инфраструктурата на България. Накратко завършени в рамките на годината бяха няколко километра магистрални пътища и големият проект за обход на
12.02.2023
Енергетика, Новини
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
Снимка: AP България и близо двадесет страни от четири континента приеха днес Декларация за тройно увеличаване на дела на ядрената енергия до 2050 г. на събитие на най-високо равнище
12.02.2023
Зелена среда, Коментар
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Снимка: AP В момент, когато световните лидери се подготвят за 28-ата Конференция на ООН за изменението на климата (КОП28), генералният секретар на ООН Антониу Гутериш ги призова да увеличат
12.01.2023
Създателите
1 декември 1990 г.: Пробивът на тунела под Ламанша
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Коментари и анализи
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.?
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Сбогувахме се с “колоса на американската дипломация Хенри Кисинджър”. Погледът на западната преса
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.?
Над 221 млн. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост – за саниране и мерки за енергийна ефективност
Кой взе титлата “Инженер на годината 2023”
Заложените в бюджет 2024 пари за пътища и ВиК са близо 2,5 млрд. лв.
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Бернската конвенция реши да не отваря досие за АМ „Струма“ през Кресненското дефиле
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Войната в Украйна
Зеленски пред АП: Войната с Русия е в нова фаза с настъпването на зимата
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
Built.bg Podcast
Последвайте ни